Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Oppo borde väl släppa nytt?

• Please log in to reply
39 replies to this topic

#31 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1186 posts

» Har 6 bilder i mitt galleri

Posted 28 September 2012 - 19:19

Så hela mediaspelarbiten faller kraftigt, och är den bättre än 93-95 bildmässigt, njeee...

Hur blir man bättre än korrekt...? ;)

#32 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1968 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 28 September 2012 - 20:23

Ju bätttre tekniken blir överlag i audiovärlden, desto mer lika låter förmodligen allt. Det är ju knappast svårt för ett seriöst företag att konstruera något som både låter och mäter neutralt längre. Vill man då differentiera sig ljudmässigt, så måste man ju hitta på något. Nuforce har säkert sin teknik på hur de skall få till ett sound de och uppenbarligen många recensenter gillar. Att de micklar med signalen visar ju mätningarna tydligt.
http://www.hometheat...-the-bench.html

Om det blir bättre eller sämre är ju upp till användaren att avgöra.

Edited by Allramified, 28 September 2012 - 20:25.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#33 shifts

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 109 posts

» Har 4 bilder i mitt galleri

Posted 28 September 2012 - 20:28

NiklasF och Allramified: Där har vi det. Jag (andra kan värdera annorlunda) blir inte ens intresserad av provlyssning, när redan mätningar så tydligt visar på brister. Därför hoppas jag verkligen att det inteär en riktning Oppo tar. Om Nuforce väljer att modda finns åtminstone alternativet för alla att välja mellan de två.

#34 ville_vonka

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 234 posts

Posted 28 September 2012 - 20:53

Nuforce brukar fixa de analoga utgångarna på Oppo-maskinerna så jag tror ni kan vara lugn även i framtiden, då spelarna även har minst 2st HDMI UT vilka Nuforce inte pillat på (iaf var det så på 93 NE).

Edited by ville_vonka, 28 September 2012 - 22:59.

#35 bigblue

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 429 posts

» Har 15 bilder i mitt galleri

Posted 28 September 2012 - 22:46

Om man tycker att den låter bra, spelar det väl ingen roll hur kurvan ser ut i någon mätning. Eller?

Audio Research DSi 200, Usher Dancer Mini 1 Be, Usher BE-616 center, Audiovector KXX surround, 2 st Velodyne DD10, Oppo 105 EU, Pioneer LX 75, LG 55 850N, JVC DLA X30, Euroscreen Linea Tab Tention 117 tum 16:9 React 2.1, Nordost Vishnu, Nordost Heimdall XLR.

#36 ville_vonka

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 234 posts

Posted 28 September 2012 - 23:18

Jag har själv en Nuforce och den låter inte alls så tokigt som flera påstår pga vad mätningarna visar (enkelt att jämföra ljudet mellan hdmi och de analoga utgångarna, visst finns det en liten skillnad i ljudkaraktär men sååå stor är skillnaden inte).

#37 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2409 posts

» Har 16 bilder i mitt galleri

Posted 29 September 2012 - 06:42

Om man tycker att den låter bra, spelar det väl ingen roll hur kurvan ser ut i någon mätning. Eller?

Tyvärr så är detta inget annat än total katastrof!

Posted Image
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#38 shifts

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 109 posts

» Har 4 bilder i mitt galleri

Posted 29 September 2012 - 08:53

Nuforce brukar fixa de analoga utgångarna på Oppo-maskinerna så jag tror ni kan vara lugn även i framtiden, då spelarna även har minst 2st HDMI UT vilka Nuforce inte pillat på (iaf var det så på 93 NE).

Aah, bra info där! Min reaktion kan ju mycket väl vara storm i ett vattenglas, men det är ändå synd om det stämmer.

bigblue: Nej, inte för mig. Andra får värdera som de vill, men jag är mest intresserad av apparater som inte lägger egen signatur på materialet. Inte så mycket i alla fall. Dumt att göra något mindre perfekt än det kan vara.

Edited by shifts, 29 September 2012 - 13:54.

#39 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10052 posts

» Har 13 bilder i mitt galleri

Posted 29 September 2012 - 14:45

Tyvärr så är detta inget annat än total katastrof!

Posted Image

Jag undrar mer över vad som mättes, och hur - har själv mätt på flera olika spelare, och det är inte alldeles självklart att man mäter "rätt" - om spelaren har aktiverad delning (som det t ex ser ut), eller massor av andra saker :)

Sedan är det ju alltid intressant huruvida man lyssnar på sinus, brus eller musik ;)

Men som korrekt uppmätt svep är kurvan inte alls bra, det ifrågasätter nog ingen :)

Med vänlig hälsning,

Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#40 bigblue

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 429 posts

» Har 15 bilder i mitt galleri

Posted 13 November 2012 - 07:53

Nu finns 105:an redo för leverans - i alla fall om man har meddelat sitt intresse för detta till Oppo :-).

Audio Research DSi 200, Usher Dancer Mini 1 Be, Usher BE-616 center, Audiovector KXX surround, 2 st Velodyne DD10, Oppo 105 EU, Pioneer LX 75, LG 55 850N, JVC DLA X30, Euroscreen Linea Tab Tention 117 tum 16:9 React 2.1, Nordost Vishnu, Nordost Heimdall XLR.