Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Biosalong på landet

• Vänligen logga in för att kunna svara
160 svar till detta ämne

#151 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 451 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 August 2017 - 00:13

Lyckades sabba inlägget.

En träkonstruktion men utan gips och med tegel istället. Mycket stabilare och mer tyngd. Sombra DS-plattor och skumgummiabsorbent.

Lagt några hela semesterdagar på att testa material.

Det är därför det finns semesterdagar :D

#152 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2967 inlägg

Postad 03 August 2017 - 07:44

Jag har också tänkt mig tegel om jag får chansen att bygga baffelväg någon gång.

#153 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2967 inlägg

Postad 04 August 2017 - 12:05

Vad är det för märke och modell på racket? Blir det inte varm inne i med stängd glasdörr?

#154 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 154 inlägg

Postad 06 August 2017 - 19:05

Vad är det för märke och modell på racket? Blir det inte varm inne i med stängd glasdörr?

Det är ett Toten-rack, finns på bland annat Dustin. 24U.

Värmen stiger och lämnar racket ur hål på ovansidan. Fläktarna på stegen går inte ens igång så jag tror att de mår bra därinne.

Här är ett litet klipp från salongen som ger en inblick i hur det är att se film här: http://musicrenderer...id-klipp-01.mp4

:-)

#155 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 154 inlägg

Postad 27 August 2017 - 17:35

Nya surroundhögtalare installerade. Gradient SR-4. Godkända av THX för biografbruk.

Låter fantatiskt. Inte helt olikt JBL 3677.

IMG_4889.JPG
IMG_4892.JPG
IMG_4924.JPG

#156 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1947 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 27 August 2017 - 21:19

Intressanta högtalare! Försökte hitta lite information om dem, men det var dåligt på tillverkarens webbplats. http://www.gradient....t/Products.html

Vet du nån sida där man kan läsa mer?

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#157 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 154 inlägg

Postad 27 August 2017 - 22:44

Finns tyvärr väldigt lite info om dessa på nätet. Lite mer hittar du på http://www.gradient..../History_2.html

Sveriges enda två THX-certifierade salonger (Filmpalatset i Bromölla och Röda Kvarn i Ängelholm) använder/använde dessa.

Ljudet är magiskt bra. Det låter verkligen som en fullvuxen fullrange-högtalare.

#158 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1947 inlägg

Postad 28 August 2017 - 18:29

Ja, det var den sidan jag hittade först, sen trodde jag att jag skulle kunna hitta mer info på produktsidan.

Då får väl du fylla på med lite info! :) Vad är det för bestyckning i dessa och vad kostar de? Dina JBL kändes ju rätt rejäla, men dessa ska vara ännu bättre då?

#159 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 154 inlägg

Postad 29 August 2017 - 10:15

De slutade tillverkas 1999 så det är begagnatmarknaden som gäller. De har i princip bara sålts till Sverige och Finland.

Bestyckningen är en 10"-bas och en hornladdad 1" diskant.

THX-certifierade.

Frekvensomfånget är typiskt för bio-PA, dvs de rullar av i toppen. Finns nån ISO-standard som de följer.

Ljudmässigt matchar de 3677 närmast perfekt. Såg på "Black Swan" igår. Där är det flera scener där kameran roterar i rummet och ett piano panorerar genom alla högtalare. För första gången (i någon biosalong) upplever jag ingen skillnad i klangen mellan de olika högtalarna. Mycket impad.

De är mycket tunga. Spontant känns det som dubbla vikten mot mina 8340A. De är något större till baffelyta mot 8340A men slankare. Det är nog ungefär samma lådvolym.

Anslutningarna sitter på toppen (single wire) och det är fina guldplätterade kontakter som tar både bananer och bare wire.

#160 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1947 inlägg

Postad 29 August 2017 - 18:17

OK, jag fattade inte att det var en utgången modell. Såg att de funnits sen 1994, men tänkte att de tillverkades än. Nu förstår jag varför de bara vara med på historiesidorna. :)

Kul med lite mer info! Bestyckningen är alltså rätt lik dina 8340A då, sen kan det förstås vara andra saker som gör dem bättre.

Jag är lite sugen på dina gamla, men jag vet inte hur jag skulle kunna få till det med fyra högtalare bak; och i synnerhet inte i den storleken. Får nog fundera lite på det i nån annan tråd kanske...

#161 jajo

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 154 inlägg

Postad 07 June 2018 - 13:44

Nu är det dags att flytta och då säljer jag anläggningen.

Finns en hel del godbitar här, bland annat högtalarsystemet och såklart duken. Passa på.

https://www.blocket....7.htm?ca=10&w=1