Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

McIntosh introducerar budgetsystem

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

» Har 2 bilder i mitt galleri

Posted 16 June 2012 - 12:22

Läste just en artikel i senaste numret av den amerikanska tidningen Home Theater om ett komplett surroundsystem från McIntosh för $ 34 000, vilket är betydligt mindre än det gått att plocka ihop ett komplett system från dem för tidigare. "Komplett" kanske är en sanning med modifikation då det inte ingår någon subwoofer, McIntosh har ingen i sortimentet, tidningen testar med en från Adam Audio för $ 1 299.

612mac.promo_.jpg

Jag förmodar att man antingen hatar eller älskar designen, och jag tillhör nog de senare.... Är särskilt förtjust i deras större slutsteg med en eller två VU-mätare, drömmer om att en gång ha ett par MC501 hemma; då ska slutstegen få stå i vardagsrummet igen! :)

Systemet ovan får ett väldigt bra omdöme av tidningens skribent och artikeln finns att läsa i sin helhet på deras webbplats:
Dreaming the Not-Impossible Dream

Hittade ingen avdelningen för kompletta system, jag tyckte den här passade minst dåligt.... :rolleyes:

Edited by Mirage, 16 June 2012 - 12:29.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 Hifi_Perka

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 121 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 18 June 2012 - 12:52

34.000 dollar?? :wacko:

#3 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 574 posts

Posted 18 June 2012 - 13:01

Man måste ju bara älska designen på McIntosh! Grejorna utstrålar kvalitet och ser grymt stabila ut i ett snyggt rack. Drömmen hade varit ett tungt 2-kanalssystem tillsammans med mina Mark Daniel Maximus Monitor... :)

#4 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 18 June 2012 - 20:51

Det är klart att 34 000 dollar är väldigt mycket pengar, förmodligen närmare 400 kkr cirka 340 kkr i Sverige. Samtidigt kan man konstatera både här och på andra forum att det finns ganska många som lagt betydligt mer än så på sin anläggning. Så jag tycker nog att Michael Fremer valt en rätt passande rubrik när han kallar systemet för "Den inte helt omöjliga drömmen". :)

Om det sedan är prisvärt i förhållande till andra anläggningar är en annan fråga, men även det berör MF i artikeln.

Vid första anblicken tyckte jag att de här grejerna såg lite tråkiga ut på bilderna, men efter att ha tittat på bättre bilder så ser de riktigt bra ut! Jag instämmer med pewe här, en snygg bänk med en stor anläggning från McIntosh är riktigt snyggt! :)

Edit: Efter ha kollat lite priser i Sverige konstaterar jag att "HiFi-dollarn" verkar stå i knappt 10 kr nu.

Edited by Mirage, 22 June 2012 - 10:39.

#5 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 posts

» Har 8 bilder i mitt galleri

Posted 18 June 2012 - 21:42

Skulle kunna sälja min själ för McIntosh. :wub:

Om det inte vore för att jag redan gjort det för andra saker, om och om och om igen... :rolleyes:
If you don't know where your're going, you'll probably end up somewhere else...

-=* Min setup *=-

#6 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 574 posts

Posted 19 June 2012 - 09:18

Ett av min absoluta favoritminnen var på MalmöMässan för ett par år sedan. I ett Solid Tech-rack stod en McIntosh-rigg och spelade så härligt! Tycker det är sällan som design lyckas så bra som i deras fall, här blir ju själva designen en del av upplevelsen. Som en del av inredningen i ett rum, riktigt hög mysfaktor på deras grejor tycker jag.

Har väl egentligen aldrig lyssnat in mig på märket ordentligt men det verkar vara stabila saker med lite "rundare" ljud, eller? Andrahandsvärdet verkar också finnas där.

#7 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 posts

» Har 14 bilder i mitt galleri

Posted 19 June 2012 - 09:50

Manligt!
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#8 Hifi_Perka

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 121 posts

Posted 20 June 2012 - 00:09

Det är sant men då måste man verkligen vara intresserad. Jag vet dom där det är en dröm att kunna köpa en Iphone så det beror helt på vem du frågar :)

Det är klart att 34 000 dollar är väldigt mycket pengar, förmodligen närmare 400 kkr i Sverige. Samtidigt kan man konstatera både här och på andra forum att det finns ganska många som lagt betydligt mer än så på sin anläggning. Så jag tycker nog att Michael Fremer valt en rätt passande rubrik när han kallar systemet för "Den inte helt omöjliga drömmen". :)

Om det sedan är prisvärt i förhållande till andra anläggningar är en annan fråga, men även det berör MF i artikeln.

Vid första anblicken tyckte jag att de här grejerna såg lite tråkiga ut på bilderna, men efter att ha tittat på bättre bilder så ser de riktigt bra ut! Jag instämmer med pewe här, en snygg bänk med en stor anläggning från McIntosh är riktigt snyggt! :)

#9 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2297 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 20 June 2012 - 18:20

Mysigt system, antar vi inte kommer få se det permanent uppkopplat för demo här i svedala men det kan nog rycka lite i McIntosh tarmen hos fansen. Del för del finns det givetvis en hel del alternativ, Meridian G61R och Classe SSP-800 kommer väl fortast i åtanke på förstegssidan. Parasound Halo på slutstegssidan, men visst är det härligt med en enhetlig stapel även om jag också har svårt att se mervärdet med BD spelaren precis som MF skriver.

#10 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

Posted 22 June 2012 - 10:37

Nej, det blir nog ingen storsäljare i Sverige, och det är tveksamt om det vore mitt förstahandsval om jag skulle handla för de pengarna.... :rolleyes:
Kollade på Prisjakt och det verkar som Audio Concept har samtliga delar av elektroniken hemma, så det borde gå att få uppkopplat för demo för den intresserade. Är väl inte omöjligt att HiFi-stället i Göteborg har en uppsättning också. Högtalarna finns inte listade på Prisjakt och jag hittade dem inte på AC:s webbplats så de kanske bara tas hem på beställning. Konstaterade att jag även underskattat kronans värde ovan, det verkar räcka med att multiplicera med knappt 10 för att få priser i SEK.

Det finns nog många värdiga konkurrenter och man måste nog verkligen gilla märket för att lägga de pengarna på den skivspelaren. För min del känns som sagt slutstegen som det mest intressanta om jag någon gång skulle köpa något från McIntosh.
Det är lite intressant att läsa kommentarerna till artikeln jag länkade till i första inlägget också. Den senaste (daterad 19 juni) är inte så övertygade om att det här är en drömanläggning....

Hela det här senaste numret av Home Theater (June 2012) har rubriken "High end dream issue" och det testas en hel del grejer som kostar mycket pengar. Parasound som crion nämner är också med och har en intressant förstärkarkombination med lite annorlunda tänk.
De har det helt analoga 7.1-försteget P7 samt femkanalsslutsteget A 51 och två av monoslutstegen JC 1 med i tidningen. Testet utförs med Oppo BDP-95 som källa och med det analoga försteget så utnyttjar man ju den fina analogdelen i spelaren fullt ut. En lite annorlunda lösning som helt klart verkar intressant.
Det här försteget kostar "bara" $ 2000 och femkanalssteget $ 4500, BDP-95 kostar väl c:a $ 1000. Så för $ 7500 få man ihop en fin 5.1-anläggning, behöver man två kanaler till kan man kanske köpa A 21 ($ 2300) istället för två monosteg för $ 9000.....
Här kanske man måste lägga till en HDMI-växel och en tjock bunt RCA-kablar samt ett par XLR-kablar, men det bör fortfarande bli betydligt mindre pengar än McIntosh; och kanske minst lika bra.... :rolleyes:

Testet av Parasound finns att läsa här.