Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Ny sub ska byggas, kanske en IB? Söker goda råd!

• Please log in to reply
74 replies to this topic

#1 barco_boy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 242 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 15 February 2012 - 19:28

Nu innan vår känslorna börjar spira så behövs något lämpligt projekt att avleda uppdämd energi på, vad kan då vara lämpligare än att snickra ihop en monstersubwoofer? (Mmm, hör redan sambos kommentarer...)
Många kandidater till konstruktioner har passerat revy: slutna, slutna med servo, transmission line etc..., men längst in i bakhuvudet har Allramifieds monster till IB bas ruvat ända sedan jag fick nöjet att höra/se den live... :)

Eftersom Cinema Fox redan är förlagd i källaren så har jag ingen sådan att bygga IB mot, men bakom den främre väggen (filmduken) ligger två rum (förråd/verkstad) sammanbundna med dörröppning, de borde väl kunna användas till en IB?

2,5x4 meter i rummet där lådan skulle placeras, ytterligare 5x4 meter i angränsande rum. Med öppen dörr, räcker det att spela mot om man tar två st BMS 18N840 (http://bmsspeakers.c...18n840_overview)? Biorummet är 6x3.5 meter...

Har inte ens börjat fundera på lämpligt slutsteg ännu...
Pre/pro: Emotiva UMC200, Slutsteg: Emotiva XPA-3 UPA-7, Projektor: JVC DLA-X55RB, Front: B&W Nautilus 804 + HTM-1 Back: 12 x Emotiva ERD-1, Subwoofer: 2 x DIY IB sub 18'' BMS + 2 x ICEpower 1000asp, Duk: Centerstage XD 310 cm, Mediaspelare: Dune Smart B1, HDDVD Toshiba EP-30.

#2 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2409 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 15 February 2012 - 19:41

Om du släpper iden med ib och kan tänka dig slutna lådor så skynda dig att fynda LMS och det tillhörande steget!
Hifimagsinet och blocket om dom nu finns kvar...
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#3 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 posts

Posted 15 February 2012 - 19:42

Det vore väl ett perfekt projekt! :)
Rumsvolymen i rummen bakom kommer att räcka gott och väl. Risken som finns är, beroende på hur de rummen är inredda, att det bildas kraftiga resonanser där inne som modulerar basen som skall ut i biorummet så att den blir krokigare än nödvändigt. Men det går ju att ta reda på. Du har ju egen mätutrustning nu ;)
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#4 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2409 posts

Posted 15 February 2012 - 19:47

http://hifimagasinet...?annonsID=39108
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#5 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2409 posts

Posted 15 February 2012 - 19:51

Och här har du steget.
http://hifimagasinet...?annonsID=39482
Lite eq på detta så skall man ha full patte ner till 10hz :)

#6 ZAC

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 85 posts

» Har 1 bild i mitt galleri

Posted 16 February 2012 - 08:16

Om du har möjlighet att bygga IB så kan jag bara rekommendera det...
Det finns element som är bättre lämpade till IB än det du länkar till.
Lägre FS och 3 ggr längre slaglängd.

IB318

/ Z
Artificial intelligence normally beats real stupidity

#7 barco_boy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 242 posts

Posted 16 February 2012 - 08:23

http://hifimagasinet...?annonsID=39108

Och här har du steget.
http://hifimagasinet...?annonsID=39482
Lite eq på detta så skall man ha full patte ner till 10hz :)

NiklasF:
Tack för omtanken! :) Det verkar redan vara sålt dessutom utanför både budget och de fysiska mått som jag har som begränsning för att subben ska få plats bakom filmduken (45cm).

Allramified:
Ja det är ju det bakokmliggande rummets påverkan som oroar mig mest, hoppas det inte blir värre än att det går att EQ justera.
Om man ser till antalet element, 2 st borde vara tillräckligt? I ditt bygge, har du använt dubbla lager spånskiva till lådan? Är det tillräckligt, dubbla spån/MDF typ 2x19mm? Spelar storleken på lådan nån roll, inom rimliga gränser, helst vill jag ju ha den så liten som möjligt, typ samma konstruktion som ZAC gjort här på forumet.
Pre/pro: Emotiva UMC200, Slutsteg: Emotiva XPA-3 UPA-7, Projektor: JVC DLA-X55RB, Front: B&W Nautilus 804 + HTM-1 Back: 12 x Emotiva ERD-1, Subwoofer: 2 x DIY IB sub 18'' BMS + 2 x ICEpower 1000asp, Duk: Centerstage XD 310 cm, Mediaspelare: Dune Smart B1, HDDVD Toshiba EP-30.

#8 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2409 posts

Posted 16 February 2012 - 10:42

Om LMS´n var sålda så ser jag fram emot en IB lösning, ser fram emot massor av bilder och info om det blir av :)

#9 stigge

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 275 posts

Posted 16 February 2012 - 17:46

IB?

#10 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2409 posts

Posted 16 February 2012 - 17:54

http://home.comcast....B-Gallery3.html

Gjorde bara en snabb googling, det finns säkerligen bättre siter än denna att kika på men här ser du tanken bakom iaf.

#11 barco_boy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 242 posts

Posted 28 February 2012 - 22:55

Så var då beslutet taget och bollen satt i rull... En IB ska byggas och baselementen för ändamålet har beställts, så nu är det så att säga beyond the point of no return. För ändamålet valde jag två 18'' BMS 18N860, alltså likadana som Allramified har i sin IB418. Jag kände mig en smula osäker på vilket element att välja så jag gick för det som jag sett/hört fungera, fast i nedbantad skala, "bara" två istället för fyra... :)
Nästa fundering blir placering av elementen. De flesta dubbel-element IB byggen jag sett har placerat dem tillsammans i en låda, men det måste man väl inte? Bakom filmduken står redan två subbar på positioner som är uppmätta att ge en vettig frekvensgång i rummet, det borde väl "bara" vara att plocka bort dem och göra hål i väggen där de stod för de två 18''arna? På så sätt få två små IBsubbar i varsitt litet kabinett i stället för en stor, detta för att motverka rumsnodernas effekt. Fast man kan ju inte veta hur det bakomvarande rummet påverkar frekvensgången i biorummet innan hålen i väggen är gjorda och elementen sitter där de sitter.

BMSerna ska INTE monteras direkt i väggen, det är den inte stabli nog att klara (dubbelgips på stålreglar) och jag känner inte för att förstärka den heller så jag vill bygga små kabinett som ska vara tunga/stumma nog att inte överföra mekaniska vibrationer till omgivningen.
Hmmm, vad för material ger en absolut död och supertung låda i "litet" format som klarar av våldet från 500 W matat genom ett 18'' monsterelement? Armerad betong...kanske...

Men först ska förrådsrummet tömmas för att plats för håltagning, och kanske det även hinner komma några goda tips som svar på denna post... :)

Edited by barco_boy, 28 February 2012 - 22:57.

#12 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 564 posts

» Har 6 bilder i mitt galleri

Posted 29 February 2012 - 07:54

Anledningen att IB basarna byggs som 2 eller 4 element mot varandra är för att de stora mekaniska krafterna från konernas rörelse då tar ut varandra, så det behövs ingen styv baffel, bara en liten stabil låda (Manifold). Krafterna pga ljudtrycket på väggen är däremot liten. Att sätta dom en och en rekommenderas nog inte eftersom du redan insett det jobbiga att bygga den stabila baffeln. Vill du ha 2 källor pga aukustiken så blir det nog att köpa två element till och montera dom parvis. Gissar att Allramified håller med? (Oj vad jag är sugen på att bygga en IB jag med, fast på vinden) Var köpte du dina BMS element?

#13 barco_boy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 242 posts

Posted 29 February 2012 - 10:01

Anledningen att IB basarna byggs som 2 eller 4 element mot varandra är för att de stora mekaniska krafterna från konernas rörelse då tar ut varandra, så det behövs ingen styv baffel, bara en liten stabil låda (Manifold). Krafterna pga ljudtrycket på väggen är däremot liten. Att sätta dom en och en rekommenderas nog inte eftersom du redan insett det jobbiga att bygga den stabila baffeln. Vill du ha 2 källor pga aukustiken så blir det nog att köpa två element till och montera dom parvis. Gissar att Allramified håller med? (Oj vad jag är sugen på att bygga en IB jag med, fast på vinden) Var köpte du dina BMS element?

@Gonk: Jorå, jag har intensivstuderat "The Cult of the infinitely baffled" hemsidan och insett att parvisa elementkonstruktioner gör att mekaniska krafter motverkar varandra. Men samtidigt så finns det ju de som bygger arrayer där elementen definitivt samverkar i mekanisk kraft på baffeln, skapelser med 4x15'' element på rad är ju inte ovaliga.... Fast de som bygger så kanske inte bryr sig om att baffeln vibrerar?

Att köpa två element till av det slag som jag ju beställt ligger inte inom budgetramarna, så jag ser istället framför mig två alternativ:
1) En dubbelelement manifold av klassisk design och att lösa Room EQ genom processorns EQ eller typ miniDSP eller Antimode 8033.
2) Två separata manifolds med ett element i varje (för en jämnare basåtergivning), konstruktion med en baffel i tre lager, typ MDF/Plyfa/MDF, fastskruvad i en manifold av armerad betong. Inte så hemskt mycket svårare att bygga än en trälåda, dessutom är det kul att gjuta... :) Och det handlar ju om konstruktioner som inte kommer att synas så finnishen spelar noll roll.

Hoppas IB maestro Allramified eller jelikar kommer förbi tråden och kan säga några kloka ord, men allas kommentarer mottages lika tacksamt!

Edited by barco_boy, 29 February 2012 - 10:02.

#14 ZAC

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 85 posts

» Har 1 bild i mitt galleri

Posted 29 February 2012 - 11:58

Tanken med en "manifold" med minst 2 element är ju som tidigare påpekats att de mekaniska krafterna från elementen tar ut varandra.

Oavsett vilket material du bygger dina bafflar i kommer vibrationerna att fortplanta sig i väggen. Sen är den stora frågan hur mycket det i praktiken betyder för slutresultatet. Helt klart är dock att väggen kommer att "spela med" mer.

Vad kostar BMS elementen? Det kanske finns utrymme för 4 st FiCar IB318 istället för 2 st BMS?
Du får ganska mycket mer pumpkapacitet med FiCar elementen...

/ Z
Artificial intelligence normally beats real stupidity

#15 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 posts

Posted 29 February 2012 - 17:21

Visst är det bra med motkoppade element som cancellerar vibrationer, men totalt sett anser jag det vara en större vinst med två baskällor än en.

Värt att tänka på är att in IB-manifold inte utsätts för några tryckkrafter, då manifolden bara leder ett luftflöde. Så det behövs inte så stöddiga väggar som i en vanlig låda. Det viktigaste är ju att inte baffeln flexar av reaktionskrafterna och att resten av manifolden är tung, så att den inte sätts i rörelse så lätt.

Kraftig baffel och betonglåda blir utmärkt :D
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation