Anledningen att IB basarna byggs som 2 eller 4 element mot varandra är för att de stora mekaniska krafterna från konernas rörelse då tar ut varandra, så det behövs ingen styv baffel, bara en liten stabil låda (Manifold). Krafterna pga ljudtrycket på väggen är däremot liten. Att sätta dom en och en rekommenderas nog inte eftersom du redan insett det jobbiga att bygga den stabila baffeln. Vill du ha 2 källor pga aukustiken så blir det nog att köpa två element till och montera dom parvis. Gissar att Allramified håller med? (Oj vad jag är sugen på att bygga en IB jag med, fast på vinden) Var köpte du dina BMS element?
@Gonk: Jorå, jag har intensivstuderat "The Cult of the infinitely baffled" hemsidan och insett att parvisa elementkonstruktioner gör att mekaniska krafter motverkar varandra. Men samtidigt så finns det ju de som bygger arrayer där elementen definitivt samverkar i mekanisk kraft på baffeln, skapelser med 4x15'' element på rad är ju inte ovaliga.... Fast de som bygger så kanske inte bryr sig om att baffeln vibrerar?
Att köpa två element till av det slag som jag ju beställt ligger inte inom budgetramarna, så jag ser istället framför mig två alternativ:
1) En dubbelelement manifold av klassisk design och att lösa Room EQ genom processorns EQ eller typ miniDSP eller Antimode 8033.
2) Två separata manifolds med ett element i varje (för en jämnare basåtergivning), konstruktion med en baffel i tre lager, typ MDF/Plyfa/MDF, fastskruvad i en manifold av armerad betong. Inte så hemskt mycket svårare att bygga än en trälåda, dessutom är det kul att gjuta...

Och det handlar ju om konstruktioner som inte kommer att synas så finnishen spelar noll roll.
Hoppas IB maestro Allramified eller jelikar kommer förbi tråden och kan säga några kloka ord, men allas kommentarer mottages lika tacksamt!
Edited by barco_boy, 29 February 2012 - 10:02.
Pre/pro: Emotiva UMC200, Slutsteg: Emotiva XPA-3 UPA-7, Projektor: JVC DLA-X55RB, Front: B&W Nautilus 804 + HTM-1 Back: 12 x Emotiva ERD-1, Subwoofer: 2 x DIY IB sub 18'' BMS + 2 x ICEpower 1000asp, Duk: Centerstage XD 310 cm, Mediaspelare: Dune Smart B1, HDDVD Toshiba EP-30.