Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Bästa stativhögtalaren under 25,000sek?

• Vänligen logga in för att kunna svara
28 svar till detta ämne

#1 Avantgarde

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 29 July 2010 - 19:23

Tänkte höra med er alla om era erfarenheter kring riktigt bra stativhögtalare under 25,000sek.

Vilka skulle ni nominera och varför? För och nackdelar?

Är det någon som har synpunkter på Wilson Beneech Square One?
"Aliquando et insanire iucundum est"

#2 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1743 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 29 July 2010 - 19:39

Tänkte höra med er alla om era erfarenheter kring riktigt bra stativhögtalare under 25,000sek.

Ino audio pip eller guru qm10. Fördelen är ljudet som är verkligen bra och rent. Riktigt bra djupbas från så små högtalare. Ska stå direkt mot en lättdämpad vägg vilket också är bra, slippa högtalare mitt i rummet. Nackdelen, förutom att man får åka till sthlm för köpa dom eller beg, är att dom har vissa begränsningar i ljudtryck. Fast, det har ju alla stativare.

#3 dp79

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 191 inlägg

Postad 29 July 2010 - 19:46

Finns många fina stativare och val beror nog mycket på användningsområde, rum och annan kringutrustning.
Några av mina favoritare är dock:

Revel Performa M-22
Focal Electra 1007 Be/S
Audiovector S1 Signature

Gillar starkt Revel faktiskt, bra tyngd men kanske inget för "puristen". Finns inställningsmöjligheter för diskant och bas vilket gör de ganska lättplacerade och en mycket bra allround-högtalare.
Focal 1007 Be är ju mer en finsmakare men kräver sitt rum. Audiovectorn är för mig också en väldigt bra allroundhögtalare men precis som med Focal så kan den upplevas lite klen och ljus.

Som vanligt är provlyssning ett måste! Jag är dock såld på Revel Performa M-22, tyvärr lite ovanliga i Sverige dock.

#4 Avantgarde

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 29 July 2010 - 20:51

Hur står sig Anthony Gallo Strada i denna klass?

Någonting som jag söker är neutrala högtalare med linjär återgivning med hög upplösning.

Någon som har erfarenheter av Neat Momentum 3i?
Pen Audio Charisma? ( lite över budget )
T+A Criterion TR 400?

#5 Avantgarde

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 29 July 2010 - 21:57

Någon som hört på Paradigm Signature S2 eller Dynaudio Focus 140?

#6 radiuz

Einsamkeit

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1631 inlägg

» Har 11 bilder i mitt galleri

Postad 29 July 2010 - 22:00

Mark & Daniel måste ju bara finnas med här på listan!
Enormt bra stativare om dem får rätt förstärkare och rum, svårslagna i mitt tycke.

Ett par Sapphire i rött kanske?

DSCN4755.jpg

Meridian 861 V4, Meridian DSP8000, Meridian DSP7000

Macmini, Audiophilleo2 + PurePower

Chord Signature Digital, Chord PowerChord
Base Technology 3.0,
Shunyata Research Hydra 6
Panasonic 65" VT30

#7 Avantgarde

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 29 July 2010 - 22:06

Mark & Daniel Aragorn-Monitor+ och Maximus-Monitor'n verkar vara riktigt fina och välljudande.

Var kan man lyssna på dem i Stockholm?

Någon som jämfört dem med Audiovector M3 Avantgarde?

Enormt bra stativare om dem får rätt förstärkare och rum, svårslagna i mitt tycke.

DSCN4755.jpg

Hehe, you beat me on that one Radiuz =)

Var finns dem för provlyssning?

Redigerat av Avantgarde, 29 July 2010 - 22:10.

#8 Avantgarde

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 06 August 2010 - 10:18

Ino audio pip eller guru qm10. Fördelen är ljudet som är verkligen bra och rent. Riktigt bra djupbas från så små högtalare. Ska stå direkt mot en lättdämpad vägg vilket också är bra, slippa högtalare mitt i rummet. Nackdelen, förutom att man får åka till sthlm för köpa dom eller beg, är att dom har vissa begränsningar i ljudtryck. Fast, det har ju alla stativare.

Tack NIN för tipsen. Guru'n verkade få bra recentioner, även om de inte riktigt faller mig i smaken.

#9 Avantgarde

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 06 August 2010 - 10:24

Finns många fina stativare och val beror nog mycket på användningsområde, rum och annan kringutrustning.
Några av mina favoritare är dock:

Revel Performa M-22
Focal Electra 1007 Be/S
Audiovector S1 Signature

Gillar starkt Revel faktiskt, bra tyngd men kanske inget för "puristen". Finns inställningsmöjligheter för diskant och bas vilket gör de ganska lättplacerade och en mycket bra allround-högtalare.
Focal 1007 Be är ju mer en finsmakare men kräver sitt rum. Audiovectorn är för mig också en väldigt bra allroundhögtalare men precis som med Focal så kan den upplevas lite klen och ljus.

Som vanligt är provlyssning ett måste! Jag är dock såld på Revel Performa M-22, tyvärr lite ovanliga i Sverige dock.

Har inte lyssnat på någon av dem du rekommenderar, men lyssnar gärna på dem!
Framförallt vill jag ha små, stilrena, spelglada högtalare som helst skall låta bättre än mina Audiovector M3 Avantgarde ;) Luftigt och högupplöst ljud med bergfast och spelglad bas. Min REL Stadium III'a kan ta vid om de inte riktigt klarar bas ned till låt oss säga 40Hz.

