Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

JVC X30, X70 och X90

• Vänligen logga in för att kunna svara
390 svar till detta ämne

#361 karamasha

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 129 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 31 March 2012 - 13:09

Hoppas de kommer med en fix för ghosting reglagen - har du testat dem med nya mjukvaran?

Har inte sett något nytt i menyerna.

Å andra sidan har jag knappt letat. Det enda jag gjort efter uppgraderingen är att titta på film. Det är galet hur mycket bättre X30n blev med senaste fw.

/ j

Har nu testat att köra DVE igen och kört demofilmerna som följer med, jag var osäker innan om jag verkligen såg rätt eller om jag inbillat mig pga dig :)
Rörelsehanteringen ÄR mycket bättre nu, det syns speciellt i scenerna när dom panorerar bland husen, inget ryck längre. Jag har dessutom fått ställa ner brightness och iris, kan dom ha justerat inställningarna där också?
En inställningsfråga har jag också, spelar det någon roll om man justerar på iris eller brightness? Jag har använt iris för att finjustera svärtan, den går som i mindre steg än brightnessreglaget.

#362 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 821 inlägg

Postad 31 March 2012 - 13:57

Jag har dessutom fått ställa ner brightness och iris, kan dom ha justerat inställningarna där också?

Jag har uppgraderat två maskiner och nivån på svärtan har varit oförändrad därefter på båda två. Mer troligt är att din maskin har rullat ett antal timmar och därmed har förändrats med tiden.

En inställningsfråga har jag också, spelar det någon roll om man justerar på iris eller brightness?

Ja, de gör inte samma sak. Brightness sätter nivån på svärtan. Iris justerar hela omfånget av ljusflödet. Mao så ställer du först in iris så att du får en så ljusstark bild som är lämpligt i ditt rum. Sen justerar du brightness med en kalibreringsdisk, typ DVD...ha ha DVE.

MVH
Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#363 karamasha

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 129 inlägg

Postad 31 March 2012 - 14:19

Jag har dessutom fått ställa ner brightness och iris, kan dom ha justerat inställningarna där också?

Jag har uppgraderat två maskiner och nivån på svärtan har varit oförändrad därefter på båda två. Mer troligt är att din maskin har rullat ett antal timmar och därmed har förändrats med tiden.

En inställningsfråga har jag också, spelar det någon roll om man justerar på iris eller brightness?

Ja, de gör inte samma sak. Brightness sätter nivån på svärtan. Iris justerar hela omfånget av ljusflödet. Mao så ställer du först in iris så att du får en så ljusstark bild som är lämpligt i ditt rum. Sen justerar du brightness med en kalibreringsdisk, typ DVD...ha ha DVE.

MVH
Marcus

Fast ju fler timmar ju högre brightness, eller? Nu fick jag ju sänka både brightness och iris. jaja, kan ju ha legat fel innan också.
DVE it is ;)

#364 Olorin

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1250 inlägg

Postad 01 April 2012 - 09:34

Med projektorer brukar man få skicka in projen till service för att få ny mjukvara.
Du kanske inte ens får tillbaka din proj när den kommer tillbaka.
Tycker det är grymt bra att JVC överhuvudtaget låter slutkonsument uppdatera.

Ja, att behöva packa in och skicka iväg en tung dyr pryl med posten känns helt off. Hemuppdatering är ju rätt självklart kan man tycka nu år 2012, men om det är krångligt och riskerar att avbrytas kan det ju sluta med dubbel katastrof. Uppdateringen går fel, måste skickas in och sen kanske det börjar ett blamegame om hur det blev fel. Håller med om att det känns som att projbranschen ligger lite efter här.

#365 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1252 inlägg

Postad 01 April 2012 - 15:10

Fast ju fler timmar ju högre brightness, eller?

Nope. Brightness är världens sämst namngivna reglage och har inget med ljusstyrka, lampor eller driftid att göra. Det reglerar gränsens för referenssvart i förhållande till inkommande signal och varierar oftast med källan. Därav att man måste använda testbilder för att sätta reglaget rätt.
Står bakom www.d65.se

#366 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1799 inlägg

Postad 03 April 2012 - 12:46

Demo-afton i Herlev utanför Köpenhamn 19/4-2012, 19:00. :)

#367 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Postad 06 April 2012 - 02:27

Var idag på premiären för "Nya Filmstaden" i Västerås och såg The Hunger Games. De använder en tre-chip DLP från Barco (DP4K-23B) och den hade liknande "color breakup" som min JVC. Men det var inte grön/gult utan rött. Det beror sannerligen inte på hög kontrast för denna projektor var helt felinställd. Svart var grått. Men man såg ändå tydligt att färgerna inte höll ihop riktigt.

/ j

#368 Boogieman

Fantast Entusiast i plast

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 11 April 2012 - 22:03

...blir en helt ny grej att snipa folk genom ett scope i 3D :)
Boogie

Fast i ett kikarsikte så brukar man ju bara använda ena ögat i verkligheten ;)

Oooops :rolleyes:
Blir dåligt djup med ett öga, något man kanske borde påpeka till speltillverkarna...stäng av 3D vid snip i sikte ^_^
Hårkorset på siktet brukar vara en ypperlig hjälp för att ställa in 3D-reglaget (som jag inte kommer på vad det heter) så man inte får konturskuggor.

