Jag skall montera min införskaffade 50” plasma tv på väggen. I centrum av där tv skall sitta sitter det en regel i väggen, sen sitter reglarna med cc60, väggen består av dubbel gipps.
Mitt lilla dilemma är hur jag skall montera väggfästet, och jag har kommit fram till två förslag som frugan kan godkänna, utan att behöva bygga en helt ny tv-vägg som sitter förankrad i 3 reglar.
1)Man sätter upp tv-fästet i regeln med 2 st träskruvar i centrum, sedan monterar man 2 st Mollyexpanders en på vardera sida av tv-fästet.
2)Man bygger en ”distans” av 2st lager Plywood (700*300mm)(2*12mm 5ply). Skruvar fast ”distansen” i regeln med 5st träskruvar (kommer sitta lite zick zack), sedan fäster man tv-fästet i Plywooden med några bultar.
Vilket av dessa alt. blir bäst? Alt.1 då måste man ju borra i gippsen och förstöra. Alt.2 kommer det att hålla eller blir det för flexit i sidled, ingen skall ju visserligen stå och bryta i tv´n.
Tacksam för alla förslag och rekommendationer, man vill ju inte att ens nya tv kommer ramla ner!
/ Joakim
Edited by JoakimG, 25 March 2011 - 19:26.