Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Vinylspelaren går för fort

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 MoffaJinko

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 130 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 25 February 2012 - 17:17

Hejsan!
Jag plockade nyligen fram min 30-40 år gamla vinylspelare, Sonab 85S, för att lyssna igenom lite gammal viny. Sporrad av den "nya" vinylvågen. Det visar sig förstås att gummiremmen hade tröttnat totalt men supervänlige Oddvar på Lunengs HiFi i Sundbyberg fixar blixtsnabbt fram en ny rem. Kanonbra, men ganska omgående märker jag att alla gamla artister har fått väldigt ljusa röster. Vid kontroll visar det sig att spelare spelar för fort. Tex Paul Simon's låt "Graceland" som har en speltid på c:a 4min 50 sek avverkas på nästa 20 sek kortare tid. Jag kan fatta en en spelare kan går för långsamt pga dålig smörjning m.m. men för fort? :wacko: På min gamla vinyltid minns jag att det på en del spelare fanns justerskruvar för att korrigera ev felaktig hastighet men jag inte hitta något som liknar en sådan funktion. Sonab-spelaren innehåller efter vad jag förstått ett Yamaha-verk.
Tips någon?

Moffa
Vem har snott min rolator?

#2 PelleC

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 50 posts

Posted 26 February 2012 - 12:02

Hej,

Utan att vara någon expert men det första jag kommer att tänka på är att nätspänningen före 1988 var 220V och numera är 230V.
Det skulle kunna vara det som gör att motorn går lite fortare idag än förr beroende på konstruktionen hos spelaren.

Mvh
Pelle

#3 MoffaJinko

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 130 posts

Posted 26 February 2012 - 17:51

Tack! Det får jag försöka kolla upp.
Jag trodde i min okunnighet att motorns hastighet relaterades till växelströmens frekvens. 50 Hz ? Helt fel? :unsure:
Jag kikade i manualen och det enda som står där är att motorn är en "fyrpolig synkronmotor". Jag vet inte ens vad det betyder.
Alla tankar är väldigt uppskattade. :)
Moffa

#4 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1968 posts

Posted 26 February 2012 - 18:22

Nejdå, du har helt rätt!
En synkronmotors varvtal är synkront med en multipel av nätfrekvensen, beroende på antalet poler i motorn, så nätets spänning påverkar inte varvtalet.

Så det måste vara något annat som är fel.

Edited by Allramified, 26 February 2012 - 18:26.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#5 MoffaJinko

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 130 posts

Posted 26 February 2012 - 18:33

Tack Allramified!
Då kan jag uppenbarligen pricka av det på fellistan. För vi har väl fortfarande 50Hz?
Det står stämplat 50Hz med röda tecken inne i schassit vid motorn.
Det låter som den gamle trotjänaren behöver lite experthjälp. ^_^
Moffa

#6 Allramified

• Members
  • 1968 posts

Posted 26 February 2012 - 18:44

50 Hz har vi, sa Bull :)

#7 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10052 posts

» Har 13 bilder i mitt galleri

Posted 26 February 2012 - 20:07

Kan det vara så att den nya remmen hamnade för tajt så att "loopen" blir kortare - då går väl "snurran" snabbare? :unsure:

Förslag från en som verkligen inte har en aning :)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#8 PSJ

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 546 posts

» Har 18 bilder i mitt galleri

Posted 26 February 2012 - 20:12

Nejdå, du har helt rätt!
En synkronmotors varvtal är synkront med en multipel av nätfrekvensen, beroende på antalet poler i motorn, så nätets spänning påverkar inte varvtalet.

Så det måste vara något annat som är fel.

Men nätets frekvens påverkar därav såklart. Antar att det är därför vissa apparater har en egen klocka, för att nätets exakthet på frekvensen inte är tillfredsställande. Jag har däremot hört att 50Hz:en är relativt "mycket exakt" vad nu det innebär.
//Peter
"DIY är som en vit målarduk" se mer på min hemsida (psj.se)

#9 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 564 posts

» Har 6 bilder i mitt galleri

Posted 26 February 2012 - 20:15

Två idéer:
- Remmen ligger inte helt mot den smalare "33rpm" delen på motoraxeln utan halkar över lite på den tjockare delen för 45rpm?
- Motoraxeln har fått gummirester på sig från den gamla remmen som gör att den är lite tjockare än vad det är tänkt?
Det är väl tänkt att Sverige byter till 55Hz snart för att närma oss USA, och för att underlätta handeln? Modern elektronik påverkas inte, men kan påverka gamla apparater som man inte räknar med används längre. Kanske att något kärnkraftverk tjuvstartat med modifieringen, det riktiga bytet skulle väl inte ske förrän 1/4 senare i år...

#10 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2409 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 26 February 2012 - 20:50

Kan det vara så att den nya remmen hamnade för tajt så att "loopen" blir kortare - då går väl "snurran" snabbare? :unsure:

Förslag från en som verkligen inte har en aning :)

mvh

/Pär

Nu blev jag verkligen nyfiken på hur tankarna gick :)
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#11 Allramified

• Members
  • 1968 posts

Posted 26 February 2012 - 22:20

Två idéer:
- Remmen ligger inte helt mot den smalare "33rpm" delen på motoraxeln utan halkar över lite på den tjockare delen för 45rpm?
- Motoraxeln har fått gummirester på sig från den gamla remmen som gör att den är lite tjockare än vad det är tänkt?
Det är väl tänkt att Sverige byter till 55Hz snart för att närma oss USA, och för att underlätta handeln? Modern elektronik påverkas inte, men kan påverka gamla apparater som man inte räknar med används längre. Kanske att något kärnkraftverk tjuvstartat med modifieringen, det riktiga bytet skulle väl inte ske förrän 1/4 senare i år...

:D
Undrar vem det är som tjuvstartar..;)

Edited by Allramified, 26 February 2012 - 22:21.

#12 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 posts

» Har 14 bilder i mitt galleri

Posted 27 February 2012 - 08:23

Om det inte är som Perra säger ett mekaniskt fel någonstans gissar jag på motorn.

Lämna in den till en bättre vinylaffär så fixar de detta.

Ang byte till 55 Hz tror jag inte det händer på 1000 år. Det är inget man byter så där. Lät som ett aprilskämt.
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#13 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 564 posts

» Har 6 bilder i mitt galleri

Posted 27 February 2012 - 13:16

Jag kanske skulle väntat några veckor med den "nyheten"... ;)

Men seriöst, så har jag svårt att förstå hur en synkronmotor skulle kunna rotera fortare. Så det är verkligen läge att se över det mekaniska och hur det ser ut vid motoraxeln.

#14 MoffaJinko

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 130 posts

Posted 27 February 2012 - 14:32

Tack allihop för härlig input! :)

Det här måste jag faktiskt kolla. Övergången är ju ganska "mjuk" så jag skall dubbelkolla remmens position på drivaxeln.

Annars är det TomasVolley's förslag som gäller. Det finns väl säkert lite eletronik inblandat någonstans som ev. kan ha pajat.

Som tack för all input lämnas nedanstående bild. (Om det funkar med infogad bil.)

Synchronous motor-generator set for AC to DC conversion

Moffa

Attached Thumbnails

• Synkronmotorgenerator.jpg