Dämpning av baffelvägg
Posted 29 December 2011 - 14:03
Under 2009 fixade jag till en "platsbyggd" hemmabiovägg i min nya lägenhet.
Eftersom jag är en extrem designnörd som samtidigt inte vill kompromissa för mycket med varken ljud eller bild (snacka om jobbig personlighet) och inte hade plats med ett dedikerat biorum så kändes en "extravägg" i lägenheten som det bästa alternativet ...extraväggen blev sedermera mer av en "kloss" allt eftersom mina designskadade hjärnceller gick lös i huvudet...
Bygget blev klart under 2009 men i likhet med de flesta andra här på forumet så är ordet "klart" ett ord som har något annorlunda betydelse för mig. Ordet "paus" är kanske ett bättre val...
Hur som helst,
Eftersom det nu verkar vara lite populärt med "baffelvägg" här på forumet (pun intended) så förklarar jag härmed min "paus" som avslutad och vill därför ställa en fråga till Er enormt kompetenta forummedlemmar...
-Hur dämpar man bäst en baffelvägg?
Förutsättningarna är som följer:
Högtalarna av märke Definitive Technology RLS II sitter fast monterade i en tjock MDF-skiva. Eftersom D'Appolito-konfigurationen är ganska riktningskänslig så har högtalarna riktats något neråt mot lyssningsposition.
Framför högtalarna sitter en 2.35:1 AT-duk av märket Seymour AV Centerstage XD.
Avståndet mellan högtalare och duk är ca 45mm som mest (i högtalarnas nedkant).
Ordet är fritt!
Posted 29 December 2011 - 17:02
Med vänlig hälsning,
Pär
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering
Posted 29 December 2011 - 18:57
Utfallet på högtalaren är ju ca. 25-30 mm vid högsta (översta) punkt vilket gör att jag kan "unna" mig lite tjockare dämpning än 18mm, jag hade, såsom Du, en tanke att "fylla på" upp till utfallet.
Följdfrågorna blir då...
-Någon som har förslag på lämpligt dämpmaterial? Märke? Matta eller Platta? Vem tillhandahåller detta i Göteborgssområdet?
Snart får jag nog minsann ta lite tid och fixa till ett eget galleri åxå...
Posted 30 December 2011 - 02:33
En av idéerna med infälld högtalare är att dess front ska ligga "slickad" med omgivande vägg (=> soffit mounted eller infinite baffel), utan glipor mellan högtalarväggen och baffelväggen. När dom sticker ut något som på bilden, är idén lite förfelad då du kommer få en viss grad av kantdiffraktion vid något frekvensområde som ger en krokighet i frekvenskurvan, jämfört med om högtalarfronten varit i plan med baffelväggen.
Vill man bygga för eventuella framtida högtalarbyten kan man bygga en "överdimensionerad hundkoja" som fälls in i baffelväggen och kan husera högtalaren. Mellan hundkojan och högtalarväggen behövs sedan lämpligt stora passbitar mot glipor. Använd någon form av gummifötter under högtalaren så den avkopplas mot träkonstruktionen, så du inte får strukturella resonanser.
Posted 30 December 2011 - 11:05
Vad finns bakom byggskivan, är det bara luft? Samt, vilket djup är det bakom byggskivan plus dess tjocklek?
En av idéerna med infälld högtalare är att dess front ska ligga "slickad" med omgivande vägg (=> soffit mounted eller infinite baffel), utan glipor mellan högtalarväggen och baffelväggen. När dom sticker ut något som på bilden, är idén lite förfelad då du kommer få en viss grad av kantdiffraktion vid något frekvensområde som ger en krokighet i frekvenskurvan, jämfört med om högtalarfronten varit i plan med baffelväggen.
Vill man bygga för eventuella framtida högtalarbyten kan man bygga en "överdimensionerad hundkoja" som fälls in i baffelväggen och kan husera högtalaren. Mellan hundkojan och högtalarväggen behövs sedan lämpligt stora passbitar mot glipor. Använd någon form av gummifötter under högtalaren så den avkopplas mot träkonstruktionen, så du inte får strukturella resonanser.
Byggskivan är ca. 22mm tjock och bakom den finns ett regelverk med 2"x2" + isolering enligt bild.
Högtalarna har egen låda, finns att beskåda här:
http://www.definitiv...=UIW%20RLS%20II
Vad gäller kantdiffraktion så får Du gärna berätta mer -kan man komma bort från detta genom dämpning av väggen med exempelvis Ecophon eller liknande?
Eftersom "klossen" är placerad på väggen i en viss höjd och diskantelementen då hamnade högre än "öronhöjd" så valde jag att rikta ner högtalarna något -menar Du att detta var ett felaktigt val? Kantdiffraktion vs. riktningskänslighet..?
Posted 30 December 2011 - 16:20
Bilden i post 1, vad är det grå mellan kakelugnen och fronten på baffelväggen?
Bilderna i post 5, Ramverket på den bakomliggande väggen ser ut att ha vita Ecophoskivor inuti. Stämmer det, tjocklek på det lagret / avstånd till väggen till bakomliggande rum?
