Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

HLD-X9 vs HLD-X0

• Vänligen logga in för att kunna svara
38 svar till detta ämne

#1 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1747 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 18 October 2004 - 20:14

Tjena!

Ja, jag har precis skrivit en LÅNG tråd om detta på avsforum så istället för att skriva om allt igen så väljer jag att lägga den engelska texten direkt. Tror nog ni var snälla i skolan så ni förstår :)

Sedan så kör jag ingen poll här heller. Någon som har frågor, fråga på. Sedan, vilken föredrar du?

Hi!

In these day's when most talk is about HDTV and what future format we will be using it seems a bit crazy to talk about Laserdisc and even more crazy to spend money on a dead format. But then again, there are a few people that want the best players for their original Star Wars trilogy or other movies/music/etc that are still not on DVD. I'm one of them.

Before the internet grew as big as it is now, the reference laserdisc players was the Pioneer CLD-97, or CLD-99 depending on what person you talk with (yes, I know about the Runco & Theta, but they where still Pioneer/Panasonic player with mostly "better audio"). But with forums like this, we got to know that Pioneer in Japan made even better machines for the Asian market. The players most talked about was/is the Pioneer LD-S9, HLD-X9 and the HLD-X0. All three players gave a better picture than the US reference's, CLD-97/99.

So some people with big collections or simply wanted the best from the dead laserdisc format got a LD-S9 (around 1350$ new) or even a HLD-X9 (around 2600$ new). A very few did even look at the 80lb, single sided monster HLD-X0 (around 7000$ new). And a even fewer have a chance to compare these monsters, to see if there is any difference, and what one prefered. Now, I have made this.

The test was made like this; I used a Monster 3 s-video cable to a PDI Deluxe Card and captured the signal with the huffyuv program. According to knowledge people on this forum the PDI card is one of the best on the market, and the huffyuv capture the ld signal without any loss in quality (lossless, 1 min captured LD are 600MB avi!).
Then I used virtual dub to copy the exactally the same frame from both HLD-X9 and HLD-X0. I used the Ep1 japanese LD, it's one of the reference disc's on LD (but have some EE), and first Star Wars in the Definitive set (not reference quality), to see how it handles a little worse picture.

I also didn't write which player is which, just so we can have a "blindtest". So please look at the pictures really close, make up your mind what player you prefer the picture from and vote. In one frame maybe one player is better than the other and the other way around next. People with non-CRT monitors maybe also give another answer than people with CRT monitors, this have been the case with the 7-8 people that have looked already (the 2 that prefered one player had a non-CRT monitor).
I also know that looking at some frames is not the 100% story, but in this case it's really close. The frames are exactally what the players send out, I have not change anything. So download the pictures, look and make up your mind.

**NO talk about copying and ripping, this is just a test between two laserdisc players**

So, let the party get starting :)

Ep 1 we used the s-video "standard" mode on both players for these frames

Player A
http://www.2l8.nu/dholm/test/A1.bmp

Player B
http://www.2l8.nu/dholm/test/B1.bmp

Player A
http://www.2l8.nu/dholm/test/A3.bmp

Player B
http://www.2l8.nu/dholm/test/B3.bmp

Player A
http://www.2l8.nu/dholm/test/A6.bmp

Player B
http://www.2l8.nu/dholm/test/B6.bmp

For the Star Wars frames I used the s-video mode "sport" mode on both players. The Standard mode should clean up the picture a little more.

Player A
http://www.2l8.nu/dholm/test/A2.bmp

Player B
http://www.2l8.nu/dholm/test/B2.bmp

Player A
http://www.2l8.nu/dholm/test/A4.bmp

Player B
http://www.2l8.nu/dholm/test/B4.bmp

Player A
http://www.2l8.nu/dholm/test/A5.bmp

Player B
http://www.2l8.nu/dholm/test/B5.bmp

So now, what player do you prefer?

/Mattias

Rättade länkarna
//svartpippi

Redigerat av svartpippi, 19 October 2004 - 08:56.

#2 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3160 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 18 October 2004 - 20:29

Intressant, skillnaden var inte så hemsk stor på de första tre, däremot var det lite mer på de andra.

Jag föredrar;

B1

B3

B6

--------

B2

A4

A5

Du har missat på "del 2" att sätta in B2 B4 B5, det står A istället på båda.

/Daniel

#3 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • 1747 inlägg

Postad 18 October 2004 - 20:36

Tackar, har fixat det nu!

Btw, ett tips är att kolla noga i ansiktet på "alien" killarna i första klippet :)

#4 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • 3160 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 18 October 2004 - 20:51

Det var det jag gjorde, tycker överläppen blir mer detaljerad (läs: man ser skrynklorna tydligare :)) med B1, föredrar du A1 ? :)

A1 uppfattar jag som lite utsmetad.

/Daniel

#5 DanielN

Linn-tok med begränsad budget som gillar film

• Members
  • PipPipPipPip
  • 700 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 18 October 2004 - 22:20

B1, A3, A6 tycker jag ser ut att lida av EE och A6 ser nästan ut att ha lägre färgdjup än jämförelsebilden?
/Daniel
- Ignorance is bliss -

#6 DanielN

Linn-tok med begränsad budget som gillar film

• Members
  • PipPipPipPip
  • 700 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 18 October 2004 - 22:21

EE-stuket syns rätt bra på himmel, blir som grusigt. (Iddes inte kolla på mer än di första tre jämförelserna)

Edit, tillägg: TFT-skärm här.

Redigerat av DanielN, 18 October 2004 - 22:22.

/Daniel
- Ignorance is bliss -

#7 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • 1747 inlägg

Postad 18 October 2004 - 23:50

B1, A3, A6 tycker jag ser ut att lida av EE och A6 ser nästan ut att ha lägre färgdjup än jämförelsebilden?

<{POST_SNAPBACK}>

Juppz, och frågan är, är den spelaren bättre eftersom den visar EE som finns där, eller skapar den EE? Utan att säga för mycket så ger CLD-925, som är en mycket sämre spelare, mindre EE på EP1. :)

#8 Birdie

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 689 inlägg

Postad 19 October 2004 - 00:08

Mycket intressant test och en mycket tydlig skillnad där spelare B är klart skarpare och verkar ha mycket lägre brus i vissa bilder.

Den enda bild där jag föredrar spelare A är vid bild A5. *Förtydligande*

Spelare B borde vara HLD-X0 men vissa detaljer ger det omvända så jag kan inte
säkert säga vilka maskinerna är. :)

Nin du får allt skicka mig ett mail eller PM!

Vilka skillnader om några går att göra i inställningarna av mode&DNR, finns läget som de kallar för experimentläget på HLD-X9 på X0:an?

Har förresten börjat skruva i min HLD-X9:a för att titta närmare på moddningen så en annan har inte tid och leka som du :)

//Birdie

Redigerat av Birdie, 19 October 2004 - 08:21.

#9 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • 1747 inlägg

Postad 19 October 2004 - 01:47

B spelaren är HLD-X0. Jag föredrar den själv framför HLD-X9 på alla bilder, även om ansiktena är lite för röda på två av bilderna. Tror det handlar mer om att den visar vad som är på skivan och där skin-tones är lite för röda.

Jag kan skicka fler bilder via mail till dig, hur mycket kan du ta emot?

Skillnaden mellan olika mode's är mindre än skillanden mellan spelarna.

#10 Birdie

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 689 inlägg

Postad 19 October 2004 - 07:19

Nin: Det räcker om du skickar en HLD-X0 via vanliga posten istället. :)

Jo jag skulle gärna ha den skarpare och mindre brusiga bilden från spelare B som jag kan sluta hoppas på är en HLD-X9:a. :)

Har du förresten servicemanualen till HLD-X0?, kan ju ge en vink om vad de gjort annorlunda i den spelaren.

Capturekort va ju ett bra sätt att kunna jämföra bilderna sida vid sida :)

//Birdie

Redigerat av Birdie, 19 October 2004 - 07:21.

#11 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 19 October 2004 - 08:02

Här kommer mina val, och jag har inte läst resterande inlägg innan detta svar ges. Bilderna är dessutom granskade på en Nokia 530L LCD-skärm...

B1
B3
B6

B2
B4
B5

Förresten, dina länkar är fortfarande fel!
B2, B4 & B5 är länkade till A2, A4 & A5 - jag var tvungen att manuellt skriva in bokstaven "B" i länkarna för att se någon skillnad! Hahaha, först såg jag ingen som helst skillnad och tyckte att det var väldigt konstigt, tills jag såg att dina länkningar är fel... :)

#12 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 19 October 2004 - 09:48

Jag föredrar spelare B - syns otroligt tydligt på star cruiser bilden A2/B2 (låter som ett namn på en droid :) )

Mycket mycket seriös jämförelse - lägger gärna upp den som artikel här på Component om du vill :)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#13 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • 1747 inlägg

Postad 19 October 2004 - 11:28

Birdie, Har tyvärr inte service manualen för den, ska försöka fixa den. Det ska visst vara rätt olika design mellan dom.

C-Quence, hehe, ja nu har jag fått hjälp och fixat länkarna.

perra1, Ja, jag tänkte göra ett ännu mer seriöst test med lite mer filmer och spelare. Kanske vänta tills jag gör det? Så kanske man kan ta en text vad man även upplever när man ser dom in action?
För nu är problemet, är det Star Wars som är lite för röd i ansiktena, eller är det spelaren som ger det.

Intressant och se att här och bland vänner så vinner B, medans på avsforum så är det fler som väljer A. :)

#14 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 19 October 2004 - 11:38

perra1, Ja, jag tänkte göra ett ännu mer seriöst test med lite mer filmer och spelare. Kanske vänta tills jag gör det? Så kanske man kan ta en text vad man även upplever när man ser dom in action?
För nu är problemet, är det Star Wars som är lite för röd i ansiktena, eller är det spelaren som ger det.

Intressant och se att här och bland vänner så vinner B, medans på avsforum så är det fler som väljer A. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vi kan snacka mer om artikel på lördag, jag skulle verkligen tycka att ett så genomarbetat test skall lyftas fram lite mer :)

Angående A/B så tror jag att skillnaderna kanske ligger i att detaljnivån är högre på B, men färgerrna känns mer naturliga på A - Kanske t om detaljnivån kan kännas som lite överstyrd skärpa för vissa??

Det ser även ut om om det (tyvärr) är lite ringing i bilderna på B ibland, men jag gillar i allmänhet kontrasterna i skärpan på B, men den mjukare mer "analoga" känslan på A. Jag valde B för att i allmänhet tycker jag att just detaljnivån är det som tickar igång mig mest - eller snarare det som jag först lessnar på avsaknaden av! Färger går ofta att fixa till med kalibrering:)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#15 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • 1747 inlägg

Postad 19 October 2004 - 17:51

Ja, vi snackar om det på lördag!

När det gäller detaljnivån så ser man mer EE på Ep1 med B spelaren, men som vi alla vet så ju bättre grejer vi har i hemmabion, desto lättare ser vi EE. Så jag tror att den visar vad som finns på skivan mer.
Men ska ta flera till filmer på LD, femte elementet, etc, och jämföra, och även slänga in DVD versionen och några spelare till. Så kan vi avsluta allt med att kolla med projektor och skriva omdömmet om det sen.

Mvh

Mattias