Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Allramified bygger Surround-arrayer

• Vänligen logga in för att kunna svara
67 svar till detta ämne

#1 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2023 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 22 February 2012 - 22:09

Efter att både IB418 sub och 1515WG L-C-R finns på plats så är det dags att ta itu med den sista svaga länken i högtaleriet, surroundhögtalarna.

Idag har jag en 4" bredbandsmonopol i vardera bakre hörnet som spelar vertikalt upp i taket från dryga 100 cm höjd. Det ger en rätt diffus och stor ljudbild för att bara komma från en punktkälla, men sitter man för nära så blir det lätt att surroundljudet ramlar ner i högtalaren och låter tråkigt. Det finns heller ingen kraft och dynamik som matchar resten av systemet.

Efter att ha provat både monopoler, dipoler och bipoler som surroundhögtalare utan att ha hittat riktigt rätt, så tänker jag nu löpa linan ut och bygga arrayer för att få en stor, omslutande ljudbild med liten påverkan av var man sitter i rummet. De skall löpa ganska långt fram på sidoväggarna för att ge bra energi där örat upplever störst omslutande effekt, dvs 60 - 90 grader respektive 270 till 300 grader (tänk att dukens mittpunkt är 0 grader).

Det kommer därför att bli en drygt 6.5 m lång array, uppdelad på 4 st delar (SR,SBR,SBL,SR) som bestyckas med en 4" midbas och en 3/4 domediskant var 50 cm. Arrayen kommer att löpa mellan vinklarna 60 till 240 grader hela vägen runt om sittplatserna. Högtalarna kommer att monteras i takvinkeln mellan vägg och tak av estetiska skäl.

SR och SL delarna som monteras på sidoväggarna/tak kommer att innehålla 4 uppsättningar element var, medan SBR och SBL kommer att innehålla 3 st uppsättningar var. Totalt 14 st elementuppsättningar. Symmetrin med 50cm mellan varje elementuppsättning bryts dock upp med lite större mellanrum vid 180 grader för att göra plats för en eventuellt större framtida projektor.

Dags att börja såga... :)

Redigerat av Allramified, 22 February 2012 - 22:11.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#2 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1048 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 22 February 2012 - 22:13

Spännande! Jag har inte ens hört talas om det här tidigare, men det hade jag inte om IB heller för inte så länge sen.... :)
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1175 inlägg

Postad 22 February 2012 - 22:23

Coolt.

#4 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 676 inlägg

Postad 22 February 2012 - 22:32

Ja du får förklara lite mer vad detta är. Jag ser framför mig en lång ljudlimpa som går i ett band runt väggen uppe vid taket. Är det ett sätt att få upp lådvolymen kontra vad man kan få med flera små separata lådor eller vad är vitsen och vad menar du med att löpa hela linan ut? Är det att bygga själv eller är det konstruktionens överlägsenhet du syftar på?

Ska bli kul att se vad du hittar på....mycket kul.
Allt har sin tid

#5 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 851 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 22 February 2012 - 23:13

Postad bild

:D
If you don't know where your're going, you'll probably end up somewhere else...

-=* Min setup *=-

#6 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1123 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 22 February 2012 - 23:23

Ytterligare något intressant från den Allramifiedska snickarboden att se fram emot. :)

De fyra högtalarna närmast bakre hörnen, får dom något "specialfilter" jämfört med dom andra eller placerar du dessa avsiktligt "tillräckligt långt bort" från hörnen så hela rasket får ungefär samma väggstöd? (Jag antar dom kan ge lite olika respons mot lägre frekvens annars men jag är kass på högtaleriteori och kanske är ute på en cykeltur)

#7 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2023 inlägg

Postad 23 February 2012 - 12:45

Jo, en bild hade nog varit på sin plats redan från början...

Så här har jag tänkt mig:
9140590.jpg

Högtalarna kommer mycket riktigt se ut som långa limpor som löper utmed takvinklarna. Valet av limpa framför småhögtalarna är jag tycker det blir snyggare än en skog av småhögtalare. Det blir också väldigt mycket mindre snickarjobb och mycket mindre kablage som skall gå hit och dit i hela bakre delen av rummet. Vidare ger en stor luftvolym för det mesta bättre förutsättningar för en högtalare att prestera optimalt när det inte är så stort tryck bakom membranet och det finns gott om plats att placera ut dämpmaterial på.

Varje array kommer att ha sitt egna delningsfilter, så 4 st filter totalt. Adhoc har helt rätt i att högtalarna närmast hörnen kommer att få mer rumsstöd än resten. Jag har försökt minimera detta så gott det går genom att ha så långt avstånd som möjligt till hörnen utan att bryta 50 cm symmetrin mellan alla högtalarna. Det kommer därför att bli ca 48 cm mellan rumshörnen och de närmsta högtalarna.

Rumsstödet ökar ju gradvis nedåt i frekvens, men vid ca 90 Hz ligger gränsen där bakvågen kommer att ligga mer i fas än ur fas med frontvågen och därmed skapa rumsstöd. Men eftersom det bara är den närmaste högtalaren i arrayen som får denna egenskap så kommer det totala bidraget av rumsstödet inte bli så stort. Det är ju också någonstans i dessa regioner som högtalarna kommer att börja rulla av naturligt, så i det stora hela tror jag inte att det blir någon större defekt av ljudfältet.

Bifogad tummbild(er)

• 9140590.jpg

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#8 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 325 inlägg

Postad 23 February 2012 - 13:08

coolt! :)

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|2 Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn LK85|Monitor Audio Bronze BRFX|
|Sony VPL-HW50|Grandview Cyber Tab-tension 92"|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#9 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2314 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 23 February 2012 - 13:36

Det här blir kul att följa!

#10 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 481 inlägg

Postad 23 February 2012 - 17:59

Jätteintressant, kommer följa tråden med stor spänning !
Onkyo 3008, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, MK 750THX mkII med dubbla subbar, ATC SCM 11, Sony HW-15, Screenmaster 90", DuneHD, Sonos och diverse annat....

#11 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2416 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 23 February 2012 - 19:05

Nu tycker jag att du lägger upp bilder på din front så att folk som har missat detta ser vad dom bakre har att matcha upp till :)
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#12 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 676 inlägg

Postad 23 February 2012 - 19:11

då måste de matcha något stort och svart......

Redigerat av nikeb, 24 February 2012 - 23:44.

Allt har sin tid

#13 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3871 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 23 February 2012 - 22:50

Det där har jag också lurat på.
Gör klart dem du så ska jag göra ett par snyggare sen.

Postad bild
Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.

#14 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1123 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 23 February 2012 - 23:01

Tss tss ... Då hamnar du ändå i bakvattnet! Allramified gör ju 2 par, varje del 1,5-2 m. Du måste göra minst tre par och jag förväntar mig en total limplängd på 18 m för att ens höja på ögonbrynet. -_-

#15 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3871 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 23 February 2012 - 23:10

Får jag inte plats med. <_<
Jag får göra dem med artontummare helt enkelt.
Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.