Sage, några frågor:
1) Är samtliga 4 väggar i ca 20 cm betonghålsten?
2) Vid den bakre soffan finns det en vägg direkt bakom den eller är det "bara" ett podium sett uppifrån som visas?
3) Vad är verklig bredd på soffan? Bredd på rummet 3,3 m betyder att 3-soffan är väldigt smal eller att "gluggen" in till utrymmet mot kaminen är väldigt smal.
4) Golv och tak, vilket material?
Angående vägghängda högtalare. Vägghängda betyder att du inte bör få några 1/4-vågutsläckningar från bakomliggande vägg att tala om. Kan vara bra men du förstärker också bas och nedre del av mellanregistret, vilket kan vara både bra och dåligt. Med, säg 10 cm, isolering runtom högtalarna kan du dämpa bort mellanregistret medan basregistret fortfarande får en förstärkning. Reflektioner tillbaks från duken kommer av isoleringen också dämpas bort vilket är bra. Vissa högtalare är konstruerade för väggnära placering för att dra nytta av väggen (tex Carlsson och Ino) andra är avsedda för stativplacering en bit ut i rummet. Vad gäller för dina? Dom kan vara olämpliga för väggnära placering.
Jag skulle skaffa åtminstone 2 subbar som ställs ca 82 cm in från sidoväggarna och ca 1/2 meter upp från golvet,
inte ute i hörnen. Delning vid gissningsvis 120 Hz kan vara bra. Varför? Iom att rummet är så smalt som 3,3 m och du vill ha in 3-sitssoffor kommer dom som sitter i ytterkant på sofforna få mycket sämre basrespons än den som sitter i mitten. Att justera till en basåtergivning som är riktigt bra för 3 personer i bredd i ditt rum med något elektroniskt filter eller equalizer tror jag inte på, det är för smalt. (Om du inte använder separata subbar och hänger fronthögtalarna ute i hörnen får du också problem med basen. Hänger du dem på ca 82 cm från sidovägg, blir det väl smalt emellan dem med det sittavstånd du vill till soffan.)
Podiet skulle jag göra av en l
ös släpbar och bomtät låda med botten i tex 19 mm spånplatta 2,4x1,2 m som förstärks med invändiga reglar. Invändigt tätas samtliga skarvar och springor med akrylfog eller liknande. Toppen i 22 mm spånplatta skruvas mot reglarna med tätande fönsterlist i gummi. Med ca 22 cm höjd får du en låda med bruttovolym ca 580 L. Lådan kan du nu enkelt göra om till en avstämbar Helmholtzabsorbent, liknande Svanås Varitune. -Du drar upp ett rektangulärt längsgående hål i den och har en lucka som du kan dra fram och tillbaks för att stämma av mot problemfrekvensen i höjd eller längsled från rummet. Om luckan lämpligen placeras på fram- eller baksidan beror på var du placerar lådan i längsled i rummet. Om lådan lämnas tom blir den smalbandig, har du tex 45 mm glasfiber längsgående i mitten blir den mer bredbandig men samtidigt mindre effektiv mot en särkild frekvens. (Skulle du bygga podiet direkt mot golvet, så det är fast installerat, är det alltså kört att göra justeringar i längsled om ljudet skulle vara särskilt problematiskt där podiet hamnat.)
Ljudisolationsmässigt mot omgivningen tror jag att Acoustiblocs bidrar med ganska precis ingenting, noll, nada, zilch om samtliga väggar runtom är i betonghålsten.
Detta inlägg har redigerats av Adhoc: 14 November 2010 - 16:50