Brukar ställa subben 3dB över frontarna. Men jag har aldrig tyckt att SVS PB13-Ultran presterat riktigt som så många andra skriver om den. Bara vid extrema volymer och filmer med riktig djupbas.
Men nu när jag hade Jens Eklund (Resonator Stockholm) på besök för att mäta upp rummet så undrade han om jag ville ställa in nivån på sub & front innan vi lämnade rummet för dagen. Jag fick då se att subben stod _alldeles_ för lågt ställd jämfört med frontarna. Jag låg vid basmätningarna tidigare under dagen, inom +- 4dB från 27Hz-80Hz med en stor peak vid 25Hz som är ~15-18 dB högre än resterande basregister.
Är det den stora peaken vid 25Hz som dragit upp nivån på det vita bruset från förstärkaren som lurat mig & Radioshaken? För som jag förstått det så är vitt brus ett brus som innehåller hela alla frekvenserna som är av intresse?
Detta innebär ju i så fall att jag kanske kört med subben drygt 10dB UNDER frontsystemet.
Kontentan, om jag nu har rätt i mina misstankar (hann aldrig reflektera över detta när Jens var på plats, det var en sista minuten grej vi gjorde innan vi var tvungna att sluta för dagen), är att OM man har en större peak i sitt rum så blir det svårt att kalibrera med brus om man inte kan se det på en graf som genom REW, XTZ Analyzer m.fl?
För nu drog ju vi upp nivån på subben så att i princip hela registret låg jämns med frontarnas nivå och peaken fick bli just en peak (ska åtgärdas så gott den går sen...).
Hoppas ni förstod allt jag klämde ur mig och kan rätta mig om jag tänker helt fel!
Edited by JonasW, 14 June 2012 - 18:36.