Apple lanserar Apple TV (2:a generation)
Posted 09 September 2010 - 10:02
Tänk er Plex appen på denna så har man en intressant kombo.
Posted 30 September 2010 - 07:35
En rejäl unboxing:
http://www.appleinsi...hd_content.html
Recensioner:
http://techland.com/...-to-the-family/
http://www.foxnews.c...eve-jobs-hobby/
Posted 30 September 2010 - 17:48
Google Tv kommmer till många apparater inbyggt 2011 men gör de samma misstag som Android market så ...
Posted 27 November 2010 - 21:58
Att bara kunna koppla in strömmen och välja ett trådlöst nätverk så var man igång. Ska man hyra filmer så får man också logga in med sitt iTunes konto som tyvärr inte funkar med svenska konto. Själv ser jag rätt mycket olika Podcats och skulle därför ha sitt berättigande enbart därför.
I och med Airplay så kan jag tex skicka ljud från iPhone, iPad eller datorn till Apple TV. Det går även att visa bilder från samma enheter om man vill det men tyvärr inga videostreams.
Skulle dom öppna filmuthyrning via Apple för Sverige är jag helt säker på att dom tar all marknad på väldigt kort tid. Enkelheten och användandet med den här produkten är nästan perfekt.
Posted 28 December 2010 - 09:45
http://support.apple.com/kb/HT4448
Posted 11 January 2011 - 23:29
Tyvärr är det rätt ovanligt med textning (engelsk) vilket gärna behövs då vi ser en hel del film sent på kvällen. Borde också finnas då många blu-ray/dvd utgåvor brukar ha med det. Det saknas en del filmbolag och där med också en del filmer jag gärna sett funnits i lager.
Lite grafik artifakter som jag ännu inte kunna avgöra om det är min tv eller Apple TV som orsakar. Syns oftast i tecknade filmer på väldigt rena större ytor och blir som en slags bandning över bilden.
Bilden upplevs också lite mjuk men inget jag har nåt emot till skillnad för motsatsen. Upplösning är 720p och kanske skalningen som har en bidragande faktor.
Som helhet har det blivit en väldigt bra vän i tv-rummet och växlar mellan podcats, filmer och tv-serier. Av dom som testat den och kanske sett en film hos oss är det få som inte köpt eller önskat en själv. Enkelheten och vettigt utbud är det många som gärna betalar för.
Jag ser det som ett komplement till min övriga anläggning och ersättare till tradionell filmuthyrning i den lokala butiken.
Idag stötte jag på första special premiären där filmen gick att hyra innan biovisning. Priset att hyra var då istället 11 mot vanliga 5 dollar men skulle själv gärna betala det för bioaktuella filmer.
Posted 03 July 2011 - 20:56
Posted 03 July 2011 - 21:02
Edit: har kört xbmc och firecore och det känns verkligen som inte hårdvaran är kraftfull nog. Buggigheten gör också att man nästan vill ta bort jailbraken. Minne och cpu är appletv2 svagheter. Kör den som en apple enhet och köp andra spelare som mediastreamers.
Edited by crion, 04 July 2011 - 09:47.
Posted 05 July 2011 - 19:12
Posted 05 July 2011 - 19:14
Har inte kunnat plocka ut några problem med själva Airplay överföringen. Utan det känns mer som vad man skickar i ditt fall från iPod.
Posted 05 July 2011 - 20:42
Om det är ljudet du vill ha bit perfekt så har airport express native 44.1KHz output.
Posted 06 July 2011 - 09:18
Du sa att AppleTV2 transkodar bitströmmen, crion. Windows ljudmixer gör samma sak. Fast på en PC kan man ju lösa det problemet genom att använda drivrutiner som plockar upp bitströmmen innan den når ljudmixern. Jag använder själv en M-audio Transit med gott resultat. Det är en USB-ansluten extern DAC med egen PC-drivrutin men jag använder inte D/A-delen i den utan plockar ut bitströmmen via en opto-utgång som är kopplad rakt in i förstärkaren. Men eftersom jag vill ha PCn inom räckhåll från soffan så får jag en ful USB-sladd över golvet fram till "DACen" i stereohyllan. Det är sladden jag vill bli av med.
Jag funderade ett tag på att använda Airfoil men gissade att den plockar upp bitströmmen efter Windows ljudmixer och då är ju ljudet redan transkodat. Eller så transkodar Airfoil/AppleTV2 någonstans på vägen. Jag behåller sladden över vardagsrumsgolvet tills jag hittat en lösning som inte transkodar.
Jag har förresten även testat Sonos. Det blir en väldigt snygg och smidig lösning där de olika musiktjänsternas klientdelar ligger i Sonos-burken, som styrs trådlöst från t ex en iPod eller iPhone. Sonos hanterar de flesta varianter av av lagrad och strömmad musik, inklusive Spotify med den högre bithastigheten. Sonos är lite dyr men ljudet blir riktigt bra om man kör digitalt in i förstärkaren.
Det enda jag retar mig på med Sonos är att dess Spotify-klent saknar en del funktioner jämfört med en PC-klient. Det jag saknar mest är möjlighetern att kunna upptäcka ny musik via Spotifys egna nyhetslistor och "radiokanaler". Om man hittar musik man gillar kan man heller inte via Sonos lägga in den i en spellista. Dessutom misstänker jag att delar av Sonos Spotify-klent är implementerad utanför burken, någonstans på en server utanför Sveriges gränser, eftersom vissa titlar i mina spellistor blir blockerade av licensskäl när jag använder Sonos men inte när jag använder en PC-klent hemma. Mysko...
Posted 06 July 2011 - 10:49
Posted 06 July 2011 - 15:48
Jag har faktiskt inte märkt någon direkt skillnad på ljudkvaliteten när jag kör Spotify via Sonos jämfört med när jag kör via min PC + "DAC" men det kan nog bero på att bitsrömmen redan från början är komprimerad. Däremot blir det betydligt sämre om jag kör Spotify via Telias settop-box trots att den också har fått digital koppling till förstärkaren. Jag undrar om Telia möjligen kör med lägre bithastighet trots att jag betalar för Premium? Någon som vet?
Jag har annars två saker på önskelistan när det gäller Spotify:
1. Uppväxling till högsta bithastighet när en mobil terminal ansluts via WLAN. Det finns ju ingen vettig anledning att bromsa till 160 kbit då.
2. Spotify-HD konto där "audiofila" titlar strömmas lossless. Kanske även vissa titlar med 24/96-kodning men jag kan leva med att de i så fall måste cachas mer i förväg innan de blir clickbara i spellistan. Jag vill bara slippa fippla med manuella nerladdningar och manuell arkivering av musikfiler. Det gör Spotify så himla mycket bättre helt automatiskt.
Hmm, nu är vi rejält off-topic. Om någon vill fortsätta diskussionen ska vi kanske starta en ny tråd?
Posted 06 July 2011 - 16:40
"audiofila" titlar
/M