Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Marknadsplatsen Component

• Please log in to reply
60 replies to this topic

#1 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1968 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 13 November 2011 - 13:27

Jag tycker Component mer och mer driver från att vara en teknisk upplysningsportal till att bli en försäljningskanal där återförsäljare och distributörer raggar kunder.

Det känns tråkigt tycker jag. Titta bara i senaste tråden om ljudtransparenta dukar där två personer med ekonomiskt vinstintresse hugger som gamar efter trådskaparen.

Eller i Crions tråd om mjukvaruuppdatering av Meridianprodukter. Där kommer det in ett kort och kärnfullt inlägg från en butik om att Mirage gärna får komma dit och uppdatera sin processor. Några tekniskt upplysande inlägg från författaren återfinner man sällan numer. Innan han började jobba i branchen tycker jag däremot att han hade mycket förnuftigt och upplysande info och erfarenheter att komma med.

Likaså är det ju vanligt att det i projektortrådar kommer inlägg från alla möjliga butiker att "nu har vi aktuell projektor uppe för demo". Välkomna hit!

Jag förstår att det är en gråzon mellan information och reklam, men jag tycker att det mer och mer handlar om just reklam och mindre om nyttig info. En del näringsidkare här på forumet skriver nästan uteslutande inlägg som handlar om att försöka knyta intresserade kunder till sig.

Jag tycker det är tråkigt, och kvaliteten på innehållet på siten sjunker flera grader så fort det finns ekonomiska incitament bakom inläggen imho. Är verkligen årets nyheter SÅÅÅ mycket bättre än förra årets? Kanske, kanske inte. Så fort författaren har pengar att tjäna på att sälja årets modeller, så tar jag inte informationen på jättestort allvar.

Hur upplever ni andra det? Är det bara jag som är grinig? Vad tycker forumadmin om situationen?

Debatten är härmed öppnad! :)
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#2 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2409 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 13 November 2011 - 13:56

Varför tror du att jag vill att det skall stå klart och tydligt i signaturen om personen ifråga jobbar på butik som kan tjäna pengar på det dom säger, konstigt nog så svaras det inte på den frågan i den tråden även fast jag har ställt den två gånger <_<
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1100 posts

Posted 13 November 2011 - 15:12

Jag har alltid kännt som du, allramified. Det bli extra konstigt när det omvända är strängeligen förbjudet, att som icke-bransch-person göra "reklam" för fynd på billighetsställen så att säga.
Denna siten sitter lite i knäet på branschen är min uppfattning, på gott och ont.

#4 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 979 posts

Posted 13 November 2011 - 15:41

Stämmer nog. Nu så kretsar mycket kring bild på detta forumet så jag missar det mesta då det inte intresserar mig direkt, men visst ser man mer inlägg av bransch-folk här än på andra forum och det kan vara både bra och dåligt beroende på hur man ser det.

Fd. Ino-ägare
Fantasi är viktigare än kunskap - A. Einstein
Och det är helt okej att ha en annan åsikt än mig, jag kan ju inte tvinga dig att ha rätt.

#5 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2409 posts

Posted 13 November 2011 - 16:07

Jag ser det positivt att branschfolket är här såpass som dom är, man kan få raka kunniga svar det är något jag håller väldigt högt med just Component.

MEN det skall inte kunna missuppfattas om folk är i branschen eller inte, just därför vill jag att detta skall stå klart och tydligt i signaturen så kan man själv sålla lite i säljtugget :)
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#6 Wiktors_Jocke

Distributör av Ljud&Bild produkter

• Members
  • PipPip
  • 129 posts

Posted 13 November 2011 - 17:29

Oj, ber omursäkt om jag verkar fiska kunder. Det är inte mitt syfte med att skriva på component.
Jag försöker enbart hålla mig till fakta genom att så oberoende som möjligt svara på frågor eller informera.

Jag tycker och försöker uppmana alla att själv jämföra och bedömma produkterna.

Jag har frågat om det är ok att skapa en användare där de står var jag jobbar så det inte blir några konstigheter. Och att jag lovat att inte försöka sälja produker utan enbart informera. Detta har jag fått ok på. Har en "egen" användare men använder inte den då det känns fel av mig att skriva mina personliga åsikter när jag (varken jag vill eller inte) blir färgad av de produker man jobbar med.

Jag brinner och har ett väldigt stort intresse för projektorer och hembio, därför är det ibland väldigt svårt att hålla sig från att skriva. Men jag måste. Det vore inte rätt att skriva min personliga åsiker när jag representerar ett seriös företag. Då skulle de bli sandlåda. Många har gjort det misstaget och det är farligt.

Om jag gjort eller skrivit något som uppfattas som försök att sälja ber jag om ursäkt återigen. Det är inte min tanke.
Vill ni inte att jag skriver som företag eller person så slutar jag givetvis.

Med vänlig hälsning,
Jocke

#7 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2409 posts

Posted 13 November 2011 - 17:35

Självklart uppskattar man( iaf jag ) att ni är här och delar era erfarenheter med oss, men så är du ju faktiskt väldigt tydlig vilka du representerar med.

Mera sådant efterfrågas, Wiktors_Jocke är ett exempel på hur det skall se ut ;)

#8 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8282 posts

» Har 20 bilder i mitt galleri

Posted 13 November 2011 - 19:25

Bra att det kommer upp men tycker att det inte hade behövt gå så lång tid att man startar en tråd utan ett PM eller använda knappen "report". Det är lång tid sen component startades och mycket har också hänt sen dess. Flera av våra medlemmar / moderatorer jobbar nu själva i branchen och precis som det nämns finns det för och nackdelar.

Jag står troliigtvis för > 90% av all moderering på forumet men läser inte alla trådar. Delvis att jag inte hinner men allat har inte samma intresse och då missar man också mycket. Därför är det viktigt ni hjälper till och anmäler saknar ni har nån åsikt om. Antingen via knappen "report" eller om ni vill skicka det direkt till mg via PM.

Punkten regler för företag har funnits på min lista ett bra tag men som mycket annat har det inte blivit av. Det är också svårt att sätta för mycket regler utan att det blir för mycket och istället tråkigt.

Signaturer ska ändras och vara tydliga. Heller inte överdriven reklam i dessa.
Rena reklaminlägg får inte ske!

Ska branschrelaterade personer även kunna vara moderatorer?

Är det okej att posta inlägg om att produkter finns i butik? Är det bättre att skapa en del på forumet där företag kan posta nyheter eller ska det hållas till annonseringen?

Allas åsikter och tankar kommer inte att kunna tillfredställas men bra om det kommer upp lite förslag här i tråden. Vill ni inte skriva det här så kan ni också skicka via PM till mig.

#9 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 posts

Posted 13 November 2011 - 20:45

Är väl inget jättestort problem, men det händer ju att inlägg ibland upplevs ha som syfte att sälja.

Skulle nog inte vara fel om man på något sätt kunde tydliggöra att en användare företräder ett företag. Kanske kan man ändra titeln till Företag för användare som företräder för ett företag, istället för Members som det är nu.

#10 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8282 posts

Posted 13 November 2011 - 20:50

Är väl inget jättestort problem, men det händer ju att inlägg ibland upplevs ha som syfte att sälja.

Skulle nog inte vara fel om man på något sätt kunde tydliggöra att en användare företräder ett företag. Kanske kan man ändra titeln till Företag för användare som företräder för ett företag, istället för Members som det är nu.

Det var min första ide när vi startade forumet vilket hade varit enklast men tycker det har en nackdel. Gillar inte att branschrelaterade medlemmar kan sorteras för sig och göra sökningar på enbart. Om ett företag vill finnas på forumet och tex komma åt butikshyllan så måste dom tillhöra en grupp som just är företag.

#11 Hellspawn

en galen entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 855 posts

Posted 13 November 2011 - 22:40

En sak som har slagit mig vid ett flertal tillfällen är att bra trådar dödas genom att ett antal "butiksägare" kategoriskt går in och upplyser eventuella trådskapare att det inte är någon ide att diskutera vilken projektor eller duk som passar honom på ett forum utan istället besöka en butik som kan demonstrera prylarna i verkliga livet.

Det har även vid ett flertal tillfällen hänt att "butiksägare" upplyst forummeddlemmar att ifall de hade köpt varan i en "bra" butik så hade de inte köpt fel produkt eller inte haft några problem med returer etc. Det må hända att dessa butiker är bästa på allt men tycker det känns fel att någon framhäver sig själv på någon annans problem.

Nu är det säkert så att det de säger ofta är sant men ibland behöver man inte upplysa alla om sina egna åsikter eller förträfflighet ;). Jag som konsument har inga problem att förstå vilka butiker som sitter inne med högsta kunskap, service och demonstrationsmöjligheter utan att de berättar det för mig.

Måste även tillägga att jag ser det endast positivt att butiker mm är aktiva på forumet så länge man vet vem det är de företräder och delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper.
När hemmabio är mer än en hemmabio
Hellspawns Home Entertainment System

#12 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • 1968 posts

Posted 13 November 2011 - 22:57

Jag var intresserad av hur andra medlemmar upplever saken, och därför gjorde jag en publik tråd istället för att ta det via PM.
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#13 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 posts

Posted 13 November 2011 - 23:38

Det var min första ide när vi startade forumet vilket hade varit enklast men tycker det har en nackdel. Gillar inte att branschrelaterade medlemmar kan sorteras för sig och göra sökningar på enbart. Om ett företag vill finnas på forumet och tex komma åt butikshyllan så måste dom tillhöra en grupp som just är företag.

Förstår inte riktigt vad du menar, det finns ju användare som tillhör kategorin ISF Certified?

Edited by DrZaius, 13 November 2011 - 23:38.

#14 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • 1784 posts

» Har 10 bilder i mitt galleri

Posted 14 November 2011 - 08:52

Ibland tycker jag component känns lite väl politiskt korrekt. "Don't mention the war!" liksom. Härvid den många gånger beröringskänsliga prisaspekten som många gånger känns som ett minfält, fast samtidigt förstår jag att component inte vill vara ännu en prisjägarsite, fast hade den kunskap och engagemang som finns här lidit för det?

Så länge det inte är rena säljharanger, typ "just nu erbjuder vi denna för x :- i vår butik", så tycker jag bra säljinput från någon som jobbar med prylarna praktiskt dagligen, och som har som arbetsuppgift att veta vad ens egna produkter innehar för styrkor och svagheter gentemot dess omvärld, är enormt värdefullt.

Sedan utifrån det så tror jag var och en här på component är kapabel att veta hur stor del av den information man delges härvid kan vara användbar som ett delunderlag för eventuellt köpbeslut eller bara generell kunskapsberikning.

Själv har man ju fått sina slängar här när man hoppade från InFocus till Epson/Optoma till InFocus i tillverkar/leverantörsledet, men jag försökte alltid se alla aspekter ur alla läger, både sett ur fabrikats- och teknikaspekt, och ur slutkundens användarperspektiv.

Edited by FFrrEEddRRiiKK, 14 November 2011 - 08:53.

#15 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2118 posts

» Har 18 bilder i mitt galleri

Posted 14 November 2011 - 12:44

Att butiksfolk deltar i Component tycker jag personligen är forumets enskilt största behållning!
Det är enda chansen man får till att höra av folk som jämför, tittar, lyssnar, pilla, och känner på produkter mot varandra varje dag tycker. Dessa personer delar med sig av ovärderlig fakta för mig som entusiast.
Att höra vad en butiksarbetare ser för för- och nackdelar samt tycker om en produkt jämfört med 5 andra produkter av samma karaktär ger mig OÄNDLIGT mycket mer än att höra att Allan Allansson tycker att produkten är bra för han har en sådan.

Just det här med att sätta en produkt i ett sammanhang och kunna få jämförelsepunkter mot andra produkter är ju helt nödvändigt för att det överhuvudtaget ska kunna ge något att läsa om den. Det är ju oxå därför som bl.a. jag tjatar om att man hela tiden ska åka och jämföra själv! Däremot kan jag inte se att någon av näringsidkarna framhåller sin butik före någon annans. Tvärtom är standard rådet att ta sig till en välsorterad butik nära dig för att själv kunna jämföra. (Inte butik x)

Nu är det väldigt sällsynt att någon i branschen rekommenderar någon produkt före någon annan, utan det handlar hela tiden om att belysa för -resp. nackdelar, men även om någon skulle rekommendera något så behöver man ju en utgångspunkt. Ett sammanhang för produkten, eller om man så vill, en jämförelse...
Utan det blir lika givande som att säga att apelsiner är gott.
Det hjälper inte trådskaparen som undrar vilken frukt han gillar.
Lika lite hjälper det honom/henne att rabbla alla frukter som finns, eller skriva att jag tycker banan är godast.
Det enda som hjälper trådskaparen är att tala om för denna att gå och provsmaka frukt!
Innan dess kan man med fördel berätta att man ätit päron och banan och det ena smakade si och det andra smakade så...
DET kan hjälpa TS om denne vet sina preferenser, men i slutändan behöver han/hon smaka iaf.
Åtminstone om man är intresserad av att få något som man tycker om!

Dessa jämförelser och åsikter kan vem som helst bidra med och jag välkomnar MYCKET mera sådant från medlemmarna på forumet. Men faktum är att butiksfolket gör dessa jämförelser oftare och är snälla nog att dela med sig av det till oss andra.
Det gör Component flera nivåer över andra forum rent kunskapsmässigt och i en helt egen klass sett till vad det ger mig att hänga här!

Jag vill att ALLA som tittar, lyssnar, luktar och smakar på produkter delar med sig mera.
Men jag skiter fullständigt om de som tar av sin egen tid för att dela med sig till alla andra, jobbar på ICA, PEAB, Kommunen eller som i mitt fall Malmö HiFi Center.

Mina 2 ören....

MVH
/Jacob - MHC
Jacob - MHC

Let us entertain you

www.bildochljudcenter.se
www.hificenter.se