Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Sony VPL-VW95

• Vänligen logga in för att kunna svara
218 svar till detta ämne

#211 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1956 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 02 December 2018 - 20:13

När ska man byta lampa? Det är originallampan som sitter i min projektor och den har gått drygt 2 300 h nu.

Vill gärna få så bra bild som möjligt ur grejerna jag har, och en ny lampa kanske är värd att kosta på även min gamla projektor. Svårt med saker som långsamt försämras över tiden, inte så lätt att se om det blivit sämre. Jag tycker att bilden är väldigt bra än, men jag kanske missar något om jag tappat en del ljus? Kommer nog att vara hemma och kunna titta en del i vinter, så då kunde det kanske va kul med en ny lampa! :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#212 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 195 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 02 December 2018 - 23:31

Håller med om att det kan vara svårt att märka att lampan tappat i ljusstyrka då det sker gradvis över tid. Brukar själv byta vid runt 2000h och blir då rätt stor upplevd skillnad. Lampan i min nuvarande VW260 har snart nått 2000h men tänker inte dumsnåla även om ljustyrkan i lågt lampläge fortfarande känns helt okej.

Min Criterion samling

Sony VPL-VW260ES / dnp Suprenova Core 08-85 / Marantz SR6009 / Oppo BDT-101CI / Apple TV 4K

#213 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2981 inlägg

Postad 03 December 2018 - 08:36

Färgtemperatur ändrar sig väldigt mycket över tid, på min iaf.
Kan vara bra att ha koll på, även om ljusstyrkan är tillräcklig så att säga.

#214 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 195 inlägg

Postad 03 December 2018 - 11:31

Det gör det säkert men är inget jag märkt av direkt med mina otränade ögon.

Min Criterion samling

Sony VPL-VW260ES / dnp Suprenova Core 08-85 / Marantz SR6009 / Oppo BDT-101CI / Apple TV 4K

#215 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1956 inlägg

Postad 03 December 2018 - 21:28

Tack för svaren! :)

Det var lite det jag hade på känn, att det nog är dags att byta lampa nu. Jag tror att jag upplever bilden som lite mörkare än tidigare, men inget jag är helt säker på. Med den Epson som jag hade tidigare så gick lampan sönder vid 1 733 h, då fick jag en ny på garantin. Det blev då stor skillnad mot hur den gamla varit innan.

Det känns som att om jag ska köpa en ny lampa så är det nu. Jag är dagsläget beredd att lägga upp 50 kkr, eller vad det nu kan kosta, att få en ny bättre projektor. Väntar jag med att köpa lampa närmar sig kanske ett byte av projektor, och då är det ingen idé...

Hur gör ni andra vid byte av lampa, kalibrerar ni om projektorn då? Ställer ni om ljuset efter ögonen? Använder ni någon ljusmätare?

När min projektor kalibrerades så skrev jag så här i min tråd.

Full ljusutstyrning sattes till 16 ftL, vilket är i överkant på rekommenderade 12-16. Det motiverade han med att min lampa kommer att försvagas med tiden, den har gått drygt 1100 h nu.

När jag senare bytte till 2,35:1-duk så föreslog Allramified att jag skulle skaffa en app till telefonen med en ljusmätare. Sen skulle jag ta en vit testbild från min Lumagen och mäta med 16:9-bild, ställa om till 2,35:1 och sen öka ljuset tills jag fick samma värde.

Det här blev dock aldrig av att göra, lite för att lampan hunnit gå ett bra tag till innan jag bytte duk så jag tänkte att det nog ändå inte blir så bra. Ökade bara lite på måfå istället.

Om jag nu köper en ny lampa, hur ska jag då ställa in? Mäta ljus med en app? Finns det någon mer "riktig" ljusmätare som inte kostar en förmögenhet? Tänker nog inte skaffa mig någon komplett kalibreringsutrustning och försöka lära mig det, men en ljusmätare kanske vore värt att ha? Då skulle jag kunna justera lite då och då när lampan blir svagare.

#216 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 195 inlägg

Postad 04 December 2018 - 14:16

När det kommer till kalibrering är jag kanske dumsnål kan man tycka, men känner inte det behovet och tycker det räcker att utgå från ett vettigt bildläge och därefter grundinställa projektorn med hjälp av några testmönster från Spears & Munsil HD Benchmark 2nd Edition skivan.

http://spearsandmunsil.com

Min nuvarande VW260 har ingen ställbar iris men är inget jag saknar egentligen då mina rumsförhållanden i kombination med duk gör att allt ljus jag kan få är bra.

Hade jag däremot haft ett mer liknade rum som dig hade jag nog också funderat på en riktig instrumentkalibrering.

Min Criterion samling

#217 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1956 inlägg

Postad 04 December 2018 - 20:50

Ja, vi har väl tänkt lite annorlunda här, delvis p.g.a. förutsättningar i rummet då kanske. Jag har tänkt att jag vill få ut så mycket som möjligt ur grejerna och därför valt att kalibrera, vilket väl "lönar sig" i ett rum med bra ljuskontroll.

Du har lagt en större slant på såväl projektor som duk, och förmodligen funkar bra i ditt rum utan kalibrering.

Ska jag köpa en ny projektor så vill jag ha den kalibrerad hemma. Det här dock en av de tyngsta skälen till att jag inte köper en ny, det finns ingen butik inom rimligt avstånd som erbjuder den tjänsten. Jag vet inte hur jag ska hantera detta i framtiden.

Medan jag funderar på det så tänker jag köpa en ny lampa till min gamla, och försöka ställa in den någorlunda vettigt på nåt sätt...

#218 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 195 inlägg

Postad 04 December 2018 - 23:36

Tycker det är helt rätt tänkt att satsa på en kalibrering och skulle tjäna på det jag med egentligen.

Nog för att en kalibrering är lite av en färskvara så är den nog inte helt bortkastad bara för att du byter lampa, då projektorn, duken och rummet fortfarande är dom samma.

Min Criterion samling

#219 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 729 inlägg

Postad 07 December 2018 - 15:42

På min gamla Sony HW-15 så bytte jag lampa ett par ggr, alltid runt 2000 timmar. Varje gång så blev det ett märkbart lyft i ljusstyrka, om än inte gigantiskt.

Mot slutet (i våras) kändes det dock som att panelen börjat åldras synligt med både sämre svärta och färger. Det kan ju dock vara total inbillning.......bildminnet ett par år tillbaka i tiden litar jag inte så mycket på.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv