Mitt biobygge tips sökes
Posted 22 January 2012 - 13:09
Posted 22 January 2012 - 14:08
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.
Posted 22 January 2012 - 15:44
Posted 22 January 2012 - 16:23
Men har du senaste mjukvaran så har du en dbmätare på vänstersidan, den gamla var känsligare om man skruvade på.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.
Posted 22 January 2012 - 18:02
Posted 22 January 2012 - 19:10
Tycker dom ser jämna och fina ut, inget som sticker iväg.
Men ljudet är ju mer än att få helt rakt, placeringar av instrument och artister, djup i inspelningarna osv så ta det som du tycker blir det bästa i alla perspektiv.
Posted 22 January 2012 - 20:49
Posted 22 January 2012 - 21:29
Posted 23 January 2012 - 00:49
Jag skulle flytta både fronthögtalare, Profundus X-basarna och XTZ-mojängen till rummet du håller på med. Kurvorna du får fram i det mindre gästrummet är irrelevanta för dina val i nya biorummet.
Ställ dessutom om skalupplösningen från ”grova” 80 dB till normala 50 dB (eller lägre om du vill se ”fula” dippar och toppar ännu tydligare). Att kurvan hoppar och far vid högre frekvenser är inte så mycket att fästa sig vid. Vid 1000 Hz är våglängden ca 34 cm, det räcker då att flytta micken några cm för att få ett radikalt annat dB-värde.
I en del ekofria rum har man lättare isolering närmast inåt rummet och ökande densitet närmare de stabila väggarna. Dock är det av noll intresse i ditt fall, där handlar det om rejält tjock isolering och du har bara ca 17 cm totalt i din absorbent.
Om du har micken vid lyssningsplats, kommer du troligen märka några frekvenser i området ca 150-400 Hz som ”utmärker sig” mer än andra och dom glider omkring lite, beroende på hur fronthögtalarna står i förhållande till sidovägg och väggen bakom högtalaren (samt golv- och takförhållanden mot högtalarkonen). Den lägsta ”utmärkande” frekvensen flyttar sig troligen också en del beroende på var du ställer basarna iom att basarna även spelar med en del över delningsfrekvensen. Hur väggarna i nya lyssningsrummet ”spelar ihop” med frontarna är det intressanta och hur du ställer dina absorbenter när högtalarna står på ”rätt plats” kan både förbättra och försämra om lyssningsplats och högtalarplats är låsta. => Experimentera med att flytta runt alltså.
Om dina kurvor, min gissning: Där du har generellt högre nivå (och längre tid) över 500 Hz där har du skivan med högre densitet utåt. Den med lägst nivå / lägst efterklang vid högre frekvenser gissar jag är uppställningen där högtalaren spelar vinklad mot / spelandes mer längs med absorbenten och med den lättare skivan utåt.
Min XTZ:a (nyaste modellen) skickar ut en kort ljudblipp, säg 105 dB, och lägger därefter ljudsvepen 10 dB lägre om ljudblippen har fått XTZ:an att gå in i ”röda området”
Bra tråd om asborbenter: http://www.gearslutz...tml#post1883586 bilderna i post 29 är ganska belysande om man samtidigt läser Hannes förklaringar.
Posted 26 January 2012 - 22:20
Sen när jag har byggt lite mer på rummet så ska jag givetvis ställa upp högtalarna och mäta med absorbenterna åt båda hållen för att se exakt hur det påverkar.Kanske får jag även klä på/om den mjuka sidan med filttyg om jag ska ha den ytterst för att inte reflektera den översta diskanten. Det blev så eftersom jag från början var helt inställd på att markskivan skulle vara utåt. Det är så jag har lärt mig men sedan började jag förstå att en markskiva faktiskt kan reflektera oxå
Tack för länken. Där på post 29 förklarade han verkligen så att alla fattar.
Edited by nikeb, 26 January 2012 - 22:37.
Posted 05 February 2012 - 13:57
Akustiskt transparent (det ska gå enkelt att blåsa genom tyget)
Elastiskt
Ej genomskinligt
Inte suga åt sig damm
finnas i flera olika färger och gärna vara snyggt.
Ska finnas på rullar minst 150 cm brett
Gärna billigt
Skratta inte åt mig nu men jag tror att jag har hittat något som uppfyller alla kraven ganska bra nämligen tyg för sport och badkläder. Det är mycket elastiskt och tåligt. Det går lätt att blåsa igenom och det är gjort förr att inte vara genomskinligt. Det är lite glansigt så det fastnar inte damm i det och finns i mina färger och finns på 150 cm breda rullar till ett skapligt pris.
Jag har beställt hem lite tygprover så jag kan jämföra med med annat tyg jag har.
Posted 09 February 2012 - 13:56
Tanken med detta arrangemang är att absorbenten ska dämpa kraftigt ner till subbens delning vid 80hz medans golvspånskivan ska ge lite stöd till de lägsta frekvenserna från subbarna.
Ev bygger jag med 5X120 mm fasadplank bakom varje absorbent istället för det materialet har jag redan. Spelar det nån roll att det blir någon mm springa mellan plankorna kontra helt tätt med en golvspånskiva för förmågan att reflektera djupare bas?
Men nu har jag blivit lite tveksam. Hur djup bas kan en 60X120 cm skiva reflektera? Är det så att vid en viss våglängd så reflekteras inte vågorna av en sån liten skiva utan de "viker" sig runt istället? Är det helt onödigt med så här små skivor för att ge stöd åt basen och vid vilken hertz slutar de funka? Tänk 4st stående 60X120 cm skivor med 10 cm mellanrum.
Adhoc du kanske har full koll på detta eller någon annan.
Posted 10 February 2012 - 08:34
Jag tror inte du hör någon skillnad på lågbasen i rummet vad du än har bakom dina små absorbenter.
/ Z
Posted 10 February 2012 - 19:41