Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Aktiv Linn-bio

• Vänligen logga in för att kunna svara
20 svar till detta ämne

#1 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 26 March 2012 - 21:10

Det har alltså blivit min tur att presentera min lilla bioskrubb. I en lägenhet i Uppsala står denna aktiva Linn-anläggning som drivs av nästan 20 slutstegskanaler. Totalt 22 högtalarelement. Och ännu fler grannar som säkert inte är lika entusiastiska över min hobby.

Jobbade som biografmaskinist när jag pluggade och har varit kräsen sedan dess. Har investerat mycket pengar i hemmabion, men kanske ännu mer tid än pengar. Bra grejer kräver mer av installationen för att prestera på topp än enklare grejer. Jag skulle lätt kunna sätta ihop ett system för 20k som med korrekt installation slår många 100k-system jag hört i mina dagar.

Systemet består av

Källa: Custom HTPC (AMD-baserad, helt fläktlös)
AV-processor: ADA Suite 7.1HD
Slutsteg front och center: 3st Linn 5100/D (femkanaliga slutsteg med 100W per kanal och kort för aktiv delning)
Slutsteg surround: 1st Linn 2100/D (tvåkanaligt steg, 100W per kanal)
Fronthögtalare: Linn Akurate 242 mk2
Centerhögtalare: Linn Akurate 225 mk2
Surroundhögtalare: Jamo D600 SUR THX
Subwoofer: Klimax 345
Projektor: JVC X30
Duk: 100" 2.35:1 ramspänd EuroScreen Frame Light
Bilder

Se sida två.

/ j

Redigerat av jajo, 15 October 2012 - 09:01.

#2 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1218 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 26 March 2012 - 21:27

Härligt system!
Vad har du för duk? Ser ut som att du kan maskba från 16:9 till 2.35:1?
Sitter du nöjd, eller är det något du tänker uppgradera på sikt?

#3 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Postad 26 March 2012 - 23:31

Härligt system!
Vad har du för duk? Ser ut som att du kan maskba från 16:9 till 2.35:1?
Sitter du nöjd, eller är det något du tänker uppgradera på sikt?

Jag har en 16:9 EuroVision Frame Light (tror jag att den heter). Ganska liten, bara 86", men rummet är också litet så det funkar fint. Jag har byggt en egen anordning för att maska duken. Den undre maskningen sitter dock alltid kvar p.g.a. centerhögtalaren som annars hamnar i bilden. Så när jag går till 16:9 tar jag bort den övre maskningen och använder linsminnet. Dock får jag lite svarta kanter på sidorna.

Kommer skaffa en riktig CS-duk i samband med framtida bygge av biohus. Där blir det ljudtransparent duk och andra högtalare (dock från Linn).

Jag kommer även att skaffa en till likadan sub till. Mer tryck, mindre dist och bättre akustisk koppling med rummet.

Mvh,
Jacob

#4 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1396 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 27 March 2012 - 07:13

Trevligt system måste jag säga. Tänkte precis som du skrev mycket högtalarkabel blir det med aktiv drivning. Vad är det som stör dig att du måste täcka högtalarna med tyg vid filtitning? Jag har själv högtalare i Lönn och silverfront men aldrig tänkt på att de är där.
Hur tycker du Jamo surrounden integrear med Linn högtalarna?
Vilken delningsfrkvens har du mellan frontarna och subwoofern?

Jag ser inte vilka fötter du har på subwoofern men om du vill vara snäll mot grannarna så köp SD-foten så isolerar du vibrationerna från golvet.

#5 Hellspawn

en galen entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 857 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 27 March 2012 - 07:56

Set ut att kunna spela rejält högt ifall du hade ett litet rum :) Har själv aldrig hört Linn-högtalare när jag tänker efter. Kanske dax att göra en insatts.

grattis till ett fint system !

Ps, gärna en översiktsbild över hela rummet ifall du orkar och har lust :)
När hemmabio är mer än en hemmabio
Hellspawns Home Entertainment System

#6 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Postad 27 March 2012 - 12:48

Vad är det som stör dig att du måste täcka högtalarna med tyg vid filtitning?

Högtalarna är blanksvarta så de reflekterar en massa ljus från duken. Särskilt centerhögtalaren...

Hur tycker du Jamo surrounden integrear med Linn högtalarna?

Helt grymt bra. Linn-högtalarna har mer tryck i botten (såklart) men med subbens hjälp funkar det bra.

Vilken delningsfrkvens har du mellan frontarna och subwoofern?

Faktum är att jag i nuläget inte delar något alls till subben från Front+Center. Jag har relativt bra tryck ner till 30hz från frontarna. Det är klart att jag förlorar en del bas på det här sättet. Men i praktiken låter det väldigt bra och jag gillar att subben bara behöver spela LFE + surroundernas bas under 80hz. När jag införskaffat ytterligare en sub blir det läge att leka med delningsfrekvenserna.

Jag ser inte vilka fötter du har på subwoofern men om du vill vara snäll mot grannarna så köp SD-foten så isolerar du vibrationerna från golvet.

Lyckligtvis har jag inga grannar under mig. Subben har ganska rejäla original-fötter som jag tycker låter bäst av allt jag testat.

Set ut att kunna spela rejält högt ifall du hade ett litet rum :)

Jodå, jag kan spela väldigt starkt med bibehållen kontroll. Det är bara subben som inte räcker till just nu. Med de volymer jag gillar att spela på skulle jag förmodligen behöva fyra. Men två kommer bli en stor förbättring.

Mer bilder kommer när jag fått mina nya biostolar!

/ j

#7 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2350 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 27 March 2012 - 12:56

Kul att se din hembio Jajo. Gillar att du kör med maskning, det förhöjer upplevelsen ytterligare. På bildsidan känns det som en något bredare 2.35:1 duk skulle kunna passa? Fast i ditt framtida biohus(!) blir det lättare att ta ut svängarna. :)

#8 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Postad 27 March 2012 - 17:27

Kul att se din hembio Jajo. Gillar att du kör med maskning, det förhöjer upplevelsen ytterligare. På bildsidan känns det som en något bredare 2.35:1 duk skulle kunna passa? Fast i ditt framtida biohus(!) blir det lättare att ta ut svängarna. :)

Jo, precis. Just nu är det högtalarplaceringen som sätter begränsning på dukens bredd. Men det här är bara en bit på vägen till det slutgiltiga målet som är ett helt separat biohus.

/ j

#9 gearslave

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 147 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 27 March 2012 - 21:26

Kul att se dig här jajo! Känner igen dig från Selleri. Jag är väldigt nyfiken på vad du kör med för delar i HTPC:n. Framför allt ljudkort, operativsystem och mjukvara är av intresse :)

Använder du pc:n till musikuppspelning också? Hade väntat mig en Linn DS någonstans i racket ;)

Jag vet hur bra ett par aktiva 242 kan låta. Får ståpäls när jag tänker på det.. Grymt läckert system!

Mvh Mattias

Redigerat av gearslave, 27 March 2012 - 21:29.

#10 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Postad 30 March 2012 - 16:09

Här ser man iaf lite mer från rummet...

Har bara tre platser i min lilla salong. Alla med bord + recliner förstås.

bio2.jpg

Och med fredagsölen:

bio.jpg

:-)

#11 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 340 inlägg

Postad 30 March 2012 - 16:23

*thumbs up såklart*

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|2 Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn LK85|Monitor Audio Bronze BRFX|
|Sony VPL-HW50|Grandview Cyber Tab-tension 92"|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#12 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1634 inlägg

Postad 30 March 2012 - 19:16

Fantastiskt fina högtalare som lyfter enormt mycket från en redan hög nivå när de drivs aktivt med separata förstärkare.

Snyggaste kombon också, svart/svart/svart.

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#13 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Postad 31 March 2012 - 16:09

Japp... Jag tycker att aktiva 242 med Chakra 100W är Linns mest prisvärda högtalare.

#14 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 340 inlägg

Postad 20 April 2012 - 09:16

Vad kör du med för ljudkort Jajo? Ska precis till att skaffa nytt och är lite osäker på vad man ska skaffa.

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|2 Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn LK85|Monitor Audio Bronze BRFX|
|Sony VPL-HW50|Grandview Cyber Tab-tension 92"|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#15 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1120 inlägg

» Har 5 bilder i mitt galleri

Postad 20 April 2012 - 10:09

Fin anläggning och snygga bilder! :thumbsup:
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer