Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

SVS vs. Velodyne

• Please log in to reply
86 replies to this topic

#76 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 posts

» Har 8 bilder i mitt galleri

Posted 03 July 2012 - 21:40

MEN, det finns självklart också välkonstruerade subbar som varken lägger till bas (filmsub) eller drar ifrån (musiksub) utan spelar all bas med korrekt djup och precision. Dessa subbar låter absolut bäst både till film och musik IMHO.

Så länge de återger signalen utan något fuffens, så spelar det ingen roll om ljudet är syntetiskt eller naturligt. Det låter helt rätt vilket som.

+1

Och dit hör dom flesta basar i denna tråd enligt mitt tyckande. Så länge det inte föreligger en brist i konstruktionen så är det rimligen rummet, placeringen, delningen samt kombinationen med övriga högalare som gör den stora skillnaden. Massor med parametrar som skall falla på plats med andra ord som kan göra det svårt att avgöra vilken som är "bäst". Känns som jag babblar på och upprepar vad Allram redan sagt :blush:.

Sedan tillkommer givetvis den estetiska aspekten också. Kan vara högst relevant om man inte kan gömma bort eller bygga in enheten/enheterna.

Slutsvamlat från mig, dags att sova. ;)
If you don't know where your're going, you'll probably end up somewhere else...

-=* Min setup *=-

#77 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1686 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 06 July 2012 - 09:29

Lånar tråden lite då jag börjar bli lite sugen att testa en annan sub. Kör en Velodyne SPL1000i idag. Tanken var att skaffa en till sådan i framtiden men jag tror att jag hellre testar något annat, känns inte som att den passar in ljudmässigt riktigt i mitt system. Nu kan det oxå bero på hur jag valt att utforma vårat biorum. Har byggt en vägg ca 60cm ut från långsidan på en övervåning med snedtak, där bakom huserar all elektronik och subben, dom tittar bara fram genom öppningar som endast visar fronten av apparaterna/subben. Det gör ju att subben står där den står och kan inte flyttas. Den står dock ändå "bra" placerad, tror jag ialla fall, mellan frontarna.

Hursomhelst, det är alltså bara fronten som tittar fram genom vägggen. Kan det ha betydelse då om subben har element riktade åt andra håll än frammåt, som t.e.x Definitive Technology som även har element åt sidorna eller som en del andra subbar, nedåt?
Väggen är inte liksom sluten mot resten av rummet, finns bl.a en stor öppning i den om ca 50*140cm för att man ska kunna ta sig in dit bak i "maskinrummet" .

#78 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 posts

» Har 14 bilder i mitt galleri

Posted 06 July 2012 - 11:57

Det tror jag absolut och har själv funderat på just Def Tech att den har tre sidor som spelar.
Kanske en hörnplacering är bättre än vägg?

Jag låter en fråga om min placering bli till diskussion här.
http://www.component...opic=876&st=330

Edited by TomasVolley, 06 July 2012 - 11:58.

Vem sitter på fjärrkontrollen?

#79 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 posts

» Har 25 bilder i mitt galleri

Posted 06 July 2012 - 22:46

Marginell (obefintlig?) betydelse om elementet är riktat rakt framåt eller sidledes är min åsikt, -alltså för direktljudet. Bas är rundstrålande och våglängden är många meter, 34 Hz = 10 m tex. Hur stor är lådan? Ca 3-5 dm i sida skulle jag tro för de flesta, inte mycket i jämförelse mot aktuella våglängder som med ljudets hastighet ( :rolleyes: ) viker runt hörnet på lådan och når dig.

Däremot kan elementets och högtalarens placering ha (= har) betydelse för vilka frekvenser man kan få lite knyckar på, ibland riktigt djupa dippar, i frekvenskurvan. Det beror då på avståndet från elementet till en basreflekterande stabilare vägg. Samma frekvens som direktljudet reflekteras ju från väggen men är pga längre gångväg till lyssningsplatsen ur fas jämfört med direktljudet => en djupare dipp när avståndet sammanfaller med 1/4 av våglängden för frekvensen.

Om lådan har basreflexport bör den nog ha någon till några dm till någon annan yta för att lådan ska kunna "andas" rätt.

#80 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 980 posts

Posted 06 July 2012 - 22:47

Lånar tråden lite då jag börjar bli lite sugen att testa en annan sub. Kör en Velodyne SPL1000i idag. Tanken var att skaffa en till sådan i framtiden men jag tror att jag hellre testar något annat, känns inte som att den passar in ljudmässigt riktigt i mitt system. Nu kan det oxå bero på hur jag valt att utforma vårat biorum. Har byggt en vägg ca 60cm ut från långsidan på en övervåning med snedtak, där bakom huserar all elektronik och subben, dom tittar bara fram genom öppningar som endast visar fronten av apparaterna/subben. Det gör ju att subben står där den står och kan inte flyttas. Den står dock ändå "bra" placerad, tror jag ialla fall, mellan frontarna.

Hursomhelst, det är alltså bara fronten som tittar fram genom vägggen. Kan det ha betydelse då om subben har element riktade åt andra håll än frammåt, som t.e.x Definitive Technology som även har element åt sidorna eller som en del andra subbar, nedåt?
Väggen är inte liksom sluten mot resten av rummet, finns bl.a en stor öppning i den om ca 50*140cm för att man ska kunna ta sig in dit bak i "maskinrummet" .

Jag sålde min SPL1000i, blev aldrig helt nöjd då det verkar som mina sinnen inte blir helt nöjda förrän basen känns rejält också och inte bara hörs. Verkar bara bli mer och mer bastokig ju äldre jag blir :blink:

Fd. Ino-ägare
Fantasi är viktigare än kunskap - A. Einstein
Och det är helt okej att ha en annan åsikt än mig, jag kan ju inte tvinga dig att ha rätt.

