Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Använd Spotify i Squeezebox

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#1 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8331 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 10 January 2011 - 21:35

Postad bild

We’re delighted to announce that we’ve joined forces with Logitech to bring Spotify to your Squeezebox Touch and Squeezebox Radio.

For those unfamiliar with Squeezebox, we highly recommend you check out their great wireless music systems. The Squeezebox Touch and Squeezebox Radio players use your existing wireless home network to stream music throughout your house. Squeezebox is simple to use and easily expandable by adding more Squeezebox players in other rooms – like your kitchen, bedroom or patio.

With our new app you can now access our comprehensive catalogue of more than ten million songs, and all your playlists, anywhere in the home.

Ladda ner appen för Spotify:
http://www.mysqueeze...gallery/Spotify

#2 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

» Har 5 bilder i mitt galleri

Postad 10 January 2011 - 21:42

Kul på sitt sätt, men tråkigt att det inte funkar med de äldre spelarna. Jag får fortsätta köra med plugin:en för Spotify.
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#3 joakim

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1161 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 10 January 2011 - 23:02

Mirage> Samma här, men å andra sidan kan man ju förstå att de vill pusha försäljningen av Touch...
Den är ju dessutom guld för spotify...
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1-> 2 * SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri

#4 masaba

Optimist

• Members
  • PipPip
  • 156 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 11 January 2011 - 09:01

Har tidigare kört plugin-varianten genom Squeeze Server på min QNAP men testade den nya varianten som hastigast igår.

Var lite pilligt att få igång den eftersom man på QNAP använder tillägget SSOTS som inte rakt av verkade stödja betaversionen av Squeeze Server. Fick dock igång det då jag manuellt lade in en senare version av SSOTS och efter att jag ändrat lite i en konfigfil.

Den nya officiella varianten verkar iallafall fungera fint. Testade inte mer än att spela upp från spellistor, men tillägget var snabbt och det fungerade som det skulle. Trevligt var också att man kunde få menyalternativet "Spotify" att dyka upp direkt på första menynivån. Med det gamla tillägget behövde man ju gå in under webbradio.

Sammanfattningsvis verkar det iallafall lovande. Min förhoppning är att det när det släpps skarpt ska gå att köra Spotify utan att ha Squeeze Server igång. För närvarande verkar det tyvärr krävas att Squeeze Server är igång och då ger inte det officiella tillägget något direkt mervärde jämfört med det gamla tillägget.

/Martin

#5 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 12 January 2011 - 22:57

Nädå Joakim, jag ska inte vara gnällig. :) Man blir bara lite besviken när de inte gör så att det funkar på alla versioner, fast det verkar inte spela så stor roll....
Touchen ska vara en riktigt bra apparat, läs t.ex. recensionen i den amerikanska tidningen Sterophile här.

Intressant att läsa dina erfarenheter masaba! Som jag tolkar det hela är egentligen den enda förbättringen jämfört med plugin:en att man slipper en nivå i menysystemet. Sen läste jag på lite till och konstaterar att plugin:en faktiskt har en hel del funktioner som inte det nya tillägget har.

I've just updated my 3rd Party Spotify plugin to release 1.2.0

This release primarily provides an update so it will cooperate with the offical Logitech Spoitify plugin for users who upgrade to 7.5.3 or the latest 7.6 server. On older servers the plugin should perform as before.

On servers with official Logitech Spotify support, the plugin should now coexist with Logitech based Spotify support. You will need to add your Spotify account details to both the plugin settings page and your MySqueezebox.com account. There are two new options on the settings page in this case:
- Always Stream via Helper - always use the plugin method of playback even for a Touch or Radio with the new firmware playback support
- Use Built-in formatting - use the Logitech formating for Now Playing and Playlists rather than the plugin version (try each out to see which you prefer)

I'm really pleased that Logitech has released offical support for Spotify and would encourage anyone who wants music streaming without needing a server machine to try out a Touch or Radio with the official support.

