Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Copyright

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1100 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 02 May 2012 - 15:55

Om jag köper en cd med musik, vad får jag då göra med den enligt lagen? Finns det definierat någonstans på ett förståeligt vis?

Frågan uppkommer pga att jag gjorde ett videoklipp med egentagen video och foto, och lade in en låt som bakgrundsmusik. Skivan har jag köpt. Sedan publicerade jag denna video till enbart mina vänner på Facebook, men den togs bort direkt på grund av att jag inte har copyright till låten.

Någon som vet vad som gäller i svensk lag om detta? Får jag inte använda en köpt låt på detta sätt?

#2 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8282 posts

» Har 20 bilder i mitt galleri

Posted 02 May 2012 - 15:59

Kortfattat nej.

Även om du egentligen inte har nåt direkt uppsåt med det så bryter mot deras upphovsrätt. Lättare att tänka om det skulle vara ok att lägga upp bara låten eller delar av låten direkt på nätet. Att du använder den i en egen film gör ingen skillnad.

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1100 posts

Posted 02 May 2012 - 16:55

Trist.
Läge att sälja ev. youtube-aktier då...

#4 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1186 posts

» Har 6 bilder i mitt galleri

Posted 03 May 2012 - 04:44

Det där verkar vara en oklar djungel, eller snarare: djungeln är glasklar, men hur reglerna appliceras är oklart och godtyckligt.

När jag gjort klar min första version av vardagsrumsbion så gjorde jag en, i alla fall vad jag tyckte ;), kort rolig film av hur jag upplevde att gå från gamla goa bettan, 42" Pioneer TV, till 110" Stewartbeklädd, projectiondesign-alstrad, bildporr och använde då en kort snutt av Star Trek.

Tanken var att lägga upp den här, så jag laddade upp den till youtube, inklusive meddelande om copyright, men icke sa nicke - fick meddelande om att jag inte ägde rättigheterna - d'oh, jag hade ju redan skrivit det och samtidigt finns det hundratals liknande klipp som tydligen är helt ok.

Försökte förgäves att få ett svar från de som angivits som ägare till materialet - inga svar.
Kontaktade några som hade sina liknande klipp uppe, de hade också angivit copyrightinformation, någon enstaka hade frågat om lov först, men det hade inte majoriteten gjort. Ytterligare några hade spegelvänt bilden för att komma runt bildigenkänningsalgoritmen.

Trist var det i alla fall... :(

Edited by Wolfy, 03 May 2012 - 04:46.

#5 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 posts

» Har 14 bilder i mitt galleri

Posted 03 May 2012 - 06:31

Man får göra kopior till sig själv och sprida till ett fåtal vänner enligt lagboken.

Man får inte ändra materialet eller göra det kommersiellt, t ex sampla och bedriva affärsverksamhet.
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#6 danielcohara

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 1 posts

Posted 15 August 2012 - 19:54

Årets Sweden Rock blev en stor framgång för alla inblandade - alla ... av de konstnärer som skrev musik som spelas under fyra dagars festival. ... tillåta så att de kan hålla festivalen utan att bryta