Ett tillägg till mitt inlägg är att när du kör multiswitchen så behöver du inte dra separat för sattelit och boxer från den utan den skickar allt via samma till uittaget. Därifrån drar du som vanligt 1(eller 2 coax för satteliten) samt 1 för boxerkanalerna.
TV via fiber eller Satellit, erfarenheter?
Started by svartpippi, May 07 2012 16:22
18 replies to this topic
Posted 09 May 2012 - 12:49
Posted 09 May 2012 - 13:09
Läste på lite om multiswitchar och det blir helt klart en sådan, mycket flexiblare och mindre mängd kablar att dra.
Sen ett uttag med dubbla SAT-uttag i det rummet med PVR'n och enkla SAT-uttag i de andra rummen, kanske ska försöka dra kablar för vanliga IP-nätverket oxå.
Undras om det får plats med 2st micocoax och 1st Cat5e TP kabel i ett 16mm vp-rör eller kanske måste upp till 20mm?
Sen ett uttag med dubbla SAT-uttag i det rummet med PVR'n och enkla SAT-uttag i de andra rummen, kanske ska försöka dra kablar för vanliga IP-nätverket oxå.
Undras om det får plats med 2st micocoax och 1st Cat5e TP kabel i ett 16mm vp-rör eller kanske måste upp till 20mm?
Bilder på mitt avslutade projekt: Biograf Gråzonen
Citat av mig "Är närmare slutet än början på bygget"
Senast uppdaterad 2008-10-31
Posted 09 May 2012 - 13:55
Om inte röret har dragits så rekommenderar jag att du väljer 20mm. För du vet aldrig vad som händer i framtiden.Läste på lite om multiswitchar och det blir helt klart en sådan, mycket flexiblare och mindre mängd kablar att dra.
Posted 09 May 2012 - 14:09
Inget är beställt eller draget, bara IP-nätverksgrejerna inköpt (förutom uttag och patchpanel).
Försöker lösa upptänkliga problem innan inköp och oftast blir det billigare i längden och går snabbare vid inkoppling.
Försöker lösa upptänkliga problem innan inköp och oftast blir det billigare i längden och går snabbare vid inkoppling.
Bilder på mitt avslutade projekt: Biograf Gråzonen