Länken som Nikeb lade in är bra och skriven "down-to-earth", enkel att förstå. Mellan den danska rapportens och Auralex konstruktionsförslag är det inga egentliga skillnader. Auralex pushar givetvis för sina produkter, annat vore konstigt, den danska visar mer av hårda mätdata om man gör den ena eller andra väggkonstruktionen. Den danska riktar in sig på att grannar och omgivningen inte ska störas = ljudisolering, Auralex lägger också krut på att ljud inne i rummet ska bli bra. Jag skulle försöka kombinera det göttaste av de två önskemålen.
Man kan ta sig en funderare (eller mätning) på om regeln och skivan in mot rummet ska vara av lätt konstruktion => då vibrerar den och kan fungera som panelabsorbent mot bastoner inne i rummet. (Tool skriver i sin bok 70 mm regel + 1 st 13 mm skiva är lämpligare än 95 mm och grövre + flera skivor). Om väggen görs med grövre reglar och har flertal skivor inåt rummet blir den styvare och alltså mer reflektiv mot bastoner. Avvägning alltså, är det ett rum som redan "käkar bas" pga av existerande lätta väggkonstruktioner runtom är det kanske inte lämpligt att ha ytterligare basätare. Är det bakomliggande tunga väggar kan man få ytterligare basbummel inne i rummet med en nybyggd styv och tung regelkonstruktion. En variant vore att lägga ytterligare skivor på den gamla väggen för att göra den tyngre och styvare, med lätt konstruktion inåt rummet.
Bastoner som lägenhetsgrannar klagar på, funkar inte att bygga bort på enkelt sätt. Det är tunga konstruktioner som behövs. Gipskivor och reglar är inte tunga väggar som betong och tegel. Basproblem inne i rummet = ojämn "bummelbas" är inte samma sak som basproblemet som grannarna klagar på = muller och buller.
High Definition, ungefär som din bild byggde jag. En fördel jag fick med tjockt liggunderlag, förutom att det var billigt, var att materialet är eftergivligt och möjligjorde att enkelt kompensera för lite lutande golv och tak i min gamla kåk. - Inga räta vinklar precis ...
Jag har åxå tänkt på det där med att lägga en lite enklare "lättare" vägg. för att absorbera. Men jag tänkte ha lite absorbenter inne i rummet samt nån Hemholtz eller vad det nu hette. Prio är nog att få tyst in till vardagsrummet. Både på diskanten och basen och det är väl basen som man får problem med att få tyst på.
bumligheten i rummet for man korrigera vid senare tillfälle. Det får jag fråga om senare er killar å kanske nån tjej här