#81 cobra

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 146 posts

» Har 18 bilder i mitt galleri

Posted 06 October 2012 - 19:29

Nu har jag varit och testat den omtalande SVS PC13-Ultra under en hel dag.
Mina intryck av basen är.
Den är större än man tror men den tar ändå förhållandevis liten golv yta
Är man estetisk bevandrad ska man ha stora frontar om den ska stå vid sidan
om fronten.....för det är ett kanon-RÖR.

P1000144.JPG

Jag använde ett trevligt hjälpmedel för att ställa in basen den gillade jag skarpt.

P1000145.JPG

En DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual C men jag tycker att den har ett för högt pris.

Nu kommer vi till.......hur tyckte jag att den spelade?
Den kunde gå lågt med bra tryck men jag tyckte att den spelade liknade ton
oavsett vad den skulle återge.
Den var inspelad ca 100 timmar men jag tyckte att konan kändes alldeles
för hård för att kunna spela...de finstilta

Ägaren förstod inte riktigt vad jag menade....så det blev en resa hem till mig.
Spelade samma musik och film.....då förstod han vad jag menade.
Och det är en yngre person som vill ha det BOMBASTIC..... ;)
Han föredrog hur DD18 lät men det är andra pengar
Den är inte dålig...den är mycket pris värd....men till musik skulle jag inte välja den.
Eftersom jag själv var nyfiken att eventuellt investera i två stycken bak till film.

Men det blir att lyssna på JL AUDIO eller eventuellt att bygga egna.
Men det blir ganska mycke jobb för jag är så kräsen när det gäller finish.

(obs det är mitt tycke och absolut inte facit eftersom det är ett tyckande)

mvh/Roger

#82 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 980 posts

Posted 06 October 2012 - 20:04

Stämmer väl ganska bra med det som jag läst i Hifi-pressen, dvs SVS är framförallt prisvärda som film sub om man måste ha med den allra djupaste basen, men till musik så finns det bättre.
Ps. DD18 är den absolut bästa subben som jag hört och jag har också lyssnat på ett par av de dyraste SVS rören, "viss" prisskillnad men också klasskillnad.

Fd. Ino-ägare
Och det är helt okej att ha en annan åsikt än mig, jag kan ju inte tvinga dig att ha rätt.

#83 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 posts

» Har 8 bilder i mitt galleri

Posted 06 October 2012 - 20:39

Stämmer väl ganska bra med det som jag läst i Hifi-pressen, dvs SVS är framförallt prisvärda som film sub om man måste ha med den allra djupaste basen, men till musik så finns det bättre.
Ps. DD18 är den absolut bästa subben som jag hört och jag har också lyssnat på ett par av de dyraste SVS rören, "viss" prisskillnad men också klasskillnad.

Nu tillverkar ju SVS även slutna subbar som är väldigt kompetenta, så det är ju lite tokigt att fälla sådana genrella omdömmen om en tillverkare baserat på, vad jag uppfattat, enbart portade enheter...

Ni är som fortfarande tvivlar är välkommna att provlyssna musik på slutna SVS:er hos mig.

PS, Jag gissar att jag kommer att få mothugg från minst någon i branchen som förespråkar något dyrare märke. Må så vara. Vill man veta fakta så ställer jag gärna upp med provlyssning.
If you don't know where your're going, you'll probably end up somewhere else...

-=* Min setup *=-

#84 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 980 posts

Posted 06 October 2012 - 21:19

Du kanske har rätt och jag fel,men efter alla hyllningar av SVS subbar på ett annat forum inkl de dyraste rörsubben där "korrekt" basåtergivning är A och O framför sk. film subbar så blev jag inte wow när jag lyssnade.
Men visst skulle det vara kul att få lyssna på en sluten model då det kan vara något annat och kanske även för min del i framtiden. Men snart ska jag starta en tråd om billiga subbor för att ha något så länge (Plånboken är tunn)för att få lite fysiskt tryck som känns till filmeffekter och inte bara låter korrekt.

Fd. Ino-ägare

#85 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1276 posts

» Har 23 bilder i mitt galleri

Posted 07 October 2012 - 00:17

Det ser jag verkligen fram emot! Mycket trevligt initiativ.

#86 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2118 posts

» Har 18 bilder i mitt galleri

Posted 07 October 2012 - 10:08

Den bas man fastnar för och tycker är bäst - ÄR bäst för just dig!

Smaken är ju olika som FBK brukar säga...

Min egen erfarenhet av SVS är just precis det Cobra beskriver.
De återger frekvensen jättebra, men om det sedan är 40hz synthbas, kontrabas eller trummbas är helt omöjligt att skönja.
För egen del tar jag hellre en bas som spelar rappt och tajt MED deffinition en bit upp i registret, än en som spelar ner till 18hz utan distortion men är helt likgiltig för under och övertoner...

Men som det det brukar heta:
Till var och en sitt eget... :rolleyes:

MVH
/Jacob - MHC
Jacob - MHC

Let us entertain you

www.bildochljudcenter.se
www.hificenter.se

#87 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1686 posts

Posted 08 October 2012 - 15:55

Jag är sugen på att testa en SVS SB12-NSD. Men det är verkligen på håret om den kommer rymmas mellan reglarna i min frontvägg.
Däremot är det inga problem att få plats med Definitive Technology 4000 eller 6000 men då far priset iväg lite och så har jag frågeställningen som jag ställde här tidigare men som ingen hade något svar på.

Är oxå sugen på att testa bygga nåt, men det ska jag göra en ny tråd i rätt forum för.

Edited by Kero, 08 October 2012 - 16:03.