Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

förslag på integrerad förstärkare

• Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 214 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 17 February 2012 - 08:44

jag letar efter en integrerad 2 kanalsförstärkare för vardagsrummet.
alternativet som jag har är att köpa en Sonos conect amp att ställa där eller att koppla in en Sonos ZP90 som jag redan har till en integrerad förstärkare.
kravet är att den är snygg typ Primare eller Naim har den sedan inbyggd dac som Hegel HD70 så är ju det ett klart plus så att jag slipper en extern senare.
kravet ljudmässigt är ju att det blir ett lyft jämfört med Sonos conect amp annars faller ju konseptet.

#2 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 17 February 2012 - 16:44

http://www.blocket.s...696368.htm?aw=1 eller http://www.blocket.s...694795.htm?aw=1 och du har gjort ett klipp :)

sjukt mycket bra stärkare för pengarna. testade en här hemma förra helgen och jag hittar inga riktigt svaga punkter i den faktiskt, en av dom bättre jag hört på bra länge för rimliga pengar.

edit: hmm, kom på att den här posten är olämplig kanske, om den är det så ber jag om ursäkt och en mod får mer än gärna ta bort den.

Edited by Shike74, 17 February 2012 - 17:07.

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn LK85|Monitor Audio Bronze BRFX|
|Epson TW-5500|Grandview Cyber Tab-tension 92"|Oppo BDP-93EU|
//Alexander//

#3 bigblue

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 429 posts

» Har 15 bilder i mitt galleri

Posted 17 February 2012 - 23:17

Vad är du ute efter när det gäller ljudbild, det är ju ganska stor skillnad i mina öron på exempelvis en Naim och en Hegel. Inför mitt eget köp av integrerad förstärkare lyssnade jag igenom ca 10 stycken. 4 av dessa i hemmiljö.
Vad tänker du dig för budget?

Audio Research DSi 200, Usher Dancer Mini 1 Be, Usher BE-616 center, Audiovector KXX surround, 2 st Velodyne DD10, Oppo 105 EU, Pioneer LX 75, LG 55 850N, JVC DLA X30, Euroscreen Linea Tab Tention 117 tum 16:9 React 2.1, Nordost Vishnu, Nordost Heimdall XLR.

#4 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 24 February 2012 - 10:59

Helt riktigt det som bigblue säger, det är stor skillnad på stärkare och stärkare.

Dom stora fördelarna med Hegeln som jag ser det är några saker.

Hög detaljnivå, neutralitet samt att den är urstark och jag tror att den generellt passar rätt många som lyssnar på musik, det är en oerhört fin förstärkare för dom pengarna.

Ska dock varna för att, har man ett ljust sound redan idag, så kan det tänkas att Hegel H200 förstärker detta och då skulle jag vara försiktig.
|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn LK85|Monitor Audio Bronze BRFX|
//Alexander//

#5 bigblue

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 429 posts

Posted 24 February 2012 - 15:27

Vill du ha ett mer organiskt och "mörkare" sound så är Electrocompaniet ett märke som du kan testa. Dom brukar dock inte vara kända för att leverera så mycket attack.
Bland de som jag lyssnade på så upplevde jag att Musical Fidelity M6i och M6 500i som mer "på", med en ljudbild som låg framför högalarna. Moon 340i däremot spelade något bakom mina högtalare.

Audio Research DSi 200, Usher Dancer Mini 1 Be, Usher BE-616 center, Audiovector KXX surround, 2 st Velodyne DD10, Oppo 105 EU, Pioneer LX 75, LG 55 850N, JVC DLA X30, Euroscreen Linea Tab Tention 117 tum 16:9 React 2.1, Nordost Vishnu, Nordost Heimdall XLR.

#6 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 24 February 2012 - 18:48

Joo EC är rätt najs faktiskt :) Man får dock vara lite försiktig med matchingen så det inte blir murrigt :P
//Alexander//

#7 YYZ

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 22 posts

» Har 1 bild i mitt galleri

Posted 25 February 2012 - 23:20

Hej

Hegel är mycket,mycket prisvärt. Jag har Audio Physic Scorpio och valet blev då Moon 340i. Jämförde med Hegel H200.
Moon spelade med större lenhet och oansträngd klarhet.Priskillnad javisst, men ändå värt det.
Oppo 95 bidrar också med ett mycket behagligt ljud.

#8 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 585 posts

Posted 26 February 2012 - 07:54

oppon95 lägger inte på någon konstlad rundhet eller mjukhet så den kan med fördel paras ihop med lite varmare elektronik tex från primare. förlåt för den lilla utflykten.
Allt har sin tid

#9 bigblue

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 429 posts

Posted 03 March 2012 - 09:32

Trådskaparen verkar inte längre vara intresserad. Inte en kommentar på flera veckor. Men det hindrar i o f s inte oss andra att dela våra erfarenheter.

#10 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 214 posts

Posted 25 June 2012 - 15:22

du har rätt jag tappade tråden pga havererad bil som var tvunget att lösas .
nu är jag dock på spåret igen letar. har lyssnat på bla Naim, Primare , Hegel ,Nad och någon ytterligare som jag glömt.
i nuläget är väl Nait5i den som ligger närmast till hands. jag tror att jag föredrar en förstärkare som är lite varmare i klangen då rummet är lite besvärligt och inte alls bra att spela musik i egentligen.
har det dykt upp något annat alternativ sedan jag var på jakt senast?

#11 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 214 posts

Posted 26 June 2012 - 09:39

jag var och lyssnade på Peach tree audios Nova jämfört med Nait5i där jag upplevde Nait med mer punch och spelglädje.
då mitt rum är besvärligt och tunnar ut Ljudet så avrådde säljaren från Hegel H70 och Primare I22 för att dessa hade en ljusare klang, jag litar på hans råd då han hade samtliga i butiken och i Primares fall så styrks ju detta i diverse tidningar där man saknar de äldre konstruktionernas värme i de nya class D stegen. när det gäller budget så är det väl som vanligt att hittar man det som känns rätt så spräcker man det man tänkt från början men ovanstående modeller är i rätt område.

#12 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1100 posts

Posted 26 June 2012 - 09:51

Begagnade vincent brukar kunna vara fynd. Ofta lite varma i karaktären och med mycket kraft.

#13 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 214 posts

Posted 26 June 2012 - 11:00

när det gäller Vincent så har väl klangkaraktären att göra med produktlinjen.
jag har för mig att de har haft en rörbestyckad linje och en transistor linje .

#14 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 214 posts

Posted 28 June 2012 - 07:11

en tanke som slog mig igår var ett par annonser på bla Primare SPA20 samt Arcam AVR350.
hur står sig dessa rent ljudmässigt mot ovan diskuterade integrerade förstärkare?
jag kommer inte att använda mig av mer än 2 kanaler men en fördel är att jag skulle kunna koppla in Sonos ZP90 samt HD mottagare digitalt utan separat dac vilket skulle vara en fördel.

#15 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 574 posts

Posted 28 June 2012 - 07:53

Arcam AVR300 var ju en grymt imponerande receiver ljudmässigt, helt fantastisk i 2-kanal faktiskt. Vid flera tillfällen har jag imponerats av hur bra ljudmässigt den presterade. Trots att det "bara är en receiver" kunde jag inte höra några egentliga begränsningar, så bra var AVR300.

Och AVR350 är ju på pappret en förbättring gentemot AVR300!

Kan du få en AVR350 till ett OK pris anser jag det vara ett riktigt bra köp och den skulle fungera som navet i din anläggning. Extra plus är att Ljudtema backar upp Arcamprodukter samt att du har en större flexibilitet i en receiver med bi-ampning, DAC, radio etc.