Det är lätt missförstå bilder utan uttömmande förklarande text, men från fronten (ut mot rummet) och bakåt till vägg mot bakomliggande rum bör du han ett oavbrutet lager av isolering utan några hårda skivor emellan. Ju tjockare lager isolering desto bättre. 45 mm isolering är tämligen kasst för frekvenser under ca 600 Hz. Rockwoolen i diagrammet är ungefär likvärdig med vanlig byggisolering i glasfiber som du använt. Ca 300 mm isolering (eller 150mm isolering + 150 mm luft mot bakomliggande hård vägg) mellan baffelfront och bakomliggande vägg räcker långt för att få bukt med basmoder i rummet Har du inte det och om det funkar praktiskt skulle jag lyfta fram den färdiga baffelväggen, spika upp ett lagom djupt regelverk, fylla det med isolering och lyfta tillbaks baffelväggen igen.
Diagrammen visar lättviktig rockwoll, 25-30 kg/m³, med tjocklek 40 mm mot bakomliggande vbägg, 120 mm mot bakomliggande vägg samt 152 mm isolering + 152 mm luft mot bakomliggande vägg. Liknande egenskaper för glasfiber kan förväntas med lättviktig byggisolering, under 18 kg/m³, tex Isover Piano eller 610 Light. => Vid val på byggmarknaden ta med en badrumsvåg + räknare och väg dig med och utan isoeringsbal i famnen.
(Reglarna du använt ser rektangulära ut, alltså inte 45x45 mm utan 45x70 eller 45x90, stämmer det?)
Edit: Även om baffelskivan är 22 mm tjock räcker den alltså inte särskilt långt för att dämpa / reflektera basfrekvenser och moder under gissningsvis 150 Hz.
Edited by Adhoc, 30 December 2011 - 16:32.
Posted 31 December 2011 - 01:03
Var ska jag börja...
Ja, det är riktigt...dämpning av baffelväggen är främst tänkt för att dämpa reflektioner från bioduk + ev. andra synergier som att få mer dämpning överlag i mitt rum utan att det väcker "anstöt" för min utseeendefixerade hjärna...
Jag gissar att Du anser att minimera diffraktion kan vara en viktigare åtgärd än dämpning i det här fallet, speciellt som jag har så litet avstånd mellan baffel och duk och därmed väldigt lite plats för någon tjockare isolering, stämmer det?
Vad gäller själva konstruktionen så kan man säga att allt är byggt i en sluten låda som sedan är upphängd på väggen. Det vita du ser innanför själva ramen som håller lådan är vitmålad putsvägg a'la tidigt 1900-tal. Det gråa är ett lager med 2K betongspackel som jag lagt på väggarna för att få en skön betongkänsla i rummet (se bild).
Ramen bakom lådan är fylld med vanlig byggisolering, Lådan har en reglad bakvägg som vilar mot denna ram.
Lådan -och ramen- är byggda med kvadratiska reglar och MDF samt OSB-skivor som sedan klätts med ekfaner.
Målet var att skapa en modern "retro-look" där en låda innehållande vänster, höger, centerkanal samt två Velodyne SC-IW subwoofers tillsynes "svävar" en bit utifrån väggen. (se bild).
Tyvärr finns inte utrymme för rejäl dämpning med luftspalt (vilket ju verkar synnerligen effektivt enligt Dina diagram) utan det blir som alltid, när man inte kan ha ett dedikerat biorum, en kompromiss.
Jag försöker skapa bästa möjliga lösning utifrån ett antal förutsättningar där ljud och bild är två faktorer bland flera andra, frågan är bara hur man bäst optimerar den här lösningen för bästa möjliga prestanda vad dessa två faktorer ?
-Sala runt högtalarna och dämpa där det finns plats (salning tar en hel del plats) ?
-Strunta i salning och fylla på med dämpning upp till högsta punkt på högtalare ?
...Svårt det här -eller som nån känd författare en gång sa; "Livet är inget jävla nöjesfält"
Posted 31 December 2011 - 02:29
Tjusigt rum!
http://forum.studiot....php?f=1&t=3328
Posted 31 December 2011 - 09:17
När kommer galleriet?
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.
Posted 31 December 2011 - 09:41
Tjusigt rum! Nedan, en tråd från en annan som gillar grått. Iom att det är kört att ha dämpning bakom bioduken kanske poly-konceptet i tråden kan funka bakom soffan. OBS! Gör i så fall inte ett flertal exakt likadana och placera dem bredvid varandra, -det ska vara variation mellan bredd- och djupmått samt placering vertikalt/horisontellt mellan polysarna. Cirkus 10 cm höjd mot 60 cm bred oböjd plywood ger ca 56 cm bredd i böjt tillstånd. Fyll utrymmet inuti med isolering för att få viss absorbtion och inte bara jämn spridning i rummet av ljudet via den konvexa fronten (= 1/2 sinuskurva)
http://forum.studiot....php?f=1&t=3328
Tack Adhoc!
Jag skall definitivt pröva salning ...eller kanske helt enkelt fylla upp utrymmet mellan högtalarna med en vinklad och reglad skiva för att minska diffraktionen.
