Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Skrotas tv-avgiften redan 2014?

• Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8282 posts

» Har 20 bilder i mitt galleri

Posted 18 April 2012 - 10:38

Tv-avgiften avskaffas. Framtidens public service finansieras via skattesedeln på samma sätt som begravningsavgiften. Det väntas utredaren Martin Holmgren föreslå sedan politikerna har enats.

Då kan Radiotjänst läggas ner den 1 januari 2014.

Public service-kommittén har nu börjat skriva på förslagen som ska presenteras den 1 september. Två tidigare utredningar har brottats med finansieringsfrågan, men mött politiskt motstånd mot att avskaffa tv-avgiften.

Nu har den tekniska utvecklingen gått så snabbt att en stor del av publiken ser på tv utan att vara i närheten av en avgiftsbelagd tv-apparat. Liksom omkring en halv miljon licensskolkare åker de snålskjuts på hederliga betalare och skaran växer.

http://www.resume.se/nyheter/media/2012/04/18/radiotjanst-kan-laggas-ned-2014-/

#2 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 18 April 2012 - 11:01

äntligen, inte en dag för sent.
|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn LK85|Monitor Audio Bronze BRFX|
|Epson TW-5500|Grandview Cyber Tab-tension 92"|Oppo BDP-93EU|
//Alexander//

#3 radiuz

Einsamkeit

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1550 posts

» Har 10 bilder i mitt galleri

Posted 18 April 2012 - 11:44

Detta borde gjorts för längesedan!

Meridian DSP7000, Meridian G91
Chord PowerChord, Chord Signature Digital
Base Technology 3.0,
Shunyata Hydra 6

Rega P3-24, Rega TT-PSU
Panasonic 65" VT30 , Philips 58" PFL9955

Jobbar på Media Markt

#4 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

» Har 2 bilder i mitt galleri

Posted 18 April 2012 - 12:02

Hur mycket höjs skatten?
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#5 stabbe

En snygg entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 164 posts

Posted 18 April 2012 - 12:37

Hur mycket höjs skatten?

Jag gissar på för mycket B)
/stabbe

#6 urskog

Audio g33k

• Members
  • PipPipPip
  • 378 posts

Posted 18 April 2012 - 13:08

Man skulle ju kunna hoppas att det blir betydligt lägre än de hutlösa pengar det kostar per år nu för att några plyschfarbröder ska få sitta och kåsera över nån röten bok de läst nån gång (inte alls bitter).
Så, med tanke på att de kan klappa igen Radiotjänst och låta de anställda gå ut med badvattnet så borde det innebära en stor besparing, särskilt tillsammans med att alla som jobbar då är med och delar på kakan, så borde det blir väldigt mycket lägre avgift per år och person.
Dock, vis av erfarenhet och förbittrad, så tror jag icke att det kommer bli så :)

#7 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5732 posts

Posted 18 April 2012 - 13:47

Äntligen!!!

Borde de fattat för 30-40 år sen...
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#8 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1100 posts

Posted 18 April 2012 - 15:13

Perfa, så alla snyltare inte kommer undan.

#9 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • 3848 posts

» Har 15 bilder i mitt galleri

Posted 18 April 2012 - 16:22

Äntligen. Bäst känns att Gestapo läggs ner.
Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.

#10 sam

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 61 posts

Posted 18 April 2012 - 16:26

Perfa, så alla snyltare inte kommer undan.

Och när alla dom som inte nyttjar SR och SVT tvingas betala, då blir det ju så att ni snyltar av oss...

Edited by sam, 18 April 2012 - 16:27.

#11 R1Uffe

R1 Uffe

• Members
  • PipPip
  • 130 posts

» Har 12 bilder i mitt galleri

Posted 18 April 2012 - 16:34

Hur mycket höjs skatten?

kostar 146 milj. att bedriva "TV Licensen" ta den summan & dela på antal invånare, så får man ju fram vad varje medborgare betalar. Sen är ju inte alla skattebetalare, men man kanske får ett hum om hur mkt skatten höjs minus vad lönekostanaderna är för "TV licensen"
Trafiklärare Till Yrket

#12 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 417 posts

Posted 18 April 2012 - 16:37

Kan bara instämma, Äntligen !!
Onkyo 3008, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, MK 750THX mkII med dubbla subbar, ATC SCM 11, Sony HW-15, Screenmaster 90", DuneHD, Sonos och diverse annat....

#13 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1098 posts

» Har 25 bilder i mitt galleri

Posted 18 April 2012 - 19:22

Skönt! Radiotjänsts fasoner har gett känslan att det handlat om omvänd bevisföring. En person eller ett hushåll har setts som suspekt om det inte funnits med i rullan med licensbetalare och skulle då bevisa att det inte fanns en TV-mottagare. Jävligt otrevlig tanke och praktik.

Samtidigt, nog höjer sig SVTs program kvalitetsmässigt, rent allmänt alltså, över de kommersiella alternativen. Sista veckan har 10-talet vanligen kodade kommersiella kanaler kunnat ses okodade. Eh ... tror jag står över. Fy satan vilken usel sörja av intelligensbefriade såpor, gamla kriminalserier, förnedrings-TV, Pucko söker Flata och korkade lekprogram. Spyr över skiten och reklamen som återkommande avbryter diarréströmmen. För min del pröjsar jag gärna en slant extra över skattsedeln för att få bättre program generellt genom SVT. Blir säkert billigare än att betala x antal kr/månad för en intressant kommersiell kanal och på köpet få 10 st utfyllnadsskräpkanaler.

edit; snavfel

Edited by Adhoc, 18 April 2012 - 19:24.

#14 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1186 posts

» Har 6 bilder i mitt galleri

Posted 20 April 2012 - 05:12

Och när alla dom som inte nyttjar SR och SVT tvingas betala, då blir det ju så att ni snyltar av oss...

Eh, välkommen till verkligheten och något som kallas... skatt. ;)

Bara för att man inte nyttjar en samhällstjänst så kan man inte välja att inte vara med och betala för den.

Jag tycker också att detta borde ha gjorts för länge sedan, även om det kan visa sig allt annat än bra för det företag som jag jobbar för.

#15 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5732 posts

Posted 20 April 2012 - 09:27

Precis, finns ju oändligt mkt jag betalar skatt för som jag inte använder men som andra nyttjar så så går ju inte att tänka...

Känner man sig snyltat så får man väl börja snylta själv då...ska nog kila iväg till ett konstmuseum eller nått idag så att jag får valuta för mina pengar. :)
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE