Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

liten teaser på kommande biobygge akustikmätning

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

#16 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 594 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 22 July 2011 - 08:08

Rumsskiss finns längst ner i inlägget för att ni ska förstå bättre. Rummet ligger på andra våningen och har snedtak med platt i mitten samt en öppen trappa som kommer upp på ena kortsidan.

ok jag trodde att jag genom att steglöst variera avståndet mellan två väggar automatiskt minskade problemet med att rummet förstärker en viss ton. Dvs att rummet kanske förstärker fler toner men varje i mindre omfattning.

10 graders lutning betyder minst 90 cm vinkel av väggen vilket är ganska mycket men det kan jag kanske ha råd med. Det ger ju mycket utrymme bakom att leka med.

Tanken var att göra en vanlig sned vägg och att använda utrymmet till att fälla in ev HH resonator i hörnet där väggen är som bredast. Där har jag många hundra liter att använda. Dessutom så finns det utrymme att fälla in både absorbenter (tänker mig 50 mm skiva med snyggt tyg dikt mot vägg men med hål i väggskivan bakom absorbenten så att den i verkligheten blir bra djup på den) och diffusorer (antingen QRD, BAD DIY eller svanås nya vinge) eller någon slags diy reflektor, samt att jag oxå borde få plats med någon inbyggd hylla högt och lågt. Detta förståss vid 1:a reflexen men kanske även på andra ytor. Beror på hur mycket plats hyllorna får ta.

All diy som inte är snygg kan jag dölja bakom ett ramspänt högtalartyg.

Ang symetri så vet jag att det inte blir perfekt då högtalarna enligt den mätta uppställningen står osymertiskt uppställda. Dock är jag inte så orolig eftersom avståndet till sidoväggarna är ganska långt på båda sidorna. Funderar på att ställa en eller ett par svanåvinge på hjul till höger om soffan för att simulera ett mer symetrisk rum.

Fast lite osymeterisk vill jag ha det bara skillnaderna inte blir för stora. Spelar jag på längen i rummet så är jag nästan tvungen att sitta symetriskt med duken och högtalare eftersom det är snedtak och allt annat skulle se konstigt ut. För exakt stereobild så måste jag själv oxå sitta mitt i rummet vilket får till följd ganska stora utsläckningar vid vissa frekvenser.

Jag skickar med en liten skiss och röda strecket till vänster är alltså den eventuella snedväggen med plats att bygga in en massa skoj. Den kan ju göras rak oxå men sned känns mer pro:)

Som sagt detta är bara tankar och jag kommer senare när slantarna har runnit till rensa rummet och göra bättre exaktare mätninger. Det här är bara tankar på vad man kan göra och inte saker som jag ska göra. Mätningarna får visa vad som behövs.

En sista tanke. Just nu är rummet ganska kalt och ljudet låg kvar i rummet ca 0,4 sek med nån topp upp mot 0,8 så lite absorbering behövs. Just nu står en lädergrupp där men tygmöbler ska in så det gör nog sitt till. Men jag såg en generell höjning av nivån mellan 500 och 5000 hz. Inte så stor men några db. Min tanke är att ev montera lite 50 mm absorbering dikt mot vägg eller tak (mer plats för det där)eftersom det dämpar bra ner till 500 hz för att sedan falla brant. Problemet är uppåt. Där vill jag att de isåfall ska sluta absorbera vid ca 5000 hz.

Är det någon som vet vad man kan klä ytan med mellan absorbenten och det yttre tyget? Blir det bra med folie eller vad är lagon tjockt för att börja reflektera runt 4000 hz och allt en bit däröver. Denna typ av absorbering är bara för att eq:a in rummet. All annan ev absorbering ska ske bradbandigt med minst 10 cm markskiva och 20 cm distans.

Bifogad tummbild(er)

• biorum planskiss.jpg

Redigerat av nikeb, 22 July 2011 - 08:14.

Allt har sin tid

#17 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2410 inlägg

Postad 23 July 2011 - 07:08

Ett par gubbar snackar just nu om akustiken och div mätningar på Euphonia en av dom har liknade taklutning som du har( iofs mindre rum ) men kanske läge att bolla lite ideer med han/dom?

Jag har sagt det förr, men säger det igen.
Jag är ingen expert eller för den delen särskillt kunnig inom detta
( snälla farbror Adhoc kom och hjälpte mig och polaren att ställa in 14st HH när vi var helt lost ;) )

*Men bryter du inte redan upp dom parallella( hur många "L" är det egentligen?? )väggarna iom att du har snedtaket där?

*Vad skall diffuseringen nere i trappen göra?

*Varför låsa upp sig till att bygga in HH i snedväggen som du funderar på att bygga, varför inte göra lådor du kan flytta runt i rummet och få maximal nytta av dom?

* Man behöver inte absorbera för att få ner efterklangen i rummet, detta visade sig väldigt väl när vi fyllde upp kompisens rum med diffusorer och HH

*Har du funderat på att göra en liknade konstruktion med vingen fast flytta fram denna, så den tar första reflexen för frontarna?

Redigerat av NiklasF, 23 July 2011 - 07:23.

Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#18 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 594 inlägg

Postad 23 July 2011 - 12:49

tack för tipset har kollat lite på den tråden tidigare precis som du. Ska försöka besvara dina frågor i tur och ordning.

Jo jag har redan brytit upp en hel del paralella ytor genom snedtaket samt att bredden på rummet har 3 olika bredder. Det i mitten är en trappa som går ner så mycket ljud kan försvinna ner där men det är ju en vägg som reflekterar på övervåningen i "trapphuset". Tanken med snedvägg är bara att jag trodde man rekomenderade så få paralella ytor som möjligt samt att högra sidan blir bredare mot soffan. Tänkte att rummet blir mer symetriskt då om det blir bredare till vänster oxå och eftersom en sned vägg knappt är svårare att bygga än en rak så tänkte jag varför inte.

Diffuseringen är inte nere i trappan utan på övervåningen vid bion. Trappan går ner från bion till undervåningen. Den väggen är ju ganska långt bort så egentligen spelar den ytan kanske inte så stor roll. Tanken med den är lika mycket att det blir snyggt med en snygg diffusor i "trapphuset" samt att den dämpar lite ljusreflektioner eftersom själva trapphuset är vitt. I själva bion ska det bli betydligt mörkare färger.

Tanken med HH i väggen är ju bara att göra dem osynliga. Men om jag ska göra en i väggen så måste jag givetvis mäta upp att jag har mycket av den tonen där jag placedrar HH. Jag kan ju göra väggen rak och 50 cm djup oxå så kan jag lägga in en HH eller flera där det funkar, och där det inte funkar med HH gör jag djupa diffusorer. Jag funderar oxå på om jag kan ha ett par V6 alt V4 på varje sida om soffan som stativ till bakhögtalarna. Dvs bara om det finns en ton jag vill dämpa och placeringen funkar just där. Jag kan oxå bygga mig HH eller köpa och ställa till höger om soffan i det utrymmet som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till. Dvs till höger om svanåvingen som jag ritat in på skissen.

Jo jag vet att diffusorer oxå tar ner efterklangen i rummet och jag är nog mer för diffusorer än absorbering. Absorbering är ju lätt och billigt att prova med medans diffusering är svårare och dyrare. Jag skulle gärna täcka alla tänkbara ytor med diffusorer bara och se hur det blev, men hur skulle de funka i verkligheten? Jag kan ju inte köpa eller bygga en massa diffusorer och som jag sedan inte behöver. Det är väl därför som jag tänkte göra som många andra och absorbera rakt bakom högtalarna (ala Ino) för att dämpa dippen pga högtalarens avstånd till vägg. Samt absorbera 1:a reflexen på vänster sida. På höger sida kan jag rulla fram en absorbent av 100 mm stenull som står på hjul så att den tar högra 1:a reflexen framför trappan. Resten av ytorna inkl mellan högtalarna tänkte jag diffusera.

Jo jag har funderat på att ha två vingar på hjul på högersidan. En i sidled med mitt öra och en längre fram som tar den högra 1:a reflexen. Antingen så vill jag nog köra med absorbering eller diffusering på de båda 1:a reflexerna så vad jag väljer framför trappan beror på vad jag väljer i den vänstra väggen. En diffusor till höger på hjul har jag ju oxå möjlighet att vinkla så att den reflekterar ljudet bort från mig som en reflektor. Frågan är bara vad som blir bäst. Samma diffusering på båda sidorna eller bra till vänster och superbra till höger.

Total yta att akustikbehandla är max ca 3,5 meter X 1,2m på frontvägg och bakvägg. Till höger max 2 ytor på 1,2 m X 1,2 m (tex 4 vingar eller 4 markskivor 60 X 120 cm)flyttbara på hjul. Till vänste lika mycket fast inbyggt i väggen. Till detta kommer att en tv och en hylla ska byggas in i den väggen oxå.

Ev så kan jag bredda den vänstar väggen genom att göra den "falsk" och klä den med högtalartyg. Där inne kan jag rada upp fullt med kvartsvågspipor i olika längder. Har ju 4 meter vägg så det finns plats för några. Dessa fungerar ju oxå som diffusorer genom sin form.

Redigerat av nikeb, 23 July 2011 - 12:53.

Allt har sin tid

#19 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2410 inlägg

Postad 23 July 2011 - 14:21

Jag hade iaf kört på samma på båda sidor, känns och bör väl ändå bli bäst tycker jag.
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#20 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 inlägg

Postad 23 July 2011 - 19:23

Jag noterar att du brygger vin eller kör eget hembränt på övervåningen :) (I rummet till höger). Rätt tänkt! Odören stiger ju uppåt.

I övrigt verkar du tänka till över alla alternativ, jag tror det blir bra i slutändan. Viktigt är nog att inte bygga fast sig utan ha möjlighet till framtida justeringar på enkelt sätt.

#21 Rilly

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 88 inlägg

Postad 23 July 2011 - 19:29

Jag noterar att du brygger vin eller kör eget hembränt på övervåningen :) (I rummet till höger). Rätt tänkt! Odören stiger ju uppåt.

:D

#22 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 594 inlägg

Postad 23 July 2011 - 19:36

:D

jag har oxå noterat detta och skyller på semesterruset:)
Allt har sin tid

#23 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 594 inlägg

Postad 23 July 2011 - 20:23

Jo det känns bäst att ha så lika som möjligt på båda sidorna. Sätter jag lika diffusorer på varje sida (i väggen till vänster och fria på hjul till höger så bör ju stereobilden bli bäst. På detta vis kan jag få lika reflexer från h och v utan att för den skull sitta centrerat i rummet på någon ledd. För mitt i rummet vill jag absolut inte sitta då den platsen är den akustigt sämsta enligt mig trots det sitter många där. I mitt rum om jag spelar på längden ger centrering i sidled en stor dipp vid 125-200 hz medan det blir en topp där om jag sätter mig i kanten. Så utsläckningarna i mitten av ett rum är inte att leka med.

Hur är det med tankar kring att klä en absorbent med något som reflekterar över 4-5000 hz. Vilket material och tjocklek kan ha den egenskapen? Någon som har några ideer där?

Redigerat av nikeb, 23 July 2011 - 20:24.

Allt har sin tid

#24 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 inlägg

Postad 23 July 2011 - 20:59

snip
Hur är det med tankar kring att klä en absorbent med något som reflekterar över 4-5000 hz. Vilket material och tjocklek kan ha den egenskapen? Någon som har några ideer där?

Jag ska kolla hur reflektiviteten är med en variant jag håller på med just nu. (Eller snarare, när lägre frekvenser märkbart börjar passera igenom ytskiktet. Tar nog någon vecka till i alla fall.)

#25 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 594 inlägg

Postad 24 July 2011 - 10:07

ser fram emot resultatet. Skälet till frågan är att jag vid fullregistermätningen såg en tendens till omvänd loudnesskurva och att jag tänkte att rak ska den ju vara så dämpar man i mitten så blir det bra.

Men men som alltid med akustik så lär man sig saker genom forum och artiklar. Var inne på en sida som förespråkade en kurva som sluttade nerdåt sakta från basen till diskant. Enligt dem låter en helt rak kurva (motsägelse där) skit.

Så om jag får tro dem så kanske jag inte ska dämpa i mitten utan istället lyfta basen eller dämpa allt över 500hz. Dämpa allt över 500 är ju lätt bara en 50 mm absorbent dikt mot underlag.

Lyfta basen vid sweetspot kan nog göras med lite justering av avstånd till vägg bakom högtalaren samt justering av dämpkudde i porten på mina Dynaudio countur S1.4. Som det var vid mätningen gav öppen port en baspuckel medans pluggad port gav en generell för stor sänkning av hela basen från 250hz och nedåt.

Är det någon som vet om man kan plugga basporten med en halv plugg (dvs hälften så tjock men samma diameter? Nog borde man steglöst kunna dämpa basen genom olika tjocka och täta pluggar? Dvs högtalaren är väl inte konstruerad för att bara funka med originalplugg eller helt utan.

Ja jag får väl använda mina öron oxå men då hörseln kan skilja så mycket från dag till dag och humör till humör samt inbillning så vill jag i alla fall utgå från nåt som mäter bra.
Allt har sin tid