Intressant länk Du bjöd på, det där kan absolut vara något att ta efter när det blir dags för dedikerat biorum någon gång framöver (tålamodet kommer till den som väntar
Vad gäller bakväggen så är den dock redan "upptagen" av någon form av obestämbar polygon-"blob" i lite tjockare filtmaterial (se bild)...naturligtvis en design-gimmick från min sida men också en tanke att få till någon form av diffusion och dämpning (dock i begränsad grad tyvärr)
Dra på trissor vilket snyggt rum!
När kommer galleriet?
Tack Niklas F!
Är själv väldigt avundsjuk på Din Martin Logan / SVS-uppsättning efter att tidigare ha haft ett rör (PC-13 Ultra) kombinerat med B&W Nautilus 805:or med tillhörande center och surround. Visst låter det fortfarande riktigt bra men inte i klass med mitt gamla system.
I väntan på galleriet så lägger jag väl upp några bilder till då...
Posted 31 December 2011 - 09:57
Lätt snyggaste och mest orginella rummet på component!
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.
Posted 31 December 2011 - 10:02
Posted 31 December 2011 - 10:43
Jag är dålig på att förklara högtalarkonstruktioner och fenomen runtikring dem (det finns andra som kan sånt bättre, Allramified tex, om han vill lägga till ett ord eller två). Hur som helst, tanken med infällda högtalare är att högtalarfronten ska ligga i helt i plan med kringliggande baffelvägg. Har du ett utstick så ljudvågor kan vika ned kring en skarp kant kommer du få kantdiffraktioner som ger en knyck på frekvenskurvan i diskanten som inte är tänkt att vara där, därefter får du en reflektion från bakomliggande baffelvägg, också i diskanten iom att utsticket varierar från ca 1 cm till ca 3 cm.
Tycker du fått med allt väsentligt i din beskrivning AdHoc. Isolering runt högtalaren hjälper mot reflektionen mot den djupare liggande ytan bredvid högtalaren, men den förhindrar inte själva diffraktionen vid baffelkanten på högtalaren. Så salning/spackling för att få en jämnare övergång mellan bafffel och vägg är att föredra.
Fantastiskt smakfullt rum annars! Imponerande!
Edited by Allramified, 31 December 2011 - 10:43.
Driver företag inom högtalardesign och konsultation
Posted 31 December 2011 - 12:49
Övergången/kofferteringen i taket är oftast bra jämfört med helt plant. Dom avlagda grytlapparna, på bakväggen, jag antar att de sitter på något ramverk iom att dom sticker ut från väggen. Man skulle kunna fylla utrymmet bakom med lite fluff om diskant i rummet är för påträngande. Nedreglingen av taket; om den är "tunn" = några gipsskivor och du har mycket oanvänd rymd bakom, kan det övervägas att hiva upp ett gäng balar isolering ovanpå om det är att du upplever någon otrevlig bas / lägre mellanregister som beror på avstånd golv-taket ovanför innertaket.
(Läge för en IB-bas eller vad säger du Allramified?)
Edited by Adhoc, 31 December 2011 - 12:50.
Posted 02 January 2012 - 15:47
Stort tack för fantastiska tips och glada tillrop ...som sagt, anslaget och kunnadet på detta forum tycker jag är helt outstanding
IB-bas vore ju verkligen något för mitt sänkta undertak, frågan är bara om mina grannar ovanpå skulle bli lika imponerade av att få sitt vardagsrum ommöblerat så fort det vankas söndagsfilm... Men ja, innertaket är extremt tunt, gipsskivor och ett plåtregelverk, som sagt, kanske något att lägga isolering på...
"Lappverket" -tack för den förresten
De är självbärande som en tjock filtmatta och mycket riktigt, tredimensionella i sitt utförande. Vad -och isåfall hur- jag skall göra beträffande isolering bakom dessa får jag nog fundera lite på.
Salning och isolering/dämpning efter rekommendation från Nestor "Adhoc" och Nestor "Allramified" känns dock som en trevlig aktivitet att ägna sig åt under årets första månader.
Till sist, "Jolt", hissen är från en belgisk firma vid namn "Beamax", det var den mest prisvärda hissen jag kunde hitta samtidigt som den -efter en lite lättare modifiering- var den enda jag hittade som kunde förflytta min projektor från ett högt sekelskiftestak till ett läge där linsen rymdes inom dukens periferi, ett krav som var ett måste eftersom jag ville köra CIH-setup med min gamla Panasonic-projektor.
(JVC X30, var fanns Du när jag behövde dig !!!????)
Idag kör jag med Panasonics PT-AE5000 och jag måste säga att hissen är väldigt stabil, jag har inte behövt justera den någon gång under de två år den varit installerad.
För mig väntar nu som sagt salning, spackling och dämpning av min vardagsrumsbio samt därefter en smärre uppdatering av processor som jag tillsammans min BDP-93 NuForce Extreme Edition hoppas skall ta mina -och mina grannars
Ett riktigt Gott nytt år på Er alla!