Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

bästa ljud ur sonos?

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 240 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 20 February 2012 - 13:18

Hallå har idag en sonos till stereon kör den via en coax kabel till mitt marantz av 8003 försteg
går det att göra ljudet bättre en det redan är idag?
är det någon mening att köpa lös dac eller gör försteget det så pass bra det inte är nödvändigt?

mvh Fredrik ;)

#2 radiuz

Einsamkeit

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1549 posts

» Har 10 bilder i mitt galleri

Posted 20 February 2012 - 15:00

Man kan modda digitalutgången, nu minns jag inte vilka som kan göra det men ska bli en stor skillnad.
Visst skulle du tjäna på att köpa en ny DAC, men 8003 har redan rätt bra DAC i sig.. Svårt att säga men låna hem t.ex en Rega DAC eller liknande prisklass och lyssna!
Meridian DSP7000, Meridian G91
Chord PowerChord, Chord Signature Digital
Base Technology 3.0,
Shunyata Hydra 6
Panasonic 65" VT30 , Philips 58" PFL9955

Jobbar på Media Markt

#3 fredrikc5

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 240 posts

Posted 20 February 2012 - 16:06

Man kan modda digitalutgången, nu minns jag inte vilka som kan göra det men ska bli en stor skillnad.
Visst skulle du tjäna på att köpa en ny DAC, men 8003 har redan rätt bra DAC i sig.. Svårt att säga men låna hem t.ex en Rega DAC eller liknande prisklass och lyssna!

ja nu när du skriver om moddning har jag för mig jag läst om det. Någon som vet mer får gärna skriva om dom vet vilka som moddar.Har för mig det var något utländskt företag men kommer inte ihåg om det var så exact.
ska kolla på rega dac :rolleyes:

#4 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 posts

Posted 28 February 2012 - 22:04

Finns endel att läsa om moddning i Pimp My Sonos tråden.

#5 HANSE1

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 48 posts

Posted 14 September 2012 - 07:16

Tänkte väcka liv i denna tråd. Köpte idag en Sonos Connect och en Bridge på HiFI-klubben för 2898 kronor, vilket var ett specialerbjudande tydligen. Har haft Squeezebox Classic och nu senast en Touch kopplad till en DAC, Harmony Design DA9. Efter att jag bytt NAS har inte Touchen riktigt accepterat bytet utan börjat krångla. Hade hoppats på en kommande uppdatering men nu när Logitech lägger ner Squeezebox lär de väl inte utveckla mjukvaran.

Jag har läst mycket om Sonos på detta forum. Några har skrivit att de har uppgraderat nätdel, klocka mm. För ett antal år sedan uppgraderade jag en DVD-spelare hos LC Audio i Danmark med gott resultat. En av de drivande i företaget, Lars Clausen, har öppnat ett eget företag och tillverkar sedan några år tillbaka bl.a. klass D steg. Jag har byggt ett tvåkanalssteg NewClassD som låter mycket bra.

Nu har jag mailat Lars och frågat om han moddar Sonos. Han svarar följande:
Jeg har opgraderet en del SONOS ZP90, og har prøvelyttet alle. OPløsningen bliver bedre, men ikke mindst bliver lydbilledet langt mere realistisk med opløsning og liv. Der indgår clock, analog opamp, og overførsels kondensatorer.Hele sættet inkl. opgradering koster dkk 1500. (+ 239 i porto)."

Är det någon som har provat NewClassD:s moddning?

#6 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 254 posts

» Har 6 bilder i mitt galleri

Posted 15 September 2012 - 08:40

Tänkte väcka liv i denna tråd. Köpte idag en Sonos Connect och en Bridge på HiFI-klubben för 2898 kronor, vilket var ett specialerbjudande tydligen. Har haft Squeezebox Classic och nu senast en Touch kopplad till en DAC, Harmony Design DA9. Efter att jag bytt NAS har inte Touchen riktigt accepterat bytet utan börjat krångla. Hade hoppats på en kommande uppdatering men nu när Logitech lägger ner Squeezebox lär de väl inte utveckla mjukvaran.

Lite OT men vad är det för NAS du bytt till, och hur yttrar sig problemet?
Har själv en Synology DS411 och för tillfället bara en Squeezebox Radio men funderingar på att skaffa en Touch också, så eventuella problem är ju intressanta att veta om. (Bortsett från Logitech lämnar Squeezebox-spåret lite)

/Olof

#7 HANSE1

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 48 posts

Posted 15 September 2012 - 11:54

Tyvärr verkar inte programvarorna harmoniera. När jag har uppdaterat Squeezeboxens programvara tappar den kontakten med NAS:en. När väl Synology släppt samma uppdatering så fungerar det någorlunda. Händer dock då och då att "DiskStation" som NAS:en heter i Squeezeboxens meny inte innehåller några artister. Det står bara "tom". Det som fungerat bäst är att köra med en 2.5" disk som jag kopplar direkt till Squeezeboxen via USB. Problemet med den disken är att när jag lagt in ny musik tar det en lång stund innan Squeezeboxen hittar disken igen.