Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Vilket program för att rippa filmer?

• Please log in to reply
167 replies to this topic

#31 Danmarcus

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 30 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 06 January 2012 - 20:12

Jag tränger mig in här med en fråga som jag hoppas att ngn kan hjälpa mig med.

Min filmlåda är full med DVD'er så jag tänkte få ner dem på en hårddisk så jag kan gömma undan dem och börja fylla på med Blu-ray i stället.

Kan jag använda MakeMKV för att kopiera dem till hårddisk och sedan titta på dem via OPPO 93?

Jag har provat några andra ripp program men det blir inte så bra. Filmen lägger sig i mappar så det blir pauser i filmen och jag har inte fått riktigt till texterna. Kanske jag som gjort ngt galet.

Hur som helst så är jag tacksam för svar.

#32 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 816 posts

Posted 06 January 2012 - 20:20

Ja, det ska gå bra. Men du måste ansluta disken lokalt till din Oppo.

MVH
Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#33 Danmarcus

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 30 posts

Posted 06 January 2012 - 20:35

Toppen, jag har en 1TB hårddisk ansluten via eSata till Oppon. Det blir till att prova så snart jag kommer hem.

Tack så mycket Marcus.

#34 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 254 posts

» Har 6 bilder i mitt galleri

Posted 06 January 2012 - 22:23

Har en fråga, om inte exakt on-topic så åtminstone angränsande.
Jag har på grund av begränsningar i vad iPad:en vill spela upp kodat om alla mina barnfilmer till h.264/AAC i mp4-container.
Dessa lirar bra på iPad (lokalt och via Serviio), men så upptäckte jag när allt var klart att de inte lirade riktigt på min Sony-TV.
Testade ett koda med ett annat program (Freemake Video Converter) och där funkade mp4:orna fint i alla mina miljöer.
Undersökte filerna lite (med MediaInfo och ffmpeg) och på filerna som inte spelar verkar nån framerate-info i containern skilja sig från frameraten på själva videoströmmen. (Containern säger tydligen 18000 fps!)
Jag är rätt sugen på att se om det "bara" är att rätta till den siffran på de dåliga filerna, men går det?

Alltså, finns det något program för att sätta denna (och andra) properties i mediafiler?

/Olof

#35 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

» Har 2 bilder i mitt galleri

Posted 08 January 2012 - 20:30

Helt OK för mig med lite andra frågor på samma tema i tråden, men jag har inget att tillföra så jag fortsätter jag slutade. Då jag varit förkyld nu under långhelgen har många timmar tillbringats vid datorer och mediaspelare, med blandade fram- och motgångar.... :rolleyes:

Till att börja med så funkade inte de ISO-filer jag skapat i DVDFab enligt den metod jag beskrev på förra sidan. Jag har gjort massor av försök men inget hjälpte, i Dune och datorer på olika sätt. Efter lite tips från en kompis samt ha testat lite så vet jag nu att man ska in på "Hela Skivan", inte "Bränn data" (som jag skrev tidigare). Sen får man vid källa öppna med "Mapp-knappen" och markera sin skivläsare, därefter tar det en halvtimme att "Öppna källa". När det är klart så får man välja mål med "Skiv-knappen" så skapas en ISO. Det görs i två steg där skivan först kopieras till en Temp-mapp och sedan skapas ISO-filen, detta tar över två timmar på min lilla HTPC.

Jag har även testat med MakeMKV, men fick inte det att funka. Det var dock en "kopia", men en av de senaste versioner. Provade med tre olika filmer men på samtliga så sa programmet att kopieringsskyddet var för nytt, och då var det ändå tre rätt gamla filmer (Avatar, TDK & Mamma Mia).

Låter ju som att AnyDVD är betydligt snabbar än DVDFab på att skapa en ISO. Tyvärr kan jag inte testa det då min utvärderingsperiod gått ut, men jag kanske löser det med en annan dator.

Parallellt med det här har jag installerat Windows Home Server 2011 på en dator som jag ska ha för lagring av film m.m. Lånade en skiva med en engelsk för att testa lite hur det såg ut och det verkar bra så nu ska jag köpa en svensk, kostar bara knappt 500 kr. Funderar även på att köpa en Blu-ray-läsare till den datorn så att jag slipper flytta filerna efter att jag rippat. Någon som har några bra tips och någon särskilt bra sådan för en stationär dator? Ska man satsa på en brännare t.o.m? Vet inte riktigt om jag behöver det dock....
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#36 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 816 posts

Posted 08 January 2012 - 20:41

Shit vad mycket tid du verkar ha lagt på att testa för att få fram något som funkar. :wacko: Jag har bara provat Any DVD HD och MakeMKV och de funkade direkt för mig, när jag satte upp mitt system. Antingen hade jag en jäkla tur eller så har du otur...

De filmer som inte MakeMKV klarar skyddet på fungerar om man kör Any DVD HD i bakgrunden. Tror den använder dess motor på något sätt, funkar gör det i alla fall. Har ännu inte stött på någon film som det inte klarar med Any DVD HD i bakgrunden.

Både Make MKV och Any DVD HD funkar så att du kan rippa rakt in på din lagringsdisk så du inte behöver ha en brännare i din "server". Verkar lite om ständigt(eftersom man brukar gömma undan en server) och en server vill man ju minimera antalet arbetsuppgifter på så att den håller sig stabil under många år.

MVH
Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#37 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 08 January 2012 - 22:20

Jo, jag har väl lagt ner några timmar på det här nu... Det brukar dock vara så för mig med datorer och nätverk, det går sällan av sig själv... :rolleyes:

Det där med att AnyDVD HD behövs ihop med MakeMKV förklarar kanske varför jag inte fick det att fungera, får som sagt bli lite nya försök en annan dag.

Angående min server så är det en dator i ett rum ("kontor") på övervåningen som jag kört XP på förut, den har en bra skärm men jag sitter inte där ofta. Den har ett bra moderkort för RAID men bara 3x500 GB i RAID 5 nu. Har just kompletterat den med en 250 GB 24/7-disk för OS och lagt WHS 2011 på den. Har en 500 GB till som ska i samma RAID och när jag fyllt upp det ska jag sätta i ett par stora diskar till.
Den står alltså inte helt undangömd och jag tänkte att det kanske skulle vara smidigt att rippa i samma dator som man lagrar. Min HTPC har inte den snabbaste läsaren så det kanske är den som begränsar lite också. Har sett att det finns läsare runt 500 kr och brännare för knappt det dubbla, men det kanske är skräp?

#38 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 10 January 2012 - 21:49

Dags för en liten uppföljning till här! Jag har löst problemet nu så att jag kan köra lite utvärdering på AnyDVD HD.

Till att börja med så förstår jag nu varför en del tyckte att det var så konstigt att jag frågade om man kunde göra själva rippningen med AnyDVD HD, samtidigt som jag tycker att det var lite konstigt att ingen förstod vad jag frågade efter.... :rolleyes:

När man installerar programmet så får man en ikon på skrivbordet och i det fönster man får upp kan man bara göra inställningar, det finns ingen knapp för att starta kopiering eller så. Till slut kom jag på idén att kolla på Startmenyn och under SlySoft fanns där en massa att välja på, t.ex. det mycket passande Image Ripper.
Nu har jag även fått ett tips via PM från Marcus att man kan starta kopieringen genom att högerklicka i Meddelandefältet och där direkt välja Rip to image.

Detta fungerar nu alldeles utmärkt och jag har nu gjort ISO-filer av både Avatar och TDK samt provspelat dem i Dune. Dessa två filmer fick jag inte att funka i den DVDFab jag hade och själva rippningen tog bara hälften så lång tid med AnyDVD, d.v.s. c:a 1,5 h....
Jag tror dock inte att själva programmen är största begränsningen hos mig, kollade min BD-läsare och det visade sig att den är 2x.

Jag har bestämt mig för att göra ISO av mina filmer, tycker det känns bra att kunna spela dem med menyer och allt om jag vill. Väljer jag att starta dem som "BD Lite" i Dune kommer de igång lika snabbt som en MKV så det känns som att jag får bra möjligheter att välja så, men det kommer ju att gå åt mer hårddiskar....

Bland programmen så känns AnyDVD HD som vinnaren för mig nu. Tack för alla tips och råd här i tråden och via PM! :)

Beställde precis Windows Home Server 2011 samt en BD-läsare 12x till min server, så nu har jag lite att greja med till helgen igen!

#39 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 posts

Posted 10 January 2012 - 22:20

Bra jobbat!
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#40 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 posts

» Har 8 bilder i mitt galleri

Posted 11 January 2012 - 07:30

Beställde precis Windows Home Server 2011 samt en BD-läsare 12x till min server, så nu har jag lite att greja med till helgen igen!

Värt att veta om snabba BD läsare, typ 10x & 12x är att man i verkligheten får ut ca 6-8x snittat över hela disken då ex 12x är mätt längst ut på skivan samt oftast på data diskar. Dessutom är en del modeller låsta till 4x med något som kallas "Riplock". Detta kan man dock plocka bort på flera modeller genom att modda firmware med MediaCodeSpeedEdit. Länk nedan.

Med det sagt, så beroende på model (jag har en LG 12x moddad), så tar en film mellan 15-30 minuter med AnyDVD för mig. Runt 6x alltså.

MediaCodeSpeedEdit:
http://ala42.cdfreaks.com/MCSE/
If you don't know where your're going, you'll probably end up somewhere else...

-=* Min setup *=-

#41 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 18 January 2012 - 21:32

Tack för kommentarer och tips! Jo, jag är medveten om att man inte får ut den uppgivna hastigheten över hela skivan, men det borde bli snabbare än min 2x-läsare iaf.... :)

Läsaren jag köpte var en Samsung SH-B123L. Är säkert ingen värsting, men den var billig och duger nog till det jag ska göra. Den är nu installerad i datorn tillsammans med den svenska WHS 2011 som jag köpte och jag har hunnit göra de grundläggande inställningarna i servern och dela ut så att jag kan spela i Dune.
Nu i kväll installerade jag AnyDVD HD och provade att kopiera en film till ISO. Det blev Rymdimperiet slår tillbaka som är på 45,3 GB och det tog 41 minuter. I början kopierade den med c:a 12 MB/s, sen ökade det stegvis och låg länge på 23-24 MB/s för att på slutet gå ner mot 12-13 MB/s. Tar man 45300/(41x60) blir det 18,4 MB/s i genomsnittsfart. Det verkar alltså som att jag hamnat på samma nivå som er andra nu, och filmerna hamnar på rätt disk direkt. Får se om jag kollar lite på det där med "MediaCodeSpeedEdit" nån dag.... :rolleyes:

#42 masaba

Optimist

• Members
  • PipPip
  • 152 posts

Posted 18 January 2012 - 22:19

Kul att du fått det att fungera. Själv kör jag precis som de flesta andra AnyDVD HD. Kör också ofta en mer avancerad variant med BDInfo (litet program för att visa metadata för att välja playlist) samt ClownBD. AnyDVD HD används i bakgrunden även då men själva rippningen görs av de andra programmen direkt från BD-läsaren.

ClownBD är ett gränssnitt som använder andra program för att automatisera en rippningsprocess av själva huvudfilmen. Kan vara ett alternativ om man bara vill ha huvudfilmen men inte som MKV. Jag plockar då oftast ut huvudfilmen som BD-mappstruktur som man kan använda direkt eller göra ISO av om man vill. Lite överkurs, men inte så krångligt när man gjort det ett par gånger.

En bra webbplats för diverse nyttiga verktyg då man håller på med reauthoring av sina köpta filmer är www.videohelp.com. Där finns många verktyg, guides, etc.

/Martin

Edited by masaba, 18 January 2012 - 22:22.

#43 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 posts

Posted 19 January 2012 - 09:34

...låg länge på 23-24 MB/s...

...Får se om jag kollar lite på det där med "MediaCodeSpeedEdit" nån dag.... :rolleyes:

24MB/s är nästan 6x, så det innebär ju att din enhet inte har riplock som begränsar till max 4x.
Du kan således strunta i MediaCodeSpeedEdit. :)

Kul att det verkar funka bra!
If you don't know where your're going, you'll probably end up somewhere else...

-=* Min setup *=-

#44 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 19 January 2012 - 21:57

Tackar för de tipsen med, då behöver jag inte fundera mer på det där med hastigheten. Jag tror inte att jag kommer att testa flera alternativ för rippning nu, jag är lite trött på att krångla med sånt här nu.... Jag läser in som ISO så får det va som på skivan, sen kan jag starta som BD-lite i Dune om jag inte vill se menyerna.

Angående det här med namn på filerna.... Nu har jag bara låtit filmerna få det namn de får automatiskt vid rippning, oftast skrivet med versaler och med understreck mellan orden. Funkar det för att få omslag om jag ska köra med Yadis eller Zappiti sen?
Ett tidigare tips var att döpa filerna efter vad filmerna heter på IMDB, och med årtal. Känns som att det skulle funka bättre om man har en skrapa som är kopplad till IMDB, eller spelar det ingen roll?

#45 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 510 posts

Posted 19 January 2012 - 22:23

Vet ej hur det fungerar i Yadis, men i Zappiti spelar det ingen roll vad filen heter. Filmerna hamnar i "scrape" listan, och väl där så markerar du bara filnamnet och döper om det i Zappiti och trycker Scrape. Då letar Zappiti efter filnamnet som du angett istället.

Det ändrar dock inte namnet på den fysiska filen, så det behöver du inte fundera över :)