Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Olika effekter av betraktningsvinkel

• Vänligen logga in för att kunna svara
13 svar till detta ämne

#1 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1254 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 05 April 2010 - 17:24

Ett av de största problemen med lcd-skärmar är betraktningsvinkeln och det glöms ofta bort hur stor inverkan den har på upplevelsen. Eller glöms och glöms – de flesta är nog inte medvetna om pass betydande den är.

En vanlig missuppfattning, som jag själ tyvärr bidragit till, är att det blir ”bäst” bild precis mitt framför en lcd-teve. Med tiden har jag blivit bättre på att observera fler och fler fenomen som hänger ihop med betraktningsvinkeln. De flesta förstår att bilden förändras ju mer man sneddar sin vinkel mot en lcd-display, men förändring är mer omfattande än så och det ser olika ut på olika paneler.

Att bilden kan blir sämre mitt framför teven i en rät betraktningsvinkel är ungefär lika vanligt som att rät vinkel är det optimala läget. Hos apparater från Samsung (och därmed även Sony) samt Sharp är det vanligare att du får bäst bild ifall du sitter precis just på snedden och tittar med cirka 10 - 20 graders vinkel mot teven.

Läs hela artikeln här:
http://www.component.se/docs.php?id=79
Står bakom www.d65.se

#2 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5761 inlägg

Postad 05 April 2010 - 17:33

UNDERBAR tråd! F*n det är bara början av April, ska du redan lägga beslag på "inlägg of the year" priset Ringblixt? :)

Det jag sagt hela tiden, betraktningsvinklar ställer (ofta) till det för LCD - och det rejält.

Redigerat av pacman, 05 April 2010 - 17:33.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#3 junkan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 240 inlägg

Postad 05 April 2010 - 17:57

Detta är så sant så sant, därför är jag plasmaförespråkare och hoppas att man kan komma till rätta med plasmans små problem istället, LCD kommer knappast lösa de här problemen så enkelt.

Lite intressant hade vart om Ringblixt hade mätt en IPS-alpha också som tex Panasonic har:
http://www.ips-alpha...nology/ips.html

Redigerat av junkan, 05 April 2010 - 17:58.

#4 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 inlägg

Postad 06 April 2010 - 00:16

Tackar för bra och upplysande artikel. Har du någon liknande dra-ned-brallorna-artikel på gång för plasma?

Betraktningsvinkelns betydelse fick jag praktiskt prov på häromdagen när var jag in på Hembiobutiken i Göteborg. Där fanns 4 st 40 a' 42" upphängda på rad med drygt 1 m emellan. Nr 1, 2 och 3 var LCD, nr 4 längst till höger var plasma.
Stod jag ca 1,5 m framför och "en bit " till vänster om nr 1, tyckte jag plasman längst ut till höger fortfarande hade bäst bild. Slutsatsen för min del var, med 4 pers i bredd faller LCD bort om man inte vill sitta i knät på varandra.

#5 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

Postad 06 April 2010 - 07:16

Jösses! Intressant värre.

Tack för en välskriven och upplysande artikel!
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#6 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1254 inlägg

Postad 06 April 2010 - 11:11

Tackar för bra och upplysande artikel. Har du någon liknande dra-ned-brallorna-artikel på gång för plasma?

Det är väl många bäckar små där. Klent ljussuttag i förhållande till energiförbrukning, surrande paneler, vanligt med flimmer, "plasmabrus" från dithering/gitter-processen, fosforefterglöd, image retention etc. Listan kan göras lång för alla sorters bildteknik.

Handlar inte så mycket om att trycka en viss teknik uppåt eller nedåt utan om att det finns bättre och sämre produkter. Don efter person, teknik efter praktik och allt det där. :)

När det kommer till betraktningsvinkel är det något som ofta bara skuffas undan, "ser väl okey ut...", "det är ändå bara jag som ska titta" och så vidare när hela bildupplevelsen egentligen skiftar med vinkeln. Är man medveten om detta kan man också bli varse om enkla knep för att bättra på bildupplevelsen och även granska apparaterna på rätt sätt i butik.
Står bakom www.d65.se

#7 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 665 inlägg

Postad 06 April 2010 - 12:56

Alla trådar behöver väl inte bli "plasma vs LCD"? :)

Men att betraktningsvinkeln skulle vara något som bara "skuffas undan" är en överdrift, det får väldigt mycket utrymme på AV forum. Det är snarare så att det ältas väldigt mycket före inköp, men inte alls lika mycket efteråt. Min erfarenhet är att det i praktiken inte är ett så stort problem, problemet är nog störst för de som inte har en LCD! <_< Det finns större svagheter med LCD-tekniken än just betraktningsvinkeln.

Det finns även LCD-tekniker som har väldigt bra betraktningsvikel, så man ska vara försiktig med att dra alla över en kam. Jag tycker att del två artikeln :) kanske ska ta upp skillnader mellan olika paneltekniker och kanske beröra varför vissa LCD har sämre betraktningsvinkel än andra.

Jag har själv, förutom en G8 i sovrummet, en LCD med S-IPS-panel i vardagsrummet och en 32" Panasonic LCD i lekrummet (lekrum för kidsen, ej pappa) med en IPS-alpha panel. IPS-alpha panelen har väldigt bra betraktningsvinkel, Här är en bild på en Panna G15 (plasma) och en LZ800 (IPS Alpha):

Här kan ni se bilder på min snart tre år gamla Toshiba 47" LCD med S-IPS-panel , som inte alls är lika bra som IPS-alpha, men som i praktiken fungerar utmärkt för en tresits soffa + fotölj. Den andra bilden är tagen i en vinkel som ligger utanför yttersta sittplatserna.

Redigerat av Tomas_L, 06 April 2010 - 12:57.

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...I've moved on!

#8 junkan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 240 inlägg

Postad 06 April 2010 - 18:47

Precis vad jag skrev tidigare, testa en med IPS Alpha istället så kan det bli lite mer intressant.
Synd att de inte finns i riktigt stora skärmar än...

#9 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1254 inlägg

Postad 05 July 2010 - 10:56

Här kommer då till slut mätningar av en IPS-panel, LG 55LX950N:
lx950_strajton.png

Detta är med LED-dimmningen av och konservativt kalibrerad så att peak white/IRE109 ligger på D65 och ref. white/IRE100 ligger på 175 cd/m2. Svärtan 0,25 cd/m2. Kalibrerad kontrast alltså på ca 700:1 och det går att öka genom lägga peak white utanför D65 eller förstås dra på LED-dimmningen.

30 grader från sidan påverkar inte svärtan nämnvärt, 0,26 cd/m2 men den tappar något i ljusstyrka, med IRE 100 på 155 cd/m2, så kontrast på ca 600:1

lx950_30grader.png

Färger och gråskala är alltså intakta vid cirka 30 graders vinkel och här syns styrkan med en IPS-panel. :)

LX950 är inte helt, men fullt tillräckligt driftstabil där gråskalans ändringar håller sig inom 5 deltaE uv efter 90 minuters drift.
Står bakom www.d65.se

#10 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5761 inlägg

Postad 05 July 2010 - 11:21

Skönt när praktik och teori går hand i hand, det jag reagera på när jag gick offcenter (säkert >30 grader) var just droppet i ljussyrka, iövrigt var det inte mkt att orda om.

Är/upplevs gamman droppande ökande eller är det Local Dimming som gör mätningen "flummig"?

Redigerat av pacman, 05 July 2010 - 14:28.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#11 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1254 inlägg

Postad 05 July 2010 - 14:13

Kurvorna är lite komprimerade i layouten men det ser ut så där oavsett ifall dimmningen är på eller inte.
Står bakom www.d65.se

#12 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5761 inlägg

Postad 05 July 2010 - 14:30

Menar förstås ökande, inte droppande. Gamman ökar, ljusstyrkan "droppar".

Aha, så man skulle kunna säga, med stöd från gamma-mätningen, att den har något kontrastlös karaktär? Lite S-form fast tvärtom så att säga.

#13 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1254 inlägg

Postad 05 July 2010 - 14:43

Ja, en gnutta inverterad S-kurva där. Fast inget som stör på något sätt. Tror man bara kan gissa om effekten när det inte finns en LX950N mk II med perfekt 2,35-kurva bredvid. :)
Står bakom www.d65.se

#14 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5761 inlägg

Postad 05 July 2010 - 15:42

Sant, kanske är en konsekvens av ett karaktärsdrag så att säga. Men man skulle kunna säga att den hade kunnat uppvisa högre "bildkontrast" (med gud vet vad för konsekvenser)
Avforums fick i alla fall närmaste snarlikt (ännu värre omvänd S t.o.m.) resultat, kul. :)
http://www.avforums....stgreyscale.jpg

Redigerat av pacman, 05 July 2010 - 15:44.