Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Takmonterade bakhögtalare

tak surround bakhögtalare

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Terminator

----

• Members
  • PipPip
  • 192 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 16 March 2012 - 23:01

Hej,

Försöker göra vardagsrummet mer estetiskt tilltalande och samtidigt inte få sämre surroundljud, kanske till och med bättre. Jag har fått tips av min handlare om MK Sounds tripoler och då att köra takmonterat ovanför lyssningspositionen med fronten riktad nedåt. Ett annat alternativ är att sätta de på kortväggen men då soffan står dikt an mot bakväggen så finns det lite utrymme för de att spela bakåt i rummet, vidare så kommer de ganska högt upp, ca 2 m, då det står en bokhylla till höger om soffan och det är 1 m till ena kortväggen och 2,3 m till andra.

Jag förstår att det här hade blivit mycket lättare med en planskiss men det är takfrågan jag mest nyfiken på. Erfarenheter? Synpunkter?

Mvh
Hans

Edited by Terminator, 16 March 2012 - 23:27.

#2 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1554 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 17 March 2012 - 10:22

* I taket = ok

vidare så kommer de ganska högt upp, ca 2 m, då det står en bokhylla till höger om soffan och det är 1 m till ena kortväggen och 2,3 m till andra.

* På sidovägg ca 2m från golv är normalhöjd för bakhögtalare.

* Att det är olika avstånd till bakhögtalarna kompenserar du i förstärkaren.

/M

Edited by magnus-g, 17 March 2012 - 10:23.

Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#3 Terminator

----

• Members
  • PipPip
  • 192 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 28 March 2012 - 07:35

Tack för svaret! Jag var även och lyssnade på Vibrations och fick en demo där högtalarna sitter ungefär så som jag tänkt mig på långsidan av rummet och resultatet var mer än bra.

Förhoppningsvis får jag hem mina nya tripoler redan imorgon - de gamla högtalarna och stativen såldes på Blocket redan i förra veckan. :)