Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

PS3 eller annan (budget) BD-spelare?

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 254 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 25 December 2011 - 11:37

Med ny projektor (HW20) snart uppsatt i taket så måste jag skaffa en BD-spelare att koppla in.
Jag hade tänkt mig att köra lite "budget" vad gäller det inköpet, och funderar då på en PS3:a, då den ju ger ett visst mervärde i form av speldelen.
Jag är införstådd med att PS3:an inte är det bästa man kan få tag på vad gäller BD-spelare, men om man jämför i budgetsegmentet så gör den inte bort sig, eller?

Jag kör med PS3 i vardagsrummet och tycker det duger, men jag har å andra sidan inte ägnat någon tid åt att jämföra hur olika spelare presterar.
Vill främst inte att jag ska bakbinda en bra projektor med alltför kass signal.

/Olof

#2 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2303 posts

Posted 25 December 2011 - 11:54

Panasonic DMP-BDT210. Om du bara vill få jobbet gjort helt enkelt på BD. Ligger på 1590kr på elladorna.

http://www.prisjakt....kt.php?p=864837

#3 stabbe

En snygg entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 165 posts

Posted 26 December 2011 - 00:25

Det största nackdelen med PS3 tycker jag är den höga ljudnivån från maskinen, jag själv köpte mig en extern BD spelare pågrund av att jag störde mig på fläktljudet från PS3 i tysta partier i en film.

Men detta beror självklart på hur känslig man själv är för olika ljud och vilken volym ens egna PS3a ger ifrån sig.
/stabbe

#4 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 254 posts

Posted 26 December 2011 - 08:24

Det största nackdelen med PS3 tycker jag är den höga ljudnivån från maskinen, jag själv köpte mig en extern BD spelare pågrund av att jag störde mig på fläktljudet från PS3 i tysta partier i en film.

Men detta beror självklart på hur känslig man själv är för olika ljud och vilken volym ens egna PS3a ger ifrån sig.

Jag har ju som sagt en PS3:a som BD-spelare i vardagsrummet, och jag stör mig inte direkt på mitt exemplar i alla fall.
Sen tycker jag mig ha läst i diverse kommentarer till många spelare att de lever om en hel del, så det kan ju vara svårt att träffa exakt rätt även där.

Finns det någon hyggligt billig spelare med avkodning av ljud internt, och analogt 5.1/7.1 ut?
(Ja, jag har ju kollat i prisjakt, men det saknas ju info på en del spelare och så.)

/Olof

#5 stabbe

En snygg entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 165 posts

Posted 26 December 2011 - 10:49

Ursäkta svaret, skrev inatt när jag va rättså dragen så jag läste inte så noga :rolleyes:

Men det stämmer ju att det kan va lite som ett lotto att få en maskin som är tyst, kan lätt bli att man får lämna tillbaka flera gånger innan man träffar rätt.
/stabbe

#6 Viktor

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPip
  • 428 posts

Posted 26 December 2011 - 12:14

Ursäkta svaret, skrev inatt när jag va rättså dragen så jag läste inte så noga :rolleyes:

:lol:

#7 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 254 posts

Posted 26 December 2011 - 12:19

Ingen anledning att be om ursäkt för det svaret tycker jag. Det var väl ett fullt normalt svar.

/Olof

#8 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2303 posts

Posted 26 December 2011 - 14:27

Vad har du för försteg/processor du skall köra den mot?

#9 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 254 posts

Posted 26 December 2011 - 15:01

Vad har du för försteg/processor du skall köra den mot?

Tanken är (åtminstone för nu) att komma billigt undan, och då är väl de hetaste alternativen:

1. Köpa PS3:a (eller annan budgetspelare) samt en billig receiver med två HDMI ut, vilket landar på en Yamaha RXV-771

2. Köpa BD med inbyggd ljudavkodning och mata min gamla Marantz SR-8500 med analoga 5.1.

Altervativ 2 skulle exempelvis kunna ge mig en Oppo 93:a för samma pengar som PS3+receiver, men jag tappar då i flexibilitet om (när) jag behöver HDMI-växlingen. Nu har ju Oppo:n själv två HDMI ut och kan ju således mata både proj och TV, men det kan ju tänkas att det så småningom kommer en PS3:a ändå, och då vill man ju kunna spela både på TV:n och projjen.

Det är ett jäkla skit att vara snål och prylbög på samma gång... ;)

/Olof

#10 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 594 posts

Posted 26 December 2011 - 15:27

Varför inte buda på min Sony bro s550. Den är tyst normalsnabb ,avkodar allt till analog 7.1. Nyskick är den oxå.
Fţ850 kr och tystare tystare än oppo95 och riktigt bra bild.

Jag skrev från min HTC därför blev det så konstigt.

Allt har sin tid

#11 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 254 posts

Posted 26 December 2011 - 15:36

Mmm, det skulle ju vara ett sätt att komma riktigt billigt undan.
(Missar lätt annonser här, då jag inte är så intunad på att köpa begagnat...)

Får överväga det här med bristen på 3D bara. Lurar ju på ett TV-köpa också, och då blir det nog med 3D (går ju knappt att undvika).

/Olof

#12 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 594 posts

Posted 26 December 2011 - 17:35

Nu sitter jag vid en riktig dator, Ja 3D får du inte med en sony BDP-S550. Men allt annat funkar perfekt med den. Nu ska vi inte ta mer om den här utan är du intresserad så tar vi det i min säljtråd.
Allt har sin tid

#13 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 370 posts

Posted 26 December 2011 - 17:39

Panasonic BDT310 så har du 2st HDMI utgångar för en billig peng

#14 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 254 posts

Posted 27 December 2011 - 23:12

Panasonic BDT310 så har du 2st HDMI utgångar för en billig peng

Ja, det verkar ju vara en helt ok spelare. Tyvärr har den ju inte intern avkodning av ljudet, vilket gör att jag måste köpa stärkare också för att få HD-ljud.
Såg att det finns en Panasonic BDT300 också (från 2010) med 2 HDMI ut och analogt ljud ut. Kanske kan den vara ett alternativ till en nästan dubbelt så dyr Oppo.

När jag vridit och vänt på det hela verkar jag hur jag än gör som billigast hamna på 7-8 loppor för endera:

1. Oppo BDP-93 (kopplad direkt till TV och proj med HDMI och min gamla Nad T750 receiver analogt 5.1)

2. Receiver och BD-spelare för cirkus 5000 + 2000 (bild via receiver som växel)

Jag inbillar mig att jag har ett val att göra huruvida det är bild eller ljud jag (åtminstone initialt) vill prioritera.
Det känns som att alternativ 1 ovan kan ge mig bättre bild medan alternativ 2 kanske bättre ljud (Jag gillar min gamla Nad, men den är ju inte jättestark med dagens mått mätt).

/Olof

#15 Ordo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 29 posts

Posted 28 December 2011 - 01:06

Tycker mer det är är ett val mellan kvalité och funktion.

Alt. 1 kommer ge dig både bättre bild och ljud. Din stärkare tillsammans med en bra bluray med analogt ut kommer låta bättre än en ny i 5000:- kr klassen tror jag. Men du kommer inte ha finesser som hdmiswitch och audessy.