Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Beslutsångest?! Högtalaruppdatering.

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 PerrE

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 16 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 16 May 2012 - 17:04

Jag är på väg att uppdatera mina högtalare (till att börja med). Frontar och center-högtalare.
Mitt rum är på ca 22,5 kvm.
Just nu har jag MA silver rs6 men är sugen på något mer högupplöst.
Jag sneglar lite(mycket) på Audio Physics.
Jag har haft hem Scorpio 25 och Tempo 25 och då lät ju Scorpion bäst.
Tänkte kompletera med Hegel förstärkare senare för tvåkanals. Har just nu en Denon flerkanals.
Nu var jag (tyvär) på HiFi-mässan och hörde då Amphion Argon 7L.
Den lät ju inte så illa heller. :wacko: Dooh!! Men den går ju inte att köpa ännu vad jag sett.
Och inte någon center till den heller ännu. Men det finns det ju till AP.

Är det någon som har förslag på någon liknande högtalare som jag borde lyssna på?
Och krångla till det ännu mer med ännu mer beslutsångest.
/PerrE

#2 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2409 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 16 May 2012 - 17:29

System Audio är en av mina favoriter när det kommer till vanliga högtalare.

Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#3 radiuz

Einsamkeit

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1552 posts

» Har 10 bilder i mitt galleri

Posted 16 May 2012 - 21:20

Har bara lyssnat till Tempo 25 och den imponerade stort! Annars ett tips är ju Magnepan om du gillar riktigt välupplöst med sinnessjuk neutralitet, kanske lite klen i lägre basen men inget jag stör mig på då allt annat är bara så transparent det kan bli.

Meridian DSP7000, Meridian G91
Chord PowerChord, Chord Signature Digital
Base Technology 3.0,
Shunyata Hydra 6

Rega P3-24, Rega TT-PSU
Panasonic 65" VT30 , Philips 58" PFL9955

Jobbar på Media Markt

#4 crion

100% DIGITAL

• Members
  • 2296 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 16 May 2012 - 21:28

Plocka upp Darklords Audio Physics Avanti plus tillhörande center i säljes sektionen här på component nu!

#5 PerrE

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 16 posts

Posted 16 May 2012 - 21:51

Jag har lyssnat på Magnepan, storleken passar dock inte så bra i rummet tillsammans med bredden på filmduken.
Basen skule jag kunna lösa med subben. Men nej, det blir för stort.

Japp, jag har sett att Darklord har Avanti + center till salu. Men redan Scorpio 25 såg stora ut hemma. I och för sig så är väl Scorpio och Avanti lika höga men Avantin bredare och djupare. Synd att jag inte har lite större rum :(.

#6 crion

100% DIGITAL

• Members
  • 2296 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 17 May 2012 - 11:46

På 22,5 kvm får du väl in dem? Det är ju inga jättehögtalare. Kolla med lite wellpapp hur mycket plats de tar upp i rummet egentligen. Man vänjer sig fort med lite större högtalare.

#7 Hifi_Perka

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 121 posts

Posted 23 May 2012 - 23:23

Hej!

Mina förra Sonus Faber Cremona M står på Balance bild och ljud i JKPG. Jag är inte ägare till dom längre så det är inte jag som sätter priset men senast jag pratade med han som äger butiken så pratade han om ett pris runt 40k. Jag köpte dom nya på Balance i juni 2011. Träslaget är äkta lönn som är lackat med en miljö-vänlig lack. Även mina förra Audio Physic Scorpio 2 finns där till salu för ett pris som jag tror hamnar runt 20k eller strax under det. Åk till butiken och lägg ett bud annars. Det hade jag gjort :D Du kan se dessa högtalare i mitt galleri :)

Mvh

#8 Darklord

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 401 posts

» Har 15 bilder i mitt galleri

Posted 24 May 2012 - 09:17

Vill du ha bra upplösning och stor 3d ljudbild så är det Virgo eller Avanti som gäller. Scorpio är en mycket bra högtalare men inte så korrekt utan mer stampatakten och en överdriven bas samt saknar upplösning i mellanregister. Så lyssna på dessa 2 innan du köper någon av de billigare modellerna. De är grymma med Hegel eller annan bra effekt, även rör fungerar utmärkt dock lite mer värme och inte lika analytiskt.

