Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Logitech Media Server

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

» Har 2 bilder i mitt galleri

Posted 23 April 2012 - 18:43

Kunde inte finna att det redan finns någon tråd för serverprogrammet för mediaspelare av typen Squeezebox, som i senaste versionerna heter Logitech Media Server (LMS). Eftersom programmet är kopplat till användning av spelarna tyckte jag att den här avdelningen passar bäst för tråden.

På sistone har jag noterat att programmet inte startar automatiskt när jag startar datorn. Jag har inte hängt upp mig så mycket på det då den datorn oftast står på och är rätt van vid att saker i datorer inte alltid fungerar som man förväntar sig.... :rolleyes:

När jag startade manuellt nu så noterad jag att det var rutan för kontroll av användarkonton (UAC) som kom upp och började kolla lite på detta. Hittade inget sätt att tillåta det aktuella programmet (SqueezeTray.exe), bara att att stänga av UAC helt. Började söka lite på nätet och kom fram till att jag inte var ensam om problemet....
För program som ligger i autostart får man inte upp dialogrutan för att tillåta program så man märker bara att LMS inte startar, och sen kommer rutan när man startar manuellt.

Enligt den information jag hittat är det bara med Windows 7 64-bitars som problemet förekommer, jag bytte rätt nyligen från 32 till 64. Det är dessutom bara med senaste LMS (7.7.2) som det förekommer. Jag har dock inte hittat någon väg runt problem utan att stänga av UAC helt, vilket jag nu gjort.

Någon annan som stött på det här och hittat en bättre lösning än att stänga av UAC?
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 dezo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 25 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 23 April 2012 - 20:49

imo bör du läsa på lite mer innan du stänger av UAC. Den är rätt bra för folk som inte är überg33ks.
Dock, du har gjort en del efterforskningar som får mig att tro att du fixar lite svårare spår. =)

Kika på denna kb artikel: http://support.microsoft.com/kb/251192
Att köra en serverapplikation som en service är rätt fränt iom att du kan configurera din dator med wake on lan (om det inte är en server du har som alltid står på hursomhelst) så kan du väcka datorn och tjänsten körs utan att du behöver logga in på ditt konto. Winning!

#3 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 23 April 2012 - 21:26

Jo, jag har förstått att det inte är helt bra att stänga av UAC, det är därför jag undrar om någon hittat en bättre lösning? Så se inte detta som en rekommendation att stänga av UAC!

Jag känner inte till "überg33ks", men en sökning på nätet säger mig att det är något spelgäng, samma sort som gärna skriver 1337 kanske...? :unsure:

För min egen del så har jag valt att köra LMS på min lilla HTPC som inte innehåller något av värde direkt, Jag kör den även utan virusskydd och brandvägg numera då jag tröttnade på att NOD32 bråkade med uppdateringar av tredjepartsplugins (Triodes Spotify). Ibland gick det, ibland gick det inte alls....

Ingen katastrof om om något händer med den datorn, men det vore väl bättre om UAC kunde vara på. Alternativet är ju att starta LMS manuellt efter start, men jag tycker det är lite opraktiskt.

Har en även en dator som jag kör WHS2011 på, där jag har film och lite annat. En möjlighet vore kanske att köra LMS på den istället, vet om om detta problem förkommer där med. Jag har dock inte den igång lika ofta som jag vill spela musik i Squeezebox så jag föredrar att köra LMS på min HTPC.

Servern har ett moderkort som ska funka med Wake on LAN, eller WAN. Har tänkt jag skulle fixa det nån gång, men det har aldrig blivit av. Då kanske artikeln du länkar till innehåller bra information, men jag förstod inte att det stod något där om problemet med LMS och UAC; eller är det jag som inte förstår bara?

Det märkliga tycker jag är att saken varit uppe i flera trådar på Logitechs forum utan att jag kan se att någon representant från företaget presenterat en lösning. Man kanske får vänta på LMS 7.7.3?

Tack för svar iaf dezo! :)

Varför blir det så här fånigt att om man kopierat ett ord från ett inlägg så blir det mindre tecken efter det ordet sen? När man börjar skriva så står det bara "Size" som teckenstorlek, men de efter det kopierade ordet blir 12 och ser mindre ut. Väljer man 14 så blir det större än tecknen man hade innan. Så här var det inte förr, har blivit sämre i senare versioner av IPB.

#4 dezo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 25 posts

Posted 25 April 2012 - 00:50

Mitt förslag går ut på att man monterar SqueezeTray.exe som en tjänst istället för att köra den manuellt som applikation vilket är likadant som att sätta in en genväg i autostart. Testa söka efter services.msc i sökfältet i startmenyn så får du upp alla tjänster som finns installerade på datorn, även de som inte körs per automatik eller de som är stoppade. Där kan du oxå slå på tjänsten jag föreslog att du skapade eller välja att den ska starta automatiskt.

För att göra det lite enklare för dig, kopiera in det jag skrivit nedan i notepad och redigera in rätt sökväg till squeezetray.exe, dvs var den ligger på din hårddisk (skrivet i rött).

sc create "SqueezeTray" binPath= "c:\program(x86)\logitech\SqueezeTray.exe" DisplayName= "SqueezeTray"

När du gjort det markerar du textsnutten och så ska du få lära dig en till kul windowsgrej.
Klicka på windowstangenten så att startmenyn poppar upp. Skriv cmd i sökfältet som är förmarkerat. Håll nere Ctrl+Shif och klicka på enter. Godkänn UAC förfrågan. Nu har du startat en kommandoprompt med förhöjda rättigheter, dvs du kör den som administrator.

Kopiera in texten du har i kopieringsminnet och klicka på enter.
Du borde nu ha skapat en tjänst som heter SqueezeTray.
Starta services.msc och dubbelklicka på din tjänst och välj att den ska starta automatiskt. Starta tjänsten, Reboota datorn och kontrollera att det fungerade.
Du kommer inte att se programmet nere i aktivitetsfältet (om dom inte jävlats nått sjukt med ditt register när du installerade programmet) så om du vill göra om något i programmet bör du stänga tjänsten och sedan öppna programmet manuellt, göra ändringarna och spara, stäng och starta tjänsten igen.

Lycka till!

#5 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 25 April 2012 - 18:42

Till att börja med får jag tacka dezo så mycket för det utförliga svaret! :)

Tjänster har jag grejat lite med i min server (WHS 2011) som inte vill köra säkerhetskopiering för att tre tjänster inte körs, men startar man dem så stannar de och sen går det inte i alla fall; fast det är väl en annan historia....
DOS-prompten är jag någorlunda bekant med då jag började med DOS 6.22 och Win 3.11 en gång i tiden, men långt ifrån bra på området. Jag har läst om att köra prompten som administratör, men visste inte hur man gjorde.

Jag har nu lagt några timmar på att testa lite olika varianter här, men tyvärr inte kommit riktigt i mål ännu.

Inga problem att skapa tjänsten, enda som inte stämde var att jag inte kunde klistra in i DOS-fönstret; så jag skrev in kommandot istället. Så här såg det ut efter jag tryckt på enter.

ST3.jpg

Står klart och tydligt att jag LYCKADES :) Därefter skrev jag exit och tryckte enter, öppnade tjänster och satte automatisk start på den samt startade om datorn.

Kollade först om jag kom åt något med iPeng, men det gjorde jag inte. Öppnade då tjänster och konstaterade att tjänsten inte var igång. Provade att starta den manuellt, men då fick jag detta felmeddelande.

ST4.jpg

Har provat lite olika varianter med och utan UAC, men ingen skillnad (stängt av automatisk start i kontrollpanelen för LMS då).

Har även provat lite på min bärbara dator som har Windows 7 32-bit, samma problem där. Upptäckte dock att jag redan hade stängt av UAC på den så jag slog på för att testa. Så nu kan jag konstatera att problemet gäller oavsett om man har 32 och 64 bitar.

Jag har även testat med alternativet att starta LMS vid systemstart istället för vid inloggning (som jag haft tidigare), men det gör ingen skillnad. Nu har jag ställt in på att starta LMS vid systemstart, finns det någon nackdel med det mot vid inloggning?

Idén med tjänsten verkar bra, men jag får det inte att fungera. Jag kör på med UAC avstängt, vet att det är ett par år sen jag stängde av på den bärbara och där har inte hänt nåt än... :rolleyes:

#6 dezo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 25 posts

Posted 27 April 2012 - 19:41

Hmm, skumt. Ja ska bygga en ny server nu i dagarna så jag får avvakta lite med att testa själv men håll i dig så kör jag upp en virtualisering av whs 2k11 och kollar var det strular. Det kan vara admin konsollen som vill ta över administrationen eller liknande som den gjorde på whs 2k3. Kör på med UAC avstängt och var bara lite uppmärksam på förfrågningarna så återkommer jag när jag fått labba lite.
En server som inte vill starta tjänster känns lite spontant som en epic fail... det är väl nästan huvudsyftet med en server. =)

#7 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 28 April 2012 - 17:31

Bara för att förtydliga lite här då.... LMS kör jag på min HTPC med Win 7, det är på den det inte går att köra LMS utan att stänga av UAC; och inte heller som tjänst.

Provade nu att att lägga in LMS på min server som kör WHS 2011 64 bitars och på den fungerar allt som det ska även med UAC på. Det är möjligt att jag borde köra den som server för musik också, men jag har sett vissa fördelar med att köra på HTPC:n som står nere i vardagsrummet.

De tjänster som inte vill fungera på min server har med säkerhetskopiering att göra. Problemen med detta har jag beskrivit på ett annat forum, där det redan fanns en passande tråd.