Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Vilket program för att rippa filmer?

• Please log in to reply
167 replies to this topic

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

» Har 2 bilder i mitt galleri

Posted 04 January 2012 - 20:15

Lite osäker på om detta är rätt avdelning att posta i, men det som är "svårast" är ju Blu-ray.

Jag har tänkt att börja rippa mina filmer till hårddisk för att kunna spela dem bättre i min mediaspelare, Dune HD Max; men kanske även i XBMC.

Jag har noterat att det är flera här som använder AnyDVD HD från Slysoft. Det har jag testat lite i samband till annat än rippning, men min utvärderingsperiod har gått ut nu. Det programmet sköter bara avkodning, man behöver ett annat som sköter själva kopiering. Vad använder ni till detta Slysofts eget CloneDVD eller något annat?

Sen har jag läst lite om ett som heter DVDFab, det verkar klara allt i ett program. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det sämre än Slysofts lösning på något sätt?

Tacksam om alla tips för att välja det bästa och smidigaste programmet innan jag ska lägga ut pengar och starta detta digra arbete! :) Kanske ska tillägga att jag kör Windows 7 i datorn.
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 192 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 04 January 2012 - 20:28

Vad menar du med själva kopieringen? Lite trött så jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag använder slysoft för att få ner blu-ray filmen till HD för att sedan streama filmen till min Dune Base 3.0

Edited by High_Definition, 04 January 2012 - 20:30.

#3 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 04 January 2012 - 20:42

Nja, det kanske är jag som fattar väldigt trögt här.... :unsure:

Det jag vill göra är alltså att stoppa skivorna i läsaren på datorn och läsa in dem på hårddisken. När jag läste om AnyDVD så tolkade jag det jag läste som att programmet bara avkodar skivan och man måste ha ytterligare ett program för själva kopieringen.

Jag tänker på den här texten:

Med AnyDVD's hjälp kan kopieringsverktyg som CloneDVD, Pinnacle Instant Copy, InterVideo DVD-Copy, etc. kopiera CSS skyddade filmer.

Taget från den här sidan.

Har jag missuppfattat det här? Du använder alltså bara AnyDVD HD?

#4 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 813 posts

Posted 04 January 2012 - 21:17

Det räcker med AnyDVD HD för att göra det du vill. Tänk bara på att ISO filerna blir rätt stora och att du får med allt extra som finns på skivan. Tex MakeMKV gör om filmerna till en fil och du kan behålla vad du önskar okomprimerat. Funkar klockrent i Dune.

MVH
Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#5 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 192 posts

Posted 04 January 2012 - 23:06

Ja det räcker med bara Anydvd HD. Du kan välja att göra en enda stor ISO-fil eller som mappstruktur pä hårddisken. Inga andra program behövs för att göra en exakt kopia av blu-ray skivan. PM mig ifall du vill ha mer detaljerad hjälp.

#6 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 04 January 2012 - 23:43

Tack för svaren! :)

Jag har egentligen inte riktigt tagit ställning till det där med ISO kontra MKV. Vad jag förstått så är en sak många uppskattar med Dune just att de kan hantera ISO, så det blir precis som på skivorna. Med den senaste mjukvaran ska man även kunna köra en variant som heter BD-lite som gör att man spelar en ISO i princip som en MKV, om jag nu inte missförstått det här med....

Jag har inte så väldigt många filmer än och hårdiskar är ju inte så dyrt nu för tiden. Jag vill nog använda det alternativ som ger bäst bild och ljud, och det är väl ISO? Fast om man använder ett program som CloneDVD så får man väl möjlighet att t.ex. plocka bort vissa ljudspår och ändå göra en ISO, eller är jag fel ute igen?

Ingen som testat DVDFab och kan säga om det har några för- eller nackdelar mot AnyDVD?

#7 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 813 posts

Posted 04 January 2012 - 23:55

ISO är som en backup av skivan och är helt förlustfritt. MKV är en container som innehåller det som du själv vill att den ska innehålla. Den är också helt förlustfri, såvida uppspelaren kan spela den korrekt. Båda ger således lika bra kvalitet. Fördelen med ISO är att du får med allt extra som originalskivan innehöll och menyer etc behålls intakt. Nackdelen är att det givetvis tar hårddiskutrymme. Vilket du föredrar väljer du själv.

Har inte testat CloneDVD så jag kan inte svara på om det går att välja ut delar och göra en ISO. Själv så ser jag aldrig extramaterialet, och är inte intresserad av att ha det kvar, så jag rippar alla mina skivor till MKV.

Dune har en funktion, BD lite, som gör att du snabbt kan välja vilken fil du vill starta och slippa menyer. MKV är dock lite enklare om någon annan i familjen snabbt vill se film, tex barnen. Då behöver man inte göra några val, bara välja filmen och den börjar spela direkt.

Vissa skivor, tex kalibreringsdiskar, väljer man så klart som ISO oavsett vilket man föredrar.

MVH
Marcus

Edited by Marcus_TheRock, 05 January 2012 - 00:06.

#8 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 05 January 2012 - 00:00

Tack för tipsen Marcus! :)

#9 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1968 posts

Posted 05 January 2012 - 06:34

Jag kör dvdfab, och det fungerar fint. De är snabba med uppdateringar så fort ett nytt kopieringsskydd dyker upp. Det kan både strippa skivan på allt onödigt extramaterial, ljudspår etc, eller göra en exakt kopia av hela skivan. Antingen till mappstruktur, eller till förlustfri mkv. Däremot kan den inte generera iso. Vill man ha iso, så gör man först en mappstruktur med dvdfab, strippad eller komplett, och sedan en iso av den nya mappstrukturen med tex gratisprogrammet imageburn. Men som Marcus skrev är det enklaste att göra en förlustfri, strippad mkv direkt istället.

Vet inte hur det står sig mot slysoft, men jag är nöjd.
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#10 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2409 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 05 January 2012 - 09:12

Jag kör dvdfab, och det fungerar fint. De är snabba med uppdateringar så fort ett nytt kopieringsskydd dyker upp. Det kan både strippa skivan på allt onödigt extramaterial, ljudspår etc, eller göra en exakt kopia av hela skivan. Antingen till mappstruktur, eller till förlustfri mkv. Däremot kan den inte generera iso. Vill man ha iso, så gör man först en mappstruktur med dvdfab, strippad eller komplett, och sedan en iso av den nya mappstrukturen med tex gratisprogrammet imageburn. Men som Marcus skrev är det enklaste att göra en förlustfri, strippad mkv direkt istället.

Vet inte hur det står sig mot slysoft, men jag är nöjd.

Vad hamnar en MKV med strippade menyer och DTS-HD på för storlek, förlustfri då?
Runt 20gb, eller det kanske inte ens räcker till?
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#11 Allramified

• Members
  • 1968 posts

Posted 05 January 2012 - 09:20

Allt mellan 15 och 40 GB har jag haft på de filmer jag rippat. Snittet ligger nog runt 25 skulle jag tro. NAS:en gick i taket rätt fort, så jag var tvungen att byta upp till en med fler diskplatser.

Edited by Allramified, 05 January 2012 - 09:21.

#12 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 05 January 2012 - 10:20

Tack för svaret Allramified! :)

När jag lägger ihop svaren jag fått och annat jag läst så känns det som att MKV är vägen att gå för mig... Om jag förstår saken rätt så är jämförelsen ISO-MKV ungefär som WAV-FLAC eller AIFF-ALAC när vi pratar musikfiler.
Jag funderar just på hur strippade jag ska göra mina filmer. Normalt tittar jag sällan på extramaterialet, men egentligen skulle jag vilja göra det. Jag tänker mig att om jag har filmerna på hårddisk med allt och enkelt kan klicka fram det så kanske det blir av att titta på det... :rolleyes:

Vad finns det som talar för att man ska göra ISO?

Jag har en kompis som använder DVDFab och det finns vissa fördelar med att köra samma som honom. Här på Component verkar AnyDVD mest populärt och jag vill därför reda ut om det har några särskilda fördelar.

#13 Allramified

• Members
  • 1968 posts

Posted 05 January 2012 - 10:35

Du kan inte få med menyer etc med mkv. Vad jag vet går det bara att få med en enskild "title" per mkv. Iallafall med dvdfab. Men det kanske finns andra sätt?

Vill du ha med menyer och extramaterial tror jag att iso är enda sättet.

Edited by Allramified, 05 January 2012 - 10:36.

#14 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 813 posts

Posted 05 January 2012 - 12:21

Exakt det vi redan har svarat på. Att du vill behålla skivan intakt, som den en gång var, men i en fil.

Jag har en kompis som använder DVDFab och det finns vissa fördelar med att köra samma som honom. Här på Component verkar AnyDVD mest populärt och jag vill därför reda ut om det har några särskilda fördelar.

Har inte provat DVDFab, men prova båda två och välj det du tycker passar dig bäst. Slutresultatet blir garanterat detsamma.

MVH
Marcus

Vill du ha med menyer och extramaterial tror jag att iso är enda sättet.

Dune kan förstås även läsa en Bluray som är rippad där filstrukturen är intakt från skivan. Men en ISO fil är förstås lättare att handha eftersom det bara är en fil.

MVH
Marcus

#15 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2409 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 05 January 2012 - 12:36

Allt mellan 15 och 40 GB har jag haft på de filmer jag rippat. Snittet ligger nog runt 25 skulle jag tro. NAS:en gick i taket rätt fort, så jag var tvungen att byta upp till en med fler diskplatser.

Ok, snäppet större än fulvarianterna då.
Sådär mellan tummen och pekfingret, hur lång tid tar det att lägga in en film när själva rippningen kört igång?
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.