This plugin will continue to offer more capabilities as it is able to use the server machine. In summary these are:
- Support of older players, from Squeezebox2 onwards
- Support of Synchronisation of multiple players whilst using a single stream from Spotify
- Several additional menus such as recent artists, recent albums, radio, similar artists, folders in playlists etc
- Caching of audio on your server machine. If you constantly listen to the same tracks this may mean it creates less network traffic...

Anyway I hope the two solutions can coexist and more people can now appreciate Spotify on their Squeezebox(es).

[Note: the helper app is still version 1.1.1 - this is not an error]

Taget från denna sida.

#6 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 15 March 2011 - 20:08

Läste just på ett annat forum om en begränsning när man spelar Spotify i Squeezebox, man kan inte stänga av "Volume normalization"; som man kan om man spelar i datorn. På sidan jag länkar till står mer om varför man vill göra det, vad det gör för skillnad och hur man kan vara med och tjata på Spotify så de ordnar det. Jag förmodar att detta även gäller när man spelar Spotify i andra mediaspelare.

#7 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2037 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 16 March 2011 - 09:45

Trist! :)

Hoppas Spotify ger möjlighet till att användaren själv väljer i en framtida uppdatering.
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#8 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 27 March 2011 - 01:01

Verkar som det var lite rök utan eld här... :) Hela diskussionen kan läsas om man klickar på länken i mitt förra inlägg i tråden, men jag citerar det viktigaste svaret här:

Jude, Official Rep, replied 1 day ago

Sorry for the delay. I had another chat, in light of Triode1's investigations. All I can do is confirm these findings about normalisation in Libspotify:

Intel - Yes
ARM - No

Any changes to this will have to wait for the next release of Libspotify. I don't know when that will be, or whether that will mean switching off normalisation in the Intel version, or adding an option switch for both version (preferable, obviously).

Squeezebox - uses ARM, so we are still officially with "No normalisation"

Sonos - Not absolutely sure here

I would still very much recommend contacting Logitech or Sonos if there are any doubts.

#9 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 01 August 2011 - 10:13

Har just beställt en Squeezebox Touch och då dyker det upp lite funderingar kring det här med Spotify. Nu kommer ju möjligheten att spela Spotify på ett sätt till (enligt ovan), nu använder jag Triodes plug-in. Som framgår av det jag citerat ovan om denna (inlägg #5) plug-in så har den vissa möjligheter som inte finns i Logitechs egen Spotify funktion, t.ex. att spela synka spelare när man kör Spotify. Eller är detta något som ändrats i nyare versioner av Squeezeserver och mjukvara för spelarna?

Frågan är alltså: Vad rekommenderar ni som testat bägge möjligheterna, plug-in eller Logitechs egen funktion för Spotify.

En annan sak som jag upptäckte efter att ha uppdaterat Squeezeserver nyligen är att Spotify (när man kör plug-inen) inte längre ligger under Webbradio utan under Mina program, fick leta lite innan jag hittade det.

#10 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 17 August 2011 - 21:21

Det var uppenbarligen ingen här som hade någon koll på hur det är att använda dessa två sätt att spela Spotify i en Squeezebox Touch, men det har jag nu! :blink:

Det är väl två veckor sen jag fick hem min Touch nu och jag har egentligen inte testat så jättemycket än, men lite har jag hunnit se hur det funkar. När jag provade först så fungerade det egentligen väldigt bra med båda alternativen, men det gjorde det inte idag när jag skulle ta lite bilder för det här. Tänkte att det var enklare att visa hur det funkar med lite bilder, det blev rätt många så jag delar upp det på flera inlägg; vi får se om jag blir klar i kväll....

Touchen fick ersätta min Classic i vardagsrummet, den ska kopplas in nån annanstans i huset. Sen tidigare finns en Classic till, trådlöst ansluten. Touchen är ansluten med kabel. Squeezecenter körs på min HTPC med Windows 7. Alla spelare och program är uppdaterade med senaste mjukvara, vilket de även var när jag testade för två veckor sen; men det hade kommit nytt nu....

