Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Planering och utförande av bioprojektet

• Please log in to reply
114 replies to this topic

#31 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 posts

» Har 1 bild i mitt galleri

Posted 19 November 2010 - 08:11

Jag tror nog att det blir snyggast att bygga den hela vägen mellan golv och tak. Dessutom kan man ju fälla in t ex filmförvaringshyllor i den med någon form av skjutdörrar. Kanske någon liten öppning i form av något litet valv där man kan ställa någon form av prydnad belyst av en spotlight... Möjligheterna är nästan obegränsade. :)

Hur fäster man isoleringen mellan yttervägg och innervägg i den där spaltabsobenten? Tar man och lägger tvärgående reglar som man fäster isoleringen i eller vad är lämpligt?

Antar också att avståndet mellan isoleringen och de bägge väggarna har betydelse för absorbentens egenskaper, hur ska man tänka här?

Sedan en fråga som jag slogs av häromdagen: När ska man använda absorbenter och när ska man använda diffusorer?
The Sage has spoken...

#32 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1105 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 19 November 2010 - 09:41

Jag skulle inte börja bygga absorbenter mm med utgångspunkt från teoretiska uträkningar. Försök mät hur det står till akustiskt i verkligheten.

#33 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 posts

Posted 19 November 2010 - 15:37

Det är också vad jag hade tänkt att göra, men det som jag är ute efter först är att göra rätt från grunden.
Jag behöver bygga en vägg för att dölja ett fult fjärrvärmerör, så frågan som jag ställde var: Hur bygger jag det för att kunna nyttja denna konstruktion som akustikförbättring? Innan väggen är uppe så är det ju andra förutsättningar för mätningen än det kommer att vara när väggen väl är på plats.
The Sage has spoken...

#34 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 posts

» Har 25 bilder i mitt galleri

Posted 20 November 2010 - 11:25

Det är också vad jag hade tänkt att göra, men det som jag är ute efter först är att göra rätt från grunden.
Jag behöver bygga en vägg för att dölja ett fult fjärrvärmerör, så frågan som jag ställde var: Hur bygger jag det för att kunna nyttja denna konstruktion som akustikförbättring? Innan väggen är uppe så är det ju andra förutsättningar för mätningen än det kommer att vara när väggen väl är på plats.

Bygger du väggen för att den ska ha en ljudförbättrande funktion, bör du utgå från hur det är före den byggs. Källarväggarna är bra många gånger stabilare än extraväggen som ska skyla rören. Mätning först är bäst, då kan du börja fundera på olika alternativ.

Fästa isoleringen, tja för att ha den på rätt plats kan det räcka med att dra i ett gäng spik i reglarna och dra snöre mellan dom, framför och bakom isoleringen.

#35 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 posts

Posted 22 November 2010 - 08:25

Jag får nog göra så, dvs rensa ut allt ur rummet och flytta dörren innan jag sedan gör en mätning.

Synd att jag missade dig på mässan Adhoc, det hade varit trevligt att få tjöta med dig lite IRL. :)
The Sage has spoken...

#36 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 posts

Posted 07 January 2011 - 20:28

OK, nu har jag aldrig varit närmre... Nu ska det kapas i väggen och dörren flyttas.
Nu hoppas jag bara att jag inte placerar börröppningen så att jag får det svårare senare.

Lite ritningar... nu lite snyggare: :P

Posted Image

De vertikala streckade linjerna på bägge sidorna om duken är första reflexen för frontarna mot sweet spot. Nästna hur jag gör så får jag en reflex i dörren så jag tror att jag konstruerar en egen dörr med inbyggd dämpning.

De vita stativarna är min tvåkanalsetup som jag har mycket svårt att släppa, de där M&D-burkarna låter bara för bra... så jag håller på att försöka få till en lösning för att kunna behålla dem. Tanken är att de ska kunna skjutas in bakom fuskväggen.

Posted Image

Här ser man bakhögtalarnas placering projektorn och en skymt av myshörnan.

Edited by Sage, 07 January 2011 - 20:37.

The Sage has spoken...

#37 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 posts

Posted 09 January 2011 - 22:26

Tjusiga bilder :) När e´re klart?, nästa vecka?

Du har ritat in några Svanå-liknande diffusorer samt IÖ-liknande "gälar", blir det inköp eller egna byggen?

#38 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 posts

Posted 10 January 2011 - 10:26

"Nästa vecka?"... Hehe... Haaahahaaahaaaaaa! B)
Nej det här är ett längre projekt än så är jag rädd. :)

Jag kommer nog att göra det själv som jag kan göra själv.
Gälarna är nog inte så besvärliga att få till det handlar väl mest om att tänka på vinklarna och välja lämpligt material till dämpningen.
Däremot vet jag mindre om diffusorer.

Adhoc: Vad skulle du rekommendera för lösning om jag vill diffusera mellan- och högregister på bakvägg? Kan behöva lite tips där.

Min första tanke var att bygga QRD-diffusorer på väggen bakom och som på bilden bygga några egna Svanå-liknande diffusorer enligt bilderna. Det är nog ett jäkla jobb att bygga QRD-diffusorer dock, och så är jag inte helt säker på vad som är lämpliga material heller. Det ska ju vara rätt tunna flänsar av något rätt stumt material (antar jag). Masonit kanske?

Jag har i alla fall läst mig till att det ska vara bra att dämpa första reflexerna och att på bakväggen diffusera mellan- och högregister och dämpa de låga frekvenserna.

Stämmer det att om reflexerna når lyssnaren senare än 20ms efter direkt ljudet från högtalaren så är det ett mindre eller inget problem?

Edited by Sage, 10 January 2011 - 10:27.

The Sage has spoken...

#39 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 posts

Posted 10 January 2011 - 22:55

Sätt gångjärn på gälarna istället för att ha dem fast monterade, -så du inte blir låst av nuvarande högtalarval / placering eller möblering, utan kan vinkla om dem enkelt om det skulle behövas senare.

Du har helt rätt i att det är bökigt att tillverka QRD-diffusorer. Jag gjorde QRDs tidigare på primtal 23 med rak framända och "portstorlek" 4,3x28 cm, så jag vet alltför väl … Det är visserligen enklare att göra dem på primtal 7 eller 11 som Svanås men i alla fall. Jag skulle välja BAD-paneler i stället alternativt planka Vatters paraboliska diffusorer som jag tipsade om i en annan tråd. Dom tycker jag blir riktigt tjusiga. Om man väljer masonit som målas eller plywood har ingen större betydelse funktionsmässigt (kan dock vara idé att ha något liggunderlag/cellgummi eller liknande på baksidan som dämpar eventuella stomljud/vibrationer).

Klistrar in mitt inlägg från förra tråden:
” Du kan troligen få en bättre och snyggare diffusor om du plankar en parabolisk variant som ”Sonata” eller ”Symphonia” från nedanstående länk. Båda synes ha bra värden om du kollar in brochyrbladen och specifikationerna. Iom att båda är symmetriska och det står mått på de färdiga lådorna, går det ganska enkelt att räkna fram ganska precisa mått för parabolernas bredd och djup. http://www.acoustics...onata-p-58.html

Bakom den paraboliska fronten av plywood, behöver du ett antal ”mothåll” som du kan kröka plywoodskivan över och nubba / limma fast den. Typ dom här bitarna i 3:e bilden i första inlägget och bilden i inlägget av 2011-01-09, sist i tråden. http://www.hififorum...?TOPIC_ID=82583

På länken nedan har du patenten på dem, det är alltså de två sista patenten i länken. Bara att plocka fram bästa skoltyskan :) B) men som du ser från patenten och Vatters brochyrblad har du de flesta mått som du behöver. Om du väljer den som är dryga 30 cm eller den som är 18 cm djup, har betydelse för hur absorbtionen blir. Båda har dock bra verkningsgrad för diffusion (”Streugrad”) i intervallet 250 Hz – 6300 Hz.

http://v3.espacenet....d&compact=false

Det du läst dig till är också vad jag tagit till mig under årens lopp. En rekommendation från professor Cox på Salford University om hur nära diffusoter optimalt bör placeras mot lyssningsplats är ca 3 våglängder bort => för diffusor som är verksam så långt ned som 250 Hz handlar det alltså om ca 4 m => inte direkt bakom huvudet mao utan i ditt fall om bakersta väggen.

Edit: fixade några länkar

Edited by Adhoc, 10 January 2011 - 23:24.

#40 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 590 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 11 January 2011 - 07:49

En annan tumregel som jag har lärt mig om QRD:s är att för varje tum den när djup så ska man sitta en fot från den. Dvs ca 12 gånger längre från den än den är djup för att inte höra enskilda "diffusorfickors" färgning.

Edited by nikeb, 11 January 2011 - 07:50.

Allt har sin tid

#41 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 posts

Posted 11 January 2011 - 23:56

Ganska bra överensstämmelse med tumregelerna mao, om vad som är allra lämpligast. :)

#42 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 posts

Posted 13 January 2011 - 17:11

Vad har dessa BAD-paneler för diffuseringsegenskaper? hur långt ner diffuserar de t ex?

Angående ditt andra tips Adhoc: Kanske beroende på att jag inte kan någon tyska alls, men jag vet inte om jag riktigt är med på hur jag ska kunna få en exakt kopia av de där paraboliska diffusorerna. För jag antar att själva "vågformen" är av rätt stor betydelse eller hur?

Edited by Sage, 13 January 2011 - 17:11.

The Sage has spoken...

#43 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 posts

Posted 14 January 2011 - 19:53

OK, nu är i alla fall fösta steget taget. :)

Posted Image

+

Posted Image

=

Posted Image

Imorgon ska resten av hålet öppnas upp och dammet städas bort... Fan vilket dammigt arbete det var hehe. Gjorde det till slut själv i alla fall... Ingen minns en fegis. ;)

Edited by Sage, 14 January 2011 - 19:57.

The Sage has spoken...

#44 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 posts

Posted 15 January 2011 - 18:37

Så då var dörrhålet öppnat:

Posted Image
The Sage has spoken...

#45 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 posts

Posted 19 January 2011 - 09:41

Jag har startat en tråd som rör fuktsäkring av inredda källare i ett försök att samla lite information inför mitt eget bygge. Jag har letat efter denna typ av information och hittat lite här och lite där men det har varit rätt tunt och utspritt. Kan ni något om detta eller har egna erfarenheter så skriv om det här:

TRÅD OM FUKTSÄKRING I INREDDA KÄLLARUTRYMMEN
The Sage has spoken...