ok jag trodde att jag genom att steglöst variera avståndet mellan två väggar automatiskt minskade problemet med att rummet förstärker en viss ton. Dvs att rummet kanske förstärker fler toner men varje i mindre omfattning.
10 graders lutning betyder minst 90 cm vinkel av väggen vilket är ganska mycket men det kan jag kanske ha råd med. Det ger ju mycket utrymme bakom att leka med.
Tanken var att göra en vanlig sned vägg och att använda utrymmet till att fälla in ev HH resonator i hörnet där väggen är som bredast. Där har jag många hundra liter att använda. Dessutom så finns det utrymme att fälla in både absorbenter (tänker mig 50 mm skiva med snyggt tyg dikt mot vägg men med hål i väggskivan bakom absorbenten så att den i verkligheten blir bra djup på den) och diffusorer (antingen QRD, BAD DIY eller svanås nya vinge) eller någon slags diy reflektor, samt att jag oxå borde få plats med någon inbyggd hylla högt och lågt. Detta förståss vid 1:a reflexen men kanske även på andra ytor. Beror på hur mycket plats hyllorna får ta.
All diy som inte är snygg kan jag dölja bakom ett ramspänt högtalartyg.
Ang symetri så vet jag att det inte blir perfekt då högtalarna enligt den mätta uppställningen står osymertiskt uppställda. Dock är jag inte så orolig eftersom avståndet till sidoväggarna är ganska långt på båda sidorna. Funderar på att ställa en eller ett par svanåvinge på hjul till höger om soffan för att simulera ett mer symetrisk rum.
Fast lite osymeterisk vill jag ha det bara skillnaderna inte blir för stora. Spelar jag på längen i rummet så är jag nästan tvungen att sitta symetriskt med duken och högtalare eftersom det är snedtak och allt annat skulle se konstigt ut. För exakt stereobild så måste jag själv oxå sitta mitt i rummet vilket får till följd ganska stora utsläckningar vid vissa frekvenser.
Jag skickar med en liten skiss och röda strecket till vänster är alltså den eventuella snedväggen med plats att bygga in en massa skoj. Den kan ju göras rak oxå men sned känns mer pro:)
Som sagt detta är bara tankar och jag kommer senare när slantarna har runnit till rensa rummet och göra bättre exaktare mätninger. Det här är bara tankar på vad man kan göra och inte saker som jag ska göra. Mätningarna får visa vad som behövs.
En sista tanke. Just nu är rummet ganska kalt och ljudet låg kvar i rummet ca 0,4 sek med nån topp upp mot 0,8 så lite absorbering behövs. Just nu står en lädergrupp där men tygmöbler ska in så det gör nog sitt till. Men jag såg en generell höjning av nivån mellan 500 och 5000 hz. Inte så stor men några db. Min tanke är att ev montera lite 50 mm absorbering dikt mot vägg eller tak (mer plats för det där)eftersom det dämpar bra ner till 500 hz för att sedan falla brant. Problemet är uppåt. Där vill jag att de isåfall ska sluta absorbera vid ca 5000 hz.
Är det någon som vet vad man kan klä ytan med mellan absorbenten och det yttre tyget? Blir det bra med folie eller vad är lagon tjockt för att börja reflektera runt 4000 hz och allt en bit däröver. Denna typ av absorbering är bara för att eq:a in rummet. All annan ev absorbering ska ske bradbandigt med minst 10 cm markskiva och 20 cm distans.
Detta inlägg har redigerats av nikeb: 22 July 2011 - 08:14