Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

nytt bio rum på G

• Vänligen logga in för att kunna svara
16 svar till detta ämne

#1 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 240 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 21 April 2011 - 09:11

Har lämnat in bygglov för utbyggnad och det som kvarstår är svar från miljö kontoret så
inom 3 veckor bör ja ha bygglovet i handen som bland annat inne fattar nytt biorum :D

måtten på biorummet är 4,80-5m brett samt 7m meter långt har idag en 92" firehawk duk
och samsung projje det jag funderar på hur stor duk man max bör ha i detta rum :)
har suktat lite på duk närmare 130" men vad tycker ni som hållt på med detta :D

mvh fredrik

#2 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPip
  • 624 inlägg

Postad 21 April 2011 - 10:12

Skall bli kul och inspirerande att följa :)!

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1118 inlägg

Postad 21 April 2011 - 10:30

Bigger is alltid better, men jag tycker du ska testa dig fram. Skjut bilden på väggen och se vilken storlek som känns bäst från sittplatsen, och var gränsen går för vad din projje kan leverera med godkännt ljustryck.

#4 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 240 inlägg

Postad 21 April 2011 - 11:40

det är en samsung SBA-800B och avståndet mellan duk och projektor idag är väl någonstans
3,80-4m och det borde finnas utrymme för en lite större duk pärra brukar väl vara vass
på detta område? :)

#5 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10066 inlägg

Postad 21 April 2011 - 15:08

Jag kör, i ett stort telekomföretags showroom, 4st SPA-800B på tremetersdukar med relativt OK ljusnivå :)

Om du skickar PM kan vi gå igenom dina förutsättningar "off line" om, och när det blir aktuellt :D

Mvh

Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#6 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 240 inlägg

Postad 21 April 2011 - 15:23

Jag kör, i ett stort telekomföretags showroom, 4st SPA-800B på tremetersdukar med relativt OK ljusnivå :)

Om du skickar PM kan vi gå igenom dina förutsättningar "off line" om, och när det blir aktuellt :D

Mvh

Pär

Ha du ser skrev jag fel beteckning på projjen :D ja perra jag kan höra av mig om det
inte är solklart i tråden som kommer vilken duk jag borde ha som det är nu är det nog världens sämsta förutsättningar men tänkte göra ett väldigt mörkt biorum :D jag är jäkligt
nöjd med firehawk duken så jag vill nog köra samma typ av duk även fast det är vad man kanske kan kalla ljuskontrollerat rum finns det dukar som är lika bra som stewart till något bättre pris?
Om man klämmer dit en tremeters duk hur långt ifrån måste samsungen sitta ca?

mvh fredde

#7 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1555 inlägg

Postad 21 April 2011 - 16:16

Hur högt blir ditt rum?

En Stewartduk i 16:9-format med 3m bredd blir ca 185cm hög inkl ram. Ska du rymma en centerhögtalare på stativ el bänk under så vill det till att du har lite takhöjd.

I ett ljuskontrollerat rum så är nog Stewart Studiotek eller SR Solidpix de två mest intressanta alternativen. Finns ngt nytt alternativ också som jag glömt namnet på.

/M

Redigerat av magnus-g, 21 April 2011 - 16:19.

Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#8 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10066 inlägg

Postad 21 April 2011 - 16:19

På toppen av huvudet 5.20 - 6.5m ungefär :)

Mvh

Pär

#9 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 240 inlägg

Postad 21 April 2011 - 16:57

som det ser ut nu blir tak höjden 240cm hur långt ifrån taket bör duken sitta? :)

#10 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 240 inlägg

Postad 21 April 2011 - 17:53

som det ser ut nu blir tak höjden 240cm hur långt ifrån taket bör duken sitta? :D

kanske går att mickla lite med takstolar så det blir 2,70 i takhöjd i biorummet :)

#11 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10066 inlägg

Postad 21 April 2011 - 18:08

Gör dig en akustisk tjänst och kör på 2.70

Dukhöjd beror av flera faktorer, men för generella råd så kolla dukguiden under artiklar

Mvh

/Pär

#12 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1555 inlägg

Postad 21 April 2011 - 18:56

När vi byggde vårt hus så valde vi på övervåningen takstolar som är utformade som ett upp-o-nervänt V istället för sedvanliga A-formade.

Kostnaden var samma. Lite mer tapet gick åt i o f s men det känns som en marginell skillnad.

På så vi fick ett ryggåstak till sammma pris som ett vanligt, men mycket trevligare och luftigare blev det. Nu har vi en takhöjd på ca 240cm vid yttervägg, och ca 315cm i mitten.

Blir det pulpettak eller sadeltak?

/M

Redigerat av magnus-g, 21 April 2011 - 18:59.

Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#13 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 240 inlägg

Postad 21 April 2011 - 19:50

[quote name='magnus-g' timestamp='1303408575' post='163505']
När vi byggde vårt hus så valde vi på övervåningen takstolar som är utformade som ett upp-o-nervänt V istället för sedvanliga A-formade.

Kostnaden var samma. Lite mer tapet gick åt i o f s men det känns som en marginell skillnad.

På så vi fick ett ryggåstak till sammma pris som ett vanligt, men mycket trevligare och luftigare blev det. Nu har vi en takhöjd på ca 240cm vid yttervägg, och ca 315cm i mitten.

Blir det pulpettak eller sadeltak?

ingen aning vad taket heter men åker till en snickare nu så får jag se vad han tror om mitt önskemål återkommer om ett tag :)

#14 Mars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 167 inlägg

Postad 22 April 2011 - 05:57

Med så mycket plats hade jag övervägt en duk som släpper igenom ljud och försöka dölja så mycket prylar som möjligt.

#15 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 inlägg

Postad 22 April 2011 - 08:55

Mars idé tycker jag låter som ett bra förslag. Det finns nåt galleri eller medlemstråd här med en installation där man reglat upp en vägg en bit från framväggen och satt duken på denna samt tyg som släpper genom ljud runt om. Bakom där står det både högtalare och elektronik, och ett värmeelement om jag inte minns fel. Jag minns tyvärr inte användarnamet på den som lagt in bilderna, någon som känner igen detta och kan fylla på kanske? :)

En sån lösning tycker jag verkar intressant om jag skulle bygga en "riktig" bio... :D Hur som helst så ska det bli kul att följa ditt bygge!
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer