Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Ny anläggning, vilken förstärkare?

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 wobert

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 11 Inlägg:

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 May 2012 - 07:17

Hallå där.

Jag är i full färd med att stuva om lite hemma. Mitt stora 5.1 system med tillhörande Pioneer SC-LX 72 ska förpassas ner till det blivande biorummet i källaren. Då börjar ju det roliga jobbet att införskaffa nya grejer till vardagsrummet.

Det jag främst kommer att använda grejerna till är musikuppspelning (mestadels elektronisk såsom house och trance) och för att sköta tv-ljudet.

Jag har fastnat för följande högtalare men inget är hugget i sten.

http://www.prisjakt....t.php?p=1011007

Nu är ju frågan vad jag ska ha för förstärkare till dem. Övrig kringutrustning kommer att bestå av en Apple tv2 som ska sköta om all uppspelning inklusive tv.

Samtidigt har jag påbörjat bygget av ett sonos-system i huset så jag vill gärna få in även vardagsrummet i sonosnätverket. Vad tror ni om Sonos Connect:AMP? Klarar den av att driva högtalarna med ett bra resultat?

Sen kommer en följdfråga, hur kopplar jag i så fall ihop sonosen med ATV2? Den sistnämnda har enbart optisk utgång och sonosen har analoga ingångar.

En annan stärkare jag kikat på är:

http://www.prisjakt....kt.php?p=935064

Huvudsaken är att det blir ett så litet system som möjligt.
Wife Acceptance Factorn måste vara hög :-) .

Med tiden kommer jag också att komplettera med en sub, kanske:

http://www.prisjakt....kt.php?p=895582

Kom med hur mycket förslag på andra produkter ni vill, huvudsaken är att systemet blir litet och att högtalarna är vita. Sen vill jag gärna hålla mig inom 5-6000:- för stärkare och högtalare. Det är även möjligt att jag bygger ut det till ett surroundsystem i framtiden men inte till en början.

#2 YYZ

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 22 Inlägg:

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 29 May 2012 - 20:29

Hallå
Vita högtalare. Kika här: http://www.ljudmakar...e_id=118&menu=2

#3 wobert

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 11 Inlägg:

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 30 May 2012 - 06:59

Hallå
Vita högtalare. Kika här: http://www.ljudmakar...e_id=118&menu=2

De såg inte så tokiga ut, men det var inte lätt att hitta så mycket information om dem, tyvärr är det lite långt att åka och provlyssna i Stockholm.

Jag var en sväng igår och provlyssnade på Lefflers och Hifiklubben i Linköping. Lefflers hade tyvärr inte några högtalare i min prisklass hemma, Jag frågade efter högtalare i prisklassen 2-5000:- men säljaren envisades med att dema högtalare som kostade 10-15000:-. Han hade ett par som låg precis över min budget men som lät riktigt bra och det var Monitor Audio RX1, de kostade dock närmre 6000:- i vitt.

På Hifiklubben lyssnade jag på Dali Zensor 1 och Dali Concept 1, både med Sonos Connect:AMP och NAD C316BEE.

Zenzor 1 överraskade måste jag säga, riktigt trevligt ljud. Däremot har jag gjort klart att jag inte vill använda Sonosen som förstärkare, det blev ett helt annat ljud när NAD:en kopplades in, mycket mer öppet och detaljerna kom fram i musiken.

Concept 1 gillade jag inte nämnvärt faktiskt.

Jag tror att det lutar åt Boston A25 efter vad jag har läst mig till, karaktären verkar vara åt det hållet jag vill ha den.

Däremot står jag och velar med valet av förstärkare än.

Har försökt läsa allt jag hittar i ämnet och flera gånger har jag stött på ett påstående som säkert är känsligt i förstärkarvärlden. Många påstår att en surroundreceiver i 3-4000:- klassen allt som oftast spöar en renodlad digital tvåkanalare på grund av att det sitter ofta riktigt bra dac:ar i surroundreceivers. Anledningen skulle vara att de tillverkas i så pass stor skala och därmed får de ner priset på dem och kan trycka in väldigt bra komponenter trots det låga priset.

Vad tror ni om det påståendet. Och vilka lite billigare surroundreceivers har bra dac:ar?

Här är det ursprungliga inlägget från ett forum:

"En del hemmabioreceivers låter väldigt bra- tex denons 05,06,07 och 08 serie av receivrar. Även harman kardon har goda återgivare. Det finns fler.

Kortfattat kan man säga att många hemmabioreceivrar har en nätdel som passar alldeles utmärkt vid 2-kanalsåtergivning, eftersom de också skall orka dra 7 kanaler vid biovisning. Du får mera elektronik för pengarna då du köper en storserie-tillverkad receiver istället för en lågseries 2-kanalare. Ibland, men inte alltid, är ljudet dessutom medvetet färgat i 2-kanalaren, medans receivern oftast är tillverkad efter "a straight wire with a gain".
Tror du mig inte- så fortsätt läs på detta forum, låna hem grejor och lyssna själv.

De inbyggda DA-omvandlarna i moderna hemmabioreceivers är ofta väldigt bra, så var tex fallet vid den undersökning vi gjorde med denons receiver avr 1507 ( 2495:- ) där vi jämförde den, med för och slutsteget linn 5103/5125 ( 90000:- ) och lyssnade blint. Här gick den billiga receivern vinnande ur testen. Resultatet blev 8-2. Klart hörbar skillnad, alltså.

Att läsa hifipress ger tyvärr ingen somhelst vägledning. De tjänar sina pengar genom annonsörer- och kan därför sällan berätta vad de egentligen tycker om en testad produkt. En flitig annonsör får aldrig sina produkter sågade.*

På dina andra frågor kan jag säga: - det blir oftast bättre ljud om du låter din moderna hemmabioreceiver koda digitaltv ljud-signalen. Bättre än att köra en dvd eller blurayspelare analogt in i en 2-kanalare. Men undantag finns förstås.
Prova !

* Förövrigt finns många trådar i detta forum som tar itu med den felaktiga åsikten om att flerkanalsreceivrar alltid, per automatik, låter sämre än sina 2-kanalssyskon. Verkligheten visar att det ofta är tvärtom."

Detta inlägg har redigerats av wobert: 30 May 2012 - 07:01