För att enkelt visa vilka versioner jag har tog jag en bild.
Information.jpg

För att köra tredjepartspluginen så måste själv ha lagt in en sökväg längst ner på sidan med plugins.
Plugins2.jpg
För de som inte gjort det är här en URL som är lättare att kopiera: http://triodeplugins...nk/testrepo.xml

När jag installerat och uppdaterat denna har min brandvägg (NOD32) bråkat lite ibland, men de senaste gånger har det gått bra.

När man fått den på plats så ser det ut så här i listan.
Plugins1.jpg
Den här pluginen från Triode verkar vara helt ny, de tidigare har börjat på 1.

Sedan upptäckte jag något jag inte sett förut, eller om det var nytt för "tvåan" kanske? I kolumnen till höger kan man klicka på Inställingar, då kommer man till en sida som ser ut så här.
Spotify.jpg
Den verkligt intressanta inställning här är ju normalisering av volymen, en fråga som diskuterats på många forum nu. Enligt det senaste jag läste så ska den inte ha varit aktiv i Squeezebox tidigare när man inte kunde välja. När jag öppnade den här sidan var den förbockad, så jag bockade ur den. Redan här har vi något som kan vara en vattendelare för att den här pluginen är att föredra framför Logitechs egen, jag har inte sett nån sån inställning i den och vet alltså inte om den är av eller på.

Rutan nedanför svarar på det jag nämnde i mitt förra inlägg, här kan man välja om Spotify ska ligga under Radio eller Mina program.

Nästa ruta tyckte jag var mer intressant så jag tog en bild av inforutan.
Spotify2.jpg
Tolkar jag det här rätt så avaktiverar den Logitechs egen plugin för Spotify, eller tolkar jag detta fel? Jag bockade inte i den nu.

Det var allt jag tänkte skriva om inställningar, i nästa inlägg ska vi börja spela musik! ;)

#11 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 17 August 2011 - 21:40

Största fördelen med Touch är att jag kan läsa klockan från soffan! ;)
P1040747.JPG
Nu ska vi dock inte gå in på det övriga användandet av apparaten, i den här tråden får det handla om Spotify.

För att ha samma utgångsläge när jag börjar så spelar jag en låt från mitt bibliotek i datorn, ni kommer strax att förstå varför.
P1040752.JPG

Nu sitter jag alltså där framme och tycker på skärmen, använder man fjärren så kan man ha den inställd så att den automatiskt går över till större bokstäver och symboler. Här är själva hemmamenyn.
P1040753.JPG
Här finns Spotify direkt på denna meny, vilket är unikt för Touch och Radio; så är det inte på de äldre spelarna.

Klickar man på Spotify så får man detta meddelande.
P1040754.JPG
Här får man alltså en hint om att det fungerar lite annorlunda än Triodes plugin, boxen ska byta till mysqueezebox.com.

Bara att klicka på skärmen, eller högerpil på fjärren så kommer man vidare.
P1040755.JPG
De som använder Spotify känner igen de tre översta, plus till den här pluginen för att allt är på svenska. De två nedersta raderna är mina spellistor, de når man alltså direkt när man öppnat Spotify; bara att rulla ner för fler. Det som jag dock saknar här är listan Inbox, den finns med i den andra pluginen (ganska nytt i den).

Nu tror jag att vi gör en "sidbrytning" här! :blink:

#12 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 17 August 2011 - 22:06

Går man så in på listan Stjärnsatt så ser det ut så här.
P1040756.JPG
Snyggt och prydligt med omslag och allt.

Förra gången jag provade funkade det perfekt här, bara att klicka på låtarna så spelade det; om än med lite betänketid. Nu funkade det inte alls!
P1040757.JPG
Den räknade upp alla låtar i listan och stannade sen på den jag valt, men nån musik blev det inte.

Provade med flera spellistor, funkade inte heller. Provade omstart av dator och ström ur spelare, men den ville inte spela Spotiy. Det här tycker jag var väldigt konstigt, för sist jag provade funkade det perfekt. Då provade jag även att starta min Classic på andra våningen och det synkade perfekt. Det funkar alltså att spela upp synkat i den, även om den modellen egentligen inte ska funka med denna plugin. Använder man iPeng att styra med funkar det alltså bra att använda Logitechs plugin, om det finns en Touch (eller Radio) i nätverket. Det måste vara något tillfälligt fel och jag får återkomma när jag testat mer. Vore intressant att höra om någon annan haft samma problem?

För att använda Triodes plugin så återgick jag till samma utgångsläge.
P1040758.JPG
Här måste man åter acceptera ett byte av bibliotek, något som man alltså inte behöver göra med Triodes plugin.

Sen skulle vi kunna ha en repetition av bild 2 och 3 i förra inlägget, men jag hoppar över det. Nu har jag klickat på Mina program, raden under Spotify på bild 3 ovan.
P1040759.JPG
En annan ikon här.

Klickar man på den får man denna skärm.
P1040760.JPG

Skrollar man ner blir det denna.
P1040770.JPG
Är alltså mer likt som det ser ut när man kör Spotify i datorn, och allt utom Spellistor är på engelska.

Sidbrytning

#13 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 17 August 2011 - 22:38

Om jag sedan trycker på Spellistor så får jag upp denna lista.
P1040761.JPG
Skillnaden mot Logitechs plugin är alltså att man måste gå in ett steg till i menyerna, men i gengäld så får man även med listan Inbox. Jag går vidare på Starred tracks.

Sen kommer en lite lustig skillnad, låtarna ligger i omvänd ordning mot den andra pluginen; och programmet i datorn.
P1040762.JPG
Här har jag skrollat längst ned för att visa skillnaden.

Nu kommer nästan överraskning, låtarna denna lista gick inte att spela här heller! Jag har provat flera gånger fram och tillbaka innan jag skrev detta, så det var så.

Istället så öppnar jag en annan spellista.
P1040763.JPG

Här var det inga problem att starta en låt.
P1040764.JPG
Sen provade jag att spela låtar i andra listor jag skapat (eller importerat), inga problem. Däremot så funkade inte listorna Starred eller Inbox. De listorna är ju lite speciella då de redan finns i systemet, man skapar inte dem själv.

Förra gången provade jag även att köra synkat till min Classic, inga problem där heller. Fördelen med Triodes plugin här är att den funkar fullt ut för Spotify även på äldre spelare, man kan alltså bläddra i listor med den medföljande fjärren.

Kontentan så här långt är alltså att i kväll så gick det inte att spela Spotify alls med Logitechs plugin när man knappade på pekskärmen eller den medföljande fjärren. Med Triodes plugin fungerade allt utom de två listorna enligt ovan. Förra gången jag provade funkade dock allt som det skulle med båda.

Sidbrytning

#14 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 17 August 2011 - 22:49

Om vi backar till översta raden i Triodes plugin och trycker på Top 100 ser det ut så här.
P1040765.JPG

Sen trycker vi på Artister.
P1040766.JPG

Översta raden
P1040767.JPG

Top 10
P1040768.JPG

Översta låten
P1040769.JPG
Inga problem, spelar som det ska.

Sidbrytning

#15 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 17 August 2011 - 23:01

I det första inlägget i den här serien så visade jag hur man gör inställningar för Triodes plugin i Squeezecenter. Nu tänkte jag visa hur motsvarande ser ut för Logitechs plugin.

P1040771.JPG
Här gör man alltså inställningarna direkt i boxen. Som vi kan se är det betydligt färre inställningar, och det är översta raden som är intressant här. Klickar man på den kommer man hit.

P1040772.JPG
Klickar man på en av raderna så väljer det den och hoppar tillbaka.

Det finns alltså ingen inställning för normalisering av ljudet och man lever i osäkerhet om huruvida den är på eller av... :blink: Plus till Triode!

I nästa del ska jag visa hur det funkar att styra med iPeng i en iPhone 4, något som visade sig fungera betydligt bättre med båda varianterna!