kan även rekomendera att titta på hifimagasinet, det ligger några audio physic ute där. :)
Darklord

Ägare av Extreme Solutions

#9 YYZ

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 22 posts

» Har 1 bild i mitt galleri

Posted 25 May 2012 - 06:53

Jag skulle nog välja Audio Physic med att de är så allround. Jag kör mina Scorpio ihop med Moon, som också driver Scorpio i surroundsystemet, och de presterar med ponus och deras karakteristiska tydlighet,och bas finns det så det räcker. I lyssning 2-kanals och för att ytterligare lyfta fram mellanregistret rekommenderas att ljudkällor har möjlighet till att köra balanserat. Ett klart lyft hos mig i alla fall. Försök matcha med ett förstärkeri som kan hålla baselementen i ett litet järngrepp med att kunna få en snärtig, härligt markerad bas. Du kommer inte ångra dig vid val Audio Physic. Mycket ljud för pengarna :-)

#10 PerrE

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 16 posts

Posted 25 May 2012 - 16:17

Hmmm...när jag hade hemma Tempo25 och Scorpio25 så hördes det betydligt mer detaljer i musken än med mina MA silver RS6
och jag gillade Scorpions fylligare ljud bäst.
Som halvdöv slöjdlärare så kanske det är stampatakten högtalare jag ska ha? Ska kanske damma av mina gamla CervinVega CH504R, så kan grannarna stampa takten de också. :ph34r:
Nå ja, jag får ta mig tid och lyssna på Virgo 25'orna och höra om de är 30 000:- bättre än Scorpion.
Jag kommer nog inte att byta högtalare lika ofta som Hifi_Perra :D , så det är kanske lika bra att lägga på lite extra direkt.
Tyvär har jag lite långt till Jönköping för att droppa in och lägga ett bud på dina gamla (Hifi_Perra's alltså). Men jag kanske passerar på semestern?
/PerrE (Lofi_Perra) :lol:

Synd att jag missade Darklords Avanti :(
Men nu kan jag köpa ett par i Valnöt i stället :)

#11 YYZ

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 22 posts

Posted 07 September 2012 - 19:44

PerrE, ifall det nu blev något, vad blev det?

#12 PerrE

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 16 posts

Posted 08 September 2012 - 05:38

Nej, jag har inte blivit med nya högtalare ännu.
En badrumsrenovering har kommit imellan.
Jag får ta nya tag i höst. Se om jag kan hitta och lyssna på Virgo25 någonstans.

#13 YYZ

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 22 posts

Posted 08 September 2012 - 10:04

Hallå
Esoterisk Hifi i Uppsala har till 65000kr: http://bit.ly/UztIIt
Ljudupplevelser har också: http://bit.ly/Ovagcu

Nu har modell Virgo 25 Plus kommit: http://bit.ly/OhgtwT

#14 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 587 posts

Posted 08 September 2012 - 21:05

Jag har blivid imponerad av högtalare 3 ggr i mitt liv. Den ena gången var ett par stora Martin logan. De andra två var Ino högtalare bla i28 och profY-4. Efter detta vill jag kalla det för tjänstefel att inte testa några av dessa.

Jag kom att lyssna på mitt första ino system av en slump när jag skulle kolla in at-dukar. Det var i ett helt öhman ritat rum och jag föll som en fura. Fick allt jag lyssnat på att låta leksak utom ML då.

Stereoperspektrivet var makalöst bergfast och utmejslat, basen så fast, distfri och djup att det var sjukt. Jag sa när jag åkte därifrån att så här bra behöver ingen ha. Fast nu vill jag byta mina s1.4 och ha det ungefär så bra. När jag köpte mina S1.4 så var det högtalaren för livet och de har tjänat mig bra i 8 år nu men jag ångrar att jag inte förstod INO då.

Så ut och lyssna om du vågar. Både ML och Ino kan bli dyyyyrt.
Allt har sin tid