Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Panasonic PT-AE3000 VS 2012

• Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1686 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 04 June 2012 - 13:06

Sitter alltså idag med en Panasonic 3000 som jag kör mot en Firehawk G1. Ska försöka få ut lite bilder på rummet till medlemssidan ikväll.

Börjar vara sugen på att byta, skulle vilja ha bättre svärta och mer ljus, gärna bättre skärpa oxå och lägre ljudnivå, ungefär den prioritering på dom olika punkterna oxå. Sen vill jag oxå kunna sätta den i samma takfäste på samma plats i rummet. Vilket innebär ca 5 m kastavstånd till 90 tums bild samt att projektorn kan sitta monterad ca 50cm ovanför bildens överkant, som den gör idag. Utan att behöva vinkla ner den och använda keystone korrigering alltså.
Ang skärpan så är ju då oxå frågan, går det få ut bättre skärpa ur en Firehawk G1 än vad AE3000 ger ?

Det stora problemet är egentligen att det inte är läge att slänga ut några pengar alls på en projektor just nu. Men en del ska väl gå att vaska fram i alla fall, jag får förhoppningsvis en liten slant för min Panna oxå.

Min förhoppning hade varit att utvecklingen gått såpass mycket framåt sen AE3000 släpptes att jag kan få det jag söker bland ganska billiga modeller idag, gärna under 15000:-. Så frågan är... kan jag det?

Två modeller av idag som annars borde klara mina krav är väl Panna 5000 samt Epson 9000, men som sagt, blir lite tufft att ro i land ekonomiskt.

Sen måste jag bara säga direkt att givetvis är det bästa så klart att bege sig ut bland butiker och kolla själv men nu är det ju inte så enkelt. Ingen butik i närheten kan dema med Firehawk och då blir ju demon i sig ganska ointressant då det blir svårt att dra några slutsatser. Så jag vänder mig alltså till er som har erfarenhet av Panasonic PT-AE3000 och dagens modeller.

#2 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

Posted 04 June 2012 - 15:34

Ifall du klarar dig utan 3D kan du ta en titt på begagnade TW5500 också vilket är en projektor jag rankar högre än AE5000 i fråga om bildkvalitet. Ett sätt att hålla en tajtare budget. TW9000 är betydligt ljusstarkare vilket din FH-duk mår bättre av. Den är också mer bullrig, men inte direkt bullrigare än den du redan har.

Bättre skärpa... Är inte insatt i hur stor skillnad det är på G1 och G3 men skulle säga att du behöver ta en titt på en annan duk för att dra fördelar av en skarpare optik. Tycker inte någon modern högkontrastduk håller måttet gentemot en Studiotek eller solidpix - eller för den delen en spänd Grandview - och därmed tar den potentiella skärpan ett tydligt kliv bakåt.

En projektor som också kvalar in på kraven och har såväl ljusstyrka som tysthet samt den bästa skärpan i sin prisklass är JVC X30. Då behöver du ett nytt takfäste och en liten hint är väl att det vore fel strategi att låta takfästet styra valet av projektor. :)
Står bakom www.d65.se

#3 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • 1686 posts

Posted 04 June 2012 - 22:24

Ja 3D klara jag mig utan, begat är helt klart ett alternativ. Tack för tipset!

Att byta duk i det rum som används nu är inte ett alternativ. En vit duk skulle inte fungera lika bra som Firehawk. Så då lever jag hellre med lite sämre skärpa. Då är s.a.s det sista i skärpa vid val av ny projektor en ickefråga då det inte kommer till sin rätt med min "gammelduk". :)

Ang takfäste så var jag kanske otydlig. Det handlar verkligen inte om att jag inte vill byta takfäste, jag skulle t.o.m bara behöva byta ut stången till själva projektorn till en längre, kostnad 2-300:-. Det handlar om placeringen av projektorn. Den hänger framför ett fönster och duken sitter riktigt lågt p.g.a snedtak. Om jag sänker ner projjen kommer den hänga ner framför fönstret och det vill jag inte av flera anledningar.

Har du någon aning om hur sub 15K projektorer av idag står sig om AE3000 ?

#4 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

Posted 04 June 2012 - 23:22

Har du någon aning om hur sub 15K projektorer av idag står sig om AE3000 ?

Ja, de är olika. :) Men ingen lär kunna ersätta din AE3000 med de krav du ställer. Du kan i den prisklassen ofta hitta en projj som är bättre på ett par punkter (typiskt ljusstyrka och 3D) jämfört AE3000, men då är den projjen samtidigt sämre på andra och desto fler punkter där den vanligaste nackdelen är att du inte får den lens shift du behöver.
Står bakom www.d65.se

#5 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 510 posts

Posted 05 June 2012 - 05:22

En begad Sony HW15/HW20 då? Borde kanske kunna vara ett alternativ? För ljussvag kanske?

#6 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • 1686 posts

Posted 05 June 2012 - 07:13

Sonyn och även JVC faller på placeringen, väldigt synd då speciellt JVC X30 annars hade varit mitt första val om jag hade haft råd, utan att ha sett den irl då.
Och tro mig, jag har måttat, mätt och spekulerat i om jag inte skulle kunna låta projektorn hänga längre ner men jag kommer till samma slutsats hela tiden.

Edited by Kero, 05 June 2012 - 07:14.

#7 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 posts

» Har 14 bilder i mitt galleri

Posted 05 June 2012 - 07:20

HW20 kan också begagnad bli ett stort lyft. Borde nu ligga under 15 000 idag. Den hade jämnt skägg med AE4000 men tycker jag vann på skärpa, färgkorrekt, tysthet och design. Ett plus var väl MI som inte HW har.
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#8 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

Posted 05 June 2012 - 10:11

HW-modellerna brukar i mitt tycke visa upp för stor variation i den optiska kvaliteten. Hittar man ett skarpt exemplar är de absolut intressanta.
Står bakom www.d65.se

#9 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 816 posts

Posted 05 June 2012 - 11:46

Citerar trådskaparen: Vilket innebär ca 5 m kastavstånd till 90 tums bild samt att projektorn kan sitta monterad ca 50cm ovanför bildens överkant, som den gör idag. Utan att behöva vinkla ner den och använda keystone korrigering alltså.

Inte mycket som klarar det, och Sony är definitivt inget alternativ. Panasonic, Epson och JVC är nog de som är närmst men då över budget, tyvärr.

MVH
Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#10 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • 1686 posts

Posted 05 June 2012 - 13:03

Vid närmare eftertanke så var jag ju faktiskt hos Hemmabiocenter där kring 2008-09 nån gång och fick demat bl.a Sony HW10, Panna 3000 samt Epson TW5000.
Vid den demon gav Sonyn sämst bild och Epson bäst. Valet föll sen på Panasonicen för att jag hade planer ( som inte blev av ) på att köra en 2.35 duk och använda linsminnet plus att jag hittade ett demo ex till bra pris.

Sony HW modellerna går bort p.g.a placeringen och den demon på HW10 som inte alls imponerade på mig, en ny HW30 skulle ju dock ändå såklart säkert ge ett stort lyft bildmässigt.

Efter att ha forskat lite mer så verkar det egentligen bara vara Panasonic AE5000 och Epson TW9000 som kan klara mina krav. Så det är väl bara och försöka trolla med knäna och lyckas spara ihop till någon av dom, eller varför inte skippa porten till garaget vi ska bygga i sommar, bra idé! ;)

Ska hålla koll på begat marknaden, någon gammal värsting kan ju oxå fungera. En del DLP brukar ju kunna skjuta bilden med rätt rejäl offset och kanske möjliggöra den placeringen jag önskar.

#11 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 posts

» Har 14 bilder i mitt galleri

Posted 05 June 2012 - 14:10

Citerar trådskaparen: Vilket innebär ca 5 m kastavstånd till 90 tums bild samt att projektorn kan sitta monterad ca 50cm ovanför bildens överkant, som den gör idag. Utan att behöva vinkla ner den och använda keystone korrigering alltså.

Inte mycket som klarar det, och Sony är definitivt inget alternativ. Panasonic, Epson och JVC är nog de som är närmst men då över budget, tyvärr.

MVH
Marcus

Om man har ett Chief kan man köpa till en förlängarcylinder så den hamnar rakt framför med noll grader elevationsvinkel.
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#12 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 816 posts

Posted 05 June 2012 - 15:32

MVH
Marcus

Om man har ett Chief kan man köpa till en förlängarcylinder så den hamnar rakt framför med noll grader elevationsvinkel.

Jo, självklart finns det längre stativ som gör att man kan ha tex en Sony. Men om det hade varit ett alternativ så hade han nog inte utryckt sig som han gjorde på sin inledande beskrivning.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#13 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • 1686 posts

Posted 05 June 2012 - 16:59

Har suttit och läst lite... det är ju en JVC X30 man skulle vilja ha !
Om jag räknat rätt så skulle en sådan måsta komma ner ca 20cm från min Panasonics nuvarande position, det måste ju gå att lösa... :)
Är det någon som kunnat göra en bra jämförelse mellan JVC X30 och Epson 9000 och kan skriva något om det ?

#14 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 816 posts

Posted 05 June 2012 - 20:50

Har båda kalibrerade i vårt demorum och har kört rätt många visningar de senaste månaderna. De lämnar ungefär samma ljusflöde kalibrerat, men X30 gräver djupare i svärtan och ger därmed ett större djup i bilden. X30 är också en del skarpare. Färgerna går att få till rätt ok på de båda och vitbalansen blir mycket bra på båda. X30 är tystare.

TW9000 har fördel i form av en lugnare (mindre flimrig) bild på 3d. Samt så är den billigare, inte minst om man vill ha 3d till.

Det finns fler skillnader, men dessa är de mest påtagliga.

MVH
Marcus

#15 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • 1686 posts

Posted 05 June 2012 - 21:43

Okej, tack Marcus, väldigt intressant läsning. Går det på något sätt att förklara skillnaden i svärtan, hur stor den liksom är och går det att sätta bägges svartnivå i förhållande till min Panasonic AE3000 i ord på något sätt ?