Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Hur kolla uppdateringsfrekvens på en film?

• Please log in to reply
22 replies to this topic

#16 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3848 posts

» Har 15 bilder i mitt galleri

Posted 09 November 2011 - 13:08

Eller en WD HD TV Live för en sjuhundring.

Jag har också tokruttnat på HTPC. :wacko: Hopplöst.
Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.

#17 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2293 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 09 November 2011 - 13:28

Det låter intressant med Dune. Jag håller på att bli vansinnig på min dator. Vissa BD skivor går helt utan problem medans andra hackar i panoreringar etc. Detta oavsett frekvensinställningar på grafikkortet.

Dock skulle jag behöva flytta subtitles då jag har en 2.40:1 duk. Klarar Dune det eller måste jag gå till Oppo'n för den funktionen? Klarar Oppon och andra sidan att spela mkv-filer genom nätverk/usb-hårddisk?

Kör ju själv 2.35:1 setup och har ställt dunen på att flytta subtitles på all media ett visst antal pixlar. Kör BD ISO och MKV filer och det fungerar alltid och rör aldrig inställningen.

#18 Ted

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 432 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 09 November 2011 - 13:45

Kör ju själv 2.35:1 setup och har ställt dunen på att flytta subtitles på all media ett visst antal pixlar. Kör BD ISO och MKV filer och det fungerar alltid och rör aldrig inställningen.

Det låter onekligen intressant. Är den även regionsfri? Vilken modell rekommenderas? Finns 3D stöd?

Kommer att köra en hel del BD, mkv samt streaming via internet. Hade man kunnat koppla in en tv-signal också hade det varit klockrent.

#19 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2293 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 09 November 2011 - 14:27

Med en patch är Dune regionfri på både BD och DVD.

3D stöd? Bara i någon mindre populär variant. Det finns USB TV-Tuners till Dune, har inte provat någon av dem men jag vet att de vill göra mer IP-TV stöd, ev. kan Telias IP-TV kan fungera redan nu. De vill också klara inspelning framöver. Jag kanske kopplar på en DVB-T sticka och kör lite Freeview Boxer för kuls skull.

Jag brukar köra Youtube klipp direkt till Dunen från PC:ns browser. Anropen är ju bara en http sträng, Lite Ghetto men man browsar ju sällan snabbt på annat än pc/mac/ipad. Och Dunen klarar ju fina 1080p Youtube klipp med autoframerate24/50/60 tillskillnad från Airplay till appletv2 där max är 720p@60Hz fast.

Ang. modell; "HD Max" tycker jag personligen då är alla möjligheter öppna.
"Smart" modellerna kan visserligen koppla på expansioner men varför inte köpa allt i ett snyggt paket från början istället.

Edited by crion, 09 November 2011 - 14:30.

#20 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

» Har 2 bilder i mitt galleri

Posted 09 November 2011 - 20:26

Jag får väl börja med att be om ursäkt för att jag är en grinig gubbe då! För övrigt är det ingen som behöver be mig om ursäkt för OT här, jag har fått svar på min fråga och det är bara bra att det kommer igång en diskussion som belyser olika aspekter på en fråga; det kan dock behövas lite provocerande inlägg ibland för det.... :rolleyes:

Det har dock inte framkommit något som fått mig att ändra uppfattning om HDI Dune. Det är i första hand en spelare för HD-film över nätverk med ett bra användargränssnitt, kanske lika bra XBMC är för äldre film? Nu var det dock inte det jag var ute efter, bara att spela mina Blu-ray-skivor i datorn.

Om jag eller mitt problem är unikt vet jag inte, men det kanske är så? Jag är inte hemma så mycket så jag kan inte säga att spelaren påverkar min "vardag" så mycket. Räknar jag efter så ser jag nog inte mer än en film per vecka i genomsnitt, och det är nog högt räknat. När inte jag är hemma så bor det ingen här, så det är ingen annan som har problem med grejerna.... Detta kanske är unikt?

Sen så är ju HTPC ett rätt vitt begrepp. För en del innebär det att man själv byggt ihop något väldigt avancerat som kanske ändå inte funkar så bra ihop, för mig innebar det en ganska enkel färdig lösning.
Jag har inte byggt HTPC och försökt spela film över nätverk i 20 år, men ibland undrar jag hur länge sen det var en del försökte senast.... ;)
Min första mediaspelare var en Popcorn Hour A-100 och det var en bra apparat som tog de flesta format när den kom. Den blev dock rätt snart omodern och eftersom en kompis körde XBMC var jag sugen på att prova det, dock inte på nån stor dator som han gjorde.
Vid den här tiden hade det precis kommit en ny dator som rekommenderades för XBMC, ASRock ION 330. Så jag köpte en sån, installerade Win 7 och XBMC, sen var det igång. Att spela mkv-filer i HD-kvalitet funkade först inget vidare, men efter att ha uppdaterat till en version som stödde hårdvaruacceleration så flöt det fint. Så jag tycker inte att jag har krånglat så fantastiskt mycket med min HTPC. Unikt kanske?

När jag köpte datorn så hade jag inga Blu-ray-filmer, och det tog nog nästan ett år innan jag köpte några. Då installerade jag TMT3 för att spela dem och det var inga konstigheter. Det här som skrevs på diverse forum om problem med 24 Hz förstod jag mig inte på, jag bara spelade utan att fundera mer över det. Det var först nu (som jag skrev i första inlägget i tråden) som jag förstod vad det innebar, och det var faktiskt inte något större problem att ställa in; även om jag nog la ner ett par timmar innan jag förstod hur man skulle göra. Det var först när jag förstod att det fanns olika frekvenser som det blev ett problem, och då startade jag tråden för att få en uppfattning om omfattningen av problemet.

Så jag ser nog mera min HTPC som en mediaspelare som även kan vara lite dator, det känns ju som att gränserna suddas ut allt mer. En sak som jag tyckte var kass med min Popcorn var att skriva in adresser på Youtube med fjärren, därför ville jag ha ett riktigt tangentbord. Jag ville också ha något som kunde köra en webbläsare, så att om jag satt och kollade ett forum där någon lagt in ett filmklipp så skulle jag lätt kunna se det med bättre bild och ljud än i min bära PC.

Precis som Zaraki skriver så tror jag på XBMC i fler mediaspelare. När de fått ordning på uppspelning i HD-kvalitet med alla ljudformat så känns det som en mycket bra lösning. Däremot så vet jag inte om jag passade riktigt i någon av de två typerna av filmälskare.... :)

Det jag vill ha är kanske en Oppo BDP-95 med inbyggt XBMC, den borde täcka det mesta jag vill göra. Den kommande HDI Dune Pro ser ut att bli en fantastisk maskin, med de funktionerna och lite till. En sak som man kanske skulle önska sig är ingång för bild, så att man även kan skala upp bilden från satellitmottagaren....
Då kan man börja fundera på vilka funktioner man ska ha i samma låda? Är det smart att ha "allt-i-ett" som Dune Pro? Kanske bättre att ha bildprocessor bredvid och koppla in flera billiga källor? Sen är det även på gång en XBMC for Set-Top-Boxes, så att man kan köra XBMC i satellitmottagaren. En apparat för bild både från rymden och egen hårddisk, låter som en bra lösning.

Ja, alternativen är många, och nya kommer hela tiden. Eftersom jag inte vill slänga pengar på nya spelare var och vartannat år så tänker jag avvakta lite och göra det bästa av det jag har. I den här tråden har det skrivits mycket intressant och jag har bl.a. annat lärt mig att "autoframrate" är ett nyckelord i sammanhanget. Kombinerar man det med TMT3 i en sökmotor kan man hitta information på forum där det finns större intresse för ämnet.

Det hetaste spåret just nu är att man kan kombinera TMT3 (el. 5) med Any DVD HD och få autoframrate. Då det senare programmet kan laddas ner och provas gratis i tre veckor så ska jag göra det och se om det funkar. Om det gör det så köper jag det, för det har jag ändå haft planer på. Kan vara bra att ha om man ska börja rippa sina Blu-ray, ifall man man skaffar en HDI Dune eller så.... :rolleyes:
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#21 Zaraki

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPip
  • 517 posts

Posted 09 November 2011 - 22:42

Vid den här tiden hade det precis kommit en ny dator som rekommenderades för XBMC, ASRock ION 330. Så jag köpte en sån, installerade Win 7 och XBMC, sen var det igång. Att spela mkv-filer i HD-kvalitet funkade först inget vidare, men efter att ha uppdaterat till en version som stödde hårdvaruacceleration så flöt det fint. Så jag tycker inte att jag har krånglat så fantastiskt mycket med min HTPC. Unikt kanske?

