Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Planering och utförande av bioprojektet

• Please log in to reply
114 replies to this topic

#1 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 Inlägg:

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 11 November 2010 - 16:26

Hej på er!

Nu har min verkliga planering inför bygget av min hemmabio i källaren startat till slut, och jag tänkte försöka att dra nyttan av det samlande kunnandet på Component för att göra det så bra som möjligt.
Jag kommer att lägga in frågor här allteftersom de dyker upp.
Så här se rummet ut med en initial placering av soffor högtalare och duk:

Posted Image

De gröna rektanglarna är högtalare och den kurvade grönblå linjen framför frontar och center är en kurvad DIY "ljudtransparent" duk troligen med Seymour Center Stage XD dukväv. Jag har en provbit hemma som jag ska testa snart och jag har även möjlighet att testa ClearPix2 och Screen Excellens EN4K, EN1 och EN2 som referenser.
Anledningen till att jag helst vill köra med Seymour är att den går att köpa på lösmeter och gör att priset blir typ en 1/6 av vad det skulle kosta att köpa en färdig duk med ram och allt.

Är det någon som har erfarenhet av att bygga en egen ramspänd kurvad duk här som kan ge mig lite tips kanske?
Jag tar gärna emot era råd och tips angående "ljudtransparenta" dukar i allmänhet också.

Sedan kommer jag till första designbeslut: Nu när dörren sitter som den gör (se bilden) så behöver den flyttas från hörnet. Jag kan flytta den max ca 2.5m åt extrarummet till innan det är en avloppsstam i vägen. Finns det något när det gäller placering av dörren (förutom att det inte ska vara något i vägen) som jag bör tänka på eller är det bara att flytta den så långt bort som möjligt?

Detta inlägg har redigerats av Sage: 17 January 2011 - 08:23

The Sage has spoken...

#2 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1554 Inlägg:

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 11 November 2010 - 16:57

Finns det något när det gäller placering av dörren (förutom att det inte ska vara något i vägen) som jag bör tänka på eller är det bara att flytta den så långt bort som möjligt?

Är det en bärande källarvägg så bör du nog be en fackman slänga ett öga på dina planer (on site) om du inte har koll på allt själv. :)

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#3 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 Inlägg:

Postad 11 November 2010 - 19:00

Tack, och jo det är en bärande vägg och jag hade tänkt att rådfråga och antagligen anlita en fackman för att göra jobbet. Det vore ju inge kul att få sättnignar i huset pga detta. :)
Min fråga angående placering av dörren ställde jag mer med avseende på vad som är bäst för akustik och placering av akustikförbättring och liknande.
Nu när jag har chansen att inom vissa ramar bestämma placeringen så...
The Sage has spoken...

#4 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 12 November 2010 - 00:11

Jag hade ingen möjlighet att göra en meningsfull uppmätning av mitt rum före eller under byggtiden. Om du har det, gör det så du vet bättre hur resonanser i rummet hamnar. Låt därefter mitten på främre soffan bli sweetspot. Placera dörren så du har möjlighet att sätta upp surroundhögtalare ungefär 20 grader framför dig, placera ytterligare 1 eller 2 st per kanal vid sidan och bakom dig, i ungefär lika stora tårtbitar men på varierande höjd. Längst bak = högst placerad.

Om den bakre soffan ska stå på ett upphöjt podium, kan det bli trubbel med resonanser mellan golv och tak i den bakre soffan. => Gör en mätning även vid denna tänkta sitthöjd. Det kan vara bäst kompromiss att ha en bakre 2-sits soffa som "saxas in" mellan den främre om man tänker på att alla ska se bra i kombination med just ljud.

Har du möjlighet att göra en dubbeldörr / sluss med helst 15 cm eller mer mellan dörrarna, gör det. Det gör mycket för ljudsisolationen mot övriga huset, i alla fall om väggarna i övrigt är bra isolerande. Två välavtätade "halvbra" dörrar med luftsluss är troligen bättre än en "superdörr" (=gissning).

