Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Meridian Sooloos - music media system

• Please log in to reply
60 replies to this topic

#31 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8282 posts

» Har 20 bilder i mitt galleri

Posted 16 January 2011 - 00:16

Ja det har jag faktiskt. Jag har en del feedback. Visst är det imponerande att de är snabba med iPad stöd, det skall dem ha full cred för.

Vad finns nu:
Skapa playlists
Söka artist/album (realtime filter based text search)
Swim (bästa låtarna väljs).
Focus (delvis)

Vad saknas:
Wall Browsing av covers, detta bara måste finnas!
Djupare Metadata om artisten och skivproduktionen (som de tar från AMG om jag inte minns fel)
Focus sliders, detta saknar jag rejält. Och det är också det som är unikt för Sooloos som var de enda jag stött på som implementerade detta effektivt.
Dynamiskt gränssnitt för landscape/portrait mode för iPad.

Jag kanske har missat några fler saker men detta var det omedelbara man märker när Sooloos wireless experience kommer till iPad.

+ Den stödjer den bästa wireless klienten iPad.

- Än sålänge inte full funktionalitet, mest textbaserat gränssnitt utan djup metadata.

Är jag kritisk och håller en hög ribba? Ja, jag tror dem flesta som köper denna lösning förväntar sig mer än vad Sonos/SB levererar.

Har du hört nåt om det är uppdateringar på gång? Ett tag sen nu det kom ut förra året och man tycker att dom borde kompletterat med iaf Wall browsing och lite annat i appen.

#32 Jonas

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 212 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 03 February 2011 - 08:52

Nu har vi fått upp vårt Sooloos system på Ljudmakarn. Helt klart över förväntan! Control 15 är helt genial, har inte sett något liknande... Samt.. Allt bara fungerar! Rippning är busenkelt och minst lika enkelt att importera sina befintliga filer. Och det låter bra! :)

Finns även några bonusfunktioner som inte näms, nämligen att man kan använda vilken dator som helst med nätverksacess som uppspelare direkt i webläsaren! Kör just nu vår samling via VPN från jobbet här hemma... :)

Edited by Jonas, 03 February 2011 - 08:59.

#33 tober

• Admin
  • 8282 posts

Posted 09 February 2011 - 14:29

Kul Jonas att det blivit av. Måste dyka förbi snart och grotta ner mig lite mer ordentligt i det.

Meridian har lanserat en ny kampanjsajt för Sooloos
http://www.sooloosbymeridian.com/'

Finns bla en video som visar lite mer av funktionaliteten:

#34 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2296 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 15 February 2011 - 18:08

Det här var en riktig curveball:

Posted Image
http://www.cepro.com/article/hp_embeds_meridian_sooloos_app_in_touchpad_tablets

Meridian to Develop App for HP TouchPad Tablets
HP will offer music management system from Meridian in new TouchPad tablet to provide "a fully integrated home."
HP TouchPad Tablet

The HP TouchPad Tablet will automatically embed Meridian’s Sooloos music management system.
By Jason Knott
February 09, 2011
In a letter to its dealer base, Meridian has announced that it will develop a Sooloos music management app for Hewlett-Packard's new TouchPad tablet.

In a letter to its dealers, Meridian Audio's CEO Tim Ireland says the system will "be the preferred music management application for future products using the WebOS. This operating system was acquired by HP when it bought Palm last year and will be used on most new HP products as part of a strategy to provide a fully integrated home and office to the consumer."

Ireland goes on to tell integrators, "We certainly expect users to want to learn more about Meridian and how they can enhance their listening experience with our products. HP sells more PCs than any other company and it is anticipated that millions more people will become aware of our brand and what it stands for."

He adds, "This increased brand awareness and associated positive publicity will only help grow sales of our core business."

#35 tober

• Admin
  • 8282 posts

Posted 19 February 2011 - 21:06

Lite oväntat faktiskt men att utveckla för en liknande plattform som iPad borde inte vara helt svårt heller. Känns dock lite som ett pr-knep från HP att associera sig med premium produkter för att lyfta sig själv.

