Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Dags att uppgradera till en 3D-kompatibel Receiver

• Please log in to reply
62 replies to this topic

#16 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 posts

» Har 12 bilder i mitt galleri

Posted 20 February 2012 - 13:22

Nu ska jag inte vara petig, men den där hanterar väl bara HDMI 1.3? En sådan växel har jag redan...

Om den nu tar 1.4, hur får jag HD-ljuden till receivern då på ett smidigt sätt?
Som jag ser det får man koppla ljudet antingen via optisk kabel från växeln till receivern och då tappar man ju en dimension av ljudet, eller så får man dra 7.1 analogt från källorna och det har jag ingen lust med då HTPC:n står i ett annat rum.

Den där kostade $350 vilket säkert blir 3000 i svedala. Jag får 4000:- för min 6004 och kan då således lägga ut 7000:- för att ligga på samma peng - och då föredrar jag nog en ny receiver och kan lägga till ytterligare någon lusentapp eller så för att få det som jag vill.

Faen vad jag verkar negativ, är tacksam för alla lösningsförslag.

Men det låter som om min 6004:a är oslagbar ljudmässigt, men det tror inte jag på faktiskt! ;)
Och jag ska prova, så fort jag får en helg för mig själv kommer jag låna/köpa hem ett par receivrar för att testa och se vart min lägstagräns är...

#17 Ted

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 432 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 20 February 2012 - 13:46

Har du testat att inte din funkar med 3D redan då? Enligt Octavio ska växeln klara 3D.

#18 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 posts

Posted 20 February 2012 - 14:05

Bra fråga, är det någon som fått 3D att fungera genom en 6004:a?

Det kan ju vara så att Octavion fixar 3D men inte samtidigt som den hanterar HD-ljuden... Framgår inte riktigt!

Jag har försökt med 2D-material genom 6004:an men det blir bara skit, dock så har jag inte lagt mer än 10min på det så det ska undersökas mer, kan helt klart vara handhavandefel.
Jag har tex bara provat PowerDVD 11 från HTPC:n och det är ju kännt för att vara lite problematiskt med just 3D.

PS3:an detekterar inte ens min display som en 3D-display så där kan jag inte ens aktivera 3D-intällningarna. Det kanske går att gå runt genom att koppla PS3:an direkt till TV:n för att aktivera och sedan tillbaks. Det ska provas det med.

Jag sitter ju inte i båten och måste inte köpa en ny receiver NU, även om det kanske låter lite så. Jag håller ögonen på begagnatmarknaden för att se om det kommer upp något fynd samtidigt som jag är nyfiken på hur bra/dåliga dessa billiga receivers är.

Edited by Matsen, 20 February 2012 - 14:05.

#19 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 posts

Posted 20 February 2012 - 15:47

Ha.... Hittade detta på ett annat forum angående 3d på 6004!

Nu har jag fått svar från Septon angående 3D-kompabiliteten i alla fall:

Det stämmer att man behöver HDMI 1.4 kompatibla produkter för att kunna titta på 3D material. Marantz har dock gjort några egna tester där man konstaterat att det fungerade att skicka 3D material genom SR6004 som bara har HDMI 1.3. Detta är inget man garanterar så jag kan inte lova dig att det fungerar.
I övrigt har Marantz inte utannonserat att man kommer med någon uppdatering som kommer åtgärdar detta. Det är hårdvarubaserat i dessa enheter och det är inte lönsamt att byta ut hela HDMI-kretsen då det skulle kosta dig som konsument alldeles för mycket.
I övrigt blir det svårt att separera ljud och bild om du inte har två HDMI-utgångar på din BD-spelare.

Kan till er som redan äger förstärkaren glädja er med att jag själv fått den att fungera med en PS3 som visar stereoskopisk 3D. Man måste dock göra alla inställningar i PS3:an när den är kopplad direkt till TV:n, sen är det bara att koppla in den i förstärkaren igen så visar den bilden i 3D när man spelar de spel som har stöd för detta.

