Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Focal Sub Utopia - den sista pusselbiten.

• Please log in to reply
47 replies to this topic

#31 KorrektLjud

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 77 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 07 February 2012 - 15:20

Om jag känner Focal rätt är den lite mer hifimässig än de flesta "subbar". Den borde inte låta "sub" över huvud taget. Dock hade jag gärna sett "plugged" basreflex kurvan för att komma lägre i frekvens om man stackar två torn av dessa.

Hifimässig? En sub ska aldrig låta sub, den ska återge signalen med låg egenpåverkan. Om de tweakat den för att få till ett "Focal sound" kan jag inte svara på bara genom att se denna spec. Att den inte på långa vägar går djupt nog kan jag däremot svara på och det gör den helt ointressant, för en sub köper man väl för att få renare och djupare bas...

hur lyckas man att misslyckas så hårt? 94kkr för en passiv "sub" med -3db vid 22hz? Kan väl inte stämma? Min första tanke är, om de inte ens kan bygga en riktig sub hur ska de då lyckas med vanliga högtalare?

Vad var det du tyckte var så dåligt med den när du lyssnade på den ??

/M

-3db vid 22hz gör att den inte är värd att lyssna på. Köper som sagt sub för att få renare och djupare bas, inte extra discobas.

#32 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1100 posts

Posted 07 February 2012 - 16:14

Jag älskar när folk stirrar sig blinda på siffror i specar!

#33 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1554 posts

Posted 07 February 2012 - 18:12

Vem vet, kanske går den, efter att ha sjunkigt 3dB, helt rakt mellan 22 och 8 Hz...?

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#34 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • 1554 posts

Posted 07 February 2012 - 18:18

-3db vid 22hz gör att den inte är värd att lyssna på. Köper som sagt sub för att få renare och djupare bas, inte extra discobas.

Att DU, som du skriver, köper en sub för att få djupare bas innebär inte per automatik att Focal har "Misslyckats så hårt" bara för att du tycker att -3dB @ 22Hz är en på pappret dålig spec.
/M

Edited by magnus-g, 07 February 2012 - 18:19.

#35 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2409 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 07 February 2012 - 18:49

Att DU, som du skriver, köper en sub för att få djupare bas innebär inte per automatik att Focal har "Misslyckats så hårt" bara för att du tycker att -3dB @ 22Hz är en på pappret dålig spec.
/M

Jo för 94K och dessutom passiv så har dom misslyckats fatalt, den får spela hur snyggt som helst ovan 22Hz.
Ribban läggs skapligt högt med en sådan prislapp, och dom snubblar ganska bra tycker jag.
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#36 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10052 posts

» Har 13 bilder i mitt galleri

Posted 07 February 2012 - 19:33

/M

Jo för 94K och dessutom passiv så har dom misslyckats fatalt, den får spela hur snyggt som helst ovan 22Hz.
Ribban läggs skapligt högt med en sådan prislapp, och dom snubblar ganska bra tycker jag.

Du är fri att tycka hur fel som helst ;)

Med vänlig hälsning,

Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#37 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2409 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 07 February 2012 - 19:38

Med vänlig hälsning,

Pär

Gaaah jag som trodde du hade slutat signera :D
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#38 crion

100% DIGITAL

• Members
  • 2296 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 08 February 2012 - 07:00

Jag vill bara belysa att man verkligen inte kommer långt genom att ENBART titta på specifikationer.

Focal har en egen Anechoic Chamber där man mäter upp sina högtalare. De specar man lämnar är ärliga - inga glädjespecar. Att jämföra specarna för två högtalare som inte mätts upp med samma utrustning i samma rum blir totalt intetsägande.

http://www.stereophile.com/wesphillips/anechoic/index.html

Sen ska det sägas att Focal inte strävar efter avgrundsdjup bas i första hand. Det finns garanterat subbar som spelar några frekvenser lägre än Sub utopia till mindre pengar men om de låter bättre är inte självklart.

Om det inte är inroom response utan en single subwoofer i gigantisk ekofri kammare -3dB @ 22Hz och högsta SPL 120dB är det rätt bra drag i den. Många tillverkare plussar på rätt bra för ditten och datten vilket ger klart missvisande specar.

Edited by crion, 08 February 2012 - 07:06.

#39 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 09 February 2012 - 08:37

Lyssna på grejer? Nej nej nej, det står ju här hur det låter! Precis som att en bil är svinfin att köra beroende på specarna på pappret också, eller varför inte hur en maträtt smakar exakt beroende på hur recepetet ser ut eller varför inte hur bra sex man har med en tjej baserat på hur hon ser ut och vilka mått hon har. ;)

Specar och siffror kan absolut ge en fingervisning, inget snack om den saken men det är sällan hela sanningen när det handlar om subjektiva saker.

Många tillverkare specar på helt fullständigt olika sätt beroende på hur dom mäter saker och ting och hur det mäter säger inte alltid hur något låter heller, trodde folk på det här forumet hade som tumregel att lyssna och sen bedöma istället för att på förhand döma ut saker och ting utan att aldrig ens ha lyssnat. Vill jag se det här snacket så surfar jag direkt till www.faktiskt.se och läser mig less där ett tag. Snart börjar väl somliga här gnälla för att man har en linn-rigg också.. :rolleyes:
|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn LK85|Monitor Audio Bronze BRFX|
|Epson TW-5500|Grandview Cyber Tab-tension 92"|Oppo BDP-93EU|
//Alexander//

#40 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1100 posts

Posted 09 February 2012 - 11:48

Lyssna på grejer? Nej nej nej, det står ju här hur det låter! Precis som att en bil är svinfin att köra beroende på specarna på pappret också, eller varför inte hur en maträtt smakar exakt beroende på hur recepetet ser ut eller varför inte hur bra sex man har med en tjej baserat på hur hon ser ut och vilka mått hon har. ;)

Specar och siffror kan absolut ge en fingervisning, inget snack om den saken men det är sällan hela sanningen när det handlar om subjektiva saker.

Många tillverkare specar på helt fullständigt olika sätt beroende på hur dom mäter saker och ting och hur det mäter säger inte alltid hur något låter heller, trodde folk på det här forumet hade som tumregel att lyssna och sen bedöma istället för att på förhand döma ut saker och ting utan att aldrig ens ha lyssnat. Vill jag se det här snacket så surfar jag direkt till www.faktiskt.se och läser mig less där ett tag. Snart börjar väl somliga här gnälla för att man har en linn-rigg också.. :rolleyes:

Vi får starta en ny tråd där vi diskuterar specarna på din Linn-rigg ;)

#41 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • 1554 posts

Posted 09 February 2012 - 11:58

Vill jag se det här snacket så surfar jag direkt till www.faktiskt.se och läser mig less där ett tag. Snart börjar väl somliga här gnälla för att man har en linn-rigg också.. :rolleyes:

Vi får starta en ny tråd där vi diskuterar specarna på din Linn-rigg ;)

:D

#42 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 09 February 2012 - 12:47

Noooo :)
|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn LK85|Monitor Audio Bronze BRFX|
|Epson TW-5500|Grandview Cyber Tab-tension 92"|Oppo BDP-93EU|
//Alexander//

#43 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1100 posts

Posted 09 February 2012 - 13:47

Hifi fungerar precis som Super Trumf tycker jag.
Linn = Formel Ford = Looooooser!

Allvarligt talat, det hade varit rätt kul att släppa en Super trumf-kortlek i Hifi-edition.

Attached Thumbnails

• alga_formel_1_d4.png

Edited by rajapruk, 09 February 2012 - 13:59.

#44 KorrektLjud

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 77 posts

Posted 10 February 2012 - 14:34

Jag älskar när folk inte kan tyda dom!

I detta fall räcker specen alldels utmärkt för att kunna rata produkten.

-3db vid 22hz i frifält är för mig som en bil med maxhastighet på 100km/h. Jag skulle inte lägga ner tid på att ta mig till bilhandlaren för att provköra den, framför allt inte när de vill ha 3 miljoner för den (för att få en rättvis jämförelse med denna sub).

#45 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1100 posts

Posted 10 February 2012 - 14:41

Jag älskar när folk inte kan tyda dom!

I detta fall räcker specen alldels utmärkt för att kunna rata produkten.

-3db vid 22hz i frifält är för mig som en bil med maxhastighet på 100km/h. Jag skulle inte lägga ner tid på att ta mig till bilhandlaren för att provköra den, framför allt inte när de vill ha 3 miljoner för den (för att få en rättvis jämförelse med denna sub).

Hehe :)

I beg to differ, men jag respekterar din åsikt.

Som ännu mer OT, hur ser du på spec-jämförelser på bildsidan? Ratar du också en tv osedd om den har lågt angiven kontrast i jämförelse med komkurenterna inprisklassen?