När jag köpte datorn så hade jag inga Blu-ray-filmer, och det tog nog nästan ett år innan jag köpte några. Då installerade jag TMT3 för att spela dem och det var inga konstigheter. Det här som skrevs på diverse forum om problem med 24 Hz förstod jag mig inte på, jag bara spelade utan att fundera mer över det. Det var först nu (som jag skrev i första inlägget i tråden) som jag förstod vad det innebar, och det var faktiskt inte något större problem att ställa in; även om jag nog la ner ett par timmar innan jag förstod hur man skulle göra. Det var först när jag förstod att det fanns olika frekvenser som det blev ett problem, och då startade jag tråden för att få en uppfattning om omfattningen av problemet.

Det är precis här som du skiljer dig från mängden tycker jag. Det första skedet klarar många av, och många nöjer sig där och har inte ens en blu-ray spelare i datorn. Så länge man kör xbmc med .iso filmer och .mkv mm så går det mesta väldigt enkelt och bra.

Att sedan ställa in refresh rate rätt handlar oftast om några timmars läsning och pulande och sen fungerar det. Problemet är att de flesta har alldeles för dåligt tålamod och vill ha en "quick fix" som löser problemet för all framtid. När de väl har löst problemet och suttit nöjda i några månader så kommer det en ny driver för grafikkortet och vips så sitter man i samma sits.

Jag älskar xbmc och det är i stort sett det enda jag använde min htpc till, och eftersom jag i regel löser de problem jag ställs inför om det så var refresh rate, köra nån beta version för att använda tv-kort osv så var det aldrig något stort problem. Och jag tror du fungerar på ungefär samma sätt varför man inte upplever det så jobbigt. Och när du sen pratar om ett program som man kan köpa för att ordna det hela ja då har du tappat de allra flesta användarna som av princip inte betalar för program.

Men vi har nästan dagligen folk inne på jobbet som sitter med sina htpc som inte funkar som de vill och eftersom de tycker att det är omständigt att sätta sig några timmar och traggla tills det är löst så förblir problemen olösta tills de tröttnar. Det är just därför jag menar att så länge man känner sig själv så är det lättare att välja rätt när man väljer mellan htpc och mediaspelare, då får man en enhet som passar ens eget behov och den grad av engagemang som man är villig att lägga ner.

Kul att du fick ordning på det, bra jobbat!
Medarbetare på Hembiobutiken - www.hembiobutiken.se
Följ Hembiobutikens blogg

#22 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 165 posts

Posted 10 November 2011 - 11:10

Jag fortsätter på OT :)

Det är väl ingen som påstått att en HTPC är nåt du bara kan skrapa ihop utan att kunna något? Det är ju ungefär som att jämföra med att behöva bygga sin egen Dune?
Jag tycker att om man är villig att lägga ner massor med engagemang så tror jag att man kan få en mycket bättre upplevelse på HTPC sidan.
Själv använder jag windows media center i windows 7 med media browser för att välja filmer i coverwall. Sedan när filmen valts så öppnar den autofrequency för att ställa in rätt uppdateringsfrekvens och öppnar MPC HC. Däri använder jag MadVR och ffdshow. Då får man välja omskalningsalgoritm m.m.
Nu använder jag inte blu-ray eller blu-ray isos utan kör med remuxade blu-ray filmer. Inget kvalitetstapp och man SLIPPER blu-ray menyerna och filmen startar direkt :)

HTPC tar mera plats än vad en Dune skulle gjort men det är ungefär samma pengar och jag får en allsidigare maskin :)
Det är mera jobb än bara plugga i sladdarna dock. Man behöver nog läsa två-tre guider för att få det att fungera :)

#23 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

» Har 2 bilder i mitt galleri

Posted 29 November 2011 - 21:45

Dags för lite uppföljning här! Har haft lite annat att göra de senaste veckorna så jag har inte grejat så mycket med det, men nu kan jag villigt erkänna att jag lagt ner ett antal timmar på att försöka förstå hur det här fungerar; eller snarare varför det inte gör det kanske..... :rolleyes:

Jag får tacka för de sista positiva inläggen, men jag vet inte om jag förtjänade dem.....

AnyDVD HD var som sagt ett spår för att försöka fixa automatisk omställning av uppdateringsfrekvensen för bilden, men det räckte inte riktigt ända fram. Det är inga problem att få det ställa in en frekvens för dator, PAL DVD, NTSC DVD och Blu-ray, problemet är att man vill ha olika frekvenser på olika Blu-ray.
Lösningen på det är att blanda in programmet ReClock för att läsa av frekvensen på skivan och sedan använda AnyDVD HD:s funktion för att ställa om upplösningen med hjälp av ett script (RunEvent.vbs).

Jag har gjort lite test med det här och fått det att fungera halvdant, men jag tröttnade på det. Jag hittade detta ihop med en instruktion om hur man skulle köra det från XBMC med TMT3 som extern spelare. Den som vill fördjupa sig i ämnet hittar en bra tråd här.

Sen hittade jag lite info om att senaste versionen av TMT5 ska klara "auto refresh rate". Det visade sig dock att det bara är en "Beta-funktion" och om jag förstått så funkar det inte med Nvidia grafik, vilket jag har. Jag har testat och får det inte att funka. Här finns info om TMT 5.0.1.114.
Just nu provkör jag med Avatar i den versionen av TMT5, med grafiken manuellt inställd på 23,976 Hz. Det fungerar skapligt men är inte fritt från "stuttering", vilket man kan läsa i den här tråden.
Sista inlägget där är från en som bytt till PowerDVD 11 Ultra och tycker att det löst alla problem. Jag har testat lite med det med och det fixar inte heller "auto refresh rate", men det kanske inte hackar? Jag har inte testat så mycket än, tycker programmet är lite segt och jobbigt med "en massa skit".

Jag har även läst lite om Media browser och Autofrequency, som Lovan skriver om. Det kanske finns en lösning där, men jag tänker inte lägga mer tid på detta nu. Mitt mål var som sagt från början bara att reda ut vilken frekvens var på skivorna, så att jag kunde ställa om manuellt.
Programmet Mediainfo som KarlXII länkade till funkade fint med de första skivorna jag testade, men med vissa krånglade det. Det visade sig dock att det fanns en mycket enklare lösning för mig, informationen finns i TMT3/5!
Högerklickar man på skärmen och väljer Information så får man info om bitrate m.m. Men om man istället väljer Inställningar och sedan fliken Information så ser man frame rate. Visserligen bara med två decimaler, 23,976 står som 23,98, men det räcker för att avgöra vad det är på skivan.

För de här musikskivorna med 29,970 så skapade jag en inställning i grafikkortet med den frekvensen, men det funkade inge bra alls. Krånglade med både ljud och bild. Sen har jag provat att köra på 60 Hz och det verkar funka bra. Vet inte riktigt vad som är mest rätt här.

För "vanlig" datoranvändning så förmodar jag att 50 Hz är mest rätt, men nu har jag ställt grafikkortet på 23,976. Då funkar det bra för film och när jag ska spela musik får jag ändra manuellt till 60 Hz. (Blu-ray alltså)

Ska jag spela DVD eller mkv så använder jag XBMC, och detta fantastiska program fixar auto fram rate; till skillnad från de som kostar pengar.....
Det ska bli väldigt spännande att se hur nästa utgåva av XBMC funkar, den ska visst vara klar om en månad. Här kan man följa utvecklingen av den.
Det jag funderar över är hur de ska lösa det här med uppspelning av Blu-ray. Kräver inte det nån form av licenser? Kanske går att göra nån form av plug-in som man kan köpa, eller som laddas ner vid sidan om.....
En annan sak jag funderar över är vad de menar med detta?

Added support for direct playback of ISO image files for Blu-ray Disc as well as video library integration

Betyder det att man kommer att kunna spela Blu-ray skivor, eller bara rippade skivor tro?

Även om det tagit lite tid har det varit intressant att försöka förstå lite mer om hur det här funkar. För dagen så nöjer jag mig med att spela på det sätt jag kan i min dator, men tankarna finns förstås fortfarande på en annan lösning... :)
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer