Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Fästa 50" tv i bara en regel!?

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 JoakimG

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 94 posts

» Har 23 bilder i mitt galleri

Posted 25 March 2011 - 19:26

Hej!

Jag skall montera min införskaffade 50” plasma tv på väggen. I centrum av där tv skall sitta sitter det en regel i väggen, sen sitter reglarna med cc60, väggen består av dubbel gipps.

Mitt lilla dilemma är hur jag skall montera väggfästet, och jag har kommit fram till två förslag som frugan kan godkänna, utan att behöva bygga en helt ny tv-vägg som sitter förankrad i 3 reglar.

1)Man sätter upp tv-fästet i regeln med 2 st träskruvar i centrum, sedan monterar man 2 st Mollyexpanders en på vardera sida av tv-fästet.

2)Man bygger en ”distans” av 2st lager Plywood (700*300mm)(2*12mm 5ply). Skruvar fast ”distansen” i regeln med 5st träskruvar (kommer sitta lite zick zack), sedan fäster man tv-fästet i Plywooden med några bultar.

Vilket av dessa alt. blir bäst? Alt.1 då måste man ju borra i gippsen och förstöra. Alt.2 kommer det att hålla eller blir det för flexit i sidled, ingen skall ju visserligen stå och bryta i tv´n.

Tacksam för alla förslag och rekommendationer, man vill ju inte att ens nya tv kommer ramla ner!

/ Joakim

Edited by JoakimG, 25 March 2011 - 19:26.

#2 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1276 posts

Posted 25 March 2011 - 19:44

Alternativ ett skulle jag köra på. För tar du M6 gipsexpander för dubbelgips så klarar den 0,24kN drag och 0,60kN tvär dvs 24kg drag och 60kg tvär. Så en gipsexpander skulle kunna ta hela din TV. Men det är viktigt att du använder rätt verktyg och inte spänner den för hårt dvs du kan inte spänna den med ett verktyg och sedan tro att du kan skruva hur många varv som helst för då tappar du en del av bärkraften i den. Du spänner med ett verktyg (detta är ett väldigt bra verktyg) och sedan dra du fast skruven stumt och sedan efterdrar du kanske ett halvt varv med en skruvmejsel.

Sedan förstår jag inte varför du tycker att du förstör väggen med en gipsexpander. Den är lätt att ta bort helt samt sedan spacklar du bara igen hålet. Träskruven får du tex ett 6mm hål och för expandern får du ett 12mm hål.

Hoppas detta hjälper dig.

#3 JoakimG

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 94 posts

Posted 25 March 2011 - 19:51

Mmmm... kanske är bättre och enklare med Alt.1, får sluta vara så nojig och tro att den kommer ramla ner!

#4 Lucky

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 88 posts

» Har 3 bilder i mitt galleri

Posted 25 March 2011 - 20:36

Mmmm... kanske är bättre och enklare med Alt.1, får sluta vara så nojig och tro att den kommer ramla ner!

Har min 7 år gamla 42" plasma (alltså en tung jäkel, 32 kg) monterad på väggen, iofs gips + OSB, inte en skruv sitter i någon regel utan det är bara gipsexpander (6 st M6, jag tog i rejält) och där hade det räckt med 4 st garanterat, den sitter som berget trots att det är ett flexfäste som ger mig möjlighet att ha TVn 80 cm ut i rummet.

Lycka till med borr och skruv!
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, dårå ...

#5 JoakimG

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 94 posts

Posted 27 March 2011 - 09:45

Jag skruvade fast tv-fästet i en regel med 2st M6 franska skruvar (6*80mm), sedan sate jag en M6 gipsexpander för dubbelgipps på vardera sida om regeln... kommer tv´n att ramla ner nu, då jädrans... Men bra blev det, nu ska vi bara få fart på Boxee Boxen och koppla den till NAS'en... =)

Tack för tipsen / Joakim

#6 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8282 posts

» Har 20 bilder i mitt galleri

Posted 27 March 2011 - 10:20

Jag är i helt samma linje som dig att överdriva det. Räknade ut att fästet för min tvbänk borde klara flera hundra kilo även var jag inte helt säker innan. :)

Nu är det bara en bild på hur det blev också...