#20 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10052 posts

» Har 13 bilder i mitt galleri

Posted 20 February 2012 - 15:51

HDMI har haft hårdvarumäsdigt stöd för att passera 3D sedan v1.0 - det är endast en bit i metadatat som skall läsas av. Huruvida man detekterar denna bit eller inte är ett mjukvarumäsdigt beslut.

Med vänlig hälsning,

Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#21 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

Posted 20 February 2012 - 16:34

Testa att koppla PS3 som du tänkt. PS3 är undantaget från reglerna och buffrar sina inställningar mot senaste display när du senast gick igenom videoinställningsguiden. För övrigt vanligaste orsaken till att man inte får 3D att fungera med en ny 3D-TV/Proj - PS3:n betraktar sig som att den är ansluten mot den gamla TV:n tills dess att man kör guiden.

Edited by Ringblixt, 20 February 2012 - 16:35.

Står bakom www.d65.se

#22 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 posts

Posted 20 February 2012 - 22:48

Mohahahaha... :D

Spelar Wipeout HD och GT5 i 3D - via 6004:an. Faktiskt en bra känsla!

Nu ska jag bara få till filmuppspelningen från HTPC:n, borde ju gå även den vägen så det är nog bara handhavandefel.
Finns ju fler än en inställning att leka med tyvärr!

Får väl köra samma taktik där med att stoppa kabeln direkt från HTPC:n till TV för att se om jag kan få det att funka så först.

#23 Boogieman

Fantast Entusiast i plast

• Members
  • PipPipPip
  • 418 posts

» Har 15 bilder i mitt galleri

Posted 25 February 2012 - 17:59

1. Om HTPC ej har HDMI 1.4 eller 1.4a så kan man ändå visa 3D (iaf om man kopplar den direkt till 3D visare).
Vad man får göra för att få det att funka är att manuellt välja i proj vilket format det är på 3Dn dvs side by side frame packing osv.
När man väl valt detta så funkar det fint. Har själv kört på mitt HDMI 1.3 grafikkort Sapphire radeon HD5770 och spelat upp filmer i MPCHC (gratis o bäst :wub: ) med side by side.Bara att ställa settings i MPCHC som vanligt (står hur på nätet) så funkar även 3D. Väljer du default settings och inte har massa codecpack så brukar det t.o.m. funka OOB.

2. Gällande PS3 så måste den kopplas direkt till TV då denna känner av om det är en 3D display. Sedan måste man gå in i displaymenyn (minns inte exakt vägen men finns massor av artiklar om detta på nätet - google is your friend).
Där kommer PS3 fråga dig om lite data som storlekt på skärm osv.
När det är klart är det bara att köra på i 3D

När ovan är gjort är det bara att testa att koppla in recievern. Sätt HDMI i passthrough (så reciever inte lägger på massa lull lull som volymkontrol i bild för det lär knappast funka i 3D) och se om det funkar.

AVSforum (men även AV Forums - två olika med snarlika namn) pratar mkt om 3D - du hittar garanterat svar på allt o lite till om 3D om du använder sökfunktionen på deras forum. Aktiviteten där är också väldigt hög så bli inte förvånad som du får svar på dina frågor rätt så snabbt och har de debatterats mkt så får du säkert en "search the thread before asking" hänvisning :)
Gällande expertisnivå skulle jag nog dock ranka component högst. Här är lite aktivitet men det som sägs är ofta av värde. Många utlänska trådar blir mkt snack som man får spola förbi men mellan snacket är där mkt info. Hittar jag inte infon här brukar jag börja med AVSforum o sedan AVForums. Prisjakt är bra om man vill snacka priser o utbud och lite enklare funktioner men även där dyker guldklimpar upp ibland gällande teknikfrågor.

Hopas det är till någon hjälp.

