Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Hjälp vad kan vara fel (INO profX-2)

• Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 585 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 26 August 2011 - 21:23

Köpte nyligen ett par INO profX-2. Men det känns som om något är galet fel. Visst de går djupt men jag kan inte spela starkt alls på dem. Drar jag på mer än 30 av 99 på volymen så låter det som om basarna bottnar, det bara "bonkar" till i lådan. Ett lätt bonk vid volym 35 och kraftigt vid 40. Detta hände redan med mitt 120 watt primare steg. Jag har aldrig fått min vanliga subb att bottna och frontarna (Dynaudio Contur S1.4) kan jag utan vidare köra på volym 50 eller 60 och jag har aldrig varit i närheten av att de bottnar.

Det är bla 1:12 in i Dark Knight när de skjuter genom fönsterrutan som basarna bottnar. De ska ju klara 120 db kontinuerligt men detta känns som inte ens i närheten. Känns som om basarna bara bottnar utan att det knappt fläktar genom basporten.

Har provat både inne och ute, med och utan subsonicfilter, samt båda subbarna var för sig med samma resultat. Känns nästan som jag har blivit lurad och köpt rätt lådor men med andra skitelement i. Kan nån som har ProfX lägga upp en närbild på elementen så jag ser om mina är äkta. :D

Hur kan jag då veta att de ska låta högre. Egentligen inte men jag har lyssnat på ProfY-4 på normala nivåer. ProfX-2 på max ska ju vara i närheten av det men detta är inte nära. Känns som om dom bottnar vid 20% av ProfY-4 på halv volym. Så stor skillnad ska det inte var enligt spec. Känns som om mina X-2 skulle kosta 5000 kr och Y-4 50000 kr.

Ok jag vill inte kolla på film mycket över 30 på volymen men det känns inte bra att alltid ligga på max.
Allt har sin tid

#2 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2409 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 26 August 2011 - 21:40

"De ska ju klara 120 db kontinuerligt"
i vilken tryckkammare skall dom klara detta i?
Jag kommer inte upp i några 120db med mina svs burkar, och dom spelar skjortan av Px2. ( kompisen har ett par sådana så jag vet att det inte är någon match )

Hur står nivåerna, har du brusat in och kollat så dom inte står högt i nivå mot resterande.

Hur har du dom placerade?

Edited by NiklasF, 26 August 2011 - 21:53.

Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#3 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 564 posts

» Har 6 bilder i mitt galleri

Posted 26 August 2011 - 22:00

Trots att du har provat med subsonicfilter misstänker jag att du får in för hög amplitud vid frekvenser långt under resonansfrekvensen. En basreflexhögtalare bottnar ju väldigt enkelt då. Prova med en tongenerator ned till 5Hz och se vid vilka frekvenser och amplituder du har problem. Kanske att resonansen ligger för högt pga något fel i elementet/lådan/porten/infästningen?

#4 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2409 posts

Posted 26 August 2011 - 22:09

Skall du testa med såpass lågt som 5hz så ta det förbaskat lugnt med volumen!
Inget skoj om det börjar lukta bränt...
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#5 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1968 posts

Posted 27 August 2011 - 06:21

De ska ju klara 120 db kontinuerligt men detta känns som inte ens i närheten.

Tror också på för mycket energi långt under resonansfrekvensen. Då bottnar basreflexlådor lätt.

Ingvar har sina "specialsätt" att med särskilda restriktioner i frekvensområde samt addition av roomgain och det ena med det andra få fram sina enorma ljudtrycksspecar på sina högtalare. De siffrorna går inte att jämföra med resten av branchens sätt att uttrycka ljudtryck.

Det är synd att uttrycka sina specar på det sättet, för de lurar ju en att tro att det är övermänskliga konstruktioner vad gäller ljudtryck, när det bara är mätmetoden som är "övermänsklig".

Edited by Allramified, 27 August 2011 - 06:22.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#6 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10052 posts

» Har 13 bilder i mitt galleri

Posted 27 August 2011 - 07:39

+1
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#7 soren

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 566 posts

Posted 27 August 2011 - 09:33

Nu är det iofs enorm skillnad på x-2 och y-4 i ren pumpkapacitet.
Men det låter som det är något konstigt med dina basar... kör du dem i stereo eller mono?
Har du kollat fasen så de inte spelar mot varandra.

#8 soren

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 566 posts

Posted 27 August 2011 - 09:45

Jag skulle fråga i ino tråden på faktiskt.se om någon varit med om något liknande.
Jag har aldrig varit i närheten av att bottna mina profx-2!!

#9 Terminator

----

• Members
  • PipPip
  • 192 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 27 August 2011 - 11:29

Ingvar brukar väl vara ganska snabb på att svara på mail och annars kan jag skicka hans mobnr via pm.

mvh
Hans

#10 soren

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 566 posts

Posted 27 August 2011 - 12:59

Ingvar brukar väl vara ganska snabb på att svara på mail och annars kan jag skicka hans mobnr via pm.

mvh
Hans

Mail kan ni nog glömma .. han drunknar i email.
Man måste ringa!

Men fråga på faktiskt.se först, någon annan kanske vet vad som hänt?

#11 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 585 posts

Posted 28 August 2011 - 06:16

Ok jag har lyssnat lite mer och blivit lite lugnare. Men lite besviken är jag. Efter att ha lyssnat på ProfY-4 (även scenen 1:12 in i filmen) med riktigt skönt tryck så hade jag faktiskt ingen större anledning att misstro hans specar. Y-4 kan verkligen leverera. Så därför trodde jag nog oxå på profX-2:s specar. Visst de lät för bra för att vara sanna men det är ju sån hype kring honom så jag tänkte att han har nog lyckats med något ovanligt.

Nåja som sagt så tror jag att en del av er har varit inne på rätt spår. Jag spelar dem föresten i mono och rätt i fas. Just nu utan filter alls utan de får hela LEF spåret. Det lär de klara bra eftersom de enligt Öhman ska mäta bra från 15hz till 2000 hz.

Jag tror oxå att det är alldeles för mycket energi långt under resonansfrekvensen. På två ställen i Dark knight har jag hört att de vill bottna vid strax över normala nivåer eller normala för många. I resten av filmen tex den riktigt sköna basen när Batmans bil spinner loss nära kameran låter det rent och snyggt och hela fotöljen vibrerar. Då finns det kraft utan att basarna bottnar.

Det känns lite som att detta INO system jag har nu är lite DIY. Finns lixom inget skydd för sån här lågbas. Min Monitor audio sub 2X12" har inga problem att spela upp denna explosion utan att bottna nästan oavsett volym (de har aldrig bottnat för mig). Fast det beror nog på att det är en sluten konstruktion som faller betydligt tidigare än ino-basarna.

Det konstiga är att jag har provat med inos eget filter och testat med hans subsonicfilter oxå utan någon nämnvärd skillnad. Nu kan det ju ha varit något handhavande fel av mig för filtret har ju omställning både på utsidan och insidan för subsonic. Kanske gjorde jag något fel så att det aldrig kopplades in. Jag hade ingen bruksanvisning och ägaren verkade ha dålig koll. Man gör ju inte de inställningarna så ofta.

Jag tror att med dessa basar så behöver man ett riktigt brant bra subsonicfilter för att våga spela dem till max. inte kul att sitta och lyssna riktigt högt och så kommer en superlåg spik helt plötsligt och elementet "flyger" ur lådan. Det behövs ett skydd mot det. Nån som har tips om riktigt bra HP filter vid ca 15-16 hz?

Ni som verkar kunna det mesta. Kan någon av er mäta upp frekvenserna vid första smällen 1:12 in i dark knight? Jag har sett andra sådana mätningar innan men vet inte hur de är gjorda. Skulle vara kul att veta hur djupt energin ligger.

Edited by nikeb, 28 August 2011 - 06:20.

Allt har sin tid

#12 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 368 posts

» Har 8 bilder i mitt galleri

Posted 28 August 2011 - 10:11

Urdrag ur beskrivningen av pX-2:
Kontinuerlig effekt: 300 W (2*150 W)
Känslighet (ensam X): 95 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 200 W
Frekvensomfång-1dB*: 19 - 200 Hz (-3 dB @ 17 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (80+80 W)

Du säger att du har lyssnta på pY-4 och tyckt det fungerat bra. Som du säkert vet motsvarar pX-8 ungefär pY-4 i kapacitet, dock får man högre kapacitet i de lägre registren med pY. Vad du har är altså en fjärdedel av den kapacitet du hörde från pY-4, men med lite större begränsning i djupaste oktaven.

#13 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 564 posts

» Har 6 bilder i mitt galleri

Posted 28 August 2011 - 11:22

Tror de flesta vattenfall görs med Spectrum Lab, inte världens mest användarvänliga program precis.

Lyssnade på DK smällen och den var inte speciellt extrem vad gäller låga frekvenser. Säkert en del under 20 men knappast under 10Hz. Min Buttkicker rörde sig knappt, även över referensnivåer, det gör den först när den lirar rejält under 10. Över 10Hz skakar soffan rejält, men den stora massan i motorn gör att den står still.

Vill du testa en lite mer extrem smäll så prova Tron Legacy, tex när han sitter på stolen och hamnar i "griden", första sekunderna i kapitel 4. Då talar vi om att basarna får jobba. Finns tydligen rejält innehåll ner på 3Hz där. Har man inget subsonicfilter där ligger de pyrt till.

#14 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1743 posts

Posted 22 September 2011 - 17:45

De ska ju klara 120 db kontinuerligt men detta känns som inte ens i närheten.

Tror också på för mycket energi långt under resonansfrekvensen. Då bottnar basreflexlådor lätt.

Ingvar har sina "specialsätt" att med särskilda restriktioner i frekvensområde samt addition av roomgain och det ena med det andra få fram sina enorma ljudtrycksspecar på sina högtalare. De siffrorna går inte att jämföra med resten av branchens sätt att uttrycka ljudtryck.

Det är synd att uttrycka sina specar på det sättet, för de lurar ju en att tro att det är övermänskliga konstruktioner vad gäller ljudtryck, när det bara är mätmetoden som är "övermänsklig".

Knappast att lura med tanke på att han klart och tydligt visar hur han mäter upp dessa ljudtryck. Man kan snaarare ifrågasätta många andra högtalare inom branschen vad dom syftar på deras dröm-siffor.

#15 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2409 posts

Posted 22 September 2011 - 18:00

Knappast att lura med tanke på att han klart och tydligt visar hur han mäter upp dessa ljudtryck. Man kan snaarare ifrågasätta många andra högtalare inom branschen vad dom syftar på deras dröm-siffor.

Visar du hur han mäter ett par Px till att prestera 120Db kont?