Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Sony VPL-VW95

• Please log in to reply
94 replies to this topic

#91 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 15 September 2012 - 09:59

Autorisen måste stängas av vid kalibrering eftersom annars blir det mätningar som ser ut om slalombackar. Använder man projektorn för utvärdering och yrkesmässig bearbetning av bild är autoriris dessutom ett direkt störande inslag. Men upplevelsemässigt när man sitter hemma i fåtöljen och njuter av film finns det definitivt inget som säger emot en autoiris. :)
Står bakom www.d65.se

#92 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 510 posts

Posted 15 September 2012 - 12:06

Jag har ju iof bara en HW-15, men principen är ju densamma. Strypa ljusflödet vid mörka scener t.ex.

För det mesta så tycker jag som du Hasse att det fungerar riktigt bra. MEN, i t.ex. Avatar. När de går igenom skogen och petar på självlysande växter osv. Kollar man där och slår av/på autoiris så ser man direkt att man tappar tryck i de självlysande växterna motför med autoiris av.

Med vetskapen om det, där det blir så självklart, så kör jag utan autoiris då jag vill behålla tryck även i dessa scener.
Kör man med lågt lampläge på HW-15 blir det dock mindre märkbart, inte så konstigt dock.

#93 hassesolo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 40 posts

Posted 18 September 2012 - 15:27

Tycker tvärtom att trycket i de självlysande växterna blir mycket bättre med autoiris på... Det beror ju förstås på vad man ställt sin manuella iris på... ;)

#94 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 510 posts

Posted 18 September 2012 - 16:05

Kör den fullt öppen vanligtvis och auto-iris stänger irisen = tappat ljustryck för min del :)

#95 hassesolo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 40 posts

Posted 18 September 2012 - 18:44

Då fattar jag. VW-95 är så pass ljusstark att om man kör med irisen fullt öppen blir svärtan lite för dålig. Med autoiris på har man bra svärta i mörka scener men bra tryck när det finns något ljust att visa. Funkar bra för mig som inte stör mig alls på autoirisens sidoeffekter.