Dags att uppgradera till en 3D-kompatibel Receiver
Posted 10 February 2012 - 21:42
Köpte mig en ny TV idag, äntligen, och det blev en med 3D då det är svårt att löpa en utan idag.
Dock så sitter jag med en Marantz SR6004 som bara har HDMI 1.3 och således får jag ingen 3D bild från varken PS3:an eller HTPC:n då jag använder 6004:an som bildväxel.
Så då kommer vi till det eminenta problemet att byta receiver, hur lågt i pris kan man gå utan att bli missnöjd. Vet att det är upp till var och en och så men jag vill höra vad ni tycker.
Gillar ju Marantzen men vill inte lägga ut 10 papp på en 6006:a. Är mer inne på en Yamaha RX-V771, RX-A810 (6000:-) eller en RX-V1067 (7000:-) och eventuellt komplettera med slutsteg om det behövs istället.
Jag behöver 2 HDMI ut så antalet receivrar är ju begränsat, som tur är. Högtalarena som skall drivas är Dyaudio Audience 122.
Är det några som har erfarenheter av dessa maskiner?
Väl mött
M
Så länge min chef låtsas som att jag har hög lön låtsas jag arbeta...
Posted 12 February 2012 - 17:31
Om man köper en receiver idag, vad ska man få med i den så man inte sitter i samma båt om 2 år?
Gillar Yamahas tänk med stöd för Android och Ifån (visserligen har väl de flesta det idag...) men jag brydde mig ju inte om att köpa en stärkare med HDMI 1.4 när jag köpte 6004:an vilket var ett misstag. Jag vill inte göra samma misstag igen... Behöver man tänka på 4k-stöd ellernågot annat nytt påfund?
Posted 12 February 2012 - 17:44
Så som svar på din fråga: köp något som uppfyller dina behov idag. Köper du på dig för framtiden kommer du ändå sakna några "viktiga" funktioner när framtiden väl är här.
Kommer man lansera 4k och 4k3d samtidigt? Du kan ge dig den på att det kommer att gå något år eller två däremellan...
Edited by Allramified, 12 February 2012 - 17:46.
Driver företag inom högtalardesign och konsultation
Posted 12 February 2012 - 18:02
Det är ju knappast något fel på förstärkaren så att byta den för att lösa något som kanske kommer att utgöra 1% av dess totala användning är kanske inte rätt strategi. Eller ja, du avgör ju själv hur mycket 3D du tänker köra.
Posted 12 February 2012 - 19:34
Känns lite meckigt att kunna täcka upp för 3D på något annat sätt - kommer köra 3D via PS3 till TV:n och vanlig 2D till projjen tills den byts ut. Film (både 3D och 2D) kollas på från en HTPC vilken bara har en HDMI-utgång och hur löser man HD-ljuden då, med en Kramer Matris?
Vill hålla det enkelt, syrran har sagt att hon kan köpa min stärkare så då blir det inte så mycket för mig att lägga ut - beroende vilken ny Receiver jag köper förstås.
Ingen som har något gott/ont att säga om stärkarna jag listade ovan?
Posted 14 February 2012 - 11:58
DVD och digitalbox får mata TV:n med varsin HDMI-kabel, en bra fjärrkontroll med macron startat allt och ställer in allt rätt på några sekunder.
Stringfellow
Posted 14 February 2012 - 13:07
Jag ska se om jag kan låna hem någon receiver av de jag listade för att se hur de låter i mitt rum med mina högtalare. Men jag är mer inne på en billigare receiver och nästan använda den som försteg samt att driva surrarna - och eventuellt köra separata slutsteg till frontarna. Synd att det finns så få 3-kanaliga slutsteg bara!
Känner att mina audiofila ambitioner inte riktigt är så höga längre, prylarna används mest till TV, spel och film på låg ljudnivå numera. Det jag vill är att det låter bra med film - och det tror jag de flesta receivrar i mellanskiktet klarar godkänt idag. Musik är ju en annan sak men jag har aldrig tid att lyssna på musik längre så det är nerprioriterat...
Posted 19 February 2012 - 21:42
Posted 20 February 2012 - 08:00
Dra en extra HDMI dem emellan. Det är ju fortfarande plojstämpel på 3D hemma på TV apparater. Bara hantering av glasögon för besökare kan göra att man får köra filmen i 2D iaf.
Kollade lite 3D trailers demoklipp på kökstv:n (Samsung D8005) tröttnade rätt fort...
Varför nedgradera din receiver för 3D ploj? Knappast värt det. Hade du däremot gjort äkta uppgradering av receiver och fått 3D på köpet hade det varit en annan sak men nu talar du om att försämra ditt ljud för både film och musik för att köra någon plojfilm i 3min för nån imponerad polare?
Nä, jag synar den här nedgraderingen.
Edited by crion, 20 February 2012 - 08:09.
Posted 20 February 2012 - 09:52
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering
Posted 20 February 2012 - 11:07
Jag skall försöka låna hem en eller två och prova i vilket fall, som sagt mina audiofila ambitioner är inte så höga längre men jag vill ju inte att det ska låta dåligt heller. Det kan mycket väl bli så att det blir en riktig uppgradering när jag väl bestämt mig.
Känner dock att jag inte alls utnyttjar 6004:ans kvaliteter och skulle nog varit lika nöjd med en billigare receiver.
Jag har 2st 3D-källor, PS3 och HTPC och än så länge bara en 3D-bildvisare (LG 55LW650) men jag har även en proj (Benq 8720) som bilden skall gå till från båda källorna. Denna kommer ju bytas ut så småningom oxo och då lär det bli en projje med 3D-kompatibilitet. Största användningsområdet för 3D kommer nog bli spel.
Sedan har jag ju även en satellitmottagare DreamBox 800HD men den lär inte vara 3D-kompatibel och jag vet inte hur det är med 3D-sändningar heller - värt att undersöka faktiskt!
Ni har visserligen helt rätt med att det är dumt att nedgradera sig för att få till 3D, men samtidigt tycker jag är rätt skoj med 3D även om det absolut inte är högsta prio. Dessutom har jag ju en TV som fixar 3D och jag vill ju kunna använda den funktionen på ett smidigt sätt.
Men om jag återgår till grundfrågan, ingen här som har något att säga om de receivers jag nämnt?
Jag höjer och synar era erfarenheter av dom...
Edited by Matsen, 20 February 2012 - 11:08.
Posted 20 February 2012 - 11:52
Posted 20 February 2012 - 12:21
Pengarna är gentligen ingen stor sak, vill jag köpa en receiver för 15k så gör jag det men det hela mynnar ut i att jag känner att de 10k jag betalade för 6004:an inte riktigt har använts på ett vettigt sätt. Man kan se det som nedgradering eller så kan man se det som en omvärdering av "investeringar".
Posted 20 February 2012 - 12:54
http://www.octavainc...2_7_1audio.html