Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Är 4K här för att stanna?

• Please log in to reply
35 replies to this topic

Poll: Är 4K här för att stanna?

This is a public poll. Other members will be able to see which options you chose

Är 4k här för att stanna?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Kommer 4K ge bättre bild

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Kommer det komma källmaterial i 4K

Tror ni källmaterialet går att klämma in på en Blu Ray-skiva

Vote Guests cannot vote

#1 Hellspawn

en galen entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 855 posts

» Har 20 bilder i mitt galleri

Posted 13 September 2011 - 10:25

Personligen trodde jag att 4K låg många år framåt i tiden. Trodde att 3D hade förstört chansen till något som ger bättre bild istället för något som ger mig huvudvärk :). Ifall det skulle ske en utveckling trodde jag att högre bilduppdateringshastighet och bättre färgdjup låg högre upp på listan. Nu efter att ha läst på lite från mässan så verkar det inte vara omöjligt att 4K kommer inom kort. Framförallt tänker jag på följande indikationer:

1. Sony släpper en 4K projektor för konsumenter.
2. De nya Onkyo enheterna kan skala upp bilden till 4K.
3. Sony för diskussioner att släppa spider-man i 4K.
4. Finns ett 60-tal filmer redan inspelade i 4K.
5. Fanns även plattTV med 4K upplösning på mässan (dock inget namn på TV-apparaterna) vilket gör det redo för den vanlige användaren.
När hemmabio är mer än en hemmabio
Hellspawns Home Entertainment System

#2 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 posts

» Har 14 bilder i mitt galleri

Posted 13 September 2011 - 11:26

Intressant tråd! Tänkte precis lägga upp något liknande.

jag är tveksam men positiv.

Undrar bara hur många tekniska förbättringar och nya format Svensson klarar av?

Om Blurayspelaren klarar visa 4K så visst. Men det går väl inte?
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#3 maximm

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 394 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 13 September 2011 - 11:34

4K innebär väl i snitt 4 gånger högre bitrate för bild.

Räkna med kanske 25GB bilddata per film, så har man 100gb bilddata. Och lite extra komprimering för den stora bilden kanske ger 90GB. BDXL är specat till 128GB som max, så där borde filmen få plats tycker man.

Men klarar spelarna att rendera den högre upplösningen?

#4 Ordo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 29 posts

Posted 13 September 2011 - 11:46

Att 4k kommer bli en standard är ganska klart. Det är dit branchen vill gå. Precis som branchen ville ha ett nytt format efter dvd. Frågan är väl mer hur den mängden data ska levereras.
4k material är inget problem. 35 mm film har betydligt högre "pixeltäthet". Hur tät? Därom tvistas de lärde. Men klart är att all gammal film kan bli 4k. Så nu får vi vänta, böna och be om en ny Star Wars utgåva. :)

Jag tror att optiska skivor är uteslutet. Det smidigaste vore ju att få filmen på flashdrive. Har man tillräckligt stora filmer blir de svåra att sprida via nätet. :rolleyes:

#5 Hellspawn

en galen entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 855 posts

Posted 13 September 2011 - 11:57

4K innebär väl i snitt 4 gånger högre bitrate för bild.

Räkna med kanske 25GB bilddata per film, så har man 100gb bilddata. Och lite extra komprimering för den stora bilden kanske ger 90GB. BDXL är specat till 128GB som max, så där borde filmen få plats tycker man.

Men klarar spelarna att rendera den högre upplösningen?

Vad jag läst om compression etc så blir det effektivare när upplösningen och antalet bilder ökar. Dvs det är inte en linjär kurva då man förenklat "bara spara" skillnaderna i bilden. Den största delen av filmrutan är ganska statisk och därför borde kompressiongraden öka med fler frames och högre upplösning. Sedan vet jag inte hur effektiv den är 2K kontra 4K. Kanske någon annan som har lite erfarenhet här, vilken bitrate kommer en trolig 4K film behöva?

Sedan kommer givetvis alla spelare att behövas bytas ut (precis som för 3d), annars skulle ju inte industrin vara intresserad av detta :) . Redan idag ser man hur de bundlar 3D-blu Ray + Blu Ray + DVD när man köper en 3D film så distributionsmässigt tror jag inte det skulle vara några problem att lägga på en BDXL skiva med i samlingen (Lite önsketänk kanske).

Edit: Ändrade från 1K till 2K.

Edited by Hellspawn, 13 September 2011 - 12:25.

#6 maximm

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 394 posts

Posted 13 September 2011 - 12:17

Sedan vet jag inte hur effektiv den är 1K kontra 4K.

Vi har 2K idag.

Snacka om att de som valde att scanna in sina filmer i 4K för BD skrattar hela vägen till banken just nu :)

Edited by maximm, 13 September 2011 - 12:18.

#7 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 posts

» Har 14 bilder i mitt galleri

Posted 27 January 2012 - 10:53

Finns det någon begränsning i BR-spelarna att visa 4K givet att det finns instoppat på en BDXL?

Eller är upplösning en icke definierad standard att den visar ett visst material som håller en nivå men att det som kommer ut ändå är 1080P.

För om 4K ska skickas ut med den högre upplösningen är det väl projektorerna än snarare spelarna som måste komma först?
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#8 Ted

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 432 posts

Posted 27 January 2012 - 11:36

4k material är inget problem. 35 mm film har betydligt högre "pixeltäthet". Hur tät? Därom tvistas de lärde. Men klart är att all gammal film kan bli 4k. Så nu får vi vänta, böna och be om en ny Star Wars utgåva. :)

Det beror på vad du menar. Originalnegativen från 35 mm film, om de finns kvar, kan ha högre "upplösning" än 2K (2400 linjer best case), men de är iaf betydligt lägre än 4K. Detta gäller dock enbart negativen och även helt ny 35 mm film har lägre "pixeltäthet" än 2K i biografen - faktiskt mer likt 720p.

Här är utdrag från ett white paper om upplösning hos film:

"In the current environment, a 2K digital projector will exhibit higher resolution than is currently delivered on release prints to the theatre, and will exhibit substantial image sharpness and clarity due to the better system MTF that preserves higher contrast in the mid frequencies. The images produced should be more striking than the competing (release) film images. Scenes will still exist where the digital structure of the system will be apparent in the image, and a comparative film clip will be smoother."

"In the summer of 2001, the ITU commissioned a test of film resolution. It consisted of photographing a back and white resolution test target using Kodak Vision 200T color negative film, 5274, a common high performance Kodak film. These images were then processed through the standard film replication processes to achieve a release print.
Each element was measured for MTF and the results plotted. The release print was shown in theatres and an informed audience selected the resolution pattern that represented the limit of visual resolution projected in a nominal theatre setting." (se bifogad tabell)
http://www.etconsult...0Resolution.pdf

Attached Thumbnails

• film resolution.PNG

Edited by Ted, 27 January 2012 - 11:39.

#9 Ted

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 432 posts

Posted 27 January 2012 - 13:35

Follow up:

Här var en intressant graf jag missade i appendicet från länken.

Neg: Negativ
IP: interpositive
IN: Internegative
RP: Release print

Once the picture has been "locked" in editing, a negative cutter will conform the negative using the Keykode as a reference, cutting the original camera negative (OCN) and any opticals, and cementing it together into several rolls.

The edited original negative is then copied to create a safety positive which can be used as a backup to create a usable negative. At this point, an answer print will be created from the OCN, and upon its approval, interpositives (IPs) and internegatives (INs) are created, from which the release prints are made. Generally speaking, the OCN is considered too important and delicate to be used for any processes more than necessary, as each pass through a lab process carries the risk of further degrading the quality of the negative by scratching the emulsion. Once an answer print is approved, the IPs and INs are regarded as the earliest generation of the finished and graded film, and are almost always used for transfers to video or new film restorations. The OCN is usually regarded as a last resort in the event that all of the intermediate elements have been compromised or lost. Ironically, the more popular a film is, the higher the likelihood that the original negative is in a worse shape, due to the need to return to the OCN to strike new IPs to replace the exhausted ones, and thus create more INs and release prints. Before 1969, 35mm prints were struck directly from the original negative, often running into hundreds of copies, and causing further wear on the original.

Den slutliga upplösningen på duken är lägre än RP pga bl a själva projiceringen och den åtföljande minskningen i skärpa från optiken samt att filmrutorna inte överlappar exakt.

Attached Thumbnails

• Annex B.PNG

Edited by Ted, 27 January 2012 - 13:42.

#10 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1554 posts

Posted 27 January 2012 - 16:50

Huruvida 4K-mtrl ryms på en skiva är väl ändå lite ointressant. Framtiden blir streaming av olika slag istället för bildbärare och broadcasting.

Så det är snarare bandbredd som behövs när miljarder människor ska se på Fotbolls-VM i 4K samtidigt...

/M

Edited by magnus-g, 27 January 2012 - 16:51.

Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#11 Hellspawn

en galen entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 855 posts

Posted 27 January 2012 - 20:49

Multicast ;)

#12 maximm

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 394 posts

Posted 02 February 2012 - 16:38

Känns ju lagom sannolikt att någon aktör kommer strömma 4K de närmaste 10 åren när lovefilm idag inte ens har bandbredd att strömma surroundljud till sina filmer...

Skulle kräva orimligt mycket bandbredd att streama ett par tusen filmer åt gången i 4K, ca 100Mbit/s data, vad blir det? 100 gigabit per sekund?

Nope! Inte inom den närmsta tiden.

Edited by maximm, 02 February 2012 - 16:40.

#13 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 165 posts

Posted 03 February 2012 - 15:33

En cloud-liknande tjänst i stil med voddler skulle minska kravet på bandbredd men 4k streaming är nog rätt många år framåt. Däremot måste det ju inte vara streaming bara för att det kommer från internet :)

#14 Hellspawn

en galen entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 855 posts

Posted 16 April 2012 - 10:25

Nu börjar den komma lite BDXL-spelare. Undrar ifall de stödjer 12-bit färger och 4K upplösning :)

http://www.engadget....and-a-two-face/

#15 Lobbycard

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 9 posts

Posted 16 April 2012 - 10:44

En intressant genomgång av användandet av LED lampor för streaming.
http://www.ted.com/t...light_bulb.html

Edited by Lobbycard, 16 April 2012 - 10:51.