där kan man faktiskt diskutera sina egna intryck utan att nån faktisktnisse klövar in och ska försöka tala om för en hur fruktansvärt fel man har
Nu tycker jag att du har fruktansvärt fel och
![]()
Ljudskillnader mellan förstärkare?
Posted 30 May 2012 - 20:21
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering
Posted 30 May 2012 - 21:19
Edited by shifts, 30 May 2012 - 21:24.
Posted 31 May 2012 - 09:31
Jag vet ett forum där sådana här diskussioner ALDRIG tar stopp
Äsch, hoppades på lite mer diskussion och mothugg på min surinlägg, men det kom inte. Tråden hade kanske gjort sitt. Det är ju ett ämne som ältats åter och åter på flera forum innan, så det är väl inte så konstigt om det tar stopp.![]()
Har ingen aning vad du menar? Faktiskt har jag inte det
Posted 31 May 2012 - 09:45
För tio år sedan hade jag inte känt skillnaden mellan ett 50 kr och 500 kr vin, men jag kunde känna skillnaden i smak på cola på burk och flaska.
När jag började med hifi hörde jag skillnad på olika högtalare men tyckte skillnaden på förstärkare var betydligt mindre. Och jag tycker fortfarande att skillnaden är mindre när jag byter förstärkare än när jag switchar högtalare.
Men jag tycker dock att förstärkaren är viktigare än högtalarna för "slutljudet".
Min nästa förstärkare kommer kosta mer än mina högtalare, betydligt mer. Varför? Jo för att jag tycker helheten blir bättre då.
Jag tror det hela handlar om referenspunkter och erfarenhet. Jag lyssnar på ett helt annat sätt idag än för fem år sedan. Jag har andra referenspunkter och är van att lyssna efter andra saker. Just my two cents.
Men ett av mina favorittest som jag tycker kan appliceras till ändamålet.
Ta fram din svängigaste platta. Den där du inte kan sitta still när du lyssnar på.
Vilken förstärkare (eller komponent som helst) får dig att vilja dansa/headbanga/stampa mest?
Den komponenten ska man ta!
Dock är det oftast den dyrare i mitt fall...
Posted 31 May 2012 - 11:41
där kan man faktiskt diskutera sina egna intryck utan att nån faktisktnisse klövar in och ska försöka tala om för en hur fruktansvärt fel man har
Nu tycker jag att du har fruktansvärt fel och
![]()
Hah
|Epson TW-5500|Grandview Cyber Tab-tension 92"|Oppo BDP-93EU|
//Alexander//
Posted 03 June 2012 - 09:04
När jag lyssnade mig fram till vilken integrerad förstärkare jag skulle ha, så hade jag egentligen på förhand spetsat in mig på att Musical Fidelity M6i var perfekt för mig. Bra tester, snygg och med rätt features. Men när den kom hem så uppstod ingen kärlek. Så jag testade med Moon 3.3, Bladelius Tyr och storebrorsan: MF M6 500i. Om nu tesen att "dyrast låter bäst" är riktig så hade ju utgången varit klar. För biffigare maskin än MF finns knappast i den integrerade världen. 44 900 kronor och 500 W per kanal! Men ingen av ovanstående maskiner fick vara kvar. Det var helt enkelt så att gåshuden uteblev.
Vad jag vill säga med detta är att det finns en faktor här som svår att definiera. En X faktor som infinner sig om förutsättningarna är de rätta.
För att illustrera vad jag menar så låt oss ta MF M6i. Den kanske hade varit perfekt om jag hade haft ett annat rum, spelat en annan typ av musik och om mina högtalare var av en annan sort eller bara stod placerade på ett annat ställe.
Så egentligen borde man koppla in en komponent (stärkare) och sedan flytta runt högtalare och tweeka med kablar för att hitta den optimala uppsättningen och känna hur det låter. Men det skulle krävas ett antal identiska rum så att man snabbt kan gå från A till B osv.
Audio Research DSi 200, Usher Dancer Mini 1 Be, Usher BE-616 center, Audiovector KXX surround, 2 st Velodyne DD10, Oppo 105 EU, Pioneer LX 75, LG 55 850N, JVC DLA X30, Euroscreen Linea Tab Tention 117 tum 16:9 React 2.1, Nordost Vishnu, Nordost Heimdall XLR.
Posted 03 June 2012 - 12:25
Precis som bigblue nämner så är det bara att hålla med om att det finns många parametrar att ta hänsyn till, och det är just en utmaning att hitta det som passar dig bäst till högtalarna du har idag, och andra givna förutsättningar, såsom t.ex ej dedikerat lyssningsrum, mer begränsad budget, familjen vill ha surround :-), etc. Vad var det avgörande att du bigblue valde DSi 200? Håller med om test högtalarkabel, då jag upplevde exakt samma sak. Så att satsa på något dyrare har jag lagt på hyllan.
Posted 03 June 2012 - 15:47
Det jag föll för var storleken i ljudbilden som fyllde rummet på ett sätt som inte de andra lyckades med. Det var både djup, bredd och höjd. Sedan spelade den på ett organiskt sätt som gav ett härligt liv åt både akustiska instrument och röster.
Eftersom jag ofta lyssnar på kvinnliga sing/songwriters som Joss Stone, India Arie, Melody Gardot, Norah Jones så var denna matchningen perfekt för mig. Nackdelar? Det skulle vara att den möjligtvis inte upplevs så "på", "up in your face", som några kanske föredrar. Då rekommenderar jag Musical Fidelity eller Krell. Men som sagt för mig och den musik jag finlyssnar till så var det aldrig någon tvekan. Och när man känner så - då är det dags att hala fram plånboken...
Edited by bigblue, 03 June 2012 - 15:52.
Audio Research DSi 200, Usher Dancer Mini 1 Be, Usher BE-616 center, Audiovector KXX surround, 2 st Velodyne DD10, Oppo 105 EU, Pioneer LX 75, LG 55 850N, JVC DLA X30, Euroscreen Linea Tab Tention 117 tum 16:9 React 2.1, Nordost Vishnu, Nordost Heimdall XLR.
Posted 05 June 2012 - 12:51
Lite att jag saknar den, däremot är nuvarande setup mer "on your face" vilket passar mig bättre.
Meridian DSP7000, Meridian G91
Chord PowerChord, Chord Signature Digital
Base Technology 3.0, Shunyata Hydra 6
Rega P3-24, Rega TT-PSU
Panasonic 65" VT30 , Philips 58" PFL9955
Jobbar på Media Markt