#10 Avantgarde

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 06 August 2010 - 10:29

DSCN4755.jpg

Radiuz, Hur står sig Mark & Daniel Maximus Monitor(+) jämfört med Audiovector M3 Avantgarde?
Har jag tolkat det rätt om jag förstått det som om Mark & Daniel spelar lite mer med pondus/spelglad?
Vilken högtalare har mest kontroll på basen? Hur är upplösningen dem emellan?
Jag är väldigt nyfiken på Mark & Daniel's högtalare och framför allt Monitorn, alla ni som lyssnat på båda högtalarna får gärna kommentera! =)

#11 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 600 inlägg

Postad 06 August 2010 - 12:51

Maximus Monitor är förmodligen den bästa stativaren jag hört - har själv ett par. Jämfört med M3 Avantgarde upplever jag samma, om inte bättre botten och definitivt bättre holografi o perspektiv. Högtalaren har ett makalöst tryck i de nedre regionerna och en "täthet" i ljudet som jag gillar väldigt mycket. Utan att analysera för mycket tror jag att det är en högtalare som väldigt många gillar helt enkelt för att den har ett sound som är väldigt rätt.

Det är definitivt inget anorektiskt o tunnt ljud som presenteras utan istället finns det en värme och fyllighet i ljudet som bara är så skönt. Det fina är att den inte är amerikanskt svullen i basåtergivningen och mellanregistret utan har "europeiska" kvaliteer även där. En höjdarhögtalare helt enkelt.

Att tänka på är att den behöver en bra stärkare för att kunna drivas. Nuforce fungerar perfekt enligt mig. Men rör går bort...En annan nackdel är att Monitorn låter bäst i en något högre volym - låg volym fungerar men högtalaren kommer inte till sin rätt på låga volymer

Redigerat av pewe, 06 August 2010 - 12:51.

#12 Avantgarde

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 06 August 2010 - 13:14

Maximus Monitor är förmodligen den bästa stativaren jag hört - har själv ett par. Jämfört med M3 Avantgarde upplever jag samma, om inte bättre botten och definitivt bättre holografi o perspektiv. Högtalaren har ett makalöst tryck i de nedre regionerna och en "täthet" i ljudet som jag gillar väldigt mycket. Utan att analysera för mycket tror jag att det är en högtalare som väldigt många gillar helt enkelt för att den har ett sound som är väldigt rätt.

Det är definitivt inget anorektiskt o tunnt ljud som presenteras utan istället finns det en värme och fyllighet i ljudet som bara är så skönt. Det fina är att den inte är amerikanskt svullen i basåtergivningen och mellanregistret utan har "europeiska" kvaliteer även där. En höjdarhögtalare helt enkelt.

Att tänka på är att den behöver en bra stärkare för att kunna drivas. Nuforce fungerar perfekt enligt mig. Men rör går bort...En annan nackdel är att Monitorn låter bäst i en något högre volym - låg volym fungerar men högtalaren kommer inte till sin rätt på låga volymer

Tack för kommentaren pewe!

Med vilka stärkare har du testat Monitor'n med?
Att den mår bäst med lite effekt kanske har med hur stärkaren beter sig vid lägre volymer?
Kraft har jag så det räcker tror jag ;)

Funderar starkt på att sälja min Marantz SR-9200 och istället skaffa mig en ren processor/switch med riktigt bra DAC. Octavia som diskuterats i forumet verkar ha en lämplig med 7.1 analogt in/ut som jag behöver då jag kör analogt 5.1 försteg. För att kunna koppla in dator, digitalbox, DVD, PS3 och Logitech Squeezebox m.m. så verkar denna vara kanon: http://www.octavainc...2_7_1audio.html

Synpunkter på Octavia?
Säljer jag 9200'an måste jag köpa nytt 6-kanals steg. Tips på ett grymt sådant?

#13 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 600 inlägg

Postad 06 August 2010 - 15:13

Har bara testat Monitorn med Nuforce ref 9v2 monoblock - en perfekt kombo enligt mig. Tror inte att stärkarens karaktär har något att göra med hur Monitorn låter på lägre volymer, andra recensenter har observerat detta fenomen även med andra stärkare. Märk väl att det inte på långa vägar låter illa naturligtvis men Monitorns fulla potential, briljans och imponatoreffekt märks tydligast när man spelar något högre. Absolut ingen monstervolym behövs men ungeför 3:ans växel på en 6-stegad låda om du förstår liknelsen.

Har även hört Ruby med Nuforce IA7:an, det lät MYCKET bra det också..... ;)

#14 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 703 inlägg

Postad 06 August 2010 - 16:01

För 25000 eller liknande tror jag har sett att man rear ut Dynaudio special 25. Maken till stativhögtalare med fin bas går inte att få för de pengarna. Jag gillar dock inte utseendet riktigt på den. Annars tycker jag att Contur 1.4 oxå är riktigt trevlig även om den ligger drygt 25000.
Allt har sin tid

#15 Kjellin

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Postad 06 August 2010 - 17:08

Hej!

Ny på forumet ;)

Jag tycker att du skall lyssna själv och matcha med det system du har idag, kablar kan göra mycket, testa det före du köper nya högtalare.
Mycket kan hända med kabel byte, testar nu själv Origo kablar. Har lyft mitt system till oanade höjder ! B) ;)

Lycka till.
Export Management Aurelia Loudspeakers