Nu är det bara fokus för Meridian att få till förhandlingar med musiktjänster som Spotify etc och sen putsa upp Wallbrowsing för iPad appen. :)

#36 tober

• Admin
  • 8282 posts

Posted 15 May 2011 - 20:26

meridian-media-core-600-1.jpg

Media Core 600 är ett kraftfullt, 6-zons Sooloos-system, med integrerad System Core, lagring och uppspelning. Det gör att Media Core 600 kan utgöra hjårtat i något av det mest kraftfulla och intuitiva som överhuvudtaget finns inom multirumssystem, med tillgång till massiva mängder musik överallt, säkert lagrad på dubbla diskar i RAID-konfiguration. Styrningen sker via antingen Sooloos-appen på iPhone™, iPod Touch™ eller iPad™, Control Mac eller PC, eller kanske allra helst med Control 15 för tillgång till Sooloos unika användarinterface.

meridian-media-core-600-2.jpg

#37 tober

• Admin
  • 8282 posts

Posted 20 May 2011 - 13:56

sooloos-hp.jpg

Okej, Meridian har gått ut och visat upp resultatet av deras samarbete med HP. En fin app som verkar riktigt lovande och tex wallbrowsing som jag efterfrågat till iPad. Problemet för mig att det är till HP och inte iPad. Hoppas det inte blir nåt exlusivt för HP utan att det snart kommer till iPad.

Wall-browsing, mer filter och lite justering hur appen använder bildytan så kan det blir riktigt bra.

http://www.meridian-...owcase-app.aspx

#38 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2296 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 20 May 2011 - 16:29

Håller tummarna att det släpps nu till iPad också. Det nämndes även Spotify support, känns nästan lite för bra för att vara sant.

#39 tober

• Admin
  • 8282 posts

Posted 20 May 2011 - 20:00

Då lär förhandlingarna med Spotify vara klara till slut vilket är riktigt välkommet. Det vore verkligen trevligt om dom kunde få till en riktigt bra version för iPad. Får dom till en bra app och som spelar Spotify så har dom ett riktigt bra koncept som jag tror tilltalar väldigt många med Media Core 200.

#40 spuj

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 205 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 20 May 2011 - 20:49

Jag tror jag vet svaret men..

Kan man själv uppgradera Media Core 200 med större HDD?

#41 tober

• Admin
  • 8282 posts

Posted 20 May 2011 - 20:54

Nej, eller det är inte tänkt så iaf om du inte öppnar den på eget bevåg. Det är först Media Core 600 där man verkar kunna sätta i hårddiskar utan att öppna produkten. Ett mellanting hade varit trevligt som en Media Source och två speglade hårddiskar för Raid 1.

#42 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5389 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 22 May 2011 - 19:19

Okej, Meridian har gått ut och visat upp resultatet av deras samarbete med HP. En fin app som verkar riktigt lovande och tex wallbrowsing som jag efterfrågat till iPad. Problemet för mig att det är till HP och inte iPad. Hoppas det inte blir nåt exlusivt för HP utan att det snart kommer till iPad.

...men som jag fattar det är det ett Sooloos-gränssnitt för att spela musik som finns på Touchpad - inte för att styra ett Sooloos-system med?

#43 tober

• Admin
  • 8282 posts

Posted 22 May 2011 - 22:36

Ännu mer galet. Det är dags att dom visar upp nåt mer för iPad.

#44 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • 3848 posts

» Har 15 bilder i mitt galleri

Posted 22 May 2011 - 22:42

Jag gillar verkligen att de skiter i iPad.
Nästan så jag börjar bli intresserad själv. :lol:
Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.

#45 tober

• Admin
  • 8282 posts

Posted 16 July 2011 - 23:10

Meridian Sooloos adds support for super-quality sound
14 July 2011

In a further step to ensure that Meridian Sooloos remains the very best in class of all Digital Media Systems, the latest build of the award-winning Sooloos 2.1 software has been launched, supporting super-quality audio at sampling rates of 176.4 and 192 kHz – four times the sample rates of conventional media.

Systems where the Sooloos system core runs on one of the company’s latest products – Media Core 200, Media Core 600, and Control 15 – can take advantage of this significant new feature. Support for 176.4 kHz and 192 kHz sample rates allows both the import and playback of these higher resolution media.

All media on the Meridian Sooloos system are stored at their full sample rate. Depending on how you listen in any given zone, the Meridian Sooloos system automatically manages the sample rate of the content you hear, if necessary downsampling higher resolution media to a rate that is compatible with the Sooloos endpoint you are listening to. When higher sample rate media do require to be downsampled, high performance algorithms – including Meridian’s Apodising filter – are used to ensure that the highest possible standards are maintained.

http://www.meridian-audio.com/news.aspx