Min 3D-bild får klart minst konturkuggor vid reglage = +2 (oavsett om jag kör 2,4*1,35m på duk eller 3,1*1,35m på vägg) och höjer 3D-upplevelsen pga man inte stör sig lika mkt på skuggorna.
Men av någon anledning verkar det som de flesta 3D-filmer är "felgjorda" då det i många scener helt plötsligt dyker upp kraftiga dubbelkonturer (även i relativt statiska scener = inte ghosting).
Jag vet inte om det är JVC som är boven eller materialet i filmen.

99% av bilden/filmen är korrekt men tex ett träd i horisonten eller gubbe e.d. mot ljus bakgrund kan plötsligt få dubbla konturer i en viss scen.
Stör mig enormt och har testat och justera reglaget flera gånger men landar alltid på att just +2 funkar bäst i alla filmer jag sett i 3D.
Ändrar man till tex +4 kan man få bort de väldigt tydliga fel som dyker upp då och då (1%) men då har man konstant en svag konturskugga i alla 3D-renderade objekt i resten av filmen.

Boogie - 3Dfrälst - man :wub:

Redigerat av Boogieman, 11 April 2012 - 22:07.

#369 Antonic

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 310 inlägg

Postad 11 July 2012 - 17:02

Efter semester nu så vankas det projektor :)

Sambon åker iväg 6veckor i mitten av seo och tänkte överraska henne med nya fönster i vardagsrummet, proj och duk :)
Hon vill också ha en projektor så den biten är lugnt.

Lutar åt en JVC X30 med 2:35 duk som verkar passa oss perfekt då vi hatar 3d båda 2. hehe

Hur ser säsongen ut på projektorer?
Nya modeller på ingående kanske?
Hon kommer hem mitten av okt så måste ha en hemma då i så fall.
Ägare av WrapMe by DekorTeknik

#370 Ted

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 432 inlägg

Postad 11 July 2012 - 18:34

Nya modellerna presenteras i September på IFA och CEDIA mässorna. Sen kommer projjarna i handeln under hösten/vintern. Sony brukar vara rätt tidiga, ibland i samband med mässorna, medan JVC traditionellt har tagit lite längre tid på sig att få ut dem (läs Nov-Dec).

Redigerat av Ted, 11 July 2012 - 18:36.

#371 bigblue

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 429 inlägg

Postad 12 July 2012 - 19:40

Om sommaren inte visar upp en bättre sida än den gör för tillfället så blir det till att skaffa en proj och duk inom några veckor. Jag lutar åt en JVC X30 med Linea React. Det blir min första uppsättning så jag har inget att jämföra med men jag känner mig ganska säker på att det kommer bli bra.

Audio Research DSi 200, Usher Dancer Mini 1 Be, Usher BE-616 center, Audiovector KXX surround, 2 st Velodyne DD10, Oppo 105 EU, Pioneer LX 75, LG 55 850N, JVC DLA X30, Euroscreen Linea Tab Tention 117 tum 16:9 React 2.1, Nordost Vishnu, Nordost Heimdall XLR.

#372 Antonic

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 310 inlägg

Postad 13 July 2012 - 09:15

X30 är inget dåligt val nu eller i sep/okt heller men hatar att köpa en utgående modell.
Dock är det frågan om nya modellen kan bli så mycket bättre.

Vill så gärna ha allt uppsatt till hon kommer hem med hehe
Ägare av WrapMe by DekorTeknik

#373 Ted

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 432 inlägg

Postad 13 July 2012 - 09:45

Vänta tills efter mässorna så har du iaf mer info att gå efter när du gör ditt val. Det kan vara så att det inte blir så stor skillnad mellan dem, men kanske kommer det något större? JVC brukar köra i två-års cykler innan de gör en större "over-haul" och det är dags för den nu... (2006 HD1 - 2007 HD100 - 2008 HD350/HD750 - 2009 HD550/HD950/HD990, 2010 X3/X7/X9 - 2011 X30/X70/X90, 2012 ???

JVC evolution.png

Redigerat av Ted, 13 July 2012 - 10:03.

#374 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1686 inlägg

Postad 13 July 2012 - 18:31

Nu har jag varken sett X3 eller X30 personligen men jag har som fått uppgattningen att det hände rätt mycket däremellan bild, funktion och prismässigt. 30 har ju t.e.x linsminne, det hade väl inte X3?
Sen så var väl X3 ganska mycket dyrare vid lansering än vad X30 var?

#375 Boogieman

Fantast Entusiast i plast

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 19 July 2012 - 21:06

Lampgaranti?
Finns där någon sådan på JVC'n?

Min har snurrat 700h (ca 6 mån) i normal (low) lamp mode och vid längre film sessioner så börjar bilden/lampan fladdra svagt, färgerna börjar konstra sig mm. = enligt manualen - byt lampa.
Testade att byta källa för att "rule out" kabelproblem och källproblem men samma sak.

Så frågan är - har JVC någon form av garanti på sina lampor?
Jag kunde inte hitta något i manualen och jag är mindre road av att behöva byta lampa var 700ade timme :(

Redigerat av Boogieman, 19 July 2012 - 21:09.