Mvh
Boogie
ps
Till alla som tycker 3D är 1% eller lull lull synar jag och höjer med 1000 på att åsikten ändras på en bra proj+duk.
3D-film på proj "is da shit" :D - tar upplevelsen till en helt ny nivå.
3D-spel på proj är mind boggling fun vs 2D (även med skavanker som dubbelkonturer pga paralaxx o ghosting)
ds

Edited by Boogieman, 25 February 2012 - 18:27.

#24 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 posts

Posted 28 June 2012 - 15:18

Väcker i liv en gammal tråd.

Tack för senaste inlägget Boogeman.

Bygger nu en ny mediadator/server då jag har ledsnat på att ha en dator som skall användas till allt - det är alltid något som skiter sig när man byter displayer och ljudvägar...

Men en ny HTPC löser inte alla mina småproblem med min förstärkare. Jag stör mig på vissa saker som jag vill åtgärna - om det kräver en nu stärkare eller om det går att lösa på annat sätt kvarstår att påvisa...

1. Jag vill kunna ha olika lipsync beroende på vilken display som används. Som det är nu så måste jag ändra lipsync ifall jag tittar på TV eller på projektorn. Den automatiska lipsyncen får jag inte att fungera med min LG LW650.

2. Skulle vilja ha bilden på både TV och projektor samtidigt, detta för att de jag bor med har svårt att göra alla inställningar (trycka på rätt knapp...) för att få bilden till rätt ställe. Detta inser jag dock blir svårt att kombinera med punkt 1.

3. 3D-funktionen, det är ju löst med PS3:an men jag är osäker på om jag kan lösa det med HTPC:n. Men jag skall göra ett försök.

En multifjärr med lite inteligent programmering borde kunna lösa 1:an och även 2:an (förrutom att visa bilden på båda skärmarna vilket i sig inte är ett behov), dvs att mina kära medlemmar bara behöver klicka på vad de ska titta på och vilken bildvisare så röser sig resten...

Frågan som kommer ur detta är alltså - kan en multifjärr a la Harmony One lösa mina problem ovan?

#25 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 165 posts

Posted 28 June 2012 - 20:56

Varför inte lösa 1 och 2 med en till dator?

#26 smf

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 179 posts

» Har 17 bilder i mitt galleri

Posted 29 June 2012 - 07:19

Det uppkommer ju eventuellt ett annat problem med separat hdmiväxel, ljudet. Kommer du att vara nöjd med optisk mellan växel och förstärkare?
Hade växeln kunnat skicka bild och ljud på varsin hdmi så fungerar det ju, men då du skrev att du behöver två hdmi ut så gissar jag att det inte är för att få hdljudet till växeln.

#27 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 posts

Posted 01 July 2012 - 16:57

Varför inte lösa 1 och 2 med en till dator?

Hur tänker du nu? Hur kan en till dator hjälpa problemen med lipsync och problemet att få bilden till rätt bildvisare?

Det uppkommer ju eventuellt ett annat problem med separat hdmiväxel, ljudet. Kommer du att vara nöjd med optisk mellan växel och förstärkare?
Hade växeln kunnat skicka bild och ljud på varsin hdmi så fungerar det ju, men då du skrev att du behöver två hdmi ut så gissar jag att det inte är för att få hdljudet till växeln.

Separat växel är inte ett alternativ, bara ytterligare en pryl som strular... ;)
Angående HD-ljud så är det ju bara från HTPC som jag kör det, de resterande bildkällor ger bara snik-ljud... ;)

#28 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 165 posts

Posted 03 July 2012 - 14:26

En dator till varje bildvisare menar jag.

#29 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 posts

Posted 09 July 2012 - 20:39

En dator till varje bildvisare menar jag.

Nä, det gör ju setupen ännu mer strulig för mina familjemedlemmar... Och ur lipsynchänseende hjälper det ju inte.

#30 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 posts

Posted 17 August 2012 - 08:47

Finns det några receivers där man kan ha olika lipsync på de olika HDMI-utgångarna?

Har sett att en del receivers har möjligheten att ha olika bildkalibreringar på ingångarna så det borde ju inte vara ett så stort steg att även ha olika databaser för utgångarna oxo.