Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

på jakt efter högtalare

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 214 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 04 July 2012 - 07:34

sedan inköpet av Naim Nait5i och NAC5 blev klart i helgen så återstår nu högtalare för att göra anläggningen komplett.( Sonos ZP90 är huvudkälla som för närvarande körs analogt i väntan på dac)
rummets förutsättningar är inte enkla öppen planlösning med vardagsrum, kök och kort korridor samt trappa till bottenvåningen i ett med total yta på ca 85 kvadrat.
stereon placeras på vägg mellan fönster och balkongdörr ca 2,5m där även tv står.
önskemålet från frugan är högtalare som hänger på väggen och är vit, personligen så har jag aldrig hört en vägghögtalare som jag gillat och därmed lagt ner det spåret.
när det gäller monitorhögtalare så kommer de ju mer eller mindre tillsammans med sub om man skall fylla detta utrymme och då blir det en enhet till som skall installeras och kräver budget samtidigt som även stativ är ett krav så känner jag att satsning på ett par golvhögtalare är det bästa valet med mina förutsättningar.

jag har nu lyssnat på anläggningen med mina Larsen8 som jag använder i biosalongen och har därmed kunnat göra följande slutsatser.
placering i detta rum ger en betydligt slankare återgivning än den som L8 presterar i bion vilket jag misstänker även gäller andra modeller av högtalare.
jag har lyckats övertyga frugan om att få placera vänster högtalare på andra sidan balkongdörren med förutsättning att jag köper en snygg dörrmatta för att dölja högtalarkabeln, båda högtalarna kommer att få mer än 2 m till sidovägg ändå.
för att inte högtalarna skall få en altför dominerande plats i rummet så måste de vara ganska smala samt ha en varmare klang och bra basresurser för att kompensera för rummet och då vit för att frugan åtminstonde skall få bestämma färgen, stabil fot då vänster högtalare kommer att stå på en väggstump 1m mellan balkongdörr och korridor så risk för sammanstötning finns.

finns det någon högtalare som uppfyller dessa önskemål?

#2 Vovven

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 49 posts

Posted 04 July 2012 - 08:41

Kolla in Totem´s Tribeserie, finns hos Absolute audio i Järna
IMPROVED audio
Distributör för Trigon Audio
High End Hand Made In Germany

Min hemsida

#3 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 214 posts

Posted 04 July 2012 - 09:41

jag har i stort sett redan slopat idèn mentalt med vägghängda högtalare och vill nog först utreda möjligheten med ett par golvhögtalare innan jag backar från detta.

#4 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 214 posts

Posted 07 July 2012 - 21:02

nu har mina Larsen 8 fått flytta tillbaka till bion igen och jag har för tillfället lånat ett par Carlsson OA50.2 av en kompis som jag har testat lite med. då högtalarplaceringen inte är mer än 2,4m utvändigt och soffan står 4,7m från väggen där tv är placerad så låter allt bra förutom att man sitter bakom ljudbubblan istället för att vara i den.
frågan är om ett par vanliga högtalare med rak elementplacering ger en större ljudbild med denna placering.
jag har inga högtalare att testa detta med.

#5 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 214 posts

Posted 10 July 2012 - 15:08

Jag har varit och kollat på B&W CM8 och dessa accepterades av frugan rent designmässigt frågan är om de passar till förutsättningarna i mitt vardagsrum någon som har erfarenheter?

#6 hbgot

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 214 posts

Posted 12 July 2012 - 15:09

efter ytterligare lite butiksbesök så har jag lyssnat på B&W CM8 ,CM9 samt Dali Ikon6 Ikonen hade bättre tyngd och pondus i basen men det kändes som att basen tog överhand och "dränkte" mellan registret. de bägge B&W modellerna var mer balanserade men saknade den renhet i mellanregistret som jag förväntat mig, vet inte om det berodde på musiken eller kringutrustningen.
sedan har jag lyssnat på Monitor Audio RX6 som lät ganska trevligt men uppfyller inte frugans designkrav.
jag har blivit avrådd att titta på Dynaudio då de kräver förstärkare med mer muskler än min Naim Nait 5i, ävenhögtalare med banddiskat blev jag avrådd från med de förutsättningarna som jag har i mitt rum.
däremot så kommer Audio Physics med nya modeller de närmsta veckorna som jag har tänkt att lyssna på när det finns möjlighet.

#7 code

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 226 posts

Posted 12 July 2012 - 15:38

Dessa 2 golvhögtalare har jag som favoriter :)
amphion 7 spelar fantastiskt bra!!

http://www.amphion.f...ducts/argon7-l/
http://www.amphion.f...ducts/argon3-l/