Laborera lite med fronthögtalarnas avstånd till bakomliggande vägg före du bestämmer dukens placering i djupled. Du kommer få en 1/4 våg-utsläckning av någon frekvens som är beroende på avståndet till väggen bakom samt en 1/2 våg-utsläckning som är beroende på samma avstånd och avstånd för direktljud samt till vägg bakom dig. Kör du upp fronthögtalarna dikt mot väggen kan du komma förbi en del trubbel men det kan samtidigt vara bra att möjlighet att få in ca 10-15 cm isolering mellan högtalarbakstycket och väggen.

Detta inlägg har redigerats av Adhoc: 12 November 2010 - 00:20

#5 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 Inlägg:

Postad 12 November 2010 - 08:06

Tack för svaret Adhoc!
Jag kommer att ha vägghängda frontar med sluten låda, så det blir i princip inget avstånd mellan dessa och bakvägg. Hur påverkar detta frekvensgången?

Jag hade tänkt att höja upp bakre raden en aning det är sant, och jag hoppas fortfarande att det ska funka. Det borde väl finnas något man kan göra för att få den ljudmässiga kompromissen för bakre raden så liten som möjligt?

Takhöjden är lite drygt 210 cm från betongen till trätaket. Väggen in mot resten av källaren är något i stil med 25cm betonghålsten och uppåt är det träbjälklag. Jag vore tacksam för tips om hur man kan ljudisolera utan att förlora för mycket bredd och djup på rummet. Jag har läst något om Acoustiblock, har ni några erfarenheter av det? Vad det kostar och så?

Jag tror inte att ljudnivåerna är några stora problem men visst vore det nice om man kunde dra på lite mer någon gång utan att störa familjen för mycket. :) Jag gjorde ett litet test genom att spela lite högre med enbart ett par gamla frontar och en center i källaren och gick upp och lyssnade och det lät inte så farligt mycket. Då hade jag dessutom ingen dörr i vare sig biorummet eller ovanför trappen så det lät mer den vägen än genom golvet.
The Sage has spoken...

#6 Cugel

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 87 Inlägg:

Postad 12 November 2010 - 08:08

Verkar som om du redan har tänkt på att placera dörren tillräckligt långt bak för att kunna montera dämpning för första sidoreflexen på väggen framför. Finns bra info på THX hemsida om högtalarplacering vid olika konfigurationer. Har själv gjort en blindvägg för duken med 1 meter mellan blindvägg och riktig vägg. Det ger lite spelrum för optimering av avstånd mellan högtalare och vägg, plats till eventuella akustikåtgärder samt att man inte behöver placera högtalarna helt dikt an mot duken vilket inte lär vara bra.

#7 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 Inlägg:

Postad 12 November 2010 - 13:29

Hmm, jag ska genast kolla lite på THX hemsida, tack för tipset Cugel!
Mina högtalare ska hängas på väggen så de ska vara dikt an emot väggen, däremot så får jag labba lite med avstånd mot duken för att se vad som är bäst ur ljudsynpunkt antar jag.

Jag tar varmt emot tipps på vad jag kan göra och vilka material jag kan använda för att få till lämpliga och gärna snygga akustikåtgärder, för det är ett område som kan göras i stort sett hur komplicerat som helst som jag förstått det. Hur ska jag bära mig åt som relativt okunnig på området för att få till den biten på ett bra sätt?
The Sage has spoken...

#8 Cugel

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 87 Inlägg:

Postad 12 November 2010 - 14:37

Finns en rätt bra intro till förbättringsåtgärder för ett rums akustiska egenskaper här på Component:
http://www.component.se/docs.php?id=33

Grovt sett ser jag tre områden att fokusera på:
1) Lågfrekvensabsorption
Basen är svårast att få till. Rum blir lätt överdämpade i de höga frekvenserna, dvs får en obalans över frekvensbandet. Typisk lösning Helmholzabsorbenter, annars krävs riktigt tjocka och tunga dämpmaterial. Här får du först mäta upp rummet och utifrån frekvensresponsen dimensionera lådor och öppningar för att dämpa de värsta resonanserna.

2) Mellan- och högfrekvensabsorption
Här kan man med enkla medel uppnå goda resultat, till exempel med väggpaneler bestående av isoleringsull. Du kan köpa en bal eller två med markisoleringsskivor på något byggvaruhus och testa med att placera dem på olika ställen i rummet. Ger omedelbart resultat, är min erfarenhet! Tänk dock på att skivorna avger otrevliga lösningsmedel den första tiden, så låt skivorna stå i ett garage el dyl ett par veckor för att "luftas" först.Måste också kläs in i tyg som inte släpper igenom glas eller stenpartiklar.

3) Diffusion
Begränsad erfarenhet, men principen är ju mycket enkel, dvs att oregelbundet utformade hårda ytor i rummet sprider reflektioner i många olika riktningar.

Tilläggas bör att jag har en högst ytlig kompetens inom detta område, så vi får se om det kommer fler tips i tråden! Vore själv intresserad

#9 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 14 November 2010 - 16:45

Sage, några frågor:
1) Är samtliga 4 väggar i ca 20 cm betonghålsten?
2) Vid den bakre soffan finns det en vägg direkt bakom den eller är det "bara" ett podium sett uppifrån som visas?
3) Vad är verklig bredd på soffan? Bredd på rummet 3,3 m betyder att 3-soffan är väldigt smal eller att "gluggen" in till utrymmet mot kaminen är väldigt smal.
4) Golv och tak, vilket material?

Angående vägghängda högtalare. Vägghängda betyder att du inte bör få några 1/4-vågutsläckningar från bakomliggande vägg att tala om. Kan vara bra men du förstärker också bas och nedre del av mellanregistret, vilket kan vara både bra och dåligt. Med, säg 10 cm, isolering runtom högtalarna kan du dämpa bort mellanregistret medan basregistret fortfarande får en förstärkning. Reflektioner tillbaks från duken kommer av isoleringen också dämpas bort vilket är bra. Vissa högtalare är konstruerade för väggnära placering för att dra nytta av väggen (tex Carlsson och Ino) andra är avsedda för stativplacering en bit ut i rummet. Vad gäller för dina? Dom kan vara olämpliga för väggnära placering.

Jag skulle skaffa åtminstone 2 subbar som ställs ca 82 cm in från sidoväggarna och ca 1/2 meter upp från golvet, inte ute i hörnen. Delning vid gissningsvis 120 Hz kan vara bra. Varför? Iom att rummet är så smalt som 3,3 m och du vill ha in 3-sitssoffor kommer dom som sitter i ytterkant på sofforna få mycket sämre basrespons än den som sitter i mitten. Att justera till en basåtergivning som är riktigt bra för 3 personer i bredd i ditt rum med något elektroniskt filter eller equalizer tror jag inte på, det är för smalt. (Om du inte använder separata subbar och hänger fronthögtalarna ute i hörnen får du också problem med basen. Hänger du dem på ca 82 cm från sidovägg, blir det väl smalt emellan dem med det sittavstånd du vill till soffan.)

Podiet skulle jag göra av en lös släpbar och bomtät låda med botten i tex 19 mm spånplatta 2,4x1,2 m som förstärks med invändiga reglar. Invändigt tätas samtliga skarvar och springor med akrylfog eller liknande. Toppen i 22 mm spånplatta skruvas mot reglarna med tätande fönsterlist i gummi. Med ca 22 cm höjd får du en låda med bruttovolym ca 580 L. Lådan kan du nu enkelt göra om till en avstämbar Helmholtzabsorbent, liknande Svanås Varitune. -Du drar upp ett rektangulärt längsgående hål i den och har en lucka som du kan dra fram och tillbaks för att stämma av mot problemfrekvensen i höjd eller längsled från rummet. Om luckan lämpligen placeras på fram- eller baksidan beror på var du placerar lådan i längsled i rummet. Om lådan lämnas tom blir den smalbandig, har du tex 45 mm glasfiber längsgående i mitten blir den mer bredbandig men samtidigt mindre effektiv mot en särkild frekvens. (Skulle du bygga podiet direkt mot golvet, så det är fast installerat, är det alltså kört att göra justeringar i längsled om ljudet skulle vara särskilt problematiskt där podiet hamnat.)

Ljudisolationsmässigt mot omgivningen tror jag att Acoustiblocs bidrar med ganska precis ingenting, noll, nada, zilch om samtliga väggar runtom är i betonghålsten.

Detta inlägg har redigerats av Adhoc: 14 November 2010 - 16:50

#10 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 14 November 2010 - 17:59

Här är en bra länk, kopiera över den till Word så du har den sparad: http://books.google....ONYFcC&pg=PA203

I länken står det mesta du kan behöva ta hänsyn till för grovplaneringen med placering av högtaleri och möblemang. Jag planerade mitt rum efter principerna som tas upp. Hade boken funnits tillgänglig före jag började hade man sparat en del planeringstid ... :) men det var ju kul att sen få ett kvitto på att man inte var helt fel ute.

#11 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 Inlägg:

Postad 15 November 2010 - 08:55

1) Är samtliga 4 väggar i ca 20 cm betonghålsten?
Det skulle jag tro, utan att veta 100% säkert.

2) Vid den bakre soffan finns det en vägg direkt bakom den eller är det "bara" ett podium sett uppifrån som visas?
Det är ingen vägg, bara ett podium.

3) Vad är verklig bredd på soffan? Bredd på rummet 3,3 m betyder att 3-soffan är väldigt smal eller att "gluggen" in till utrymmet mot kaminen är väldigt smal.
En 3-soffa (iaf de som jag har hemma) är ca 220 cm breda, vilket ger ungefär 110 cm över. Detta utrymme delas på hälften mellan gången på höger respektive vänster sida om sofforna. Jag kanske delar det så att det blir 60 cm till höger och 50 cm till vänster. Jag hoppas att det skulle kunna funka så iaf.

4) Golv och tak, vilket material?
Golvet kommer att vara betong med plantonmatta och ett parkettgolv, mest troligt.

Tack för era utförliga svar, jag behöver all hjälp jag kan få. :)

Detta inlägg har redigerats av Sage: 15 November 2010 - 08:59

The Sage has spoken...

#12 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5736 Inlägg:

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 15 November 2010 - 09:21

Det här ska följas! :)

Har inga svar att bidra med men däremot en fråga, varför kurvad duk?
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#13 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 268 Inlägg:

Postad 15 November 2010 - 09:26

Det här ska följas! :)

Har inga svar att bidra med men däremot en fråga, varför kurvad duk?

För att jag ska ha en anamorfisk lins. :)
The Sage has spoken...

#14 Cugel

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 87 Inlägg:

Postad 15 November 2010 - 11:27

Adhoc, varför placera två subbasar symmetriskt? Vore det inte bättre att utnyttja möjligheten att excitera olika moder genom assymetrisk placering, när man har fler än en? Eller missförstod jag din rekommendation?

#15 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1105 Inlägg:

Postad 15 November 2010 - 11:55

Två subbar symmetriskt placerade kan släcka ut varandra precis i rumsmoderna sägs det. Men jag har aldrig sett/hört det i verkligheten.

Rumsmoder vill man sällan excitera, snarare tvärtom...

Ska du ha subwoofer? Lägg in de/dem på ritningen isf.

Mitt tips är att du bör försöka få upp alla högtalare och möbler provisoriskt där du tänker dig ha dem, och sen provlyssna hur det blir. Gör detta om möjligt innan du bygger fast dig i någon lösning så att säga.

Jag har aldrig hört en vägghängd högtalare låta speciellt bra tyvärr, men det finns säkert undantag. Min erfarenhet är snarare tvärtom, att ju längre ut i rummet högtalaren står, desto bättre låter det. Men jag förstår helt klart tjusningen med att ha högtalarna bakom en ljudtransparant duk, det kan bli riktigt häftigt!

Detta inlägg har redigerats av rajapruk: 15 November 2010 - 12:03