Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Vad ska man ha för TV till fotboll? LED vs Plasma?

• Please log in to reply
29 replies to this topic

#16 Ordo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 29 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 05 July 2012 - 22:39

Jag skulle vilja hävda att HD-material oftast blir sämre än SD.
De flesta HD kanaler kör 1080i/25 Hz. Betydligt mer oskarpt än 576p/50 Hz.

En gång till? :huh:

Då måste ha mixtrat riktigt ordentligt för att tycka att HD-materialet blir sämre än SD-sändningen eller så jämför du under helt fel förutsättningar. HD-kanalerna kör 1080i vid 50 Hz. Vore det 25 Hz skulle fotbollssändningen i HD kräva att att varannan bildruta togs bort och då skulle rörelsemönstret bli brutet på samma sätt som det ser ut från en filmkamera, dvs det skulle vara fiktionell spelfilmskänsla över matchen.

SD-sändningarna är dessutom i 576i, inte 576p.

Använder du en TV:s Info-knapp eller liknande för att få fram 25 Hz? Det är tyvärr vanligt att det rapporteras felaktiga siffror hos en del apparater.

Annars är det verkligen något som inte stämmer hemma hos dig.

Vi är faktiskt båda ute och cyklar lite. Vi tar mig först.
1080i är naturligtvis 50 bilder per sekund, men endast 25 halvbilder per sekund.
Detta medför att oskärpan är en produkt av interlacingen. Huvudargumentet till att SVT mycket föredömligt valt att sända 720p istället.
(och att man insisterade på att vänta in dvb-t2 för att uppnå 1080p 50 Hz)
Lågupplösta digitala sändningar sänds dock definitivt i 576p 50 Hz.
Ser en hel del fotboll både låg och högupplöst.
Så länge allt är stilla är 1080i bra, men för rörlig fotboll föredrar jag faktiskt progressiva bilder.

Edited by Ordo, 05 July 2012 - 22:44.

#17 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

Posted 05 July 2012 - 23:29

Vi är faktiskt båda ute och cyklar lite. Vi tar mig först.
1080i är naturligtvis 50 bilder per sekund, men endast 25 halvbilder per sekund.
Detta medför att oskärpan är en produkt av interlacingen. Huvudargumentet till att SVT mycket föredömligt valt att sända 720p istället.
(och att man insisterade på att vänta in dvb-t2 för att uppnå 1080p 50 Hz)
Lågupplösta digitala sändningar sänds dock definitivt i 576p 50 Hz.
Ser en hel del fotboll både låg och högupplöst.
Så länge allt är stilla är 1080i bra, men för rörlig fotboll föredrar jag faktiskt progressiva bilder.

Cyklar?

Tyvärr, sadeln är din, liksom ringklockan. Smärtan i tårna kommer av foten i hjulet. ;)

Du har faktiskt lyckas missuppfatta alla grundläggande begrepp och sätta dem bakvänt.

1080i från en FILM är 50 halvbilder och 25 helbilder i sekunden eftersom det filmas med 24/25 helbilder i sekunden.

1080i från sportproduktion, normala TV-sändningar, direktsändninig etc. är 50 halvbilder i sekunden eftersom det fångas med 50 bilder i sekunden.

Stora arrangemang som EM produceras för 1080i och SVT (något av ett undantag i världen) väljer att konvertera detta till 720p. Detta för att SVT tycker detta är en produktionsmässig fördel.

Men nästan all produktion av HD-material levereras till broadcast världen över för utsändning i 1080i. Av det vi ser i Sverige är det i första hand det SVT själva producerar och styr över vilket producerar för 720p-utsändning från början.

Oskärpa hos 1080i är inte en produkt av interlacingen. Det kan däremot blir en produkt av dålig de-interlace.

DVB-T2 är 1080i eller 720p som HD-sändning. 1080p existerar ännu inte som utsändningsformat. DVB-T2 handlar främst om effektivare sändningsteknik och övergång till mpeg4 vilket möjliggör HDTV i marknätet utan att suga åt sig hela muxen för en enda kanal.

SD-sändningar är per definition 576i och aldrig varit något annat. Sedan måste det i praktiken de-interlacas till 576p eftersom 576i inte ingår i HDMI-standarden och därför endast fungerar med en minoritet TV-apparater. Så alla boxar som kör HDMI måste lämna 576p som lägsta upplösning. Men SD-sändningen är 576i och har alltid varit det.

Får du 1080i att se sämre ut än SD har du lyckats med att få någonting riktigt fel. Jag är dock inte förvånad för det finns än idag apparater som inte gör rätt med 1080i-signal. Är det fel hos både box och hos TV blir det katastrof.
Står bakom www.d65.se

#18 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 posts

» Har 14 bilder i mitt galleri

Posted 06 July 2012 - 11:39

Intressant diskussion. Men både blixten och ordo är på långa cykelturer och missar landskapet pga rörelseoskärpa. :P

För det är tyvärr så att det fortfarande förekommer SD-material i HD-kanaler. Eller, det sänds i HD men att bilden är en croppad, eller zoomad, förvanskad bild som ska passa 16:9 och har inte något HD över sig. Sedan att utsändningen sker i HD har inget med bildens ursprungskvalitet att göra. I sak ska jag dock säga att om alla spadar ligger rätt är förstås HD (720p/1080i) alla dagar i veckan bättre än dito på SD.

En sak som jag ändå har gått över till "annan" kvalitet är ljudet. Först körde jag RCA ut från TV-boxen till surrounden och kodade i DPL II eller DTS Neo eller liknande och det satt bra.

Men så tog jag en koax och lät ljudet vara enligt utsändning. Det fick följden av 4.0 (senaste Melodifestivalen) eller 2.0 eller 5.1 men med ingen volym på centern. Kort sagt, riktigt varierande och jobbigt.

Så nu har jag en ny RCA-kabel som låter surrounden sköta ljudjobbet (igen) och det gör den riktigt bra. Jag har bättre fördelning mellan ALLA högtalare, bättre volymkontroll, även en subwoofer som spelar OCH ingen förlorad upplösning (kan jag tycka).

Men ComHem har väl inte hyllats för S/PDIF någonsin och det är säkert både boxen (Humax) samt signalen som inte ger rättvisa till vad det kan bli. Någon som har andra erfarenheter??
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#19 Henka

..på jakt efter bra ljud

• Members
  • PipPip
  • 140 posts

Posted 07 July 2012 - 08:30

Jag kör lite offtopic nu men vet någon av er vilken tillverkare av LED IPS- paneler som har analog ut där man justerar volymen med fjärrkontrollen.
Skulle vilja köra ett enklare ljudsystem (Genelec) direkt från tv:n. När dessa högtalare är aktiva så behöver jag således analog ut direkt från tv:n. Skulle vilja skippa allting som heter förförstärkare etc.

Tacksam för svar! Ett plus om tv:n är designmässigt bra, typ Pana och LG dyrare modeller.
Meridian - Classé - B&W

#20 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10052 posts

» Har 13 bilder i mitt galleri

Posted 07 July 2012 - 11:37

Annars finns det ju styrbara billiga integegrerade förstärkare med volymkontroll, så du kan köra vilka passiva högtalare som helst med bättre TV ljud på, och styra med fjärrkontroll :)

Posted Image

T ex http://www.ptn-elect...duct.asp?ID=147

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#21 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

Posted 07 July 2012 - 11:38

Det blir en rätt märklig prioritering ifall du ska köpa en display baserat på en svårfångad praktisk detalj som hur dess ljudutgång fungerar och inte hur bra TV:n fungerar för sin huvuduppgift. Jag skulle lösa det hela externt.
Står bakom www.d65.se

#22 Henka

..på jakt efter bra ljud

• Members
  • PipPip
  • 140 posts

Posted 07 July 2012 - 14:25

Nä, ni har säkert rätt att jag försöker lösa för mycket med endast en display. Försökte bara komma så enkelt undan som möjligt :-) Funderar i andra banor nu då..

Externt då: Med LG skärm som har toslink ut behövs det en förförstärkare med D/A? Då vill man ju att förstärkaren slår på när tv:n slås på och att man gärna styr volymen med tv-fjärren. Är detta enkelt?

Perra1 förslag: Ser jätteintressant ut. Dom är ju ämnade för passiva högtalare och har inte toslink in. Är dessa dyra och hur kör man då signalen och styrningen från exempelvis en LG skärm.

Sista alternativet: Kör tv-ut till en Sonos ZP-90 + Genelec högtalare, alternativt ZP-120 + Passiva. Då har man två flugor i en smäll. Sonos med bra ljud eller tv:ns ljud från samma system. Frågan är hur jag styr volymen till Sonosen när Sonos bara tar analog-in.

Nu for denna tråd riktigt mycket ot :-)
Meridian - Classé - B&W

#23 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 posts

» Har 2 bilder i mitt galleri

Posted 07 July 2012 - 15:57

Höll på att inte öppna tråden då jag är helt ointresserad av sport, men här fanns ju måna väldigt intressanta inlägg från Ringblixt! :thumbsup:
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#24 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

Posted 07 July 2012 - 21:20

Fristående små DAC:ar som är lätta att gömma undan finns för strax under tusenlappen. Vanligast brukar CYP AU-D3 vara. 700 spänn.

http://www.cypuk.com...DAC-192kHz.html
Står bakom www.d65.se

#25 Henka

..på jakt efter bra ljud

• Members
  • PipPip
  • 140 posts

Posted 07 July 2012 - 21:55

Fristående små DAC:ar som är lätta att gömma undan finns för strax under tusenlappen. Vanligast brukar CYP AU-D3 vara. 700 spänn.

http://www.cypuk.com...DAC-192kHz.html

Det börjar se lovande ut :-)
Men om tv:n (som dom brukar) ger ut ljudspåren i digital flerkanal (DD) vad händer då? Klarar DAC:en av det eller är det bara 2-kanals PCM den klarar av. Isf måste man välja en tv där man får välja digitala utgångens format, i detta fall 2-kanal PCM.

Kan ju vara att det är jag som är ut och cykla nu..
Meridian - Classé - B&W

#26 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

Posted 08 July 2012 - 11:29

Är ditt Genelec-kit ett surroundsystem som kopplas analogt till ett PC-ljudkort? I sådana fall är det klurigare att få till en enkel lösning och då fungerar inte de vanliga DAC:arna.

Är Genelec-systemet en vanlig 2.0- eller 2.1-uppsättning, alltså stereo med eller utan sub, så kör du 2-kanals PCM som vanligt från TV:n.
Står bakom www.d65.se

#27 Henka

..på jakt efter bra ljud

• Members
  • PipPip
  • 140 posts

Posted 08 July 2012 - 12:43

Är ditt Genelec-kit ett surroundsystem som kopplas analogt till ett PC-ljudkort? I sådana fall är det klurigare att få till en enkel lösning och då fungerar inte de vanliga DAC:arna.

Är Genelec-systemet en vanlig 2.0- eller 2.1-uppsättning, alltså stereo med eller utan sub, så kör du 2-kanals PCM som vanligt från TV:n.

Det blir ett rent 2.1 system där jag tänkte då dra digi-out från tv till d/a och vidare till Genelec systemet. Enkelt och bra.

Min tidigare fråga gällde mer utsignalen från tv:n då jag har trott att utsignalen ändrar beroende på sändning. Alltså både flrekanal DD och 2-kanals PCM kan förekomma. Klarar d/a:n av flerkanals DD i ett sådant system? 2-kanals PCM förstår jag att säkert lyckas.

Hoppas du förstår min fråga.

#28 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

Posted 08 July 2012 - 13:59

Man kör inte DD till en tvåkanals DAC. I bästa fall händer ingenting och i värsta fall låter det som ett modem från helvetet och dina aktiva högtalare försöker spela fyrkantsvågor. Inte så bra i längden eller med volymen på... :)

Detta är alltså något du ändrar i källan, dvs TV:n ljud- eller boxinställningar, ifall det var det som du undrade över.

Edited by Ringblixt, 08 July 2012 - 14:00.

Står bakom www.d65.se

#29 Henka

..på jakt efter bra ljud

• Members
  • PipPip
  • 140 posts

Posted 08 July 2012 - 17:58

Man kör inte DD till en tvåkanals DAC. I bästa fall händer ingenting och i värsta fall låter det som ett modem från helvetet och dina aktiva högtalare försöker spela fyrkantsvågor. Inte så bra i längden eller med volymen på... :)

Detta är alltså något du ändrar i källan, dvs TV:n ljud- eller boxinställningar, ifall det var det som du undrade över.

Precis, det var det jag anade. Då måste man således hitta en tv där manfår välja utdataformatet på toslinken. Det får man inte på alla modeller.

Vet någon om man kan välja på de nyare Pana / LG IPS skärmarna utdataformatet till PCM 2-kanal som default?
Meridian - Classé - B&W

#30 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1249 posts

Posted 08 July 2012 - 20:53

Vet någon om man kan välja på de nyare Pana / LG IPS skärmarna utdataformatet till PCM 2-kanal som default?

Det ska man kunna/måste kunna och så har det varit på så gott som alla apparater med digital utgång så långt bak i tiden jag kan minnas vilket är millennieskiftet någon gång och sannolikt långt tidigare. Situationen är knappast ny, så DVD-spelare, digitalboxar, TV-spel, mediaspelare och så vidare har den här inställningen. Det är så pass självklart att jag först blev lite förvirrad av frågeställningen. :)

Sedan är det en annan femma att finna inställningen eller vad tillverkaren döper den till, särskilt i översatta menyer. Men du kan förvänta dig att den finns där.
Står bakom www.d65.se